Rabu, Julai 31, 2019

Blogger Challenge: Day 6~ Everyday make up look. A picture of you.

Setiap hari aku tak pakai apa-apa make up. Kadang-kadang sahaja pakai lip balm.  In fact barang make up yang ada pun dah aku buang atas arahan Mr.Y. Kenapa? Sebab Mr.Y dapat maklumat barang yang aku guna itu, tempat penghasilan dia turut memproses babi. Maka sebagai seorang islam, aku elakkan perkara shubhah. 




Polos je muka aku kan.... mak aku dulu kata telanjang tak pakai apa-apa walaupun sekadar bedak debu,



Selasa, Julai 30, 2019

Blogger Challenge: Day 5~ A Letter to someone.Anyone

Surat untuk seseorang, siapa sahaja....ok, ini lah dia.


Assalamualaikum bonda,

Apa kabar bonda disana? Adakah bonda selesa dan bahagia? Cukup atau tidak kiriman doa dari anakanda? Anakanda setiap hari merindui bonda, tapi hanya kiriman doa yang mampu anakanda berikan. 

Bonda,
Semenjak pemergian bonda, anakanda hilang tempat untuk mengadu dan bercerita. Bukan tiada insan lain tetapi perasaan bercerita dan mengadu pada bonda itu amat istemewa. Semenjak pemergian bonda, tiada lagi nasihat dan teguran tulus ikhlas anakanda dengari. Ramai insan yang menasihati dan memberi panduan kepada anakanda tetapi tidak sama seperti bonda. 

Bonda,
Di awal pemergian bonda, anakanda tidak dapat mengurut ibu mertua kerana setiap kali anakanda menyentuh minyak urut dan kakinya, hati, minda dan perasaan terus didatangi rindu yang amat. Anakanda cuba berbakti mengurut selama yang mampu tetapi perasaan dan kerinduan itu tebal...


ok setakat itu sahaja surat buat bonda... penulis tak dapat meneruskan penulisan... Orang kata sakit yang tiada ubat adalah, sakit rindu kepada mereka yang telah tiada. Maka nasihat buat diri sendiri, hargai insan yang masih ada disekeliling kita. 




Ahad, Julai 28, 2019

Blogger Challenge :Day 4 ~ Describe your Partner

Assalamualaikum...


Cabaran hari keempat adalah, gambarkan pasangan anda. Hurgam, payah jugak nak cerita pasal pasangan sendiri ini. Takut terover puji atau bangga. Maka aku rasa aku tak perlu cerita lebih sekadar satu ayat. Aku rasa dia sesuai untuk aku.






Blogger challenge Day 3~Picture of your handwriting

Assalamualaikum, cabaran ketiga adalah letak gambar tulisan tangan. ok ini lah dia


Apa pendapat anda? boleh baca tak?


Sabtu, Julai 27, 2019

Restok Mesin Kopi Arissto dan AEON Danau

Sabtu minggu lepas kami semua ikut abi pergi restok mesin kopi Arissto dekat stokis. Selesai ambil mesin, maka kami pun bawa lah anak-anak ke jalan-jalan ke mana-mana mall. Asal nya ingat nak ke AEON Big Wangsa Maju. Tetapi bila semak dekat Waze ada AEON lebih dekat dengan stokis, iaitu AEON Danau. Maka ke AEON Danau lah kami.

Sampai je, agak terkejut rupanya AEON Danau ni seperti baru dibuka. Kawasan parking luas. Masuk ke dalam, sama macam masuk mana-mana AEON yang berbeza waktu nak bayar. AEON Danau ada kaunter Self Checkout. Maksud kaunter ini adalah kita scan sendiri barang dan pembayaran menggunakan kad debit atau kad AEON e-wallet. Kira ini adalah kali pertama Mr.Y scan barang dan buat pembayaran sendiri. Anak-anak pun sama teruja nak scan barang sampai tersalah scan 2 kali. Mujur jugak ada staf yang berjaga dekat situ. Ada 4 kaunter self checkout yang disediakan. Kira AEON telah mengurangkan penggunaan tenaga kerja manusia apabila empat kaunter satu pekerja. Dari pihak pelanggan pulak, kami dapat rasa kelajuan kaunter ini berbanding dengan bayar di kaunter yang dijaga oleh staf dia.

Selesai semua, kami pun lepak dekat ruang makan dia. Aku tertarik dengan tawaran teh tarik RM1. Setiap anak boleh pilih satu menu makanan. Menjadi kebiasaan untuk kami kemas meja selepas makan tak kisah kedai ke gerai yang mana kami makan. Apabila mak bapak tunjuk contoh yang baik, anak-anak akan ikut.

