Khamis, Disember 06, 2012

TokKu Paloh


Maka tinggalkanlah duniamu dan belayarlah menuju Tuhanmu. Janganlah sekali-kali engkau melabuhkan sauh ketidakpastian itu biarlah apa kata mereka pada dirimu. Berhijrahlah, belayarlah menuju Tuhanmu kerana kaulah Melayu – TUKKU PALOH


TUKKU PALOH atau nama sebenarnya Sayid Abdul Rahman bin Muhammad Al Idrus adalah ulama kerohanian yang berkecimpung dalam bidang pentadbiran dan diplomatik di Terengganu. Beliau hidup dalam zaman pemerintahan lapan orang sultan silih berganti; paling lama dan paling kuat pengaruh beliau ialah semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu ke-11. Kerana kewibawaannya, beliau diberi mandat oleh Sultan mentadbir kawasan Paloh dan mengawasi kawasan Hulu Terengganu. Beliau juga diterima sebagai penasihat pertama dan utama kepada Sultan dalam berbagai persoalan. Beliau tegas dan pintar dalam bidang diplomatik, dan sering diberi peluang mewakili Sultan berunding dengan pihak British sehingga pada zaman itu British gagal menjajah Terengganu.

Tukku Paloh terkenal sebagai seorang wali ALLAH yang mempunyai berbagai karamah dan sentiasa mendapat bantu-an ALLAH SWT khususnya sewaktu mengendalikan urusan rakyat. Tukku Paloh adalah khalifah Tareqat Naqsyabandiah, dan beliau turut mengamal dan mengembangluaskan ‘Syahadat Tukku’, satu amalan yang disusun oleh ayahnya Tukku Tuan Besar.
“Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun,” kata Tukku Paloh. Tetapi, kalau hendak tanah, silakan. Isilah ke dalam armada tuan sebanyak mana pihak British mahu… ambillah tanah.”
Itulah jawapan Tokku Paloh kepada wakil British, semasa berlaku perundingan antara pihak British dengan Tokku Paloh yang mewakili kerajaan Negeri Terengganu. Jawapan dalam bentuk sindiran itu, yang diluahkan dengan tenang tapi tegas, ternyata menyakitkan hati wakil-wakil British itu. Mereka ba-ngun untuk beredar. Tetapi, dengan kuasa ALLAH, punggung mereka tidak semena-mena terlekat di kerusi. Apabila mereka mengangkat punggung, kerusi turut terangkat sama buat se-ketika sebelum jatuh ke lantai. Waktu itu Tukku Paloh bersuara secara bersahaja: “Sudahlah tuan-tuan hendak ambil tanah Terengganu, kerusi rumah saya pun tuan-tuan hendak ambil.”
Demikianlah gagalnya diplomasi British untuk menjajah Terengganu pada sekitar awal abad ke-20. Taktik diplomasi yang berjaya digunakan di beberapa negeri lain, gagal di Terengganu kerana adanya gandingan rapat antara ulama dan umarak (pemerintah). Tegasnya, antara Sayid Abdul Rahman Al Idrus atau Tukku Paloh, dengan Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu ke-11 (memerintah 1881-1918).
Dilahirkan pada tahun 1817 (1236 Hijrah) di Kg.Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Tukku Paloh adalah nasab ke-32 daripada Rasulullah SAW di kalangan keluarga Al Idrus. Nasab sebelah bapanya sampai kepada Sayidina Hussein r.a. anak Sayida-tina Fatimah Az Zahrah r.ha. binti Rasulullah. Ibunya, Hajah Aminah, ialah isteri pertama daripada beberapa orang isteri Sayid Muhammad yang terkenal dengan gelaran Tukku Tuan Besar. Semasa pemerintahan Sultan Omar, Tukku Tuan Besar menjadi Syeikhul Ulama iaitu ketua seluruh ulama Terengganu, dan dianugerahkan gelaran Paduka Raja Indra oleh baginda Sultan. Kedua-dua kedudukan itu menjadikan Tukku Tuan Besar sangat dihormati dan berpe-ngaruh di kalangan istana dan rakyat keseluruhannya.
Sebagai seorang ulama yang bertanggungjawab dan berpengaruh, Tukku Tuan Besar berusaha sehingga terlaksana hukum-«iukum Islam secara meluas dalam sistem pentadbiran dan kehidupan di bawah pemerintahan Sultan Omar (memerintah 1839-1875), hingga Terengganu terus terkenal sebagai negeri yang berpegang teguh dengan Islam, di sekitar pertengahan abad ke-18 Masihi. Menyedari pentingnya penyebaran ilmu agama dan bim-bingan amal, maka Tukku Tuan Besar mendirikan masjid di Kampung Cabang Tiga. (Masjid ini kini telah diubahsuai dan meriah dengan ahli jemaah). Di sinilah Tukku Tuan Besar yang juga pengarang beberapa buah kitab itu menyebarkan ilmu dan tarbiah kepada ramai anak muridnya dan anak-anaknya sendiri termasuk Sayid Abdul Rahman (Tukku Paloh). Dengan itu nyatalah Tukku Paloh itu bukan saja berke-turunan Rasulullah SAW yang mulia malah mendapat didik-an dan asuhan dalam keluarga yang kuat beragama. Semua adik-beradiknya juga mempunyai keahlian dalam hal-ehwal agama dan di antara yang terkenal ialah Sayid Zain (dilantik menjadi Menteri Besar pada tahun 1864 oleh Sultan Omar), Sayid Ahmad (bergelar Tuan Ngah Seberang Baroh) dan Sayid Mustaffa (seorang ulama yang juga ahli Majlis Mesyuarat Negeri; merupakan salah seorang dari empat pembesar yang pernah diwakilkan memegang pemerintahan negeri sewaktu Sultan Zainal Abidin HJ. melawat Siam pada Ogos 1896 selaku tetamu Raja Siam).
Di kalangan adik-beradiknya, Tukku Palohlah yang paling masyhur dan mempunyai banyak keistimewaan yang luar biasa. Menurut cucunya Sayid Abdul Aziz, sejak kecilnya lagi sudah ada tanda-tanda pelik yang mengisyaratkan Tukku Paloh akan muncul menjadi orang penting masyarakat. Satu ketika semasa Tukku Paloh berada bersama ayahnya Tukku Tuan Besar, tiba-tiba saja Tukku Paloh melihat seorang yang berserban dan berjubah hijau memanggilnya. Tukku Tuan Besar menahannya seraya berkata, “Engkau jangan pergi dekat orang itu, nanti engkau tidak boleh bersama abah lagi.”
Perkataan Tukku Tuan Besar itu tidak begitu pasti apa maksudnya. Tetapi yang nyata, Tukku Tuan Besar juga seorang yang kasyaf; dapat melihat kemunculan seorang yang berserban dan berjubah hijau itu. Siapa orangnya? Wallahu a’lam. Tukku Paloh mendapat didikan awal daripada ayahnya sendiri dan beberapa orang ulama tempatan. Kemudian beliau mengikut jejak ayahnya mendalami ilmu dan meluaskan pe-ngalaman di Makkah Al Mukarramah. Di sana beliau belajar dengan ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, dan khatam banyak kitab muktabar dalam berbagai bidang ilmu- tauhid, feqah, tasawuf, tafsir, nahu, saraf dan lain-lain.
Tukku Paloh sangat arif tentang ilmu tasawuf dan ilmu tareqat. Malah beliau ada mengarang kitab dan risalah mengenai persoalan kerohanian. Setelah lebih 10 tahun di Makkah, Tukku Paloh pulang sebagai seorang ulama besar. Beliau seorang yang warak dan terkenal sebagai pemimpin kerohanian yang mengembangkan Tareqat Naqsyabandiah. Beliau adalah khalifah tareqat ini. Sepulangnya dari Makkah, Tukku Paloh terus mengajar di masjid peninggalan ayahnya di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu. Ini merupakan langkah awal beliau berkhidmat kepada orang ramai, sebelum melangkah kepada kegiatan yang lebih mencabar, bukan saja dalam bidang pengajaran ilmu tetapi juga dalam bidang pentadbiran, pemerintahan dan jihadnya menentang mungkar dan penjajah British. Seperti juga ayahnya, Tukku Paloh seorang yang sangat berpengaruh di kalangan istana dan menjadi tempat rujuk sultan. Malah perlantikan sultan itu sendiri mempunyai kaitan rapat dengan pengaruh Tukku Paloh di kalangan istana, yang diwarisi daripada ayahnya Sayid Muhammad bin Zainal Abi-din, yang terkenal dengan panggilan Tukku Tuan Besar, juga merupakan tokoh agama yang amat terkenal dan pengarang kepada lebih kurang 16 buah buku agama dan nazam.
