Khamis, Disember 31, 2020

Kenapa bacaan BSP tinggi waktu pagi.

 Asslamualaikum dan salam...aku tertanya-tanya kenapa bacaan bsp aku waktu pagi tinggi...tp lain2 waktu ok.  

siapa pernah alami tolong bg tips

Rabu, Disember 30, 2020

GDM masa mengandung....

 Assalamualaikum dan salam semua. Kali ini nak share kisah pertama kali berlaku dalam hidup aku. Lima kali mengandung, kali ini aku kena GDM. Makin tua makin tinggi pula gula dalam darah...


Bila kena GDM kena buat BSP. Blood sugar profile, ini kali pertama lah nak buat. Maka kita review lah mana-mana pengalaman kawan-kawan blogger yang pernah kena GDM time pregnant.




Selasa, Disember 29, 2020

Livetrade PERCUMA GRAND FINALE 2020

 AJAKLAH KAWAN KAWAN❗


Livetrade PERCUMA Grand Finale 31hb Disember 2020 3-5PM


Pasuka Serikandi Saham berharap rakan rakan di page dapat tag/ajak 3 orang kawan lain untuk turut serta bersama Serikandi dalam sesi Livetrade PERCUMA GRAND FINALE 2020 nanti.


Lebih ramai lagi meriah!


Daftar sekarang.


PERCUMA


PERCUMA


PERCUMA


Dua (2) jam bersama Serikandi Saham menganalisis kaunter secara hands on, sembang sembang pasal catalyst, sector in play, leaders dan laggards, dan kita sama perhatikan pergerakan price volume kaunter kaunter menarik.


Kita applikasi teknik eForce dan FBO.


Ada rezeki kalau muncul kaunter kaunter yang cukup sifatnya;


Kita tekan sama sama.


Sila ajak sekali kawan kawan anda semua!


Ayuh DAFTAR segera 👇👇👇


https://serikandisaham.onpay.my/order/form/livetradepercumafinale


https://serikandisaham.onpay.my/order/form/livetradepercumafinale


https://serikandisaham.onpay.my/order/form/livetradepercumafinale

Sabtu, Disember 26, 2020

SB&Z Food

 Assalamualaikum dan salam semua...akhirnyq aku berjaya buat web jualan untuk SB&Z Food. Siapa SB & Z ini. SB adalah shahbani idris dan Z adalah Zuriati binti man. Mereka adalah abang dan kakak ipar aku.

Kisah mereka dah lama menjual simpul kasih...sejak anak sulong masih kecil. Sekarang anak sulong dah umur 16tahun. Lebih sepuluh tahun dah lah. Kelebihan adalah dia menyimpul sendiri menggunakan serunding yang khas dibawa dari kedah.

Beberapa tahun lepas mereka tambah produk iaitu kasihku cheese. Pada aku kasihku cheese ini kena sangat dengan tekak aku yang suka pedas tapi tak pedas sangat. Kasih ku ada 2 perisa iaitu origanal dan pedas. Anak-anak aku suka yang tak pedas. 

Kini mereka jual lagi perencah oden jenama king oden. Ini merupakan produk orang lain tapi mereka jual...


Kasih ku Cheese

King Oden

Simpul Kasih

Jika anda berminat nak mencuba boleh ketik link berikut....

https://saleskip.io/form/sbzfood


misteri mona....yang tengok pun terjangkit sakit jiwanya....

Akhirnya berakhir kisah misteri mona...aku hanya tengok episod pertama dan terakhir... tengah2 tak layan pun. Masa episod pertama aku ingat ini kisah hantu ke, macam menyeramkan episod pertama. Bila episod seterusnyya aku lupa dah nak layan sehingga sampai episod last nak tayang ramai yang update ceta misteri mona. Ok..kena tengok... 

Rupanya kisah 2 pesakit mental yang cuba untuk saling membantu...bagus mereka ini...terungkai segala persoalan. Aku pun faham lah kisahnya...

Pengarah dan pelakon berjaya menjiwai watak...

Tahniah..