Jumaat, Julai 26, 2019

Blogger Challenge : Day 2~Your Current Relationship


Assalamualaikum dan hai, soalan ke 2~your current relationship.

Sebenarnya, perkataan dan makna perhubungan kita boleh jelaskan dengan lebih meluas. Tapi dekat sini kita fokus kepada relationship antara lelaki dan perempuan. Status sekarang adalah... aku seorang isteri kepada seorang pegawai sains di Jabatan Kimia Malaysia. Dalam dunia blog aku gelar dia Mr.Y. 

Gambar dekat atas ada kisah sebenarnya, beberapa minggu lepas Mr.Y share live location dengan aku, lepas tu dia tanya aku nampak tak dia kat mana. Aku saja jawab main-main, "kat mana lagi kalau bukan dekat hati saya" Sekali dia reply, "buktikan."  Agaknya dia nak bukti macam dia buat kerja makmal kot. Ada hitam dan putih. Nak aku pun edit gambar aku dan uzayr...dekat organ jantung aku letak muka dia. Terus diam tak berbalas. Bukti kukuh lah kot tu.  

OK, kita ke next Blogger challenge Day 3~Picture of your handwriting


Tukar kepada AEON Wallet Malaysia dapat voucher


Sebenarnya dah beberapa kali pergi AEON di Quill City Mall, masa nak bayar mereka cadang tukar kad baru kata Mr.Y. Aku memang tak ambil bahagian dalam bab bayar-bayar barang. Selalu aku pilih apa aku nak dan pembayaran dilakukan oleh Mr.Y. Kebetulan pada ahad lepas, selesai hantar mesin kopi Arissto, kami bawa anak-anak jalan-jalan sekitar AEON Mall Taman Equine.

Kebetulan hari tersebut AEON Taman Equine buat sambutan anniversary yang ke-13. Anak-anak request nak belon, tapi rezeki uzayr je yang dapat belon.

Staff AEON tolong ambik gambar....
Oleh kerana AEON dekat rumah tak dapat tukar kad dan point, maka Mr.Y ambil peluang tukar point dan kad AEON kepada yang baru. Hasil tukar point dapat lah voucher AEON yang pada pendapat aku banyak gak lah.





Aku berangan nak bergambar dengan voucher...budak kecik pun sama nak menyelit. Photo shoot by Humaira.

Tak puas hati bergambar dengan ummu, nak jugak sorang-sorang.
Mak tahu lebih lanjut pasal AEON ewallet, maka kita tengok video youte AEON ni ye..


Khamis, Julai 25, 2019

Blogger Challenge : Day 1~Introduction and your recent photo

Assalamualaikum dan selamat petang.
Pengenalan dan gambar terkini. Secara am, pengenalan boleh tengok dekat about me. Sebagai tambahan, sekarang aku dah berpindah ke Kuala Lumpur dan tidak lagi bekerja sebagai guru KAFA. Kira sekarang jadi fulltime house wife. Bilangan anak pun dah bertambah menjadi empat, 2 puteri dan 2 putera.

Mula berblog sejak 2009. Sekadar suka-suka dengan kawan-kawan kerja asalnya, tak sangka blog ini boleh bertahan sehingga kini. Selain suka menaip dan berangan aku suka juga baca blog-blog lain terutama yang mencerita kisah pengembaraan, traveling, fotografi dan kehidupan. Mana yang buat blog posting banyak pasal review produk aku kurang suka kecuali kalau aku mencari barang tersebut. 

Oleh kerana aku minat mengambil gambar, bukan diambil gambar, apatah lagi swafoto. Maka amat susah nak cari gambar terbaru yang aku sendirian. 

Gambar ahad lepas....

Ok, rasa itu je untuk yang pertama. Next Blogger Challenge : Day 2~Your Current Relationship




Blogger Challenge

Assalamualaikum dan hai semua, lately nampak banyak pulak post kawan-kawan pasal blogger challenge. Ada 15 soalan maka makan masa masa 15 hari lah kan. 


Soalan-soalan adalah seperti berikut:



Antara 15 soalan yang ditanya, rasanya soalan nombor 5 dan masa sukar dalam hidup anda. Pada pendapatan aku soalan-soalan ini bukan sekadar menampakkan siapa kita sebenar tetapi juga membolehkan kita berfikir panjang dan mengenali diri sendiri juga.