Hubungan Tukku Paloh dengan sultan ini boleh disamakan dengan hubungan antara Sultan Zainal Abidin I (memerintah 1725-1734) dengan seorang lagi ulama besar Terengganu, Syeikh Abdul Malik bin Abdullah. Ulama yang terkenal dengan gelaran Tuk Pulau Manis ini juga dikenali sebagai wali ALLAH, dan banyak mengarang kitab. Sebagai Syeikhul Ulama dan mufti, Tuk Pulau Manis amat berpengaruh di kalangan istana dan dikatakan bertanggungjawab atas pertabalan Sultan Zainal Abidin I yang kemudian menjadi me-nantu beliau.
Menyedari peri pentingnya pemerintahan raja yang adil yang berlunaskan hukum-hukum ALLAH SWT, Tukku Paloh bersama Sayid Abdullah (Menteri Besar ketika itu) mengetuai sokongan terhadap perlantikan Tengku Zainal Abidin sebagai Sultan Terengganu menggantikan Sultan Ahmad Shah II (memerintah 1876-1881). Sokongan dua orang yang berpengaruh ini sungguh berkesan sehingga Sultan Zainal Abidin kekal sebagai raja yang berjaya menegakkan pemerintahan yang kukuh dan berma-ruah walaupun usianya ketika mula memegang tampuk pemerintahan negeri baru 16 tahun. Kejayaan baginda itu adalah berkat mendampingi serta menerima keputusan ulama. Baginda memerintah selama kira-kira 36 tahun 11 bulan hingga ke akhir hayatnya pada tahun 1918. Ketika Sultan Zainal Abidin III mula naik takhta, Tukku Paloh belum menjawat apa-apa jawatan penting secara ras-mi. Tetapi sebagai seorang tokoh agama, beliau sudah berpengaruh di kalangan istana. Kemudian beliau menjadi Syeikhul Ulama (ketua ulama) Terengganu dan dilantik sebagai ahli Majlis Mesyuarat Negeri dalam kerajaan Sultan Zainal Abidin. Dengan kedudukan itu Tukku Paloh bertanggungjawab membantu kerajaan mentadbir negeri dan rakyat.
Bagaimanapun, ulama dan ahli tareqat yang arif perjalan-an rohani ini lebih banyak berhubung secara peribadf dalam berbagai-bagai hal dengan Sultan Zainal Abidin. Keistimewaan ini menjadikan Tukku Paloh sebagai penasihat Sultan dan orang yang bertanggungjawab di belakang keputusan-keputusan yang dibuat oleh Sultan dalam pelbagai perkara terutamanya mengenai dasar luar negeri. Ini terbukti dengan keputusan berani Tukku Paloh memberi perlindungan kepada pahlawan-pahlawan Pahang sekitar tahun 1894 dan keengganannya bekerjasama dengan pihak British. Pendirian beliau ini mempengaruhi sikap Sultan Zainal Abidin (kebetulan menantu kepada Sultan Ahmad Pahang) untuk terus-menerus menentang pertapakan British di Terengganu.
Penglibatan Tukku Paloh dalam perjuangan menentang campurtangan British di Pahang berlaku apabila pahlawan-pahlawan Pahang yang memberontak terpaksa berundur akibat tekanan hebat daripada pihak berkuasa. Mereka yang di-pimpin oleh Datuk Bahaman, Tuk Gajah dan anaknya Mat Kilau berada dalam keadaan serba salah dan hampir-hampir putus asa. Akhirnya pada bulan Mei 1894, mereka membuat keputusan menghubungi Tukku Paloh. Ternyata hubungan ini memberi nafas dan tenaga baru kepada perjuangan mereka kerana Tukku Paloh bukan saja bersimpati malah bersedia membantu pahlawan-pahlawan itu menentang pencerobohan British di Pahang. Selama berada di Paloh, pahlawan-pahlawan yang terkenal hebat itu menggunakan sepenuh kesempatan menuntut ilmu agama dan mendalami perjalanan rohani sebagai bekalan dalam perjuangan yang amat sukar itu. Mereka ber-guru dengan Tukku Paloh. Kemudian baru Tukku Paloh menyeru pahlawan-pahlawan itu supaya melancarkan perang jihad. Sebagai bekalan rohani, beliau memberi mereka wirid-wirid dan jampi-jampi tertentu dan menghadiahkan mereka pedang yang bertulis ayat-ayat Al Quran pada matanya. Dan dengan sokongan dan pengaruh Tukku Paloh, pasukan pahlawan itu semakin besar dan mendapat sokongan sultan dan rakyat Terengganu untuk melancarkan serangan tahap kedua berdasarkan kecintaan kepada agama dan tanahair dengan semboyan ‘perang jihad’.
Semangat perang jihad begitu ketara sekali di kalangan para pejuang itu. Ketika inilah, Hugh Clifford, Residen British di Pahang, menyedari bahayanya pahlawan-pahlawan itu berada di negeri jiran kerana mendapat sokongan Tukku Paloh untuk me-lancarkan serangan baru dengan kekuatan agama. Demi menjaga kepentingan British di Pahang, pada bulan April 1895 Clifford mengetuai satu angkatan seramai 250 orang untuk melumpuhkan kekuatan pihak yang disifatkannya sebagai pemberontak-pemberontak. Sesampai di Terengganu, Clifford mengadap Sultan Zainal Abidin untuk mendapat kerjasama baginda. Sultan Zainal Abidin dengan senang hati mengeluarkan surat kuasa (waran) kepada Clifford untuk menangkap sesiapa saja daripada kalangan rakyat baginda yang bersubahat dengan pemberontak-pemberontak. Tetapi surat itu tidak memberi kuasa untuk menyiasat kerabat diraja, keluarga Sayid serta pembesar-pembesar baginda.
Baginda juga mengeluarkan satu surat sulit kepada orang-orang Besut supaya membantu pahlawan-pahlawan Pahang yang bersembunyi di daerah itu. Taktik diplomasi yang bijak itu menyelamafkan semua pejuang Pahang dan mengecewa-kan usaha ketua penjajah Pahang bernama Clifford itu. Clifford sentiasa curiga terhadap Tukku Paloh kerana dalam beberapa perundingan yang diadakan dengannya, pemimpin British itu percaya Tukku Paloh tidak berkata yang se-benarnya mengenai pemberontak-pemberontak. Kadangkala wakil-wakil British itu dipersendakan oleh Tukku Paloh.
Menurut cerita Syed Omar Abdul Kadir Al Idrus (cucu Tukku Paloh) , dalam satu pertemuan antara Tukku Paloh dan Clifford terjadi antara lain seperti berikut:
Clifford: Saya datang mahu mendapat kerjasama Tukku untuk menangkap pemberontak-pemberontak dari Pahang yang berada dalam negeri Terengganu.
Tukku Paloh: Siapa yang dimaksudkan? Kerana kami orang Islam tidak boleh menyimpan pemberontak dan penjahat-penjahat. Kalau ada penjahat tentu kami sudah tangkap dan mengenakan hukuman berdasarkan hukum Islam.
Clifford: Itu, Datuk Bahaman, Tuk Gajah, Mat Kilau dan pengikut-pengikut mereka melakukan banyak kacau dalam negeri Pahang. Sekarang mereka lari ke negeri ini.
Tukku Paloh: Orang-orang itu semua baik-baik, bukan pengacau, bukan pemberontak kerana mereka menuntut pembebasan daripada campurtangan kuasa luar dalam negeri mereka, dan sebagai orang-orang Islam mereka mesti menuntut hak itu.
Sebagai satu helah, Tukku Paloh membenarkan juga angkatan Clifford itu menyiasat di Paloh sama ada benar pahlawan-pahlawan Pahang itu bersembunyi di sana (ketika itu semua mereka sudah bersembunyi di tempat-tempat selamat).
Clifford masih tidak berpuas hati kerana pasukannya gagal menemui ‘pemberontak-pemberontak’ itu. Dia percaya mereka ada bersembunyi di kawasan rumah Tukku Paloh. Ini berdasarkan beberapa bukti yang dia sendiri perolehi semasa siasatan dibuat. Tetapi dia dan pasukannya tidak berdaya berbuat apa-apa walaupun berkali-kali berunding dengan Tukku Paloh. Sebab itu bagi Clifford, penghalang besar kepada usahanya untuk menangkap pahlawan-pahlawan Pahang itu ialah Tukku Paloh sendiri. Malah usaha terakhir Clifford meminta jasa baik Sultan supaya memaksa Tukku Paloh menyerahkan mereka itu juga gagal. Ini membuatkan dia sedar pengaruh Tukku Paloh begitu besar sekali di istana. Akhirnya Clifford mengambil keputusan meninggalkan Terengganu pada 17 Jun 1895.