Khamis, Disember 24, 2020

SEGMEN PENCARIAN BLOGLIST LETOPSS BY EZA BOOM BOOM


 Assalamualaikum dan salam semua...nampak ada rakan blogger join segmen bloglist by eza boom boom..

1s aku tertanya kenapa dia letak nama boom boom belakang nama dia. maka aku klik link dan pergi ke segment nya. Eh muka puan tanah ni macam muka kawan aku je. Maka aku decide nak join sebab muka dia macam muka kawan aku. Harap menjawab soalan nombor 4 sebab apa aku nak join blog list dia. Setidaknya dapat tengok muka seiras kawan aku pun dah lepas rindu. Kawan aku tu pandai masak...rindu masakan dia...owh kak marlia...


Kalau anda berminat nak join boleh klik banner atas...hadiah dia best...

Giveaway by ejulz & faizzahamir


 Tinggal beberapa hari je lagi sebelum tamat giveaway by ejulz &faizzahamir... Klik banner atas untuk join ye...

Selasa, Disember 22, 2020

PETUA BERNAS UNTUK IBU MUDA: KEMBUNG PERUT PADA BABY

Baby merupakan makhluk comel yang banyak angin. Jangan terkejut bila dengar fakta yang baby kentut 13-21 kali sehari. Normal je tu.


Tapi kenapa banyak sangat anginnya? Haa..itu yang menjadi tanda tanya. Lazimnya, angin masuk ke perut baby melalui beberapa cara.

➡Melalui menyusu, sama ada breastfeeding atau botol susu
➡Menangis yang berterusan
➡Tidur dengan mulut terbuka dan kipas terpasang

Bila dan kembung perut, maka menangislah baby tu.  


Bagaimana Mencegah Kembung Perut Pada Baby?

Periksa cara menyusukan baby – Pastikan semasa menyusukan anak, kepala baby lebih tinggi dari perut. Dengan itu, susu akan terus masuk ke dasar perut dan angina pula akan naik ke atas dan keluar melalui sendawa.

Sendawakan baby anda – lepas baby habis menyusu, telangkupkan tetap pastikan kepala baby lebih tinggi dari badannya, dengan perut baby diletak di atas peha. Urut belakang baby sampai sendawa.

Tukar peralatan menyusu jika tak sesuai – Jika masih pakai putting susu yang biasa, apa kata tukar kepada yang anti-cholics. Putting anti-cholics akan mencegah angina masuk ke dalam perut baby semasa menyusu.

Exercise baby dengan kasih sayang – Sapukan minyak angin, dan baringkan baby dengan terlentang. Kayuhkan kakinya seolah-olah dia sedang menunggang basikal. Mandian suam juga boleh membantu dia melepaskan gas berlebihan di dalam perut.



Selamat mencuba! ;)

#infobyMHAMSB #minyakherbaasmak


Dah mohon i-sinar?

 Assalamualaikum dan selamat pagi... I-sinar dah boleh mohon...anda sudah ke? saya belum...tak tahu lah bila nak pergi buat i-akaun ni. Rancang weekend hari tu nak buat tapi anak tak sihat kita hold lah dulu....


Apa pun, anak sihat kita dah happy....


Selamat memohon kepada yang layak..keputusan 4 januari ye...

Sabtu, Disember 19, 2020

Apakah perbezaan di antara ebook TWYS dan TWYS Prequel ini?

 Ini adalah soalan yang kerap kali ditanya oleh pembeli ebook TWYS yang pertama. Soalan ini juga diajukan kepada affiliates oleh bakal pembeli. Ini adalah penjelasannya.





____________

Ebook kedua TWYS Prequel ini mengandungi lebih 80% perbezaan jika hendak dibandingkan dengan ebook TWYS pertama.

Baki 20% lagi merupakan perbincangan mirip namun dikupas dan disentuh isinya melalui sudut dan pendekatan yang berbeza.

Ebook TWYS Prequel adalah expansion version dari TWYS.

Contoh analisisnya lebih pelbagai dengan 200 muka surat keseluruhan.