Ada beberapa jawapan dan catatan dari blogger lain yang sempat aku baca. Best dan rasa macam dekat je dengan penulis. Hakikat itu lah pertama kali aku lawat blog dia.

Maka ambil dari sudut positif, cabaran ini dapat merapatkan ukhuwah sesama blogger.

Sekian dari sudut pandang aku...


Ahad, Julai 21, 2019

Kisah Kopi Latte Arissto di Sulaiman Street, Kg. Baru

Post sebelum ini aku dah cerita pasal kami keluarga Mohd Yusof Tukang Jahit buat family gathering dekat Restoran Sulaiman Street. Salah satu benda yang menarik perhatian kami suami isteri adalah, 2 set mesin kopi arissto dan kotak-kotak kapsul aristo yang berada dibelakang kaunter air.



Maka, dengan penuh keterujaan aku tanya pasal kopi arissto seperti orang tak tahu apa-apa. Anisah kata, "Aini, awak interview dia pasal kopi arissto ke?" Aku jawab, "ye saya tanya dia, dia jual secawan kopi arissto Rm5.50, untung awak ambik dah kat rumah."

Bila aku kembali ke meja, Mr.Y tanya apa aku tanya dekat kaunter air. Ada order air tambahan ke? Aku kata aku tak order lain pun, cuma tanya pasal Arissto kat kaunter tu. Maka aku cakap lah macam ni, "Sayang try lah order kopi arissto tu satu, cuba rasa sedap tak dia buat." Mendengar permintaan isteri, si suami pun pergi lah order. Bila Mr.Y kembali ke meja, "sayang order kopi apa?" Jawapan dia...

"Saya order hot latte, dia guna kapsul kopi amico, saya mintak dia guna susu tepung dan syrup. Harga rm4.90."

Nampak tak punya demand Mr.Y, boleh dia bagitahu orang tu dia tak nak susu tepung. Sebab itu kata service staf 5star, customer always right. Hasil yang didapati...memang sedap lah latte. Terbaik kopi latte nya.

Nampak tak mesin dan kotak kapsul arissto.

Berbaloi kan kalau buat niaga. Sewa sebulan rm1, beli kapsul kopi dalam 1.70 satu, so kira susu, air, letrik dan syrup dalam rm 0.30 lah kan. Kira kos kasar untuk secawan latte dalam rm2.00 Dia jual kopi latte RM4.90.. maka untung RM 2.90. Kira dia jual secawan kopi dah dapat bayar sewa sebulan. Siap lebih rm1.90 lagi. Itu seorang yang order. Kalau kedai makan mesti lebih dari seorang peminat kopi datang. Maka bertambah untung lagi.

Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..
www.wasap.my/MesinArissto

#hantukopi
#MesinKopiPremium

Family Gathering~Sulaiman Street, Kampung Baru...

Pemandangan dalam kedai.

Malam Khamis lepas ayah, ummi dan iffah datang ke KL. Selama di Kl mereka duduk dekat Regency hotel, dekat sangat dengan rumah mertua aku ini. Hotel regency kira belakang pasar chowkit dan sebelah sekolah agama kakak humaira dan tadika islam hana. Petang jumaat, mereka jalan kaki sahaja datang rumah mertua aku ni.

Kitaorang adik beradik yang ada sekitar Kl memang dah plan nak makan malam dengan ayah hari jumaat tersebut. Maka tugas mencari kedai makan yang best, sempoi dan sesuai untuk lepak-lepak bersama keluarga diserahkan kepada aku dan Mr.Y.

Mula-mula ktorg pilih beberapa kedai di sekitar medan selera Kg.Baru tapi macam jauh pulak dari hotel di tambah dengan masalah parking. Maka kami mencari kedai makan dekat sikit dengan hotel iaitu Sulaiman Street. Buka Fb Sulaiman Street macam best je tempat nya, makanan pun macam-macam ada. Tapi sedikit hampa apabila sampai hanya 6 gerai yang buka termasuk gerai air. Lagi 4 gerai tutup. Salah satu yang tutup adalah gerai char keow teow, hampa Ummu nor nak makan char keow teow.

Ini lah sulaiman Street.

