Isnin, September 30, 2019

Apa benda Kaodim tu?




Anda pernah nampak logo di atas? Ini lah logo Kaodim. First time aku dengar perkataan Kaodim ni hujung tahun lepas apabila Mr.Y panggil orang nak pasang aircond. Minggu lepas pulak Beberapa kali orang Kaodim datang buat service. Apa service yang dia buat aku cerita kemudian, tapi kali ini nak selidik sedikit apa benda Koadim tu?

Kaodim adalah salah satu platform perkhidmatan tempatan yang menghubungkan pengguna kepada penyedia perkhidmatan tempatan yang boleh dipercayai dan profesional, cepat dan mudah tanpa gangguan.

Macam mana nak minta perkhidmatan ini? Senang sahaja korang download apps KAODIM di Play Store atau klik sini ini untuk dapat Diskaun RM50 untuk pembayaran perkhidmatan pertama anda.

Perkhidmatan apa yang ada ni? tengok kat bawah ni ye..banyak juga perkhidmatan disediakan

• Perkhidmatan pembersihan rumah (House Cleaning Services)
• Perkhidmatan pembersihan pejabat (Office Cleaning Services)
• Perkhidmatan Penghawa dingin (Aircond Services)
• Perkhidmatan perpindahan (Moving Services)
• Perkhidmatan perpaipan (Plumbing Services)
• Pengubah suaian (Renovation Services)
• Electrical & Wiring Services


Kenapa Kami Pilih Kaodim?

Bagi jawapan ini ada beberapa sebab utama kenapa kami pilih menggunakan Aplikasi KAOdim untuk mendapatkan perkhidmatan yang kami perlukan. 

  • Jimat masa kami untuk mencari penyedia perkhidmatan sebab kami hanya perlu buka aplikasi Kaodim dan minta perkhidmatan yang kami perlukan. 
  • Mengurangkan pening kepala kami untuk mencari penyedia perkhidmatan dengan bertanya kesana kesini, orang itu orang ini. Bila kepala tak pening dan sakit, emosi sebab barang rosak sedikit terjaga, dapat layan anak-anak dengan happy.
  • Pembayaran boleh dilakukan secara online. Tak perlu keluar untuk ambil duit dekat ATM. Macam last week, tengah hari Mr.Y bagi tahu orang services aircond nak dtg services petang, mana aku nak ambil duit bayar? Duit dekat tangan tak cukup, mujur Mr.Y kata dia bayar online sahaja. 
  • Murah!! Kadang-kadang boleh dapat voucher dan deal dari Kaodim. Macam untuk perkhidmatan pertama kamu akan dapat diskaun RM50. Banyak RM50, boleh belanja makan lunch family tu.
Ini link referral code Mr.Y https://rewards.kaodim.com/?code=R523D8188C

Kita mencari yang murah dan berkualiti. itu sahaja untuk kali ini.

Isnin, September 23, 2019

The Dave Ramsey: Suami sahaja kerja, macam mana nak kawal kewangan?

Assalamualaikum dan selamat pagi. Hari ini nak share tips kawalan kewangan keluarga berdasarkan penerangan Mr.Y selepas melihat The Dave Ramsey Show. Beberapa minggu lepas, aku ada bagitahu yang Mr.Y sekarang tengah syiok menonton program The Dave Ramsey Show, maka kalau ada episod yang dia rasa sesuai untuk share dan kongsi dengan aku. Dia akan ceritalah, kenapa bini dia ni tak tengok sendiri? Sebab bini dia lagi suka dengar laki dia cerita.

Salah satu episod yang diceritakan adalah, Dave ramsey mendapat pemanggil dari seorang perempuan yang telah berkahwin dengan isu bagaimana nak kawal perbelanjaan dan apa perlu dia buat.


Wanita ini adalah seorang surirumah yang tak ada pendapatan langsung. Maknanya sumber pendapatan hanya dari en.suami. Suami bergaji 3000 dolar. Memiliki 3 anak, 2 dah bersekolah dan seorang masih bayi. Manakala bebanan hutang adalah 2 buah kereta, sebuah rumah yang didiami dan hutang belajar suami isteri. Setakat ini dia belum mampu membayar hutang belajar sebab masalah kewangan.