80 muka surat awal pula merupakan nota paling bernilai untuk anda yang betul-betul tak ada idea tentang saham tapi mahu belajar melabur dengan ilmu.

Terdapat juga lebih banyak sisipan trivia dan contoh contoh kajian fundamental.

Ebook ini sangat sesuai untuk semua lapisan samada newbie atau yang sudah biasa dengan saham.

Pada harga yang ditawarkan RM108, ebook Trade What You See Prequel merupakan panduan asas lengkap kepada yang baru nak mula fahami asas saham.

Mula melabur dengan ilmu.

Dapatkan naskah TWYS Prequel anda sekarang!

Sekian, terima kasih, Naimy

Update: E-book Srikandi Saham Sudah Tidak Dijual. (May 2021)

Rabu, Disember 16, 2020

Bila anak sakit...kerja terbengkalai....

 Assalamualaikum dan salam tahajud... kali ini buat post guna fon aja....sebenarnya bangun check suhu anak2...huhuhu..bila 3dari 4anak tak sihat....mak punya kerja banyak trbengkalai..tambahan lagi kalau yg demam tu sikecil. Tak apa, anak tak sihat Allah nak uji mak bapak sabar ke tak. kita doakan agar kita redha..

Ada yg kata biar lah dia sebagai parents sakit bdg anak yg sakit. Tapi bila 3sekali demam...aku tak tahu siapa nak urus mereka kalau aku dgn Mr.Y yang sakit. 

Jaga kesihatan masing2 ye....covid makin banyak kat luar tu...




Rabu, Disember 09, 2020

"Ummu, tolong banyak darah terpancut keluar dari tangan kakak!!!"

 Assalamaulaikum dan selamat pagi. Hari ini aku (izin kan ye...sebab lagi seronok guna perkataan aku nak bercerita) ada misi nak kena siapkan photobook tempahan dari nun jauh di Sarawak. Ya Allah berilah kekuatan dan kesungguhan mengadap kerja. Hehehehe... Sebelum datang mood nak mengedit dan mengdesign maka aku nak kongsi satu kisah malam minggu lepas. 

Seperti biasa setiap malam kakak Humaira akan mengemas tempat tidur dengan kakak hana. Waktu kakak-kakak nak kemas Uwais nampak Uzayr makan Epal, maka dia minta kupaskan epal. Kakak hana dengar, dia pun sama nak. Bila kakak Humaira dengar, dia minta tukar kerja. Ummu kemas bilik, dia kupaskan epal untuk adik-adik. Oleh kerana kakak telah biasa kupas epal, maka aku dengan yakin setuju. Aku pun kemas tempat untuk tidur tetiba Uwais berlari masuk bilik dengan mata bulat dan muka seriusnya... 

"Ummu, tolong banyak darah terpancut keluar dari tangan kakak!!!!"

Terus ummu tinggalkan kerja yang terbengkalai, pergi dapur nak tengok keadaan tangan kakak...dalam kepala ummu, kakak pakai pisau potong ke kupas kulit epal. Terpotong jari ke apa? Sampai dapur tengok pisau untuk kupas kulit buah, ok..mesti tak teruk sangat lukanya... Alhamdulillah tak teruk mana pun, terkopek kuku sikit je...




Apa kita buat? Mula-mula cucilah lukanya dulu..kemudian kita sapu lah minyak Herba Asmak. Oleh kerana risau dia tertarik kuku yang terkopek sikit waktu tidur makan kita plaster dulu malam. Esoknya dah kering luka kita ketip lah kuku yang terkopek dan sapu minyak lagi.

Banyak betul jaga si kecil comel ini dalam keluarga saya...Jika anda berminat untuk dapatkan minyak Herba Asmak maka boleh beli di, 


PRODUK BUMIPUTRA PILIHAN RAMAI IBU DI MALAYSIA


Isnin, Disember 07, 2020

"Ummu, kaki belah ni Ahmad ada 2" ...MasyaAllah, m...

Naimy: "Ummu, kaki belah ni Ahmad ada 2" ...MasyaAllah, m...: Kisahnya tengah ummu duduk buat kerja pada pagi jumaat lepas, Ahmad bangun dan menangis cakap "ummu, kaki belah ni ahmad ada 2." D...