Pemandangan depan kedai


Oleh kerana aku sampai awal, maka aku book lah tempat bawah sahaja, kalau book atas nanti payah pulak anak-anak berkejaran. Sementara tunggu yang lain sampai aku dapat whatsapp dari Anisah tanya lokasi, maka kita share live location. Rupanya ada kisah dalam kereta abang aim. Abang aim tanya kak Long dan anisah apa nama kedai, Mereka jawab 'sulaiman street'. Abang aim kata tahu lah sulaiman street, memang rumah ini dekat jalan sulaiman. Rupanya abang aim tak dapat tangkap yang nama kedai memang "sulaiman street' dekat jalan sulaiman.

Apabila geng anak-anak sampai, maka seronok sangat lah mereka berlari-lari. Kami pun order lah makanan, kebanyakkan pesan makanan barat kecuali abang aim pesan makanan selatan.

Swafoto beramai-ramai oleh Mr.Y

Gambar oleh staf Sulaiman Street. Total semua ada 10 oeang dewasa, 6 orang kanak-kanak dan 2 orang bayi. Maka bayangkan lah kepanjangan meja yang kami duduk.

Pada pendapat aku perkhidmatan yang diberikan 5bintang sebab ada seorang staf ni macam dipertanggungjawab untuk meja ktorg.  Anisah siap tanya, "aini, booking meja sekali dengan pelayan ke?" Aku jawab, "mungkin lah kot." Banyangkan semua order dapat sebagaimana yang diingini, siap dia tanya beberapa kali ada yang belum dapat. Kitaorang nak bergambar dia tolong ambik. Dan yang penting sangat family friendly staf-staf nya, 6 orang kanak-kanak bergurau senda, lari-larian dan bising bingit di layankan aja, tak di marah atau disuruh duduk diam. Sebagai parents, aku suka lah suasana macam ni. Sebagai parents juga kami kena pastikan anak-anak bermain tak mengganggu staf-staf buat kerja. Jangan laluan itu dia nak bawak makanan, ko biarkan anak berlari disitu. Kalau jatuh makanan panas atas anak, siapa susah, kamu sebagai mak pak jugak kan.  Alhamdulillah jugak, anak-anak ini diajar apabila makanan sampai mereka kena duduk diam dan makan dahulu. Maka relak lah sikit mak pak makan sebab anak-anak join makan sama. Kalau anak-anak tak di ajar duduk makan sama-sama, tak tenang jugak mak pak nak makan. Maka secara am nya, suasana aku beri 4.5 bintang sebab aku tak suka kepada apa saja jenis asap. Kami pergi lepas isyak, sebelum pukul sepuluh ruang udara belum berasap tapi apabila orang mula ramai, pelanggan yang hisap shisha pun bertambah, maka ruang udara menjadi kabus sedikit. Kalau tak berasap sampai siap kami balik aku bagi 5 bintang dah.

Kalau tanya bab makanan, aku beri 3.5 bintang sebab banyak gerai tutup dan portion makanan yang pada pendapat aku sedikit tak padan dengan harga. Tapi ia masih berbaloi sebab sedap lah. Ini aku punya pendapat makanan western lah, abg aim pun kata makanan selatan dia ok. Harap akan datang kalau pergi lagi, buka semua gerai, insyalah akan beri makanan 5bintang sebab kak zu kata makanan lain sedap jugak sebab itu dia suka makan dekat situ.

Itu lah review aku pasal sulaiman street. Kesimpulan berbaloi untuk buat family gathering kat sini. Adakala kita berkumpul dikedai bukan sekadar makanan yang kita nak sedap, tapi suasana yang family friendly pun penting.

Arissto vs Kanak-kanak

Assalamualaikum dan selamat pagi. Apabila aku bercerita pasal kopi Arissto dan pasangannya mesin. Maka akan sering orang bertanya,"mudah ke nak guna mesin ini?" aku jawab mudah sesangat. Kalau tak percaya jom layan video demo oleh Hana dan Uwais.



Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..
www.wasap.my/MesinArissto

#hantukopi
#MesinKopiPremium

Jumaat, Julai 19, 2019

Face App?

Assalamualaikum dan selamat petang, esok sabtu kita kita bercuti ye...

Sehari dua ni, ramai kawan-kawan muat naik foto gambaran usia saat tua. Kebanyakan guna aplikasi Face App yang boleh download dekat play store. Tak terlepas dari fenomena ini adalah Mr.Y.

Buruk benor rasanya muka Mr.Y.
Rupanya bukan Mr.Y je yang terjebak. Tadi pagi kakak aku no.2 pergi buat semua muka adik beradik perempuan dia. Tapi muka dia tak pulak dia hantar.
Ini paling hampir dengan muka arwah tok pulau rusa. Tengok ni rindu ke tok.