Solusi yang diberikan oleh Dave Ramsey adalah, jual satu kereta, maka dah kurang bebanan hutang setiap bulan dan perbelanjaan minyak dan service kereta. Itu kata Dave Ramsey, kata Mr.Y pula...jika awak ditempat wanita itu apa yang akan awak buat? Eh, dia ni...ok lah ini solusi dari surirumah berijazah bukan bidang kewangan.

Sebagai surirumah yang tak berpendapatan, isteri dan suami patut duduk bersama berbincang tentang keadaan kewangan semasa. Antara solusi yang utama, aku setuju dengan cadangan Dave Ramsey untuk 1.menjual satu kereta. Mungkin sebelum ini mereka merasa perlu dua kereta untuk kegunaan suami dan isteri yang berbeza. Selalu suami akan guna kenderaan untuk ke pejabat manakala isteri untuk ambil anak, pergi pasar dan lain-lain hal keperluan keluarga. Jika begitu keadaannya, isteri boleh menjadi driver buat suami selain driver buat anak-anak. 2.Kurangkan bebanan perbelanjaan kemahuan seperti langganan pakej tv atau majalah. 3.Tukar apa-apa perkhidmatan kepada yang lebik murah dan berbaloi, seperti perkhidmatan telco, internet, penapis air dan gas. Seterusnya 4.sediakan bekal makanan untuk suami dan anak. Percaya atau tidak perbelanjaan makan lunch suami sahaja boleh mencecah RM300 sebulan.


Ok, setakat itu sahaja perkongsian hari ini...Uzayr dah bangun maka kita layan anak pulak ye.

Ahad, September 22, 2019

Jerebu 2019, penambahbaikan SOP penutupan sekolah akibat jerebu.

Assalamualaikum dan selamat pagi. Minggu lepas anak-anak diberi cuti bencana jerebu selama 2 hari iaitu khamis dan jumaat. Kenapa beri cuti 2 hari terus tidak seperti seblum ini? Sebelum ini penguman cuti dilakukan apabila IPU mencecah 200 atau hampir kepada 200 dalam trend menaik. Ini kerana wujud pelbagai spekulasi dan isu dikalangan ibubapa dan guru. Aku terbaca satu komen di FB kemen di page Kementerian Pendididkan pasal penutupan sekolah akibat jerebu. Komen adalah seperti dibawah, aku screen shot..


Antara komen natizen ini adalah:

Totally no SOP. Iya ke? Sebenarnya SOP penutupan sekolah akibat jerebu telah ada sebelum ini cuma mungkin kita sebagai orang awam tidak diberi pendedahan atau mungkin tak ambil tahu. Ini keran masalah jerebu bukan baru tahun ini berlaku di negara kita, tahun lepas-lepas sudah berlaku dan tahun lepas-lepas sudah ada sekolah tutup akibat jerebu. SOP sebelum ini agak umum pada aku. Dimana kalau IPU melebihi 100, aktiviti luar kelas tidak dijalankan dan IPU melebihi 200 sekolah akan ditutup. Manakala penguman penutupan sekolah tidak ada masa khas. pada !8 september 2019, KPM mengeluarkan SOP yang lebih jelas dan ini adalah penambaikan kepada SOP yang sedia ada. Setidaknya kita tahu sekolah anak akan tutup selewatnya jam 6 petang sehari sebelumnya.

Kenyataan media berkaitan SOP penutupan sekolah akibat jerebu

Isu ke dua adalah  just close the gate and put a notice outside.. It is not safe for children to wait outside and some children do not know how to contact parent.Sekolah mana yang tak bertanggungjawab sangat ni? Mungkin sekolah anak dia, bukan sekolah anak aku lah kot. Ini pengalaman aku sebelum keluar Penambahbaikan SOP penutupan sekolah berikutan kejadian jerebu oleh KPM lah, pukul 11pagi tahu sekolah tutup sebab IPU dah lebih 200, maka aku pergi ambil anak dekat sekolah, sampai sekolah aku tengok semua pelajar duduk dalam kelas yang ditutup pintu. Kenapa lebih selamat tutup pintu dari biar terbuka, Sudah pasti aku tak jumpa anak aku, kalau aku cari anak aku kat luar sebab semua pelajar diarah duduk dalam kelas dan meneruskan sesi pembelajaran seperti jadual walaupun sekolah tutup bukan seperti kata netizen itu yang anak dibiar tunggu ibubapa diluar pagar sekolah. Yang kedua, aku bukan boleh buat macam ni, "sampai pagar sekolah buka dan masuk ceroboh kelas anak aku," sebaliknya kena jumpa jaga dan tunjuk Kad pengenalan serta tandatangan ok..pastu catat nama anak yang nak diambil, baru boleh ambil anak, itu pun bukan aku yang pergi kelas, ada pengawas yang tolong panggil. Selain pengawas dan pak cik jaga, ada guru juga kat depan pagar ye. Pada pendapat aku mana-mana sekolah tak akan biarkan anak-anak menanti ibubapa di luar pagar sekolah walaupun sesi pembelajaran telah tamat terutama bagi sekolah rendah.