Percubaan British untuk menjajah Terengganu bermula sejak awal abad ke-20. Gabenor Negeri-negeri Selat, Frank Swettenham, tanpa terlebih dahulu berunding, datang ke Terengganu pada tahun 1902 dan mengadap Sultan untuk mendapat persetujuan sultan mengenai satu rangka perjanji-an yang disediakan di London antara kerajaan British dan Siam. Tetapi perjanjian yang kononnya memberi pengiktirafan yang lebih jelas terhadap naungan kerajaan Siam ke atas Terengganu itu secara rasmi ditolak oleh kerajaan Terengganu. Sultan Zainal Abidin dan penasihat-penasihat baginda menyedari kesan daripada perjanjian itu dan nampak perancangan jauh kerajaan British yang beria-ia benar mempelopori perjanjian itu supaya ditandatangani. Sedangkan kerajaan Siam sentiasa menghormati pemerintahan Terengganu yang berdaulat.
Perkiraan itu ternyata berlaku pada 10 Mac 1909 bertempat di Bangkok di mana kerajaan British secara senyap menandatangani satu perjanjian baru dengan kerajaan Siam. Entah ganjaran apa yang diperolehi oleh kerajaan Siam, melalui perjanjian itu kerajaan Siam memindahkan (menyerahkan) segala hak naungan, perlindungan, pentadbiran, kawalan dan apa saja yang dipunyainya ke atas negeri-negeri Kelantan, Perlis, Kedah dan Terengganu serta pulau-pulau berhampiran. Dengan perjanjian baru itu bermakna Terengganu bulat-bulat duduk di bawah kekuasaan British seperti terkandung dalam butir-butir perjanjian pertama tajaan British yang kononnya untuk menjelaskan pengiktirafan terhadap naungan Siam itu. Sekali lagi kerajaan Terengganu tidak mengiktiraf dan menentang perjanjian berniat jahat itu. Malah pihak istana dan pembesar-pembesar negeri sangat marah dengan taktik halus British.
Tukku Paloh, yang sangat berpengaruh terhadap dasar luar Terengganu, memberi pandangannya mengenai cita-cita British yang berkehendakkan Terengganu dengan pertolongan Siam itu, dengan katanya antara lain:
“Dimaklumkan bahawa perkara ehwal treaty (perjanjian) yang dikehendaki oleh Inggeris dengan kebenaran Siam itu sangat besarlah pada paham paduka ayahanda (maksudnya beliau) waqiahnya dan sangatlah pada Seri Paduka anakanda Sultan Zainal Abidin akan akllahu al dafihi (telah menolong akan engkau oleh ALLAH SWT atas penolakannya) kerana sudah bersatu antara Siam dan Inggeris tetapi insya-ALLAH tiada sekali-kali. ALLAH SWT tasalitkan (beri kekuasaan-Nya) kuffar (orang kafir) atas Muslimin melainkan sebab tadyik (menghilangkan) mereka itu akan huquk (hak) syariat dan tiada bersungguh-sungguh mereka itu berpegang atas syariat yang mutahharah (undang-undang suci Islam) dan pemasukan ke dalam agama Islam akan barang yang dibenci oleh Rasulullah SAW. Maka wajiblah pada sekarang ini Seri Paduka Anakanda (Sultan) berkuat pada menzahirkan agama dan membatalkan segala mungkarat (kejahatan), jangan sekali tidak hirau…”
Walaupun usaha itu gagal, British terus menjalankan diplomasinya dalam berbagai bentuk rundingan. Antara pegawai yang mewakili British ialah W.L. Conlay. Dalam beberapa kali rundingan yang diadakan dengan pihak istana (tidak kurang dua kali), Sultan Zainal Abidin mengarahkan pihak British supaya berunding secara langsung dengan Tukku Paloh. Sultan berkata kepada wakil British, “Terengganu ini ada
tuannya, sila berunding dengan tuannya (yang dimaksudkan ialah Tukku Paloh).”
Rundingan pertama yang dijadualkan berlangsung British terpaksa dibatalkan oleh British kerana dikatakan kapal armada itu beberapa kali senget apabila Tukku Paloh menyengetkan serbannya. Ini menakutkan wakil-wakil British yang menganggap kejadian itu satu magic (sihir atau silap mata) sedangkan yang sebenarnya adalah karamah kurniaan ALLAH kepada Tukku Paloh. Ekoran itu, rundingan diadakan juga pada waktu lain dan kali ini di rumah Tukku Paloh. Untuk itu, Tukku Paloh meminjara beberapa buah kerusi bagi meraikan orang putih yang tidak pandai duduk bersila itu. Dengan duduk di atas kerusi, rundingan berjalan dengan panjang lebar dan antara lain wakil British memaklumkan bahawa pihaknya ingin mendapatkan tanah Terengganu dengan alasan membantu membangunkan dan memajukan negeri Terengganu. Dengan kata lain, dalam rundingan itu seolah-olahnya British hendak membantu memajukan Terengganu. Negeri Terengganu ketika itu berpenduduk sekitar 10,000 orang, kebanyakannya bekerja sebagai nelayan, tukang dan petani. Mereka diakui oleh Clifford sebagai “orang Melayu yang paling pandai dan paling rajin di Semenanjung Tanah Melayu”.
Tukku Paloh mempunyai pandangan yang jauh dan dapat membaca niat jahat wakil British yang mahu menguasai negeri Terengganu dan seterusnya menjajah. Lalu dengan selamba Tukku menjawab segala kehendak wakil British itu dengan penuh sindiran tanpa sedikit pun terpengaruh dengan ‘gula-gula’ yang diumpan oleh orang-orang putih itu. Dalam pertemuan inilah berlakunya kerusi yang diduduki oleh wakil-wakil British itu melekat seketika di punggung mereka seperti telah diceritakan pada awal lagi. Wakil-wakil British itu pulang dari rumah Tukku Paloh dengan hati yang berang bercampur takut akan kelebihan yang ada pada Tukku Paloh. Mereka gagal sama sekali untuk menguasai Terengganu menerusi diplomasi.
Tidak berapa lama selepas itu, beberapa buah armada British datang lagi ke persisiran pantai Kuala Terengganu. Tanpa memberi sebarang amaran, armada itu melepaskan tembakan meriam dan senapang ke arah pantai dan mengarah ke udara. Serangan yang bertujuan menggertak itu telah membunuh seekor kambing di Padang Hiliran. Orang ramai menjadi gempar dan cemas, dan sekali lagi Sultan Zainal Abidin menyerahkan urusan ini kepada Tukku Paloh. Lalu dengan tenang dan yakin Tukku Paloh bersama orang-orang kanannya termasuk Haji Abdul Rahman Limbong, Syeikh Ibrahim dan Tuk Kelam dan pengikut-pengikutnya yang lain meronda sepanjang pantai. Operasi rondaan, itu berjalan siang dan malam. Dikatakan ekoran dari itu, British tidak lagi membuat kacau, dan semua armadanya berundur. Mengikut laporan, angkatan perang British itu nampak ‘beribu-ribu’ pahlawan Terengganu’ lengkap dengan senjata bersiap sedia untuk melancarkan serangan balas. Sebab itulah mereka cabut lari. Demikian kehebatan perjuangan Tukku Paloh yang mempunyai karamah menentang British berhabis-habisan. Beliau berpegang kepada firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh. ” (Al Anbia: 105)
Beliau juga berpegang kepada falsafah: Perjuangan tidak kenal hidup atau mati. Dengan benteng iman dan taqwa yang kukuh pada diri Tukku Paloh itu, pihak British gagal menjajah Terengganu sehinggalah beliau kembali ke rahma-tullah pada tahun 1917, dan diikuti dengan kemangkatan Sultan Zainal Abidin IU pada tahun berikiitnya. Perginya ulama dan umara yang berganding bahu dalam pemerintahan. Dalam kesibukannya membantu pihak istana memerintah negeri Terengganu, Tukku Paloh diamanah pula mentadbir kawasan Paloh oleh Sultan Zainal Abidin. Dan dalam masa yang sama beliau diminta menjadi ri’ayah (pengawas) daerah Hulu Terengganu termasuk Kuala Berang hingga,ke Kampung Cabang Tiga yang jaraknya dari hujurig ke hujung kira-kira 50km. Ada juga maklumat yang mengatakan pihak istana meminta Tukku Paloh mengawasi kawasan Kuala Nerus. Di Paloh, beliau mempunyai kuasa penuh sehingga kerana itu mendapat gelaran istimewa ‘Tukku Paloh’. Beliau menyusun struktur pentadbiran yang sesuai dengan keperlu-an semasa bagi memimpin pengikut dan rakyatnya kepada satu cita-cita murni Islam. Untuk itu, beliau menggunakan kaedah tarbiah, ta’lim serta bimbingan rohani dan kuatkuasa undang-undang yang melibatkan pembantu-pembantunya yang amanah.
