Khamis, Februari 28, 2019

Penapis Air

Assalamualaikum dan selamat petang. Ini adalah produk terbaru adik saya yang bijak sana, hensem dan macho. Pandai cari dui masih solo. Bermulut manis tapi amat menghormati wanita yang pandai menjaga maruah. Siapa berkenan pada barang jualannya boleh terus hubungi FB dia, kalau berminat dengan tuanya, jom kita berurusan. Peace!!!

Gurau je din☺.

Sebenarnya amat bagus kalau kita dapat pasang penapis air ni diluar rumah. Kira seuruh air dalam rumah dah bertapislah kan. ye lah, selalu kita letak penapis untuk air minum dan air untuk memasak saja. Sedar tak, anak-anak suka telan air waktu mandi,huhuhuhuh


Selasa, Februari 26, 2019

Doula : Peneman ibu atau penganti doktor



Assalamualaikum....Kecoh minggu lepas selepas rancangan analisi dengan tajuk Doula: Peneman Ibu Atau Penganti Doktor. Sebelum kita bicara lanjut pasal ni, kita share video rancangan tersebut..



Siapa bersama ibu bermula dari bukaan 1cm sampai bersalin, jawapan adalah peneman ibu lah atau doula. Apa yang aku faham doula adalah individu yang tak terlatih untuk menyambut kelahiran bayi. Dia lebih kepada pengurusan emosi. Maka jangan ambil risiko bersalin dirumah, berurusan lah dengan doktor. Sekarang hospital ada program husband friendly, maka husband dapat jadi peneman ibu atau doula paling selesa buat bakal ibu. Sebenarnya kalau husand takut darah, ibu atau mana-mana ahli keluarga kepada wanita yang akan bersalin boleh masuk sebagai peneman.


Sebenarnya MHI, TV3 pernah membincangkan isu ini pada tahun lepas. Tapi agaknya dia tak jemput doula maka kurang mendapat perhatian, tambahan pulak disiarkan waktu pagi.  Yang best dalam MHI dia minta pendapat orang ramai.


Ini lah doula saya dari anak pertama sampai anak ke empat.

Humaira- doula Mr.Y masuk labor room mula jam 8.00malam, sampai pukul 12.40 pagi. lama doula ini meneman sampai kena marah dengan bini sebab baca surah terbalik-balik dan terlelap-lelap ngantuk. Lepas itu mak nak bersalin kena tegur dengan nurse sebab marah husband aka doula ni. nurse kata tak baik nak bersalin marah suami, nanti payah. hahaha..bagus nurse tu. nurse tu jugak cakap biar husband solat magrib dulu sebelum masuk labor room. sbb aku masuk labor room jam 7.00 malam.

Hana - Doula masuk labour room jam 10.23pagi sampai 10.30pagi. kali ini masuk sekejab sebab dah sampai bukaan 8, baju pun tak sempat pakai.nurse tlg pakaikan.

Uwais- Kali ini doula langsung tak sempat masuk labour room sebab dah sampai hospital bukaan full. Boleh klik link ini nak tahu proses kelahiran uwais.

Uzayr- doula ambil langkah awal, dia kata tak nak tunggu jadi macam uwais sbb dia tak sempat tgk anak keluar. dia nampak bini dah sakit sgt dia trs ajak ke hospital. Sempat lah dia masuk dalam 10minit jadi doula di hospital. 


Random Giveaway by Mieza S




https://www.facebook.com/enie.my

Isnin, Februari 25, 2019

Kufi @magic Mug

Assalamualaikum, dah lama sebenarnya tak buat kufi dekat magic mug.  Dulu kita join designer program dekat printcious, dapat lah royalti sikitkan...tapi nampaknya dah tak ada program tu. Walau macam mana, kita tetap pilih printcious untuk hasilkan order customer sbb harga yang murah dan dan kualiti yang tip top.

