Sabtu, Oktober 31, 2020

Antara masa dan duit....

Aku perhatikan, ada suami yang tak pernah berkira hulur duit dekat isteri tetapi amat sukar memberi waktu untuk isteri melakukan apa dia suka. 

Aku perhatikan juga, ada suami tak mampu nak hulur duit untuk isteri tetapi sentiasa izinkan isteri memiliki ruang waktu untuk melakukan apa yang diingini.

Aku perhatikan lagi, ada suami duit nak bagi dekat isteri amat berkira, masa untuk isteri pun berkira.

Aku perhatikan terus, ada suami yang memberi keseimbangan antara keperluan duit dan masa. Isteri beruntung mendapat kedua-duanya secara seimbang.

Duit itu ibarat keperluan luaran manakala masa itu keperluan emosi. Antara keperluan fizikal dan emosi, mana lagi penting? Hakikat isteri cukup pakai menutup aurat sudah memadai. Manakala keperluan emosi itu lagi utama apabila suami dah meyediakan keperluan fizikal yang wajib itu cukup. Emosi isteri atau ibu yang stabil akan mewujudkan keharmonian rumah tangga. Emosi isteri senang untuk dilayan. Ada isteri cukup sekadar suami mendengar dia membebel, manakal ada isteri hanya perlukan waktu solat yang tenang. 






 

Khamis, Oktober 29, 2020

Rabu, Oktober 28, 2020

Sedihkan, bila perkembangan anak-anak kecil dibanding-bandingkan.

Ibu atau ayah yang ada anak pasti pernah mengalami situasi ini. Jangan kata orang lain bandingkan anak mereka dengan anak kita, kadang kita sendiri bandingkan perkembangan antara anak kita. Contoh, kenapalah adik tak boleh cakap lagi dah 2tahun tapi kakak dulu 2tahun dan bercocet mulutnya. Bayangkan kalau anak itu faham, mesti dia sedihkan, anak 4 tahun sudah boleh memahami perbualan ringkas orang dewasa terutama apabila kita bicara tentang mereka...

Setiap anak akan alami perkembangan yang berbeza. Sepertimana kita memerlukan pelbagai kemahiran dalam kehidupan, tetapi kita akan lebih cepat menguasai kemahiran tertentu. Ada kemahiran kita akan sedikit perlahan untuk kuasai. Begitulah anak kecil. Mungkin anak kita lambat bercakap tapi dia cepat menguasai kemahiran bermain muzik atau boleh makan sendiri dengan bersih dengan baik sekali.

Berikut adalah panduan carta perkembangan anak-anak. Jadikan ini sebagai panduan bukan penentu kecemerlangan anak. 



Jika perkembangan anak terlalu lambat dari yang sepatutnya memang wajar kita bawa jumpa yang pakar. Apa yang aku nak cakap disini perbandingan yang dibuat oleh pakar bukan perbandingan makcik bawang. Bahasa yang digunakan adalah kemas dan cermat. Manakala bahasa makcik bawang adakala boleh menyakitkan hati. Adakala ini boleh jadi pergaduhan. 

Jika kita bukan dalam bidang tersebut cukup kita sekadar menasihat mereka untuk bertemu dengan yang pakar. Tidak perlu kita bandingkan perkembangan anak kita dengan anak mereka. Aku baca dari buku Revolusi IQ.EQ.SQ (menyingkap rahsia kecerdasan berdasarkan quran dan teori neurosains mutakhir) karangan Taufik Pasiak. menyentuh mengenai teori multiple intelligence. Teori ini ada 7 aspek kecerdasan yang perkatakan iaitu lisan, matematik, gerak badan, kreativiti, muzik, interpersonal dan intrapersonal (emosi). Setiap kepandaian ini tidak berkembang secara sekata tetapi ada yang lebih kehadapan dan ada yang lebih kuat. Tetapi bagi setiap individu ia berbeza. 

Mungkin anak mereka mengalami perkembangan kreatif yang pesat, sebab itu perkembangan muzik lambat. Apa yang penting sebagai orang luar, jangan bandingkan kerana kita tak tinggal sebumbung dan melihat perkembangan lain kanak-kanak tersebut.Itu sahaja bebelan hari ini..

Ahad, Oktober 18, 2020

Anak suka buat apa yang mak ayah buat....

Kalau anda anak kecil pasti anda perasan bahawa anak ini sebolehnya akan cuba buat apa yang anda buat. Kadang-kadang mereka mengambil alih kerja yang sedang anda buat. adakah kita kena marah atau biarkan sahaja?