Ini macam tok beladau versi gemuk sikit 

Muka aku sendiri tak pasti macam siapa. 

Secara umum, untuk seronok saja-saja boleh lah tapi untuk percaya bahawa macam itu rupa kita saat tua jangan sesekali. Rupa sekadar pinjaman.

Kerana aplikasi FAce App juga lah kakak humaira menangis sehingga tertidur. Aku cakap muka dia macam nenek sedara tapi dia salah faham dia ingat aku kata muka dia macam hantu kak limah, maklumlah nama nenek saudara dia pun limah.😂

Foto Rasmi Sempena pertabalan Agong

Gambar ihsan instagram Istana negara
STANA Negara hari ini, mempersembahkan potret rasmi Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sempena Istiadat Pertabalan Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong XVI pada 30 Julai ini.
Turut dipersembahkan potret rasmi Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Suka tengok pakaian permaisuri....kemas, sopan dan menutup aurat sepenuhnya. 

Isnin, Julai 08, 2019

Arissto bakal perkenalkan kapsul teh

Assalamualaikum dan selamat pagi... Minggu lepas Mr.Y ada kongsi gambar kapsul-kapsul teh yang bakal diperkenalkan oleh Arissto.

Gambar header dari web arissto...web belum siap sepenuhnya bab teh ni. Apa pun header dia memang cantik..nampak klasik sangat perempuan tu dengan mesin arissto, kena pulak pegang bunga.


Arissto Teapresso. Sebagaimana kita tahu dan maklum bahawa teh adalah minuman tradisional sejak zaman dahulu terutama dalam budaya masyarakat cina. Kalau pergi urut kaki dekat kedai cina, lepas urut mereka akan sediakan teh hijau. Penggunaan di spa-spa kecantikan juga meluas. Teh ada seni tersendiri dan kalau kita perhatikan cara orang tua minum teh pun berbeza. Kadang-kadang warna teh pun diambil kira.



Menarikkan jenis kapsul ditawarkan, nama teh pun macam best sangat. Kira kalau rasa hari itu nak jadi king, maka kita minum lah teh "the King", kalau nak jadi puteri buat teh dari kapsul "princess". 

Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..
www.wasap.my/MesinArissto

#hantukopi
#MesinKopiPremium


"Duduk rumah je kan? Boleh lah beranak lagi."

Assalamualaikum, rasanya tahun ini paling kerap dapat soalan dan kenyataan ini. Kenyataan dan soalan ini dah lama aku dengar sejak dari dulu lagi tapi bukan kena dekat diri sendiri. Kali ini rasa macam terpanggil pulak nak meluahkan apa yang terbuku dalam otak ini.

Apakah jika seorang isteri menjadi surirumah sepenuh masa, dia boleh lahirkan anak seberapa ramai yang mampu. Fahamkah masyarakat bahawa dalam usaha menambah anak kita perlu memikirkan soal-soal lain. Antaranya:
  • Kemampuan fizikal seorang ibu, bagaimana keadaan ibu tersebut setiap kali mengandung. Adakah saat mengandung dia masih mampu berfungsi sebagi ibu dan isteri 100%. Sedar atau tidak bahawa ada wanita mengandung langsung tak boleh bangun untuk buat kerja. Adakah sejarah perubatan atau mengandung sebelum ini berjaya atau mengalami plasenta previa type 4.
  • Kemampuan ekonomi si bapa atau si suami. Apabila bertambah bilangan anak maka perbelanjaan pun bertambah. 
  • Kemampuan memenuhi emosi anak-anak, jika ibu mengandung dan ayah makin sibuk mencari rezeki, bagaimana emosi anak-anak yang masih kecil yang masih memerlukan kasih sayang. Tertunaikah kita sebagai ibubapa? Sesetengah wanita mengandung, emosinya macam ribut taufan bin angin bayu. Sekejab nak marah, sekejab sedih, sekejab ok...anda rasa anak kecil yang belum sekolah faham dan mampu ke manangung tempias emosi emak dia. 
  • Kemampuan mendidik akhlak dan akidah anak-anak. Usia anak 2-7 tahun amat penting untuk kita terapkan akidah dan akhlak anak-anak. Waktu ini kalau anak salah kita betulkan. Adakah seorang isteri sepenuh masa yang mengandung ditambah dengan alahan teruk mampu mendidik akhlak dan akidah anak.
Rasa cukup 4 point dulu...sebenarnya banyak hal yang perlu dititik beratkan dalam usaha menambah bilangan anak. Maka pada aku kalau nak tambah anak tengok kemampuan kita. Ada benda yang boleh kita rancang manakala ada yang diluar kawalan kita. Pada aku bab tambah anak adalah benda yang kita boleh pilih untuk rancang atau untuk biarkan ia begitu sahaja, kalau biar begitu sahaja faham-faham lah...kemalangan boleh berlaku bila-bila masa...

itu saja perkongsian hari ini..