Biasanya urusan-urusan kemasyarakatan dibincangkan secara syura di kalangan orang kanan dan pengikut setianya. Perbincangan atau mesyuarat itu selalunya diadakan di balai yang didirikan oleh Tukku Paloh bersebelahan rumahnya. Balai ini juga dijadikan tempat beliau mendirikan sembahyang jemaah lima waktu bersama orang ramai. Dalam hal kedudukan raja yang memerintah, Perlembagaan Terengganu 1911, antara lain menyebut: “…Tetapi disyaratkan yang dipilih dan dijadikan raja itu seorang lelaki yang cukup umurnya dan sempurna akal, beragama Islam, berbangsa Melayu Terengganu dan daripda darah daging yang merdeka lagi diakui dengan sah dan halal serta baik pengetahuannya, boleh membaca dan menyurat (menulis) bahasanya dan mem-punyai tabiat perangai yang baik dan tingkah laku yang terpuji.” Dan raja akan hilang kelayakan menjadi raja sebagaimana tersebut pada fasal ketiga perlembagaan itu yang berbunyi: “…Jika ada kecacatan yang besar yang menyalahi sifat raja seperti gila, buta, bisu atau ada sifat kekejian yang tiada dibenarkan oleh syarak (hukum Allah) menjadi raja.”
Perlembagaan ini digubal pada masa pemerintahan Sultan Zainal Abidin di bawah nasihat utamanya Tukku Paloh iaitu pada tahun 1911. Ianya bertepatan dengan kehendak Islam di mana tiada siapa yang boleh mengatasi undang-undang ALLAH SWT.
“Tukku mengajar di surau ini juga,” cerita Sayid Abdul Aziz, sambil menunjuk balai serbaguna yang dibangunkan oleh Tukku Paloh itu. Menurutnya, semasa hayat Tukku Paloh, sekurang-kurangnya dua kali Nabi Khidir a.s. datang berjemaah Subuh di balai tersebut. Peristiwa pertama berlaku semasa Tukku Paloh tidak sembahyang berjemaah bersama dengan murid-muridnya. Para ahli jemaah mendapati ada orang asing yang berserban jubah menjadi imam pada pagi itu. Selesai sembahyang, orang yang tidak dikenali itu duduk bersandar di tiang hujung di sebelah kanan balai itu sambil berwirid sebelum beliau pergi menghilangkan diri.
Tukku Paloh tahu hal ini, lalu berkata kepada murid-murid-nya, “Kamu tahu siapa yang jadi imam tadi?” Masing-masing diam dan Tukku Paloh terus berkata, “Beruntunglah kamu, yang menjadi imam itu tadi ialah Nabi Khidir a.s. Dapat pahala besarlah kamu.”
Kali kedua, Nabi Khidir a.s. datang berjemaah Subuh di balai itu ketika Tukku Paloh menjadi imam. Selain balai itu, Tukku Paloh mendiriRan sebuah masjid kira-kira 10 rantai dari rumahnya sebagai tempat mendirikan sembahyang Jumaat dan sembahyang lima waktu. Masjid itu juga menjadi tempat murid-muridnya belajar ilmu dan menga-dakan perhimpunan besar bagi merayakan satu-satu majlis yang berkaitan agama. Di dua pusat inilah (balai dan masjid) Tukku Paloh memimpin dan membimbing orang ramai dengan ilmu, amal dan tarbiah rohani. Beliau mengajar ilmu-ilmu tauhid, feqah, tasawuf, tafsir, Hadis dan juga nahu saraf.
Beliau sangat menekankan ilmu dan amalan tasawuf di kalangan pengikut-pengikutnya. Malah Tukku Paloh mengarang kitab Maarijulah fan (tangga orang-orang yang sangat dahaga untuk naik kepada hakikat-hakikat pengenalan). Kitab. ini membicarakan persoalan hati bagi mereka yang ber-mujahadah sehingga menjadi seorang yang bertakarrub ilallah. Di antara anak murid dan pengikut Tukku Paloh yang terkenal ialah Haji Abdul Rahman Limbong, Haji Mat Shafie Losong, Tuk Kelam, Tuk Janggut, Datuk Bahaman, Mat Kilau, Haji Wan Embong Paloh, Haji Abdullah Chik Fatani, Tuk Gajah, dan Sultan Zainal Abidin HI sendiri.
Baginda sultan sering berulang-alik dari istananya ke Paloh untuk belajar ilmu dan berbincang mengenai berbagai perkara dengan Tukku Paloh. Baginda mempunyai minat dan kebolehan yang luar biasa dalam bidang ilmu pengetahuan. Se-lain Tukku Paloh, guru-guru baginda yang lain termasuklah Hj. Wan Abdullah Mohd Amin (Tuk Syeikh Duyung), Hj. Wan Mohd bin Abdullah, Hj. Wan Abdul Latif bin Abdullah Losong dan lain-lain. Baginda juga boleh berbahasa Arab hasil tunjuk ajar seorang guru khas, Habib Umar. Berkat dari kesungguhan menuntut ilmu dan sikap memuliakan ulama, Sultan Zainal Abidin III diakui oleh rakyat sebagai raja yang alim dan kuat berpegang kepada ajar an Islam. Hingga dikatakan, semasa pemerintahan baginda, susah untuk dicari seorang yang sudah sampai umur yang be-lum khatam Al Quran di Terengganu.
Selain itu, Tukku Paloh juga menjadi guru kepada anak-anaknya sendiri seperti Sayid Abu Bakar (Tukku Tuan Embong), Sayid Akil (Engku Sri Wijaya) dan Sayid Sagof (Engku Kelana). Kesemua mereka diakui sebagai ulama. Dari hari ke hari, anak-anak murid dan pengikut Tukku Paloh semakin ramai. Mereka datang dari merata tempat. Paling ramai ialah orang-orang Pahang yang kebanyakan mereka adalah pahlawan-pahlawan yang menentang British. Di Paloh, mereka dilindungi di bawah pentadbiran yang adil, makmur, tegas berdasarkan hukum ALLAH SWT dan tidak bertolak-ansur dengan pihak British. Untuk memastikan kawasan Paloh terhindar daripada segala perbuatan maksiat dan pelanggaran undang-undang serta untuk menjaga daripada pencerobohan luar maka Tukku Paloh” menubuhkan pasukan penguatkuasa yang terkenal dengan nama Budak Raja. Pasukan ini bertanggungjawab menjaga keamanan sepertimana peranan polis pada hari ini.
Dalam pada itu Tukku suka keluar malam-malam untuk memastikan keselamatan dan kebajikan orang ramai terjamin. “Pada masa tertentu, Tukku keluar malam berselubung kepala dengan kain, meninjau-ninjau tentang kehidupan orang ramai. Jika ada perkara-perkara tak elok, besok Tukku suruh budak raja pergi tangkap,” cerita Sayid Abdul Aziz. Sikap ini memperlihatkan betapa bertanggungjawabnya Tukku Paloh terhadap keselamatan dan kebajikan anak-anak buahnya seperti berlaku pada khalifah Umar Al Khattab r.a. Bagaimanapun, kata Sayid Abdul Aziz, kawasan Paloh sentiasa terpelihara daripada gangguan penjahat luar dan dalam. “Musuh dan penjahat tidak dapat masuk ke Paloh dan kalau ada barang curi yang hendak dibawa keluar pun tak boleh.” Sayid Abdul Aziz tidak menolak kemungkinan adanya ‘pagar kerohanian’ yang dibuat oleh Tukku Paloh selain daripada kawalan Budak Raja umpamanya, dan pagar lahir.
Tukku Paloh mempunyai mahkamah keadilan sendiri di Paloh. Beliau mendapat mandat daripada sultan untuk menyelesaikan persoalan-persoalan besar dan mengadili penjahat-penjahat di kawasan pentadbirannya. Mana-mana keputusan yang di-buatnya dikira muktamad tanpa perlu merujuk kepada sultan. Dan’ dalam soal ini beliau ada mengeluarkan surat kuasa terhadap pembawa ajaran sesat. Dengan itu tidak hairanlah nama Tukku Paloh semakin masyhur sebagai seorang ulama yang berwibawa dalam pemerintahan. Beliau berjaya membangunkan Paloh menjadi kawasan yang aman damai dan mempunyai kekuatan yang di-geruni musuh. Selain itu, Tukku Paloh juga dilantik sebagai Syeikhul Ulama, jawatan tertinggi dalam urusan agama. Jawatan ini pernah disandang oleh ayahnya Tukku Tuan Besar.