Ok berbalik kepada kufi @ magic mug ni, kita tanya customer, nak letak gamba tak? Dia kata tak nak lah. Ok .kita bbuat draf tanpa gamba, design kufi kita ambil RM25 je.

Ini draf

Bila barang sampai customer truja sgt sbb terkejut bila masuk air dia keluar gambar, bila basuh jadi hitam balik. Magic kan.

Kita screenshot whatsapp customer sikit

Ada peminat kufi dan mdan magic mug ke?


Suntikan Vaksin Campak Tambahan

Ini lah kesan daripada peningkatan bilangan individu yang antivaksin. Jumaat lepas hana bawak balik borang kebenaran untuk dapatkan suntikan tambahan ini...situasi dialog lebih kurang macam ni..

Hana: Ummu, cikgu bagi kertas suruh abi lukis.
Ummu: Ha...kenapa cikgu suruh abi lukis bukan hana (aku ingat kerja sekolah).
Hana: Ala..suruh je lah abi lukis.
Ummu: Mana kertas tu, ummu nak tengok.
Hana: Kan hana kata cikgu suruh abi lukis, bukan ummu.
Ummu: Bagi lah, nanti abi balik ummu suruh abi lukis.

Sekali dia keluarkan borang kebenaran untuk ambik suntikan vaksin tambahan.

Kita tak perlu cerita banyak pasal kenapa perlu vaksin tambahan..baca je surat bawah ni...



Nampakkan kesan utama penolakan vaksin oleh golongan antivaksin adalah peningkatan kes demam campak. Vansin untuk demam campak diberikan kepada bayi berusia 9 bulan untuk dos pertama dan usia setahun untuk dos seterusnya. Vaksin ini dikenali MMR kerana ia merangkumi 3 jenis vaksin dalam satu suntikan iaitu Measles, Mumps dan Rubella.

Kalau sebelum ini vaksin diberikan kepada budak usia setahun, tetapi beberapa tahun lepas vaksin ini dipercepatkan kepada bayi berusia 9bulan. Kerana berlaku peningkatan kes demam campak dikalangan bayi dibawah usia setahun. Rupanya serangan campak lebih mengganas sekarang sehingga kanak-kanak bawah 7tahun kena ambil suntikan tambahan.

Saya bukan nak menyalahkan golongan antivaksin sepenuhnya, tetapi saya ingin menyatakan peningkatan golongan antivaksin menjadi salah satu faktor penyumbang kepada peningkatan kes demam campak masa kini.


Ahad, Februari 24, 2019

Pertandingan Mewarna dan Sanrio Times

Ini adalah pertandingan mewarna secara terbuka yang pertama kali kakak hana dan humaira sertai di Kuala Lumpur. Pertandingan kali ini di sertai oleh sepupu mereka juga, sumayyah. Pagi ini juga di kenali sebagai dady days out with girl.

Mak dorg dekat rumah tunggu adik-adik hero bangun, maka tugas dady lah bawak anak dara ke pertandingan.

Petang abi menunaikan janji untuk masuk ke pameran hello kitty & sanrio character.... wah seronok bukan main budak-budak ni. Mak dorg pun seronok. Abi ambik alih dukung uzayr dr awal sampai habis...uzayr tdo sepanjang dalam tu....

jom layan video...ini nama terlebih rajin....





Doodle Planner 2019 Giveaway

Assalamulaikum...awal agi buka blog nampak post abam kie pasal giveaway planner ni. Masyaallah, bagai mengantuk disorong bantal. Hujung tahun lepas kita sibuk jugak lah mencari planner untuk 2019, tapi sudahnya tak beli sebab, macam banyak sangat cantik dan yang berkenan harga cantik sangat pulak. 

Semoga murah rezeki dengan giveaway kali ini....Kita tag rakan blogger Azlan Jangan marah na.....kata sahabat...