Bila nama sama atau hampir sama dengan orang lain...

Pernah tak ada orang nama sama dengan anda? itulah yang jadi dekat aku masa kat klinik kesihatan ibu dan anak. Alkisah doktor nak jumpa individu yang bernama xxx xxxx binti xxxxxxxx. Masa aku buat pendaftaran maka nurse B (kita letak nama senang) cakap, "Puan nanti jumpa doktor ye...hari ini ada bla..bla...la..." aku pun tanya lah kenapa nak kena jumpa doktor, dia jawab doktor nak scan. Sampai giliran masuk bilik pemeriksaan nurse A (kita letak nama nurse ni A) yang tanya aku, "kenapa doktor nak jumpa puan ye...tengok rekod tak ada masalah pun." Aku pun jawab ntah lah nurse....saya pun tak tahu kenapa. Tetiba nurse B masuk, maka berlaku perbualan seperti berikut:

Nurse B: Puan xxx xxxx kan? baby ada lagi tak?
(Aku dengan nurse yang buat pemeriksaan pun pelik lah)
Aku: ada...
Nurse B: nanti jumpa doktor scan dulu..lepas itu kita injection ye.
Nurse A: injection apa?
Nurse B: baby puan ni kan dah meninggal dalam perut. Semalam doktor pakar call puan kan?
Nurse A: hish...baby dia ada jantung lagi lh...aku baru je check ni...
Nurse B: ye ke...macam mana ni....betulkan nama pun xxx xxxx
Nurse A: xxx xxxx binti apa?
Nurse B: xxx xxxx binti mohamad
Nurse A: puan ni nama xxx xxxx binti mohd xxxx.....salah patient lah ko nii...
Nurse B: laaaaa....ye ke... sory puan..

Bayangkan jika nurse A tak tanya detail nama patient..alamak mmg kena jumpa doktor dan kekalutan akan berlaku dalam bilik doktor lah pula.. Itu kisah sebulan lepas. minggu lepas aku ada temujanji lagi dekat klinik yang sama. tapi kisah sedikit lain sebab nama patient itu nor aini dan nama aku nor aini. Kisahnya nurse nak jumpa aku duk panggil nor ain..memang tak lah aku pergi sehingga aku pelik bila dia sebut nama bapa...seingat aku yang nama nor ain dekat kaunter tadi binti lain. Maka aku beranikan diri pergi tanya, nurse nak jumpa nor ain ke nor aini? Maka nurse tengok balik buku aku dia baru perasan dia salah laung nama..dekat setengah jam gak lah dia melaung....hahahaha..

Bila aku cerita dekat Mr.Y....berikut reaksi dia...

Seoul tu nama banar...adui...mesti lain dari lain nama anak nanti. Mr.Y nama negara gak belakang...memang tak jumpa lagi yang ada nama sama macam Mr.Y.

Bila berlaku situasi begini, aku marah ke..tak pun tapi aku anggap ia sebagai rencah hiburan aku untuk hari tersebut. Kenapa nak marah, mereka tak sengaja. Sebagai individu yang terkena perlu lebih peka lah. Mereka sanggup jadi nurse pun dah Alhamdulillah...ada yang nak tolong mak-mak dekat klinik. Mereka pun sikap baik je...salah minta maaf....apa yang aku nampak team work saling menegur dan menasihati antara mereka. 
Itu sahaja kisah aku dan klinik......

Khamis, Disember 03, 2020

Apa nak buat dengan 10k

Assalamulaikum....minggu lepas kita telah mendapat pengesahan bahawa rakyat Malaysia yang layak boleh mengeluarkan wang RM10k dari akaun 1 KWSP mereka. Adakah anda tersenarai dalam individu yang layak? Kalau layak apa perancangan anda dengan nilai wang RM10k? 


 

Berdasarkan gambar di atas anda pilih yang mana? RM10k, bawa keluarga bercuti, jadikan modal bisnes, membeli belah, buat pelaburan atau buat renovasi rumah? 

Saya nak tegaskan disini yang saya bukan pakar pengurusan kewangan, apa yang akan saya kongsikan ada sekadar pendapat seorang surirumah berstatus ibu bekerja dari rumah.

Apabila diumumkan pengeluaran dapat dilakukan, maka ramai yang akan mula memeriksa syarat dan kelayakan serta nilai simpanan dalam KWSP. Saya percaya dalam kepala masing-masing pelbagai perancangan yang berlegar. Persoalannya apakah perancangan kita seiring dengan keperluan kita? 

Jika saya salah seorang yang akan mengeluarkan wang RM10k tersebut, maka saya akan bahagikan wang tersebut kepada tiga bahagian iaitu, 4/10 tambah simpanan kecemasan, 3/10 tambah pelaburan dan 3/10 modal tambahan perniagaan.

Simpanan Kecemasan
Kenapa simpanan 4/10. saya percaya sejak PKP dilaksanakan, ramai yang mula menggunakan simpanan kecemasan (jika adalah) untuk menampung keperluan kehidupan keluarga. Walaupun saya belum menggunakan wang simpanan kecemasan semenjak PKP dilaksanakan tetapi saya mempunyai perancangan menambah ahli keluarga. Apabila berlaku pertambahan ahli keluarga, perbelanjaan akan meningkat. Seiring dengan itu simpanan kecemasan perlu bertambah. Selain itu, pertambahan simpanan kecemasan penting untuk memanjangkan kelangsungan hidup keluarga jika berlaku sesuatu yang tak diingini. Saya cadangkan setiap keluarga ada simpanan kecemasan sekurang-kurang 3 bulan pendapatan. Nak lebih selesa adakn lah sehingga 12bulan pendapatan. Kalau sebulan dapat jana pendapatan RM4k maka simpanan kecemasan untuk setahun adalah RM48k. 

Pelaburan
Jika anda belum ada apa-apa pelaburan. Inilah masa yang sesuai untuk anda mula membuat pelaburan. Bagi yang telah ada pelaburan, ini adalah masa sesuai untuk tambah pelaburan. Jangan guna alasan surirumah tak boleh buat pelaburan. Banyak jenis pelaburan yang boleh anda ceburi untuk menambah pendapatan. Tapi sebelum memulakan apa-apa pelaburan anda perlu menimba ilmu serba sedikit tentang pelaburan. Ada yang kata beli emas sebagai pelaburan..ok anda boleh pilih emas sebagai pelaburan sambil bergaya. Berikut adalah graf kenaikkan harga emas sejak 5 tahun lepas. Anda boleh nilai sendiri...

sumber: https://goldprice.org/ms/gold-price-history.html


Saya setuju jika anda kata harga emas berlaku kenaikan hampir setiap tahun. Tapi pada saya nak dapat pulangan besar dalam pelaburan emas, memerlukan modal yang besar. Sedangkan saya boleh jana pendapatan dengan modal serendah RM500 dengan ilmu dan guru yang betul dalam pelaburan saham. Anda boleh baca kisah bagaimana Srikandi Saham dalam buku Trade What You See memulakan pelaburan saham hanya dengan modal RM500. Nampak mustahilkan, tetapi jika kita betul belajar dari guru yang betul, Insya Allah boleh buat sebagaimana beliau.

Selain itu anda juga boleh melabur menggunakan sistem robo advisor seperti Wahed Invest, Stash Away dan beberapa lagi yang terdapat di Malaysia. Sebab utama kenapa saya pilih robo advisor adalah kerana saya tak pandai membaca kaunter saham lagi, masih belajar kata orang. Maka untuk tidak membuang masa dengan hanya belajar sahaja, saya pilih wahed invest sebagai sarang pelaburan awal. Sedikit perkongsian, saya telah mula melabur dalam wahed invest semenjak Febuari 2020 dengan modal permulaan RM100 Setakat 22 November 2020 pendapatan saya melalui wahed adalah seperti berikut 
Daripada RM100 modal saya telah bertambah RM50.36 dan penolakan RM1.20 bagi Wahed Fees. Cash Bonus adalah pendapatan dari referral code.