Tukku Paloh adalah juga ahli Majlis Mesyuarat Negeri. Bagaimanapun, Tukku Paloh lebih banyak membuat perhu-bungan peribadi dengan Sultan Zainal Abidin III daripada perhubungan secara rasmi. Eratnya hubungan Tukku Paloh dengan Sultan amat nyata di mana salah seorang isterinya, Tengku Mandak, ialah kekanda kepada Sultan Zainal Abidin. Baginda Sultan pula telah menyerahkan anaknya Tengku Sulaiman kepada Tukku Paloh untuk dijadikan anak angkat dan dididik dengan didikan agama. Tengku Sulaiman ini kemudiannya menjadi Sultan Terengganu yang ke-13, memerintah antara 1920-1942.
Demikianlah, setelah begitu lama menyumbang bakti kepada rakyat dan kerajaan maka Tukku Paloh jatuh uzur dan kembali ke rahmatullah menemui kekasihnya ALLAH SWT Pada 1 Zulhijjah 1336 Hijrah (1917) dalam usia 100 tahun. Setahun kemudian Sultan Zainal Abidin m pula mangkat iaitu pada 1 November 1918. Jenazah Tukku Paloh dimaqamkan di satu kawasan tinggi di Paloh. Beliau meninggalkan lebih 23 orang anak daripada lapan orang isteri. Semasa hayatnya Tukku Paloh sentiasa saja beristeri empat orang secara poligami, dan isterinya seramai 13 orang kesemuanya.
Selaku pembawa amalan Tareqat Naqsyabandiah, Tukku Paloh terkenal sebagai seorang yang kuat mengamalkan zikir-zikir yang disusun oleh Syeikh Bahauddin, Syeikhul Tareqat Naqsyabandiah yang susur galumya sampai kepada Sayidina Abu Bakar As Siddiq (maqam Syeikh Bahauddin terdapat di Uzbekistan). Begitu pula dengan amalan ibadah yang asas seperti sembahyang, puasa dan membaca Al Quran dan lam-lain amalan sunat. Dengan kata lain Tukku Paloh sangat wa-rak dan berhalus dalam beribadah.
Selain mengamalkan zikir Tareqat Naqsyabandiah secara istiqamah, Tukku Paloh juga mengamalkan dan mengembangkan amalan yang disusun oleh ayahnya Tukku Tuan Besar iaitu ‘Syahadat Tukku’. Amalan ini terus popular dan hingga kini masih diamalkan di banyak tempat di Terengganu secara jemaah dan bersendirian.
Syahadat Tukku yang diamalkan dengan suara zihar (nyaring) itu ialah maksudnya:
Aku ketahui dan aku iktiqad dengan hatiku dan aku nyatakan bagi yang lain daripadaku akan bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan ALLAH jua yang kaya la daripada tiap-tiap yang lain daripada-Nya dan herkehehdak oleh tiap-tiap yang lain itu kepada-Nya. Lagi yang bersifat la dengan tiap-tiap sifat kesempurnaan yang maha suci la daripada segala kekurangan dan daripada barang yang terlintas la di dalam segala hati daripada barang yang tiada patut la bagi-Nya lagi tiada beristeri dan tiada anak dan tiada yang memperanakkan bagi-Nya. Dan tiada menyamai la pada zat-Nya dan sifat-Nya dan afal-Nya akan seseorang maka Ialah Tuhan yang menjadi la akan segala makhluk yang ‘ulvi-Nya dan syufli-Nya lagi ketunggalan la pada mengadakan dan mentiadakan dengan kekerasan takluk qud-rat dan iradat-Nya maka terserahlah segala kainat intsemuanya pada bawah perintahNya dan tiadalah jenis ‘itirat bagi seorang jua pun akan kehendak-Nya. Dan aku ketahui dan aku iktiqad dengan hatiku dan aku nyatakan bagi yang lain daripadaku akan bahawa sungguhnya penghulu kita Nabi Muhammad anak Abdullah itu hamba Allah dan pesuruh-Nya kepada sekalian makhluk lagi sangat benar ia pada tiap-tiap barang yang ia khabarkan dengan dia daripada Tuhannya. Maka wajiblah atas tiap-tiap makhluk itu benar akan dia dan mengikut akan dia dan hdram atas mereka itu mendusta akan dia atau me-nyalahi akan dia maka barang siapa yang mendusta ia akan dia maka orang itu zalim ia lagi kafir ia, dan barang siapa yang menyalahi ia akan dia maka orang itu derhaka ia lagi binasa ia. Mudah-mudahan memberi taufiq akan kita oleh Allah bagi sempuma mengikut akan dia dan mengumia ia bagi kita akan sempuma berpegang dengan jalannya dan menjadi ia akan kita akan setengah daripada orang yang menghidup ia akan segala hukum syariat-Nya dan memati Ia akan kita atas keagamaan-Nya dan menghimpun ia akan kita serta perhimpunannya. Demikian lagi segala yang memperanak akan kita dan ahli kita dan segala saudara kita dan yang kasih Ia akan kita dan segala sahabat kita daripada segala orang yang Muslimin. Amin.
Syahadat Tukku ini diwariskan kepada murid-muridnya. Pengikut kanan beliau Haji Abdul Rahman Limbong mengembangkan amalan ini kepada murid-murid dan anak cucunya pula. Ini diakui oleh Pak Cik Ali Haji Yusof, cicit Haji Abdul Rahman Limbong. Beliau berkata, “Saya dapat mengamalkan syahadat ini semasa datuk (menantu Haji Abdul Rahman Limbong) dan ayah saya lagi.”
Menurut beliau, amalan itu masih kekal sebagaimana dilakukan pada zaman Hj. Abdul Rahman Limbong iaitu bermula dengan ratib Al Hadad dan diakhiri dengan Syahadat Tukku, sekali-sekala disusuli dengan burdah pula. Amalan Syahadat Tukku ini pernah menjadi kontroversi apabila salah seorang pembawa amalan ini dihadap ke mahkamah kerana dituduh sesat. Peristiwa ini berlaku kepada Tuan Haji Hussein Haji Mat yang mengembangkan amalan ini di Kampung Gong Ubi Keling, Besut di mana dalam masa yang sing-kat saja sudah meriah dengan ramai pengikut. Tuan Haji Hussein tidak menolak kemungkinan tindakan yang dikenakan ke atas dirinya itu didorong oleh iri hati dan hasad dengki orang-orang tertentu kerana surau yang baru beliau bangunkan lebih meriah berbanding dengan surau-surau lain. Mereka mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas beliau (Haji Hussein) atas alasan yang batil dan fitnah.
Mengenang peristiwa pahit yang berlaku pada sekitar tahun 1950 itu, Haji Hussein bercerita: ”Hampir seribu orang yang berada di Mahkamah Kadhi Besut untuk mendengar keputusan perbicaraan saya yang dituduh sesat kerana mengamalkan Syahadat Tukku ini.”
Orang ramai nampak cemas kerana peristiwa ini besar dan kali pertama berlaku di Besut. Menurut Haji Hussein, sewak-tu perbicaraan, beliau disuruh membaca segala amalan yang diamalkannya selama ini.
“Saya pun membaca habis satu persatu bermula dengan ratib Al Hadad, Burdah dan akhirnya Syahadat Tukku. Selesai saya membaca semuanya, Hakim Cik Awing yang juga Kadhi Besut itu berkata: “Apa yang Tuan Haji baca itu ada pada saya.” Rupa-rupanya Tuan Hakim Cik Awing juga mengamalkan ratib Al Hadad dan Syahadat Tukku.
“Kemudian saya dibebaskan tanpa sebarang tindakan yang dikenakan malah nampaknya tuan hakim itu pula yang se-olah-olahnya menggalakkan amalan ini diteruskan. Mende-ngarkan keputusan yang benar itu maka orang ramai di luar mahkamah turut bersyukur dan ada yang menitiskan air mata gembira,” cerita Haji Hussein lagi. Sehingga kini Haji Hussein terus mengamalkan Syahadat Tukku ini bersama-sama sahabat-sahabatnya, amalan yang pada setengah orang jahil dikatakan ‘syahadat tambahan’.
Syahadat Tukku yang disusun oleh wali ALLAH itu terus popular di kalangan orang yang arif di banyak tempat dalam negeri Terengganu. Amalan yang menjelaskan unsur-unsur tauhid dan pembersihan hati yang amat diperlukan oleh seorang hamba terhadap Tuhannya, ALLAH SWT.
Tentang rupa paras Tukku Paloh, cucunya Sayid Abdul Aziz berkata Tukku Paloh berjanggut tanpa berjambang. Orangnya tidak tinggi tetapi badannya berisi. Rupa kasar itu adalah gambaran yang dilihat dalam mimpinya. “Beberapa kali saya bermimpi Tuk Aki saya,” cerita Sayid Abdul Aziz. Kenyataan mengenai rupa paras Tukku Paloh yang dilihat dalam mimpi itu diakui oleh murid beliau yang masih hidup iaitu Pak Cha yang berumur lebih 90 tahun. “Dia rendah,” kata Pak Cha sambil menunjuk salah seorang yang berada di tepinya yang berbadan agak gemuk tetapi tidak tinggi sangat.

