Ahad, Oktober 18, 2020

Anak suka buat apa yang mak ayah buat....

Kalau anda anak kecil pasti anda perasan bahawa anak ini sebolehnya akan cuba buat apa yang anda buat. Kadang-kadang mereka mengambil alih kerja yang sedang anda buat. adakah kita kena marah atau biarkan sahaja?

Kalau aku, tengok keadaan. kalau apa aku buat itu membahayakan mereka mestilah tak bagi tapi tak lah marah. Terang elok-elok. Adakala kita tengah nak cepat dia pun datang menyibuk, redha aja lah. sampai usia berapa kena layan karenah anak-anak ini? Pada pendapat aku sehingga usia merek 7 tahun. Kerana usia 7 tahun mereka dah faham arahan dan insyalah dah boleh membantu sebaiknya. Kakak humaira umur 7tahun telah pandai cuci bekas dalam sinki dengan bersih. Masuk usia 8 tahun dia telah mampu buat telur mata sendiri dan goreng nuget. Walaupun ketika aku suruh kakak humaira buat semua itu, mertua bising kerana dia tak yakin budak itu boleh buat. 
Kembali kepada tajuk kita iaitu anak suka buat apa mak ayah buat. Ini kerana kita mak ayah adalah model, idola, icon dan cikgu utama bagi anak-anak. Jangan salahkan anak asyik nak tengok telefon andai kita sentiasa melihat telefon didepan mereka.  Sampai waktu kita perlu main dengan mereka tetap mengadap telefon. Bagaimana kita nak didik anak fokus andai kita sendiri tidak fokus melayan mereka? 
Kalau kita marah mereka tiru apa kita buat, mereka akan hilan panduan utama. Sebaliknya kita kena jelaskan apa yang mereka boleh tiru dan apa yang mereka tidak boleh tiru. Kita kena faham, anak-anak ikut apa mak ayah buat kerana mereka nak merasa perasaan melakukan sesuatu itu. 


Uzayr berbeza dengan uwais, dia suka sangat tiru ummu buat kerja dekat laptop manakala abangnya uwais yang lebih suka turut serta ummu masak di dapur. Bagi peluang mereka merasai perasaa tersebut, insyalah kita akan dapat kesan minat dan kecenderungan anak-anak. 

Itu sahaja perkongsian kali ini. 

3 ulasan:

  1. ye betul tu. Haha Kongsi skrin tu memang selalu dibuat kadang-kadang bila nak guna laptop. Haha

    BalasPadam
  2. aida setuju.
    sebab tu kita kena buat benda baik depan anak.
    kita ni secara langsung pengaruhi apa dia nak buat, nak jadik...
    baik kita, baik la dia, begitu juga sebaliknya.

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik