Isnin, Januari 28, 2019

Free Lunch Dan Dinner with Big Points!!!!

Assalamualaikum, hari isnin jangan lemau. Hujung minggu kami hanya melepak dan selesaikan tugasan di rumah. Setelah beberapa malam kami suami isteri menjadi burung hantu, alhamdulillah malam tadi Allah beri sedikit nikmat tidur. Kenapa jadi burung hantu, sebab anak-anak tak dapat tidur lena kerana batuk, bermula dengan Hana Khadijah berjangkit kepada baby uzayr. Apabila hana yang tak sihat memang 95% penjagaan adalah bawah seliaan Mr.Y. Tapi bila baby uzayr yang tak sihat dia tak nak abi sangat, dia nak ummu lebih. Bak kata orang kalau anak perempuan lebih rapat dengan ayah, anak lelaki akan lebih rapat dengan mak.

Setelah berjaga malam, siang nya akan malas tapi terpaksa selesaikan tugasan yang patut. Tapi bila masuk bab memasak aku rasa lemau sangat dengan tak ada idea nak masak apa lagi. Pagi sabtu aku buat sup cendawan berkrim makan dengan roti bakar, tengah hari Mr.Y ajak makan kat D'oldtime Kopitiam.

Mr.Y order 3 voucher iaitu noodle, nasi dan western dengan nilai setiap voucher lebih kurang 1000 lebih big points. 
Sampai kedai ummu pilih noodel with dumpling soup untuk kongsi makan dengan uzayr...mujur mee dan sup dia tawar jer rasa, sebab aku ummu masih kawal kandungan garam dan gula dalam makanan uzayr..Kalau boleh 'No sugar and salt until 2 years old' Manakala abi nak makan nasi, dia share dengan hana dan hana pilih nasi ayam kari. Kakak humaira pilih chicken chop dengan sos Portuguese. Kalau nak tahu sos portugis ni rasa dia manis-manis, tak pedas langsung. sesuai sangat untuk anak-anak, terutama saat anak-anak sakit tekak dan tak boleh makan pedas-pedas.

Malam kita buat sandwich telur, salad segar dan kentang goreng. Allah murahkan rezeki pula dengan makanan yang dibawa pulang oleh family ipar. Alkisah, malam sabtu ummu langsung tak dapat tidur baring sebab baby uzayr langsung tak nak baring...asal baring je batuk...hingus pun meleleh. Tengah malam Mr.Y prepare barang buat steam...keluarnya sikit je. huhuhu... Faham-faham lah sakit belakang dan kepala ting tong macam mana kalau dah macam tue.  Mata panda jangan cakap lah. 
Dah berjaga malam, perut lapar awal pagi...nasi ada sikit dalam periuk kita buat nasi goreng. Anak-anak makan bekpas dekat tengahari maka kita skip lunch. Awal-awal Mr.Y kata dinner kita makan nasi arab hadramout, dia dah order. Lega sangat ummu, dapat setel baju sekolah kakak dan baju kerja abi.

Kakak humaira dan kakak hana teruja tengok makanan sampai dalam talam. Lepas tu ada 2 jenis nasi pulak dalam tu. 

Kakak hana dan humaira makan sampai sedawa kot. Kakak humaira dan nak stop sebab dah kenyang katanya, tapi abi n ummu pujuk tolong habiskan jugak. Anak solehah dia makan jugak. Sampai rumah dia kata perut dia penuh sangat. Banyak nasi dia, berbaloi sangat...Kalau nenek ada, ummu abi tak paksa kakak tolong habiskan...hehehhe... nanti kita bawak nenek makan sini ye syg...

Hakikat untuk gembirakan anak-anak dan isteri, ketua keluarga tak perlu bawak jalan jauh-jauh atau belanja makan di kedai mewah. Apa yang perlu dalam sebuah kebahagiaan keluarga adalah kerjasama. Andai hanya aku sorang berjaga malam, mungkin Mr.Y tak faham kepenatan dan tekanan. Tapi apabila sama-sama berjaga, aku tahu dia sokong dan sentiasa ada untuk membantu. Anak-anak tak kisah buat apa asalkan bersama-sama. Kakak cakap nak tengok movie, maka abi pasang movie dekat tv, walaupun waktu tengok abi tidur dia tetap rasa happy sebab ummu abi ada depan mata. Yang penting tinggalkan telefon. 

Rabu, Januari 23, 2019

CoolText cantik logo


Pagi kita dapat pertanyaan samaada kita ada simpanan ayat kursi bulat atau tak....belek2 kita tak ada lah. Oleh kerana ini adalah laptop baru kita pun search tulisan arab, skali jumpa web cooltext ni. Cantik logo-logo dia...







ini alamat web nya

Isnin, Januari 14, 2019

Didikan seorang bapa

Assalamualaikum... Ayah aku jenis yang tak suka bercakap di telefon lama-lama, tapi kalau kena topik maka akan lama lah bual bicaranya. Dibawah adalah salah satu nasihat beliau berkaitan pengurusan kewangan.


Mungkin ada yang tertanya kenapa ayah aku cakap macam tu? ok kisahnya begini....

My lovely sister cakap monthly asb loan agak tinggi dan sedikit membebankan. Maka aku cadang dekat dia rendahkan loan dengan terminate lama dan buat baru. Oleh kerana adik aku ni jenis yang amat solehah (dari sekolah lagi dia jenis nak buat apa-apa akan tanya orang tua even beli dompet), dia pergi call ayah aku dan cakap aku suruh terminate asb loan. Ayah aku tak bicara panjang dengan dia, tapi terus call aku tanya penjelasan. Jenis ayah aku lagi satu tak suka benda terselindung dan biar lelama.

Ayah aku pun ada kata gak, kenapa kita kena buat asn loan sebagai simpanan masa tua. Pertama adalah untuk mendidik diri menjadi bertanggungjawab terhadap komitmen hutang. Kedua sebagai langkah paksaan untuk menyimpan terutama jika kita jenis payah nak simpan sendiri. Asal dapat gaji, habis guna.

Ahad, Januari 13, 2019

Kenangan Sekolah Sibu

Assalamualaikum...

Kakak humaira sempat masuk pra sekolah di sekolah kebangsaan ulu sungai merah selama 4 bulan. Aku kagum sangat sebab dalam tempoh 4 bulan itu kakak dah boleh membaca walaupun belum lancar.  Waktu ini kakak lebih fokus kerana dia dah penat sekolah main-main selama 2 tahun.

Manakala hana pula sempat masuk sekolah sedidik 4 bulan, hana lain sedikit dari kakak. Dia yang jenis cepat mendapat kawan baru dan lebih selesa berkawan baik dengan lelaki. Apa yang dia buat selama 4 bulan adalah bermain. Jika kakak humaira tak pernah kena denda oleh cikgu semasa disedidik. Hana hampir setiap minggu didenda. AKu tak kisah malahan menyokong dia buat perangai dan menyokong cikgu mendenda. Jangan tak tahu, dia punya kreatif buat masalah sampai tadika islam dia bawak. Hinggakan cikgu pening nak melayan. 

Sebagai tanda penghargaan dan kenangan buat guru-guru tersayang maka ummu beria-ia buat bookmark. 



Untuk cikgu sekolah hana
Untuk cikgu sekolah Kakak Humaira
                           

Sabtu, Januari 05, 2019

Nasi ayam masak kurang sejam

Assalamulaikum ... Nampaknya tugasan sebagai supermom kembali. Kerjaya kali ini lagi mencabar kerana kakak humaira dan kakak sumayyah dah m sekolah pagi dan petang.

Apapun aku tetap bersyukur kerana aktiviti menyediakan bekal kakak ipar dah tolong buatkan. Maka menu makan tengahari & malam adalah sama.

Semalam 4.1.2019, fikir apa benda nak masak nie, uzayr pulak bangun sama awal dengan orang nak ke sekolah...nampak ayam kak zu (kakak ipar) dah defrost kan. Fikir2 kita buat nasi ayam lah.

Selalu kalau masak nasi ayam akan masa kurang2 2 jam sebab nak rebus ayam sahaja dah sejam. Aku jarang guna stok ayam segera, sebab Mr.Y tak suka. Dia lagi suka yang homemade.  Dekat sini lah penting pressure cooker dan air fryer.


Rebus ayam 
  • periuk biasa: 1jam-2jam
  • Periuk noxxa: 15minit
Masak nasi
  • Periuk biasa:20-30 minit
  • Periuk noxxa: 7minit
Goreng ayam
  • Kuali biasa:10-15minit sekali goreng
  • Airfryer:8-10minit campak semua.
Nampak tak banyak mana masa dpt jimat kat sini. 😂



Semua gambar ihsan mr.google ye..