Ahad, Julai 07, 2019

Pelan Langganan Kopi Arissto



Secara umum ada 2 jenis pelan yang ditawarkan oleh Arissto iaitu pelan menggunakan kad kredit dan pelan menggunakan kad debit. Bagi setiap kad ada 3 pelan yang ditawarkan iaitu member plan, gold plan dan vip plan. Semakin tinggi deposit yang diberikan semakin murah harga sekotak kapsul kopinya. Jangan risau deposit akan dipulangkan kembali setelah kita bagitahu nak behenti penggunaannya. Tempoh untuk pemberitahuan adalah 30hari sebelum. Secara ringkas pelan yang ditawarkan adalah seperti jadual dibawah...


Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..
www.wasap.my/MesinArissto
#hantukopi
#MesinKopiPremium

Mr.Y jadi juru cakap untuk majlis pertuangan Pok Tam

Assalamualaikum, balik raya terenganu kali ini kami ada misi...iaitu menyelesaikan majlis pertunangan adinda Aizuddin a.k.a Pok Tam. Hantaran yang dibawa hanya 3 berbalas 3. Sebenarnya sebulan sebelum majlis kami adikberadik perempuan dah kebingungan apabila Pok Tam kata tak payah nak siapkan apa-apa hantaran. Rupanya dulang hantaran pihak perempuan telah buat, manakala barang hantaran amat lah sedikit dan mudah. Bagus, jimat masa dan wang.

Sehari sebelum majlis, Pok Tam dah mintak Mr.Y jadi juru cakap. Mr.Y pulak berbelah bagi sebab ada ayah dan abang aim yang lebih layak dari segi pangkat dan usia. Maka kami berbincanglah sesama kami. Abang aim risau andai wakil pihak perempuan menggunakan loghat terengganu pekat mengalahkan ayah. Kata nya "ayah cakap pun abang aim kadang-kadang tak berapa nak faham, macam mana?" Maka tugasan tersebut ditolak kembali kepada Mr.Y.

Hari kejadian, Mr.Y ambil langkah selamat dengan ucapan ringkas. Lain-lain perbincangan seperti tempoh pertunangan, jumlah mas kawen dan hantaran biarlah pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga bincangkan kata Mr.Y. FUHHH!!!

Jom tengok gambar sekitar majlis ...
Kami baru nak lintas jalan...

sesi sarung cincin

Team belah lelaki

Bersama perempuan yang dilamar

Ada gak gambar yang lelaki dan Mr.Y

Sabtu, Julai 06, 2019

Tips anak duduk diam untuk perjalan jauh atau jem

Tips anak duduk diam untuk perjalan jauh atau jem. Assalamualaikum dan salam semua. Setiap ibu bapa pasti pernah menghadapi situasi dimana anak sukar duduk diam dalam kereta. Ini cara saya nak bagi anak diam.
  • Sebelum naik peringatkan anak-anak untuk berkelakuan dan duduk diam dalam kereta. Bagitahu rapa yang bakal berlaku jika mereka tidak duduk elok. 
  • Masuk kereta, perkara pertama adalah keselesaan dan keselamatan. Dah lengkap kita pun ajak anak-anak sama baca doa naik kenderaan. Sekarang mereka suka ikut lagu omar hana naik kenderaan. 
  • kalau boleh dalam kereta tu bawak masuk mainan, buku atau barang kesukaan mereka. Jangan yang terlalu besar, nanti tak selesa pulak anak nak main. Macam uwais suka robot atau kereta, kakak humaira sketch book atau buku cerita, manakala hana lebih kepada alat mainan gegirl lah.  Uzayr buat masa ni lebih kepada bentuk nyanyian.
  • Bahagian paling utama adalah ajak anak berborak. Kenapa sebab waktu ni, mereka tak ada tempat lain nak lari. Mereka lebih fokus kepada persoalan yang kita utarakan. Waktu ni juga selalu aku guna untuk buat hafazan dengan anak-anak. 
  • Dah borak banyak, main robot mesti lapar dan dahaga. Maka bekalan biskut atau roti dan air amat penting. Aku jarang sangat bawak bekal keropok jajan atau gula-gula dan seangkatannya ke dalam kereta. 