copy & paste from: http://kisahteladan.info/wali/tukku-paloh.html

masihi vs hijrah

Ramai yang sambut hari lahir berdasarkan bulan masihi. Bulan masihi adalah berdasarkan kepada tahun kelahiran nabi Isa, yang juga merupakan kelendar yang digunakan dalam agam kristian. Kenapa kita orang islam tidak mempraktikan menyambut ulang tahun sebagaimana orang kristian, iaitu menggunakan kelendar hijrah untuk menyambut ulang tahun kelahiran. Secara am nya kita hanya menggunakan bulan hijrah untuk menyambut awal muharan, maulidul rasul, hari raya.

Rasulullah lahir pada 20 april bersamaan 12 rabiulawal. Sepanjang saya hidup tidak pernah saya melihat sambutan maulidul rasul dilakukan mengikut tahun masihi. Kerana apa? Adakah kerana Rasulullah pemimpim umat islam? kerana dia seorang rasul? fikir2 kan yer...

Takwin hijrah adalah hak milik setiap mukmin. maka kenapa kita masih nak menggunakan hak orang lain? Maka marilah kita sama2 menyambut ulang tahun kelahiran menggunakan takwin hijrah. Pada yang belum mengetahuan tarikh kelahiran dalam hijrah.. boleh klik link kat bawah

http://www.religious-affairs.gov.bn/?tpl=th003_calendar

Khamis, Oktober 18, 2012

Life...

"I don't want to wake up in twenty years from now and will be more disappointed by the things I didn't do. So I will throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in my sails. Explore. Dream. Discover."

Heartbeat Dropshipper

Heartbeat Dropshipper, inilah perancangan yang terbaru, insyalah hujung tahun nie. Macam mana boleh terlibar dengan bisnes nie? Itu soalan yang di tanya oleh seorang rakan...Begini ceritanya...:

Selepas kawen, saya dah tak bekerja dimana2 tempat. Tak sampai seminggu berkahwin Mr.Y pegi kursus jutawan internet yang dikendalikan oleh Irfan Khairi. Hurm... kursus dia memang best dan menarik. Oleh kerana tarikh kursus sama dengan tarikh oneymoon ke bandung, kami cancelkan perancangan ke bandung..*sob..sob...sob  mayb nx time*... Apabila kembali ke sibu, terpikir lah... 'apa aku nak buat yer...nak keja rasa malas.." Mr.Y pun bercerita lah pasal kursus jutawan internet yang dia pergi 2,, Haaa... dtg idea nak edit photo dan jadikan sebagai hadiah.. tp mcm mana ek?  mula lah operasi mencari bahan2 di alam maya... jumpa beberapa blog dan web perkhidmatan.. tapi plg tertarik dengan Heartbeat.my..

Mula2 register sebagai ahli biasa dulu, lepas 2 jd alfilate. Alhamdulillah hasil dapat utk setakat nie agak memberangsangkan.... tawaran pun banyak...  Menjelang september, Mr.Y tanya tak berminat ker nak jadi dropshipper heartbeat... yelah yg order pun banyak gak kan... kalu jd dropshipper kan lagi untung plus harga boleh dapat lagi murah... Cuma untuk permulaan kena keluarkan duit skit, dalam RM300.... Setelah di hitung dan dikira.... memang tak rugi jadi drop shipper.

Kat bawah nie kelebihan jadi alfilate heartbbeat....

Refer friends to register:When you refer a friend to join HB!Affiliate as affiliate.
RM2 earned for qualified affiliate.
Self purchase:20% of total purchase amount. Excluded delivery fee.
eg: If you purchase magic mug at RM40, your earning will be RM8.
Referral purchase:15% of total purchase amount.
eg: If your referral purchases magic mug at RM40, your earning will be RM6.
Banner / text link clicks:RM0.04 per genuine click.
Only genuine clicks from unique IP address each day are counted.
Feedback:RM5 for constructive feedback to us.
Testimonial:RM10 for testimonial with photo & at least 300 words on our unique gift giving ideas.
Bonus:Additional bonus will be awarded when total purchase amount of self purchase and referral purchase in a month are as below:-

 more than RM300-additional RM20.00
 more than RM500-additional RM30.00
 more than RM700-additional RM50.00

Makanya sesiapa yang nak jain boleh lah klik kat sini... dapat lah untung skit saya kan... kita sama2 kongsi...








Selasa, Oktober 16, 2012

Takaful Ikhlas kepada Takaful Etika.

Takaful adalah suatu konsep insuran atau perlindungan yang berlandaskan perbankan islam.  Banyak syarikat yang menawarkan perkhidmatan takaful di Malaysia. Sebelum berhijrah ke Sibu, Serawak, Mr.Y adalah seorang agen Takaful Ikhlas yang berpusat di Kuala Lumpur. Setelah berhijrah ke Sibu, aktiviti sebagai seorang agen agak terbatas dan mempunyai banyak halangan. Setiap kali ada latihan atau penerangan produk, Mr.Y tidak dapat hadir. Cadangan kes takaful juga menjadi lambat kerana di Sibu tiada pejabat Takaful Ikhlas yang boleh Mr.Y rujukan kes. Masa itu terfikir juga, bukan ke lebih mudah untuk laksanakan kes takaful jika menjadi agen berdaftar di Sibu. Maka nak dijadikan kisah nya....

Alhamdulillah, mungkin rezeki anak. Sewaktu memperbaharui roadtax kereta pada April 2012, Mr.Y bertemu dengan pemilik agensi Takaful Etika di Sibu. Maka bermula lah episod mentauliahkan diri Mr.Y menjadi agen takaful etika di Sibu. Sekarang Mr.Y dah sah jadi agen takaful etika.

Oleh kerana pada Sabtu lepas barangan elektrik dirumah tidak dapat digunakan kerana masalah tertentu, ummu dengan humaira pun ikut abi pergi meeting pasal takaful nie, hehhee... bagus nyer humaira tak nangis pun walaupun lama duduk dalam pejabat tue...Lepas meeting, dapat makan free... humaira pun makan... tapi makanan dia lah...

Ummu, cepat lah Humaira dah lapo nie...

Ahad, Oktober 07, 2012

Durian... oh Durian...

Ini lah cerita tentang raja buah di serawak. Kalau dekat kampung, mesti dapat makan free je kan... ye lah, nak makan durian pergi dusun... pastu tunggu durian jatuh... Tapi aku tak pernah pun tidur dekat dusun durian pasal rumah dekat jer... pagi2 lepas solat subuh, pergi lah dusun durian... tengok2 lah kot2 ada yang gugur malam tadi..