Sebagai ibubapa, kita jangan cepat melatah dengan situasi semasa, jangan cepat menuduh membuta tuli, siasat dahulu, mungkin kita nampak anak kita berkeliaran diluar sekolah tanpa keizinan Guru. Ye lah cikgu nak jaga bukan sorang tapi beratus anak murid. Aku berterima kasih sangat dekat cikgu-cikgu yang memastikan anak-anak berada dalam kelas musim jerebu ini.

Agak-agak esok sekolah cuti tak?

Rabu, September 18, 2019

Jerebu dan Face Mask

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Sejak masuk musim jerebu ini dan menjadi mak yang ada nak sekolah ni, menjadi rutin aku untuk check nilai bacaan IPU setiap pagi. Kenapa nak check setiap pagi dan tengah hari. Sebab senang nak prepare anak mana yang boleh ke sekolah dan anak mana yang kena duduk rumah.

Seperti kita tahu nilao bacaan IPU ada beberapa tahap:

  1. 0-50 sangat sihat, maka semua orang boleh keluar
  2. 50-100 adalah sederha sihat, kira masih selamat untuk menjalankan aktiviti luar.
  3. 100-200 adalah tak sihat, kurangkan anak-anak buat aktiviti luar dan jika anak sekolah, cikgu tak akan buat aktiviti luar.
  4. 200-300 pula adalah sangat tidak sihat, apabila bacaan IPU mencecah nilai 200 maka sekolah akan ditutup. Kenapa sekolah tutup sebab adalah sangat tidak selamat untuk berada diluar pada saat nilai IPU begini terutama bagi kanak-kanak dan orang tua. 
  5. 300 dan ke atas adalah sangat berbahaya. Bila bahaya bukan sekadar orang tua atau kanak-kanak yang tak boleh berada diluar tetapi juga orang muda dan sihat.

Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) adalah dinilai berdasarkan pengiraan nilai-nilai sub-indeks(Sub-IPU) yang merangkumi 5 parameter iaitu: debu, sulfur dioksida, nitrogen dioksida, ozon, karbon monoksida dan kepekatan logam PM2.5, bersaiz 2.5mikron ke bawah.

Kembali kepada tajuk kita hari ini...Jerebu dan Face Mask. Kita sedia maklum dalam jerebu itu ada pelbagai benda halus yang tak nampak pada mata kasar. Dulu negara kita menilai jerebu sehingga PM10 sahaja, tetapi sekarang ia lebih maju dan nilai lebih kecil diambil kira. Sebagai langkah pencegahan partikel-partikel halus ni masuk dalam pari-paru maka kita pakai lah face mask atau topeng muka. Face mask ada beberapa jenis. Maka yang mana paling sesuai saat jerebu? Dekat sini aku cerita 2 jenis topeng muka yang glomour dan kebanyakkan orang tahu.

Ini yang kakak hana pakai semalam, kena ikat getah pasal telinga dah tutup dengan tudung.
Surgical Mask: ini yang sering kita nampak dan ini mudah diperolehi harga pun lebih murah. Tetapi untuk keadaan jerebu dia kurang sesuai. kerana ia tidak dapat menapis debu bersaiz 2.5mikron. Walau macam mana pun lebih baik dan selamat jika ada. Kelebihannya dia ada saiz budak.
N95: Ini yang sesuai untuk musim jerebu, malangnya agak sukar di perolehi di kedai-kedai farmasi biasa. N95 pula ada 2 jenis, satu yang biasa warna putih manakala 1 yang warna hitam. N95 bewarna hitam adalah yang berkarbon dan selalu digunakan untuk kerja makmal yang melibatkan cecair berbahaya meruap. Jangan salah beli pula. Harga untuk N95 adalah lebih mahal. Selain itu saiz untuk budak pun jarang sangat di temui. N95 yang warna putih ada 2 jenis juga tahu, satu yang ada air purifying manakala 1 lagi tak ada air purifying. Sebab apabila pakai mask ini amat lah tak selesa dan rimas. Maka dibuat satu desing yang ada air purifying untuk sedikit keselesaan.