Itu je lah tips yang aku guna pakai buat masa ini. Rasanya pengalaman balik raya dari terengganu ke Kuala Lumpur baru-baru ni paling mencabar sebab hana siap ajak patah balik rumah Toki. Lama kami sangkut nak lepas tol karak, dekat 2jam lebih jugak lah. Bila mana tak bagi gadjet dalam kereta, pandai pula mereka main doktor-doktor, jual-jual dekat belakang. Apa saja lah anak, asal kamu semua tak meragam dan merengek. Ramai antara sahabat yang terpaksa ada persinggahan kerana anak merengek dan meragam sewaktu perjalanan pulang dari berhari raya lepas.
Perjalanan balik ke Kuala Lumpur yang meletihkan tapi seronok pulak sebab dapat luangkan masa berkualiti dengan anak-anak. 


Apa yang best sangat kopi Arissto ni??

Assalamualaikum...

Mesti ramai tertanya2 kan, apa yang best sangat kopi Arissto ni?? Meh saya nak bagitau

1- Best sebab kita boleh brew sendiri fresh original kopi kat rumah. Bau pun sedap je macam kat stabak!!😘

2- Time teringin nak minum kopi sedap tu..tak payah keluar rumah dah..just brew kat rumah je..jimat minyak dan tak perlu habis berbelas ringgit pun untuk secawan atau segelas kopi sebenar! Boleh lah dapat merasa cappuccino ala2 hotel RM3 secawan. Eh korang janganlah compare dengan kopi 3in1 tu, tak sama langsung..kopi Arissto ni premium coffee fresh original coffee dari Italy, bukan instant coffee yang bercampur maciam² tu.

3 – kopi Arissto ni rasanya sangat sedapp ok! Tak sama dengan 3-1 tu. Diimport dari Italy! Orang Italy ni..bab2 kopi diorang lah paling pro kat dunia! Jadinya rasa coffee Arissto ni memang rasa yang memenuhi citarasa orang Italy.😍

4- Dah sewa mesin dan subscribe kopi Arissto ni, boleh register agent terus kalau minat! Sambil2 minum kopi, promote juga di FB / IG tu. Kopi ni product lifestyle yang trending kat Malaysia sekarang. Tengok je lah berlambak2 orang buka cafe sekarang..jual kopi secawan rm10++.ramai je customer datang beli! Ini bermakna produk kopi ni memang ada demand! Boleh dapat pasif income juga tau

5- Nak letak di ofis boleh, di rumah boleh! Boleh juga sewa mesin kopi untuk jual kopi di cafe/ butik/ shopping mall/ pasar pagi/ pasar malam . Tapi kena guna kopi Arissto ya! Jual RM5-7 memang orang beli punya😬

6- Mesin senang nak pakai...budak kecil pun boleh guna untuk buat air koko. Arisstokan ada kapsul koko.

7- Ampas kopi jangan dibuang, boleh dibuat scrub badan dan muka..best tau! Toilet pun bau stabak😂

8-Boleh kawal kandungan gula dan tahap kepahitan kopi...ada yang suka pekat, ada suka cair, ada suka lebih berlemak, ada suka kopi yang sedikit masam...Arissto ada 6jenis kopi yang berbeza. Waktu pagi boleh minum luna untuk extra power, malam boleh sunrise untuk relaks.

9- Tak perlu keluar duit banyak2 ..sewa mesin rm1 saja sebulan. Then..warranty sepanjang kita sewa. No contract..Best kan??

Kalau berminat,tekan je link kat bawah ni..
www.wasap.my/MesinArissto

#hantukopi
#MesinKopiPremium

Jumaat, Julai 05, 2019

DIY hadiah hari guru

Assalamualaikum dan selamat pagi. Hari ini ada sambutan hari guru dekat sekolah kakak humaira. Sebenarnya aku pelik jugak kenapa sambutan hari guru tak disekalikan dengan sambutan hari raya minggu lepas. Tapi kita fikir baik, mungkin cikgu-cikgu dah ada perancangan lebih baik untuk hari guru atau tak nak anak-anak keliru dengan sambutan hari guru dengan hari raya.


Maka minggu lepas kami pergi ke kedai Mr.DIY dekat Quill City Mall, tujuan asal abi nak beli gam kasut. Alang-alang dah sampai situ, kakak humaira kata nak beri hadiah dekat guru kelas, dia pilih whiteboard makerpen. Tanya Mr.Y macam mana? dia kata ok. Bila nampak mood dia ok, maka kita pun cekup lah 3-4 barang lagi antaranya watercolour, gam kertas dan sketchbook untuk humaira dan hana menconteng.

Malam tadi kakak humaira kata nak balut hadiah dan nak letak reben. Alahai anak...mana nak cari kertas hadiah malam-malam ni...Nak keluar malas. Maka kita guna bahan yang ada je. Pada mulanya aku suruh guna kotak kapsul kopi Arissto je. Pastu balut lah dengan reben. SIAP!! tapi kakak tak nak, dia kata nampak jenama kopi.

Ini kotak kapsul kopi Arissto jenis Luna...Cantik kan.. Pada aku, ia nampak bergaya dan mahal. Maka hadiah kakak tetap masuk dalam kotak kapsul ini, tapi balut je lah.
Oleh kerana itu, kita buat sendiri lah sampul hadiah. Bahan-bahan mudah sahaja, kertas lukisan, straw, warna air, dan air.. ini untuk buat sampul hadiah. Kami guna teknik "Blow Technique" boleh rujuk video ehsan you tube ye...



Sebenarnya ini pertama kali aku minta kakak guna teknik ini. Hasilnya kakak kata, "ummu penat lah nak tiup." Ummu balas, "Tak semua benda kita dapat dengan mudah, kita nak sesuatu yang cantik dan bernilai maka kita kena usaha lah. Kakak nak sampul yang cantik dan lawa. kakak kena usaha tiup jadi cantik dah lawa." Makan pujukan maka siap sampul kita biar lah kering. Dah kering kita balut lah kotak arissto kakak. Kakak kata nak reben maka kita ambil reben dari bunga telur...untung nasib dekat bunga telur itu ada kad terima kasih...aku pun suruh lah kakak tulis nama cikgu yang dia nak bagi itu.



Atas: Bahan-bahan yang diperlukan
Kiri: Siap hadiah duduk sebelah kotak Arissto
Kanan: Hana dan Uwais nak cuba buat teknik blowing gak
Tengah: Kakak humaira dengan hadiah nya..

Apabila dah siap...bukan main senyum lebar kakak. Siap kata macam hadiah mahal lah ummu.Alhamdulillah, kakak gembira, ummu abi pun bahagia.

Kadang-kadang nak gembirakan anak mudah sahaja, cuma kita terlalu rajin untuk melayan kehendak sendiri sampai lupa keperluan emosi anak. Mereka tidak kisah tentang nilai ringgit yang dilaburkan. Apa yang mereka tahu, mereka nak memberi sebagai tanda terima kasih.

Selasa, Julai 02, 2019

Hari Bicara Akademi 2019

HARI BICARA AKADEMI 2019-SEKOLAH RENDAH AGAMA TENGKU AMPUAN JEMAAH-28 Jun 2019, hari jumaat minggu lepas aku pergi lah sekolah kakak untuk jumpa guru kelas. Kalau dulu ibubapa akan pergi sekolah untuk dapatkan keputusan peperiksaan anak atau dikenali juga sebagai 'report card day'.  Bermula 2019 semua pelajar tahap satu tidak lagi dinilai berdasarkan peperiksaan. Maka diganti dengan nama HARI KEMENJADIAN PELAJAR bagi sekolah kebangsaan  Sekolah agama pula bagi nama HARI BICARA AKADEMI.

Asalnya Mr.Y yang nak pergi tapi kerana Mr.Y ada meeting dan kesibukan, aku je lah pergi saat uzayr tidur. Uwais? Aku dah umpan dia awal-awal dengan ganjaran aiskrin. Bukan tak boleh bawak dia tapi sebab aku nak jalan kaki dan nak cepat. Biar dia duduk rumah je lah.


Pemandangan dalam bilik perjumpaan

Barisan guru-guru yang mendidik..

Hasil perbincangan dengan guru, dapat lah tahu serba sedikit pasal anak dekat sekolah. Kesimpulannya aku sebagai mak bukan nak tahu sangat anak aku pandai apa, tapi aku lebih nak tahu bagaimana anak aku bawak diri dekat sekolah. Bagaimana pergaulan dengan guru dan rakan. Dalam kata lain, aku lebih nak tahu pasal akhlak dia di sekolah, akhlak diluar pemandangan ibu ayah.

Itu saja perkongsian subuh hari ini ..