Kalau aku, tengok keadaan. kalau apa aku buat itu membahayakan mereka mestilah tak bagi tapi tak lah marah. Terang elok-elok. Adakala kita tengah nak cepat dia pun datang menyibuk, redha aja lah. sampai usia berapa kena layan karenah anak-anak ini? Pada pendapat aku sehingga usia merek 7 tahun. Kerana usia 7 tahun mereka dah faham arahan dan insyalah dah boleh membantu sebaiknya. Kakak humaira umur 7tahun telah pandai cuci bekas dalam sinki dengan bersih. Masuk usia 8 tahun dia telah mampu buat telur mata sendiri dan goreng nuget. Walaupun ketika aku suruh kakak humaira buat semua itu, mertua bising kerana dia tak yakin budak itu boleh buat. 
Kembali kepada tajuk kita iaitu anak suka buat apa mak ayah buat. Ini kerana kita mak ayah adalah model, idola, icon dan cikgu utama bagi anak-anak. Jangan salahkan anak asyik nak tengok telefon andai kita sentiasa melihat telefon didepan mereka.  Sampai waktu kita perlu main dengan mereka tetap mengadap telefon. Bagaimana kita nak didik anak fokus andai kita sendiri tidak fokus melayan mereka? 
Kalau kita marah mereka tiru apa kita buat, mereka akan hilan panduan utama. Sebaliknya kita kena jelaskan apa yang mereka boleh tiru dan apa yang mereka tidak boleh tiru. Kita kena faham, anak-anak ikut apa mak ayah buat kerana mereka nak merasa perasaan melakukan sesuatu itu. 


Uzayr berbeza dengan uwais, dia suka sangat tiru ummu buat kerja dekat laptop manakala abangnya uwais yang lebih suka turut serta ummu masak di dapur. Bagi peluang mereka merasai perasaa tersebut, insyalah kita akan dapat kesan minat dan kecenderungan anak-anak. 

Itu sahaja perkongsian kali ini. 

Sabtu, Oktober 17, 2020

Wanita Idaman Syurga


Topik Assalamualaikum pagi ini adalah sambungan dari minggu lepas....apa nama ustazah ini ye....gaya penceritaan menarik. antara perkongsia yang aku dapat adalah..

+ kenapa anda dengar ini kerana anda suka dengar ilmu, kerana anda terima hidayah. hidayah dengan ilmu yang mendekat dengan Allah.

+ istiqamah, berterusan walaupun kecil. biar kita faham kenapa buat sesuatu bukan sekadar ikutan. Jangan menggunakan alasan, "tunggu, nanti dapat hidayah baru pakai"

+ key point wanita idaman syurga adalah syahadah, rujuk al-quran, jangan main cedok hadis hadis atau cerita cerita. Teruskan mengaji dan mengkaji.

+ anak-anak akan melihat contoh dari ibu bapa, jangan kata dah besar nanti jangan jadi macam mak. tapi ubah diri kita untuk anak jadikan kita idola.

+ kita hamba, kita yang perlu tunduk kepada kata Allah dan bukan Allah ikut kata kita.

Usatazah ini banyak beri contoh Neelofa. Apabila melihat perubahan Neelofa dari dulus shingga sekarang maka sesuai sangatlah contohnya itu.


PKPB lagi sekali.....

 Apabila diumumkan bahawa PKPB akan dilaksanakan di seluruh KL, Putrajaya dan Selangor, maka wujud pelbagai reaksi.

Aku sendiri lebih setuju dengan perlaksanaan PKPB apabila melihat peningkatan kes baru covid 19.  Kawasan anda terlibat ke?

Jumaat, Oktober 16, 2020

Besyukur sebelum terlambat kerana bila-bila masa Allah boleh tarik.


 Assalamualaikum dan selamat pagi..Waktu makan malam semalam, ada lah borak-borak kami suami isteri. Aku bukan jenis banyak komplain dan merungut tetapi apabila ada benda yang sangat sangat buat aku terganggu aku akan mula bercerita. Pada Mr.Y, bercerita tak salah tapi jangan memperlekeh atau merendah-rendah orang lain. Sikap ini sama macam bonda aku, aku tak pernah dengar dia mengumpat orang atau bercerita tak elok tentang seseorang. kalau ada pun pasti berlapik dan tidak akan kita tahu tentang siapa dia katakan, tujuan agar kita ambil iktibar. Berbalik kepada cerita semalam, aku adalah termengata tentang seseorang ni, terus dipangkah oleh Mr.Y.

"Bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang, jangan bandingkan atau rendahkan orang lain. Apa yang kita ada ini sekelip mata sahaja Allah boleh tarik kalau kita tak bersyukur."

Apabila dah dapat ayat padu macam ini terus insaf lah kan... nak ke Allah tarik apa yang kita ada sekarang. Tak sayang ke...atau tak rasa menyesalkah kerana sikap kita, Allah tarik nikmatnya. 