Humaira dan sumayyah pakai surgical mask sahaja. 
BACA JUGA:Bila anak bertanya: Kenapa Allah bagi kita sakit?

Hana pun sama

Komen anak-anak ini bila pakai mask adalah, panas, susah bernafas dan tak selesa. Ini baru bagi surgical mask. Bayangkan kalau mereka pakai N95 yang tak ada air purifying, lagi kesian...

Itu saja perkongsian hari ini.


Isnin, September 16, 2019

Kenapa "work at Home Mom" memerlukan ruang kerja khusus?


Assalamualaikum dan selamat pagi. Dah tengok gambar diatas. Apa pendapat anda? Persoalan yang wujud hari ini adalah "Kenapa WAHM memerlukan ruang kerja khusus?"

Pendapat aku tentang gambar di atas adalah situasi normal bagi ibu yang bekerja dari rumah. Malahan aku sendiri pernah menyusukan bayi sambil siapkan design customer. Mudah masa itu kerana bayi belum pandai lagi, sekali dia dah masuk usia 4 bulan, tangan dah mula menggapai apa yang didepan, maka cabaran berganda. Pernah juga design yang telah siap terdelete akibat keaktifan bayi.


Kembali kepada persoalan kita diatas, "Kenapa WAHM memerlukan ruang kerja khusus?" WAHM memerlukan ruang kerja khusus adalah kerana cara ini dapat memberitahu diri kita dan ahli keluarga yang lain bahawa kita WAHM tidak main-main dengan apa yang kita usahakan. Apabila ada ruang kerja khusus anak-anak akan lebih berdisplin dimana kita akan memberitahu mereka bahawa mereka boleh masuk dan lihat di ruang tersebut tetapi tidak boleh menyentuh atau menyepahkan barang dalam ruang tersebut. Selain itu selalunya anak-anak dan suami akan faham secara langsung apabila kita ada di situ, kita memerlukan konsentrasi dan tak ingin diganggu. Apa yang paling penting adalah jika secara tak dirancang tetamu datang bertandang, kita pulak tengah sibuk menyiapkan tempahan, ruang tamu bersepah dengan barang kerja kita. Naik segan dan malu juga dengan tetamu kan. Kalau ada ruang kerja khusus, tetamu datang kita tutup sahaja pintu ruang kerja tersebut. Ruang tamu tak terganggu. KIta gembira terima tetamu dan tetamu tidak rasa bersalah datang salah waktu.  


Kenapa aku rasa ruang kerja khusus ini penting, ini kerana ku membesar dengan ibu yang bergelar WAHM. Arwah mak aku menambah pendapatan dengan menjahit. Selalu bangun pagi dia akan siapkan sarapan dan kerja rumah, sekitar jam 10pagi dia akan mula masuk bilik menjahit sehingga jam 12. Jam 12 sampai 2 dia akan masak tengah hari dan solat. Jam 2-5 dia akan masuk bilik menjahit. Kalau orang kata rumah tukang jahit mesti bersepah dengan benang dan kain perca, tapi situasi itu tak berlaku dirumah aku. Ruang menonton tv dan ruang tamu bersih dari benang dan kain perca. Kerana pengalaman hidup aku yang beginilah aku merasakan ruang kerja khusus itu penting bagi seorang ibu yang bekerja dari rumah.  Ibubapa kita mencorak cara pemikiran kita, maka tugas kita sekarang untuk mencorak pemikiran anak-anak. 


Jumaat, September 13, 2019

Jerebu 2019, duduk dalam rumah pun terasa kesannya.

Serangan jerebu kali ini aku rasa agak kuat. Awalnya aku kepelikkan kenapa anak-anak tetiba kena batuk-batuk dan demam. Hakikat aku dan suami bukan main ambik langkah berjaga-jaga nak elak anak batuk. Kami terlebih berjaga kali ini sebab Mr.Y akan kerja luar lebih kurang seminggu dengan membawa kereta. Aku memang tak nak apa-apa terjadi sepanjang tempoh tersebut.