Bulan lepas balik KL, parents ada kirim durian dekat abg ipar.. tapi oleh kerana terlalu sibuk.. huhuu.. tak sempat nak pegi rumah kakak untuk ambik dan makan durian tue...  Bila dah balik sibu, MR.Y pun cari lah durian... beli jugak lah walaupun harga durian dekat sini lebih mahal dari semenanjung...

Kami beli durian dekat pasar iban, sibu... Pergi pasar bersama dengan keluarga ustaz yuki, wife ustaz yuki nak cari daun kesum, ye petang itu kami makan laksa penang.. sedap o... banyyak ikan dia... kena dengan aku yang suka makanan berkuah.. memang terangkat lah...

Berikut adalah Basyirah, budak nie memang hantu durian... yummmy....


Rabu, September 26, 2012

IMAN


Melihat kepada tajuk pasti sudah ramai yang faham apa yang hendak diperkatakan dalam catatanku kali ini. Bukan ingin bercerita tentang perhimpunan aman atau bantahan aman yang di anjuerkan oleh pihak-pihak tertentu atau rusuhan serta pembunuhan yang dilahukan oleh mereka yang marah dan tidak puas hati apabila Kekasih Allah dihina dan diperkecilkan. Apa yang ingin dicatat adalah tentang adalah bagaimana Rasulullah bereaksi apabila dihina dan diherdik.

Alhamdulillah, sempat juga beli majalah IMAN sementara menunggu untuk menaiki pesawat balik ke Sibu… Banyak isu menarik dalam keluaran kali ini. Antaranya: Siapa golongan Utrujah, Raihanah, Kurma & Peria… 12 sifat sahabat sejati…. Ada apa dalam kaabah… Dan yang pang menarik adalah bermaafan agar pahala tidak dicuri serta kisah Rasulullah benarkan yahudi tinggal di rumahnya…

Setelah dibaca dan difahami, maka terfikir akan situasi semasa dimana umat islam diserata dunia melakukan pelbagai cara untuk menyatakan kemarahan dan ketidakpuasan hati apabila filem anti-Islam Innocence of Muslims dan karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW dalam majalah Perancis, Charlie Hebdo disiarkan. Lupakah kita kepada saranan Allah dan rasulnya, menahan kemarahan dan memaafkan kesalahan adalah lebih baik.

              “Sesiapa memaafkan kejahatan orang dan berbuat baik kepdanya, maka pahalanya dijamin oleh 
              Allah dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada 
orang-orang yang berlaku zalim.” (Surah Al-syura:40)

Masih ingat kah kita akan kisah Rasulullah dan perempuan tua. Perempuan tua yang selalu mengganggu perjalanan Rasulullah untuk berdakwah. Tetapi Nabi Allah ini tidak pernah memarahi perempuan tua itu, bahkan apabila perempuan itu sakit, Baginda pergi menziarahinya. Dalam IMAN edisi kali nie ada lagi satu kisah tentang sifat rasulullah yang satun… Boleh baca di m/s78, IMAN Bil No.7…

Ini contoh saja... edisi 7 gambo lain...
Secara ringkas dari pembacaan dan pemahaman yang tak seberapa.. apabila dihina dan diherdik… Rasulullah membalas dengan budi pekerti yang terpuji.. tidak dimarahi, tidak dibunuh atau dikasari pesalah tersebut. Tetapi dia membalas dengan nasihat dan perlakuan secara sopan. Ini tidak bermakna Baginda bukan seorang yang tidak tegas… Sikap tegas tetapi lembut.. itulah yang kita sekrang sukar lakukan, malah mungkin tidak tahu bagaimana untuk melakukannya…

Sekian untuk kali ini

Naimy Art

Khamis, September 13, 2012

Jane Jamilah

Cerita carekarama kat TV3 sabtu lepas....

Layan sinopsis dia dulu....

Jane Jamilah mengisahkan seorang isteri yang terpaksa menjadi pelajar kolej semula semata-mata untuk mengintip suaminya yang mempunyai kekasih baru iaitu seorang pelajar kolej.

Adegan mengintip itu menimbulkan kelucuan antara mereka bertiga. Ceritanya mengisahkan Jamilah (Sofia Jane) adalah seorang kolumnis yang selalu menghabiskan masa bersama kawan-kawannya, Has (Amyza Adnan) dana Aziah (Shiela Rusly).

Pada masa sama, dia juga terlalu fokus kepada kerjanya sehingga mengabaikan hubungannya dengan suami, Khalid (Shamsul Ghau Ghau) yang memerlukan perhatian daripadanya, menjadikan hubungan mereka dingin.

Ketika Jamilah sibuk mahu menyiapkan artikel terbarunya, dia kekeringan idea lalu mengajak Has dan Aziah keluar membeli-belah bagi melepaskan tekanan. Namun tekanan Jamilah semakin bertambah apabila dia terserempak dengan Khalid bersama-sama perempuan muda. Jamilah tidak mahu bersikap terburu-buru dengan menyerang mereka.

Baginya sebagai orang yang terpelajar, dia harus mendekati kekasih suaminya itu. Jamilah mendapat maklumat melalui facebook, kekasih suaminya itu masih menuntut di kolej dan menjalani praktikal di pejabat suaminya. Bersama dua rakan baiknya, Jamilah menggunakan nama samaran Jane kembali ke kolej untuk mengambil kursus jangka pendek dengan tujuan untuk mengenali kekasih suaminya yang bernama Diana (Hanez Suraya) itu dengan lebih rapat.

Walaupun hatinya sakit apabila Diana menceritakan perihal keintiman dia dan suaminya, namun Jamilah mula menyedari dia sendiri tidak mengenali suaminya seperti Diana. Sejauh manakah kesabaran Jamilah dalam menangani masalah rumah tangganya ini. Adakah dia akan mengalah?

Kesudahan nya.... Jamilah menang tanpa menjatuhkan maruah Diana, sudah pasti Diana mengalah.

Aku tengok ceta nie dengan Mr.Y... Habis cerita, Mr.Y buka mula tanya soalan cepu tak emas " Kalau saya buat macam husband Jane tu2, awak akan ikut cara siapa... Jane ke aziah?"  Pergh!!!! mmg mencabar soalan nie.. nak ikut cara siapa ek... Sekarang belum kena, boleh lah jawab dengan penuh yakin dan bersemangta... "Mestilah ikut cara Jane."   Tapi kita x tahu bila dah kena macam mana kan... hehehe....  " Ya Allah, mintak jauh-jauh lah dari masalah sebegini.... Semoga Allah tetapkan hati Mr.Y agar tak buat benda nie."  

Lepas Mr.Y  ckp lagi, "taw tak kenapa husband Jamilah cari lain, pasal dia dah kawen & bekeluarga tapi mcm bujang. Kalau isteri tahu jaga suami, buat suami rasa sentiasa diperlukan dan bekeluarga... tak lah suami cari lain."  Waalaupun seorang suami mencari wanita lain akibat isteri yang lupa tanggungjawab tetapi dia tetap sayang isterinya. Jika masih sayang pasti lah sukar untuk menceraikan isterinya. 

Kebanyakkan ulasan penonton menumpu kepada jane, mmg banyak pengajaran yang dapat kita perolehi daripada watak jane... tapi watak diana apa kurang nya. Jika kita belum berpunya, adalah lebih baik kita mngelak daripada mengacau suami orang. 

Nak ceta byk lg...tp baby dah bangun kacau...


Rabu, September 12, 2012

Raya Tour..


Jika tahun lepas kami beraya berdua dan tidak pulang ke terngganu. Tahun ini kami sekeluarga beraya bertiga dan balik ke terengganu. Buat pertama kalinya  rumah mohd yusof tukang jahit beraya dengan cucu. Maklum lah, sebelum nie mana ada cucu. Maka semua fokus menuju kepada cucu lah ye... semua mak sedar, pak sedara n tok toki nak bergambar...

Berikut antara gambo di terengganu...










Sabtu, September 08, 2012

Jadaual CD selepas Ramadhan...

Salam, tak jawab dosa.... ok lah bukan nak cerita apa pun...just nak bercerita pasal jadual pemakaian CD kat baby humaira... Sebenarnya, humaira akan pakai CD 3 hari dalam seminggu... Tapi itu sebelum raya lah.... Bila raya mula...pemakaian CD nie terus tak di laksanakan....

Kenapa humaira hanya pakai CD 3hari seminggu, sebab aku bekerja 3hari dan 1hari lagi kami sekeluarga akan keluar jalan2 mencari barang keperluan rumah. Jika berada dirumah tiada masalah untuk aku pakaikan CD pada humaira. Tapi bila hantar ke pengasuh, dan tengok pengasuh pun ada jaga budak2 lain jugak, makanya kami suami isteri membuat keputusan pakaikan DD aja kat humaira, sebagaimana yang diminta oleh pengasuh nya.... Alhamdulillah pakai CD mmg dapat jimatkan perbelanjaan DD humaira, sebulan 1plastik DD x abis.

14 ogos 2012, kami sekeluarga pulang ke Kg. Baru untuk menyambut hari raya di Terengganu. Dalam kiraan kami akan berada di semenanjung lebih kurang 2 minggu,,, Untuk tempoh itu juga, Humaira tidak menggunakan CD. Apa jadi bila sering pakai DD jer?
  • Kos beli DD bertambah
Jika sebelum nie, 1 plastik DD tak abis, time raya terpaksa beli lagi 1plastik pasal tak cukup... huhuhu... jadi perbelanjaan untuk lampin baby pun bertambah musim perayaan...
  • Perasaaan malas bertambah
Bila dah pakai DD niekan...rasa malas nak tukar setiap pagi menjelma..pagi syiok tido maa...  Kadang2 baby pakai lampin dr pukul 8 mlm sampai kul 10pg... mmg berat giler lah lampin nyer. Bukan setakat malas nak tukar lampin. Nak basuh Baju baby pun jadi malas.. Dah lah x bawak balik baju baby, nak tak nak kena basuh jugak. (kami memeng tak suka bawak balik barang banyak...nampaknya sekarang kena banyak bawak brg baby, jika dulu balik kg...1 begpack dah cukup utk letak brg serta pakaian kami berdua, skrg keperluan baby dan pakaian baby dah guna 1beg pack...huhuhu)
  • Kulit baby menjadi kemerahan
Apabila malas nak menukar, maka berlaku kelembapan yang berpanjangan di kulit baby, merah lah kulit humaira. Mr. Y pun tegur lah, dengan ayat yang agak menakutkan perasaan setiap yang bergelar ibu... "kenapa tak tukar, nant dia sakit..awak jugak yg susah...." hihihi... sejak itu, Mr. Y rajin bertanya, pamper baby dah tukar...kdg2 aku saja tunggu dia tanya...sbb nant dia yg akan tukarkan..hihii.. Tapi adakalanya, dia check sendiri terutama jika aku tertdo atau nampak terlalu penat... yelah BF mommy kan...


p/s: ari nie nak g cari CD cover baru untuk humaira lah...satu dah bg kat mok da...pasal dah x muat humaira nak pakai...Insyalah minggu depan akan pakai CD balik...*ummu & abi belum cukup kaya nak bg humaira pakai DD selalu, lagi pun ummu & abi sayang humaira*

Ahad, Ogos 12, 2012

Lovelly Doll Batrisyia Humaira

Setelah sekian lama tak mengedit dan menghasilkan photobook...akhirnya berjaya siapkan photobook untuk puteri tersayang... Semangat nak buat nie pun pasal ada promotion kat myflippix. Kalu tak memang x da lah jawab nya... 


 

Rabu, Ogos 08, 2012

MemBAINATkan ceta DRAGON BALL

Watak-watak DRAGON BALL yang dikenali ramai...
Inilah DRAGON BALL yang dicari-cari oleh goku dan rakan-rakan..
Mr. Satan
Sekarang ini musim giler tengok dragon ball dah kembali. Masih kukuh dalam inngatan, sewaktu zaman kanak-kanak begitu semangat bangun pagi sabtu dan ahad untuk tengok animasi nie. Lepas tue kalu main pun siap ada bunyi KAME HAME HAAAA....!!! Ambik ko...

Beberapa hari lepas layan DRAGON BALL Z ni denan Mr.Y. Ala yang ada kemunculan mamat bernama Mr. Satan...Episod yang kami layan adalah episod dimana GOKU minta power dari penduduk bumi untuk lawan MAA JI BU... Tapi amat malang bila GOKU dan Bezita mintak penduduk bumi angkat tangan...skit jer yang percaya. Maka power yang didapati pun skit lah... Pastu Mr.Satan pun bersuara dan mengakui bahwa dia tengah berlawan dengan MAA JI BUU... wah skejab jer bertambah power.. tak sangka lagi ramai yang percaya kepada Mr.Satan walaupun apa yang cakapkan adalah penipuan semata-mata...

Tetiba Mr.Y bersuara...apa yang awak dapat bainat kan drp cerita dragon ball nie... Pergh!!! apa ek...
 "huhuhu... Mr. Satan tipu." kesimpulanya jika dibainatkan kedalam kehidupan kita hari ini... adalah, berita palsu lebih dipercayai daripada kebenaran. Mr.Satan tak berlawan dengan maa ji buu tapi dia mengakui inya, penduduk bumi yang tak nampak apa yang berlaku, hanya mendengar suara terus yakin dan percaya kepada kenyataan Mr.Satan...KESIANNNN....

Kini maklumat dan segala berita amat mudah kita perolehi hanya dengan memetik jari kepada papan yang tidak bernyawa. setiap berita yang disebarkn di internet tidak semestinya benar dan betul...tapi ramai yang percaya....



Jumaat, Julai 27, 2012

Baby Crystal

Salam Semua....

Hari 2 ada kawan nak pindah balik ke semenanjung, maka difikirkan lah apalah hadiah yang nak diberikan. Mula2 kami ingat nak berikan photo mug, tapi bila buka Heartbeat.my nampak ada promo crystal frame... ok gak kalu yang nie.. apa lagi, trs order 3... satu hadiah buat kawan, satu utk simpanan sdr, satu utk baby sumayyah...

Hadiah Untuk Uncle Mamad

My Baby

My Sumayyah

Twins ker?


Ahad, Julai 08, 2012

Update Status Facebook (FB)

Hampir setiap hari kita membuka laman sosial yang dipanggil FB atau Facebook.  Maka setiap hari jua lah kita membaca dan mengetahui perkembangan sahabat-sahabat yang dekat dan jauh, yang dikenali secara nyata dan maya. Ada yang mengupdate kan aktiviti harian, luahan perasaan, kata nasihat dan pelbagai lagi. Bahkan ada yang menjadikan FB sebagai alat pemasaran. Disini bukan nak bicara pasal FB sebagai alat pemasaran tetapi nak berbicara hal yang agak sering dilakukan semua org,,,, iaitu luahan perasaan dan aktiviti harian.

Ok, pada pendapat diri ini x salah kita mengupdatekan status dengan 2 perkara ini. terutama aktiviti harian. 

Sebagai contoh: "Saya sekarang berada di cameron higland bersama suami tercinta"...tutup dpt komen dr kenalan yang dah lama x jumpe, time kita kawen pun dia x datang. komen bunyi mcm nie.. " serius ko ada kat cameron nie, aku duk sini..meh lah datang luch kat umah."  Waaa.... dapat rapatkan balik ukhwah disamping makan free... SUKA..SUKA..SUKA..

Maka, jangan lah segan silu nak update status aktiviti anda asal kan ia tdiak ter'over'.. yelah meyampah lak org tgk nant kalu dah setiap jam update aktivi... kadang kala status aktivi yang terover update nie mengundang bicara x elok dari insan lain. Jangan kerana kita org lain buat dosa, secara tak langsung kita pun dosa kan.

Bagaimana pula dengan status yang berkaitan luahan perasaan. Jika luahan perasaan berkaitan isu semasa dan bahasa yang digunakan adalah sopan, tak salah. Malahan mungkin kita mengajak insan lain turut untuk prihatin dengan isu semasa, terutama tentang dunia ISLAM. Tapi jika update luahan perasaan berkaitan ketidakpuasan dalam suatu perhubungan...AMAT TAK ELOK...BUAT DOSA LAGI ADALAH..kenapa saya kata buat dosa..kalu kita x puas hati kat some1 dan update status ttg itu di FB... kita secara tak langsung dah mengumpat dia..lepas 2 ajak org lain mengumpat..bertambah2 dosa... Orang yang tak tahu cerita jadi tahu cerita...abis 2 mcm mana hubungan nak kembali jernih. fikir2 kan lah...

Seeloknya status FB di update mengandungi kata2 peringatan dan nasihat...

Sekian leteran hari ini....

Idea asal: Mr.Y
Olahan : Naimy Art