Aku ingat kisah itu sekadar di meja makan, tapi rupanya ia bersambung di kamar tidur. Menjadi kebiasaan kami suami isteri akan berbual sebelum tidur. Maka sambungan malam  tadi adalah tentang syukur. Mr.Y berkongsi info dan ilmu yang dia dapat daripada kursus yang dia hadir semalam. Antaranya adalah,

Kita tak akan nampak dan rasa nikmat Allah beri kepada kita sekarang jika kita tak menilai perbezaan kita sekarang berbanding 15tahun lepas. Kenapa 15tahun? Kerana 15tahun tempoh yang panjang dan pasti kita mengalami perubahan walau tak banyak tapi pasti ada. Jika begitu, kita kena buat timeline lah kan...

Kira aku punya timeline, 15 tahun lepas belum kawin, sekarang dah anak empat. Itu rezeki lah...nak lagi jelas buat setahun demi setahun.

Itu sahaja perkongsian kali ini..moga bermanfaat...


Isnin, Oktober 12, 2020

Wiladah wajib atau tidak selepas bersalin?

 Assalamualaikum dan selamat petang. Aku nampak dekat Facebook masih ada yang berbicara tentang wajib mandi wiladah selepas bersalin walaupun darah nifas masih mengalir. Di sini aku nak kongsi sedikit pengetahuan yang aku dapat semasa menunggu hari kalahiran puteri sulong. Aku menunggu kelahiran di kampung ditemani ibunda tercinta. Bonda aku amat luas pengetahuan tentang agama bagi aku, selain suka mendengar ceramah dan hadiri kelas-kelas agama, beliau juga gemar membaca. Saat menunggu kelahiran aku melihat orang naikan status di media sosial tentang mandi wiladah, maka aku tanya dekat bonda. Wiladah itu apa? Apa itu mandi wiladah? Wajib ke? Jawapan yang aku dapat adalah...

"Wiladah adalah melahirkan, mandi wiladah adalah mandi hadas selepas melahirkan anak. Ia wajib bagi mereka yang tidak ada darah nifas tetapi adalah tidak perlu bagi yang ada darah nifas. Kerana hukum mandi wajib adalah bersih dari segala hadas. Jika masih mengalami darah nifas maka macam mana kita nak mandi wajib untuk wiladah."

Bila bonda aku kata melahirkan tak ada darah nifas, aku agak pelik sebab setahu aku kalau melahirkan pasti ada darah nifasnya. Jawapan bonda, "ada yang beranak, darah keluar habis semua sekali dengan bayi keluar. Kerana darah nifas adalah darah yang keluar selepas keluarnya bayi dari kandungan menurut mazhab syafie. Selain itu ada juga yang beranak secara pembedahan, tidak darah yang keluar dari faraj."

Sini aku share you tube ustas azahar idrus, moga anda lebih faham...



G2G Animal Garden - Sesuai sangat untuk masa bersama keluarga...

 Assalamualaikum dan salam semua. Ini kisah kami beberapa minggu lepas. Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya menunaikan janji kepada anak-anak terutama kakak humaira untuk membawa mereka ke zoo, walaupun yang kami bawa ini hanyalah 'petting zoo' tapi rasa amat berbaloi dan berguna.

Sebenarnya ini adalah kali pertama anak-anak terdedah secara langsung kepada haiwan ternakan, memberi makan, menyentuh dan menunggang haiwan-haiwan terlibat kecuali Hana kerana dia pernah ikut lawatan sekolah ke G2G animal garden tahun lepas. Oleh kerana kakak humaira adalah anak sulung, maka dia paling berani memberi makan dan menyentuh haiwan. Syukur juga dia menjadi pendorong kepada adik-adik untuk mencuba. Anak-anak aku membesar di tengah kota raya, maka mereka sangat jarang melihat haiwan ternak. Jika balik kampung mereka selalu nampak ayam je lah, lain-lain tak jumpa. 

Lawatan kali ke-dua hana ke sini, aku gembira kerana dia berani buat sedikit kemajuan...kali pertama dulu dia tak pengang, bagi makan apa-apa haiwan, naik kuda pun bersama kawan. Kali ini dia berani pegang dan beri makan. Kami pergi bersama adik aku dan keluarga kakak aku. Layan gambar lah ye..






Sebenarnya banyak lagi gambar tapi dalam fon Mr.Y...Video tak siap pun ada...Itu sahaja perkongsian kali ini...

Sabtu, Oktober 03, 2020

Perasaan anda apabila melihat peningkatan kes baru covid-19


 Assalamualaikum dan selamat pagi...sejak beberapa hari lepas kita melihat trend meningkat bagi kes baru covid-19 yang berlaku di negara kita. Apabila ini berlaku, ramai yang menyalahkan ahli politik rentetan peningkatan ini berlaku akibat pilihnraya di negeri sabah. Apa pun aku tak nak terlibat dengan isu ahli politik ini. Apa aku nak tahu apa perasaan anda melihat peningkatan kes ini.