Apabila keluar waktu pagi nak beli roti canai aku nampak kabus tebal sepanjang jalan. Tapi kabus ini tak sejuk seperti cameron Highland. Fahamlah aku bahawa jerebu makin teruk.  Jom kenali musuh kita.
Apakah Jerebu?

Jerebu ialah satu fenomena yang disebabkan oleh kewujudan banyak partikel-partikel kecil yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar dan terapung-apung di udara. Partikel-partikel ini mungkin berasal secara semula jadi ataupun kesan sampingan daripada aktiviti manusia. Apabila partikel-partikel ini wujud dalam kuantiti yang banyak dan berkelompok ianya boleh menyekat pancaran cahaya matahari ke bumi. Oleh yang demikian keadaan ini mengurangkan jarak pandangan mata kasar.

Punca - Punca Jerebu
Punca utama jerebu adalah akibat daripada :
  • Pembakaran Secara Terbuka
  • Asap Dari Kilang
  • Asap Dari Kenderaan
HINDARI DARIPADA PERBUATAN YANG BOLEH MENYEBABKAN JEREBU.

Indeks Pencemaran Udara (IPU)
IPU diperolehi daripada pengukuran habuk yang halus (10 mikron ke bawah) dan beberapa jenis gas yang boleh menjejaskan kesihatan iaitu karbon monoksida, sulfur dioksida, nitrogen dioksida dan ozon. IPU digunakan sebagai panduan untuk mengetahui kualiti udara dan kesannya terhadap kesihatan seperti berikut :-
Nilai IPUStatus
0 - 50
Baik
51 - 100
Sederhana
101 - 200
Tidak Sihat
201 - 300
Sangat Tidak Sihat
301 - 500
Berbahaya
Anda perlu mengikuti perkembangan semasa melalui media massa (akhbar, televisyen dan radio) untuk mengetahui tahap jerebu semasa di tempat anda supaya dapat mengambil langkah - Iangkah pencegahan.

JEREBU MENGANCAM KESIHATAN ANDA
Keadaan jerebu yang berterusan akan mendatangkan kesan yang buruk kepada semua orang terutama golongan yang berisiko tinggi iaitu :-
  1. Kanak-kanak
  2. Orang tua
  3. Mereka yang mengalami penyakit
    • asma
    • bronkitis
    • radang paru-paru
    • penyakit paru-paru yang kronik
    • jantung
    • alahan
  4. Perokok
  5. Mereka yang sentiasa bekerja di luar pejabat atau rumah.
Apakah Tanda dan Gejala Kesan Jerebu Kepada Kesihatan
Kesan-kesan yang akan dialami setelah terdedah secara berterusan kepada jerebu termasuklah:

• Terasa gatal-gatal di bahagian kerongkong dan batuk-batuk.
• Terasa sukar untuk bernafas atau sesak nafas.
• Mata terasa pedih dan berair.
• Hidung berair dan kerap bersin.
• Kulit badan terasa gatal-gatal.
• Terasa sakit dada.

Dapatkan rawatan dan nasihat doktor di klinik berhampiran sekiranya anda mempunyai tanda-tanda dan gejala tersebut.

CEGAHLAH PENYAKIT AKIBAT JEREBU. IKUTI NASIHAT BERIKUT:-
  • Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah buruk.
  • Mereka yang di dalam kumpulan berisiko tinggi hendaklah sentiasa mengambil ubat seperti yang dinasihatkan.
  • Penutup hidung dan mulut ( mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dikenalpasti sebagai kumpulan berisiko tinggi.
  • Sejauh yang boleh, orang ramai dinasihatkan supaya tinggal di dalam bangunan atau rumah.
  • Kurangkan aktiviti-aktiviti di luar rumah seperti sukan.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.
  • Gunakan kemudahan hawa dingin sekiranya menaiki  kenderaan anda.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak ( sekurang-kurangnya 8 gelas sehari)
  • Sekiranya keadaan jerebu berterusan pada tahap berbahaya ,mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan keluar  dari  kawasan tersebut.

Rabu, September 11, 2019

2nd Giveaway by Marina Bashah


Siapa nak hadiah beg boleh join giveaway kali ini. Nak join klik banner atas.



The Dave Ramsey Show :



Assalmualaikum dan selamat pagi. Siapa kenal Dave Ramsey? Sebenarnya aku baru kenal beberapa minggu lepas bila Mr.Y start tengok dekat youtube tv.

Serba sedikit pasal The Dave Ramsey Show

The Dave Ramsey Show is a three-hour, self-syndicated radio program and podcast, hosted by the eponymous finance author and speaker, that airs Monday through Friday from 2-5 PM ET. It is primarily broadcast from Brentwood, Tennessee, though often during the summer it is broadcast via remote from Ramsey's lake house. As of 2008, it is one of the top ten most-listened-to radio shows.
Ramsey takes live calls on the theme of finance, and occasionally money-related Christian philosophy as it pertains to tithing, etc. During the show, he discusses life and money-related issues with callers. He is known for his complete disdain of debt collectors, calling them (among other things) "scum" and dishonest, and urging his listeners not to deal with them unless necessary, and then to get everything in writing, especially involving offers to reduce debts.
With a simple, seven-stage "baby steps" formula (based in part on the debt snowball method), Ramsey urges listeners to avoid all debt except for certain types of home mortgages, and to invest conservatively.
One notable difference between his and other financial shows is that Ramsey attempts to go beyond mathematical mechanics and reach his callers on an emotional and spiritual level.
The show has a channel on iHeartRadio. (Copy paste frome Wiki) 

 Kalau nak tahu lebih lanjut pasal show ni..boleh lah dengar dekat youtube. Taip je The Dave Ramsey Show. Banyak je akan keluar. Kalau dekat malaysia dia lebih kurang macam Zaidi ismail lah.

Isnin, September 09, 2019

Bereksperimen dengan Arissto adalah 'Me Time'.

Assalamualaikum, hari ini jiwa terisi dengan kegembiraan dan kepuasan yang sukar diperolehi semenjak bergelar surirumah. Iaitu kepuasan bereksperimen, try & error.

Bila nama eksperimen bukan bermaksud sekali buat terus jadi. Perlu buat beberapa kali. Alhamdulillah eksperimen aku sekali buat terus jadi. Macam ekperimen dekat sekolah ada cara sudah...yang aku dah ada sahabat share menu. Beza dia beri menu untuk kuantiti yang banyak manakanala aku hanya ada bekas kecil. Maka kita kurangkan nilainya.

Persoalannya kenapa sibuk sangat nak berekperimen untuk packkan minuman kopi Arissto dalam botol ni. Jawapan mudah dan simple sebab aku nak tambah lagi income yang boleh buat dari arissto. Bila kita nak jual yang ready made kenalah sedap, senang dibawa dan harga mampu beli.


Menu pertama yang aku cuba buat adalah copucino. Hasil aku dapat 2 botol 150ml copucino. Tapi satu botol pun aku tak rasa untuk cubaan pertama. Satu botol dah dibawa oleh Mr.Y untuk ke hospital manakala satu botol lagi ada saudara yang datang nak merasa.

Relaks betul Mr.Y bawak kopi arissto sambil tunggu nombor dekat HKL.
Komen yang aku dapat untuk percubaan yang pertama adalah rasa yang enak dari Mr.Y manakana daripada saudari Ereen, kurang manis. 

Ereen punya sempat tampal sticker.
Kali ke dua aku cuba buat latte dan mocha. Masa ini best sangat buat sebab Mr.Y tolong unjut Uzayr manakala uwais dan hana main sesama sendiri, kakak humaira pula ikut family sumayyah balik rawang. Pergh!!! macam dunia ana yang punya. Mula-mula buat latte, dapat 3 botol, lepas itu buat mocha dapat 2botol.

Dah siap masuk botol maka aku sediakan probs untuk photoshoot. dan akhir sekali adalah editing. Hasilnya.....taaadaa....
Gambar diambil menggunakan telefon xiomi Mr.Y dan diedit menggunakana Apps picsart.



Kalau berminat nak tambah pendapatan,tekan je link kat bawah ni..

#hantukopi
#MesinKopiPremium



Segmen Bloglist Sii Nurul

Klik Banner untuk sertai

Ahad, September 08, 2019

Apa beza kopi istimewa, premium dan komersial?

Peminat kopi pasti pernah mendengar perkataan kopi premium, kopi istimewa dan kopi komersial. Sebenar dalam membuat promosi dan penjualan Arissto italian premium coffee, ramai juga yang bertanya apa maksud kopi premium? Apa beza dengan kopi lain?