Anda boleh baca disini untuk tahu lebih lanjut tentang apa itu Robo Advisor dan pilihan robo advisor yang ada di Malaysia.

Bahagian pelaburan saya tak tekankan untuk pelaburan yang memerlukan modal besar, pelaburan modal besar seperti beli hartanah atau rumah agak sukar bagi yang baru nak mula berjinak dalam bidang pelaburan. Lagipun kita bercakap tentang nilai RM10k yang keluar dari KWSP.

Modal Perniagaan
Ramai kehilangan pekerjaan semenjak pandemic Covid-19 melanda dunia. Ada yang telah berniaga mengalami kerugian akibat pandemik ini juga. Bagi yang belum memulakan apa-apa perniagaan, jangan mulakan bidang perniagaan ikut-ikut orang...sebaliknya mulakan perniagaan dalam bidang yang anda ada kemahiran dan pengetahuan. Contoh, jika sebelum ini anda pernah kerja sebagai chef di mana-mana hotel (ramai pekerja hotel kena buang sebab tak ramai pelancong, maka buat perniagaan dalam makanan, makanan apa? ikut kepakaran anda, pakar masak apa? Itu bagi yang nak mula berniaga bagi yang telah ada perniagaan tetapi pendapatan terjejas akibat pandemic, seperti saya...saya cadangkan suntikan sebahagian modal anda kedalam ilmu. Belajar cara nak pasarkan barang dalam norma baru. Apa yang saya perasan, sejak pandemik melanda, pembelian secara atas talian meningkat. Sebahagian lagi gunalah untuk menambah aset perniagaan yang berguna atau modal pembelian produk anda. 

Sebelum covid melanda saya fokus kepada bidang design, tetapi sejak pandemik melanda saya mula menjual e-book Trade What You See, Trade What You See Prequel, Promo referral code Wahed invest dan sertai team Asmak. Selain buat design saya juga suka berkongsi tentang apa saya baca dan buat di blog ini. Saya menggunakan kemahiran bercerita dan mengedit gambar untuk mempromosikan link affiliate e-book dan referral code Wahed investment. Alhamdulillah pendapatan agak memberangsangkan. 

Ini contoh pendapatan satu bulan dari salah satu link affiliate e-book yang berjaya saya janakan. Bayangkan jika anda ada beberapa buah e-book untuk dikongsi link dengan orang ramai berapa pendapatan anda sebulan.


Hampir sebulan yang lepas saya mula Team Asmak Kak Rose yang menjual produk-produk Asmak. Saya sertai sebagai dropship sebagai permulaan. Kisahnya suami saya menggalakkan saya berkongsi kebaikan produk asmak terutama kepada anak-anak. Dulu hampir setiap bulan anak lelaki kena tonsilitis dengan demam yang tinggi, semenjak amalkan madu asmak dan minyak herba asmak, kekerapan terkena tonsilitis berkurangan.

Ini adalah artikel yang dikongsi dalam post terdahulu sebelum mengamal produk Asmak secara serius. Alhamdulilah sejak serius amalkan produk Asmak, Uwais belum menjejak kaki ke hospital atau klinik akibat tonsilitis. Terpaksa screenshot artikel ini sebab kalau share link FB akan block posting kali ini.


Jika anda berminat untuk dapatkan produk Asmak boleh buat pembelian di web berikut:

PRODUK BUMIPUTRA PILIHAN RAMAI IBU DI MALAYSIA


Apa yang saya nak kongsikan disini adalah, sebahagian wang KWSP itu dijadikan modal untuk membeli e-book atau produk yang akan kita jual. Kenapa kita kena beli dulu sebelum jual? Supaya kita tahu apa kita nak kongsikan kepada orang ramai. 

Rasanya itu sahaja perkongsian saya kali ini. Harap bermanfaat terutama kepada yang masih tercari-cari apa perlu buat andai layak keluarkan Wang RM10k dari akaun 1 KWSP. 

Sekian, terima kasih.