Jumaat, Februari 22, 2019

Sabtu, Februari 16, 2019

GIVEAWAY DOMAIN BARU BY OMBAKBERGIGI.COM

Assalamualaikum....




Mula-mula tengok nama domain, ingatkan pemilik adalah seorang lelaki..rupanya silap..perempuan...Menarik ni.

Secara keseluruhan blog, nampak simple dan senang mata memandang. Tahniah buat pemilik kerana berjaya memiliki domain baru sendiri.. Harap-harap satu hari yamanaimy pun ada domain sendiri.

25.11.2018....double birthday

Ini lama punya cerita...hanya nak upload dan simpan sini.


Bila ummu kata, ummu bg ucapan pada gambar sahaja untuk birthday abi, kakak humaira pun nak jugak. maka ummu suruh dia buat ayat sendiri. Gambar ummu tolong edit.


Jumaat, Februari 15, 2019

Program Khatam Quran dan Illmiah

TAK ADA PLAN LAGI NAK KE MANA-MANA HUJUNG MINGGU NANTI, APA KATA KITA KE MASJID KAMPONG BHARU… NAK TAK?

Di sini, ada satu peluang untuk anda beramai-ramai ke majlis ilmiah yang telah kami sediakan. Berikut adalah aktiviti-aktiviti yang telah kami susun sepanjang program Khatam Al-Quran Sempena Hari Wilayah Persekutuan 2019.

Jom sama-sama memeriahkan program ini pada:
⌚ 17 Februari 2019 (Ahad)
⌚ 8:30 Pagi - 4:30 Ptg
⌚ Masjid Jamek Kampung Baru, Jalan Raja Alang, Kampong Bharu, 50300 Kuala Lumpur

Jangan berlengah lagi, jom rebut peluang ini & sertai semua aktiviti yang kami sediakan adalah PERCUMA!!!
⌚ 09:00 AM (Pertandingan Mewarna, Jualan Halal Food, Memanah)
⌚ 10:00 AM (Qasidah)
⌚ 11:30 AM (1 Jam Bersama MUFTI Wilayah)
⌚ 02:30 PM (Khatam Al-Quran)
⌚ 04:00 PM (Bacaan 15 Surah Terakhir Bersama YB Menteri Wilayah, Agihan Bubur Lambuk)




Bersemangat nak join pertandingan mewarna ni...tunjuk dekat kakak hana dan kakak humaira..teruja sangat dorg...

Syarat pertandingan pun mcm best.

Kalau anak-anak semangat nak join pertandingan mewarna, abi pulak semangat nak jumpa mufti wilayah.ehhehehhehe....




Khamis, Februari 14, 2019

Induce bersalin guna belon...

Al-kisah bulan lepas kita dapat anak buah baru..nama Aisy Yusof. Sedapkan namanya... Malam kita hantar massage tanya kakak ipar dah bersalin belum. Dia balas,

"Belum, sakit sangat induce guna belon ni."

Aku pulak blur, induce pakai belon...benda apa tu...setahu aku induce guna ubat masuk dekat pintu rahim je... tak pernah tahu pulak pasal belon ni. Tengah malam aku google, cari maklumat pasal belon ni.



Rupanya ramai jugak rakan blogger yang pernah induce guna belon ni....

Macam ni lah rupa belon tu...

Sebab aku tak ada pengalaman induce, maka aku tanya balik kak ipar, mana sakit induce ubat ke pakai benda tu..dia jwb pakai belon sakit lagi...kagum sekejab dengan mak-mak yang bersalin induce. Sebab dorg terpaksa memaksa sakit datang untuk bersalin. 



Ahad, Februari 10, 2019

Gadjet vs Solat

Mana-mana ibu yang ada anak kecil mesti pernah hadapi masalah untuk solat awal waktu, kadang-kadang dah hujung-hujung waktu pun belum dapat solat. Adakala tengah solat kena behenti untuk layan anak, pujuk anak. Ada ketika dah nak selesai solat anak datang suap makanan...mencabar hidup seorang ibu. Kita berharap dengan solat hati menjadi tenang dan lebih bahagia, tapi jika begitu keadaan saat solat, hati makin panas adalah. 