Apa yang membezakan ketiga-tiga jenis kopi ini adalah 'cupping score' atau juga dikenali 'coffee testing score', senang cakap dalam bahasa melayu kita sebut skor ujian rasa kopi.


Secara amnya ujian rasa kopi ini dilakukan oleh golongan profesional terutama untuk tujuan komersial, tetapi kalau nak buat sendiri dekat rumah pun boleh. Dua kaedah utama dalam ujian rasa kopi, iaitu melalui mulut dan hidung.  Kalau nak cerita pasal kaedah ujian rasa kopi ini kena buat posting lain. Sebab hari ini kita nak beza kopi premium, istimewa dan dan komersial.

Kopi istimewa: mempunyai skor ujian rasa ropi melebihi 80. Apabila meminum kopi ini, kita akan lapang dan otak merasa lebih segar. Kopi ini mempunyai kualiti rasa premium (berganda) dan aroma yang lebih harum.
Kopi premium: mempunyai skor ujian rasa kopi antara 70-80. Kualiti rasa ropi ini adalah hampir sama seperti kopi istimewa tetapi aroma yang sedikit kurang harum berbanding kopi istimewa.
Kopi komersial: mempunyai skor ujian rasa kopi kurang daripada 70. Sesetengah individu dalam dalam golongan profesional ujian rasa kopi mengatakan kopi komersial adalah kopi palsu.


Harap lepas ni kalau ada yang tanya apa beza kopi premium dengan kopi biasa boleh lah jawab macam ni: 

"Beza kopi premium dengan kopi biasa ni banyak, yang penting dia kopi sebenar dan dan asli tanpa campuran bahan-bahan lain. Rasa kopi ini lagi kaw dan bau lagi sedap dari kopi biasa."

Conclusion saya kopi Arissto ini aroma dan rasa dia memang sedap..dari premium ke istimewa. Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..

#hantukopi
#MesinKopiPremium

Sabtu, September 07, 2019

Menu kopi popular oleh Arissto

Minuman kopi ada pelbagai jenis dan rasa. Hampir setiap negara ada resepi pembuatan kopi dan airnya yang tersendiri. Kopi paling sedap untuk dinikmati dikala masih panas dan pastinya awal pagi. dekat bawah ada menu kopi yang popular di seluruh dunia menggunakan kapsul kopi Arissto.


Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..

#hantukopi
#MesinKopiPremium

Resepi Muffin Coklat Cip


Assalamualaikum. Ini adalah resepi mufin coklat cip yang selalu aku guna kalau nak buat lah. Aku lebih suka buat mufin berbanding kek sekarang sebab ia mudah dan lebih ringkas. Terus kepada resepi kita.

Bahan-Bahan

  1. 1 1/2 cawan tepung gandum*
  2. 1/2 cawan serbuk koko*
  3. 1sk soda bikarbonat*
  4. 1sk Baking powder*
  5. 3/4 cawan gula perang
  6. 1/4 cawan minyak sayuran (aku selalu guna minyak masak kat dapur tu je)
  7. 1 cawan susu cair
  8. 1biji telur
  9. Sedikit asen vanila
  10. 1/2 cawan coklat chip.
  11. secubit garam
  12. Cup Muffin
Cara-cara
  1. Bahan bertanda * perlu diayak 2 kali agar mufinnya cantik mengembang dan lebih gebu.
  2. Gaul bahan yang diayak dengan gula perang sehingga sekata.
  3. Pukul sedikit telur dengan garfu, tak perlu sehingga kembang.
  4. Campurkan telur, susu cair, minyak dan asen vanilla sehingga sekata.
  5. Masukkan bahan-bahan cair kedalam bahan kering. Gaul biar sekata, kemudian masukkan setengah coklat chip. Coklat chip yang selebihnya digunakan untuk hiasan. 
  6. Masukkan sedikit garam dan gaul
  7. masukkan adunan ke dalam cup mufin. Jumlah muffin yang diperolehi berdasar saiz cup.
    • Saiz L - 6 biji
    • Saiz M - 12 biji
    • Saiz S - 20 biji
  8. Panaskan Air fryer pada suhu 160°C. Apabila telah siap maka bakar selama berikut:
    • Cup saiz L- 15-18minit
    • Cup saiz M - 12minit
    • Cup saiz S- 10minit

Jumaat, September 06, 2019

Naimy Art: Selamat Hari Lahir Sahabat

Naimy Art: Selamat Hari Lahir Sahabat: Assalamualaikum, selalu apabila sampai tarikh hari lahir maka pelbagai ucapan selamat dan doa akan diterima. Adakala dalam keseronokan meny... Inginkan design unik dan khas boleh hubungi kami. http://www.facebook.com/messages/NaimyArt @ Whatsapp: 0196998384/0196158384

Singgang Ayam

Assalamualaikum, siapa pernah dengar dan cuba singgang ayam. Aku sebagai rakyat jati terengganu tak pernah dengar dan cuba singgang ayam. Tahu akan kewujudan pun apabila kakak aku share resepi dekat group whatsapp. Maka dengan gigih aku study lah cara buat singgang ayam ni.


Cara buat macam masak singgang biasa je, cuma ganti ikan dengan ayam. Sebenarnya sampai hari ini aku belum lepas lagi buat singgang ikan, daging atau sotong. Sekarang tambah singgang ayam pulak. Selalu kalau nak makan singgang aku suruh adik atau kakak aku buat. Erm...sedapnya singgang cicah budu.

Khamis, September 05, 2019

Sambutan Hari Merdeka dengan "Arissto Coffee Party"

Assalamualaikum...

Sambutan Hari Merdeka dengan "Arissto Coffee Party" ditaja oleh Mr.Y. Alkisahnya hari merdeka kami sekeluarga menziarah kakak ipar yang ada di Masjid Tanah, Melaka. Sebelum bertolak, awal-awal mereka pesan untuk bawa mesin kopi dan kapsul kopi. Katanya abang ipar dah war-warkan dekat kawan-kawan dan saudara mara pasal Mesin Kopi sewa RM1 sebulan. Apabila berita disebarkan, maka ramai lah berminat nak tahu. Benda murah kan. seringgit je sebulan.

Ramai peminat nampak Mr.Y

Siap rakam video abang kita ni.
Antara yang hadir adalah pengusaha kantin dan pembekal makanan. Bila kata seringgit sebulan, orang niaga ni terus nampak peluang perniagaan. Salah seorang yang hadir juga merupakan seorang yang tak minat minum kopi. Tapi bila rasa kopi Arissto, eh sedap pulak..dari kopi O, dia minta rasa kopi susu.





Walaupun Hana tak sihat, Mr.Y tetap meneruskan misi mendemostrasi Arissto. Tengok lah gambar hana bergantung di kaki Mr.Y. Anggaplah ini antara cabaran kecil yang perlu kami hadapi dalam mengejar impian.



K-Fine Cream Super, siapa ada pengamalan guna?

Assalamualaikum dan selamat pagi, beberapa bulan lepas kakak ipar bawa benda bernama K-Fine Cream Super yang digunakan dalam proses pembuatan roti dan kek. 
Ini adalah K-Fine Cream Super yang diambil ihsan dari Mr.Google.

Sebenarnya aku tak pernah tahu pun pasal K-fine sebelum ini. So aku start cari resepi yang menggunakan K-Fine. Agak banyak resepi yang dikongsikan. Rasanya boleh dah nak try buat donut atau pizza sebagai aktiviti tambahan dengan anak-anak. Bila fikir balik agak lama tak mendonut dengan anak-anak. 

K FINE CREAM SUPER (KFCS) 
*Bahan yang bertindak sebagai pelembut, pelembab dan menambah saiz roti serta daya tahan lama roti dan kek.
* juga sesuai utk pembuatan roti chanai, biskut & lain2
*Mempercepatkan proses elastik doh.
*Mempercepatkan proses pengembangan (proofing)
*Mengekalkan kelembapan roti
*100% halal daripada produk bumiputera Malaysia, berasaskan minyak kelapa sawit dan mendapat pengesahan halal drp JAKIM.
*Sesuai untuk semua jenis masakan yang berasaskan yis seperti roti, pau dan donat,
*Sesuai juga utk kek2 seperti kek marble @ kek pound utk lebih gebu & lembab
*Penggunaan yang minima serta jimat, hanya perlukan 20gm untuk 1 kilo tepung dan tidak perlu lagi menggunakan bread softner dan bread improver
*Boleh bertahan selama 1 tahun. Seeloknya disimpan dalam peti ais
*Gunakan tanpa was was

Next misi kita guna dalam muffin ye...agak-agak gebu gebas tak muffin nanti? Ada kawan-kawan blogger pernah guna benda ini tak?