Sanggupkah kita menghadapi sekali lagi PKP? Bagaimana kedudukan kewangan kita jika terpaksa menghadapi ia sekali lagi? Adakah pinjaman dapat ditangguhkan lagi bayarannya? Bagaimana dengan emosi anak-anak yang tak dapat meneroka dunia luar...


Hakikat perasaan aku sendiri, takut dengan apa yang aku nampak...risau keselamatan dan kesihatan semua yang aku sayang. Kita doakan semua ini berakhir atau setidaknya berada dalam keadaan terkawal...

Macam mana aku dapatkan tiket G2G animal garden murah


Posting kali ini adalah sebagai panduan kepada yang teringin nak bawa anak jalan-jalan tapi ada kekangan kewangan atau ingin menjimatkan wang dengan cara bijak. Kita berjimat tapi kegembiraan anak-anak tetap menjadi keutamaan. 

Pada awal aku tinjau harga tiket masuk ke G2G Animal Garden di Web Site nya, berikut adalah harga tiket iaitu RM20 Dewasa dan RM15 Kanak-kanak, bagi kanak-kanak bawah 90cm, masuk adalah percuma. Maka bagi kami sekeluarga yang ada 2 dewasa dan 3 kanak-kanak memerlukan tiket jumlah yang perlu kami bayar adalah RM85. Uzayr tak kena tiket kerana tak cukup ketinggian.

Aku tinjau lagi ada tak yang buat tawaran tiket lebih murah atau ada apa-apa pakej yang sesuai untuk kami semua. Sekali terjumpa Web TripCarte, dia ada family pakej RM48.80 untuk 2 dewasa dan satu kanak-kanak dan diskaun pembelian secara atas talian bagi tiket kanak-kanak adalah pada harga RM14.10. Maka aku hanya perlu beli 2 tiket tambahan bagi kanak-kanak dengan harga RM28.20. Jumlah yang aku perlu bayar sekarang adalah RM77. 

Maka aku usul pada Mr.Y ok tak harga tersebut, kata Mr.Y adakah ada cashback kalau aku beli itu. Ohhh...kita kena tengok ada cashback tak, buka aplikasi shopback, taip tripcarte.. YES!!! ada 5% cashback. Tapi cash back akan dapat 90 hari selepas pembelian berjaya dilakukan. Tak kisah lah, ada lah juga sikit walaupun tak banyak.

Ini adalah cashback dari shopback yang akan aku dapat hasil pembelian tiket G2G Animal Garden. Kod rujukan bagi shopback aku adalah OEjnGNE6bab. Atau klik link ini https://app.shopback.com/OEjnGNE6bab 

Oleh kerana ini adalah pertama aku buat pendaftaran dan pembelian dari Tripcarte, maka aku dapat lah reward dalam bentuk point. apabila cukup 500 point, maka kita dapat RM15 OFF.  

Seterusnya, aku pun buat segala jenis pembelian tiket, waktu nak bayar dia kata ada diskaun 31% bagi pembelian melebihi RM60 menggunakan Grab Pay Kredit. Kiranya aku akan dapat potongan dalam RM20. apa lagi terus lah bayar guna GRAB Pay. maka hasil aku hanya Perlu bayar RM57.

Ini adalah resit pembayaran menggunakan GrabPay. Waktu ini aku dapat diskaun kerana ada Intensif Penjana. Intensif ini berakhir 30 September 2020. Kalau beli sekarang, masih akan dapat Grab Point.

Bila kakak aku tahu yang kami nak ke G2G animal garden, dia pun sama nak bawa keluarga ke sana...makanya  dia suruh kita beli tiket untuk dia dan keluarga. Waktu nak beli untuk dia, point aku dah cecah 500, maka aku terus guna dan dapat diskaun RM15. Tapi aku tetap minta aku bayar harga penuh dekat aku. Kira aku dapat balik lah RM15. Dari RM57 aku tolak dengan RM15, maka harga sebenar yang aku bayar untuk kami sekeluarga adalah RM32. Kelebihan bila buat pembayaran menggunakan Grab pay, kita akan dapat point juga. 

Secara ringkas aku guna 2 aplikasi dalam pembelian kali ini....iaitu SHOPBACK & GRAB... tripcarte tak ada mobile apps, maka kamu akan dibawa terus ke web Tripcarte dalam aplikasi ShopBack.

Itu sahaja perkongsian kali ini. Harap anda semua fahamlah apa yang aku sampaikan...