Maka untuk elak masalah berlarutan aku mengalah dengan aplikasi you tube dalam telefon. Untungnya uzayr dan uwais hanya nak video zikir tenang hati by ustaz abdullah fahmi.


Jangka masa video ini agak panjang maka, lepas solat nak doa panjang-panjang sikit boleh lah. Masalah nak solat awal waktu insyalah selesai tetapi untuk mengaji selepas solat tanpa gangguan adalah sedikit mencabar, kerana apabila anak kecil nampak ibu buka Al-quran maka mata tidak lagi kepada you tube sebaliknya kepada Al-quran. Kadang-kadang hanya dapat sentuh untuk melepas keinginan.

Nampak tak kebaikan gadjet nan satu ini dekat sini...

Sabtu, Februari 09, 2019

Dunia di mata mu....


Kehidupan yang kita jalani adalah kita yang tentukan besar atau kecil impian dan matlamatnya. Orang kata kalau insan ada impian besar dia akan berjaya dengan usaha yang kuat dan gigih, tetapi impian hanya tinggal kenangan jika dia sekadar berangan tanpa usaha yang gigih dan kuat. Ada kata impian kecil tak akan berjaya, tak akan senang hidup. Tak salah ada impian kecil kerana mungkin itu sahaja yang dia inginkan. Dia merasa cukup bahagia dengan impian yang kecil, masa banyak dihabiskan dengan keluarga. Fahamilah apabila impian besar, pengorbanan pun besar. Sanggup ker? Semua pilihan ditangan anda....anda buat, anda dapat...




Jumaat, Februari 08, 2019

Saya adalah terhad

Assalamualaikum dan salam jumaat.

Setiap ibu bapa pasti mengharapkan anak yang sempurna dari segala segi, pelajaran, fizikal, perlakuan dan macam-macam lagi. Ada ibubapa yang terlalu memberi tekanan kepada anak untuk menjadi sempurna. Umur 4tahun anak dah kena pandai baca buku. Umur 5 tahun dah habis iqra. Umur 6 tahun dah pandai gimnastik..erk....

Jika ibu bapa mengharapkan anak yang sempurna, maka ibu bapa perlu dahulu menjadi ibu bapa yang sempurna. Hakikat kita yang mencorak keluarga tak dapat disangkal lagi. Anak akan lebih mudah mengikut perlakuan ibu bapa.

Jika keluar ke pasaraya, sebagai perempuan yang ada sembilan nafsu ummu teringin nak ambik macam-macam ikut kehendak tetapi abi sentiasa ada mengingatkan tentang kepentingan mengutamakan keperluan. Maka itu yang ummu pesan dekat anak-anak. Sebelum memenuhi kehendak pastikan keperluan telah dipenuhi.

Kakak pernah bertanya, "kawan kakak setiap kali keluar dengan mak ayah dapat mainan, tapi kakak tak pun, asyik beli barang dapur je." Jawapan ummu, "kalau ummu beli mainan untuk kakak dan adik-adik, maka ummu tak dapat nak beli barang makanan. Makanan adalah keperluan, kalau tak makan kita akan sakit betul tak. Sekarang ummu nak tanya adakah mainan kakak itu lebih penting dari barang dapur?" Maka kakak mula berfikir dan alhamdulillah dia tahu mana yang penting. Ini bukan bermaksud tidak pernah memenuhi keinginanan dia untuk dapat maianan. Tetapi hanya meminta mereka bersabar seketika. Ada lebihan bajet barang dapur insyalah dapat mainannya.

Tidak semua orang dapat tinggal denngan aman bersama mertua terutama perempuan. Adakala muncul juga perasaan dalam hati hasil hasutan nafsu dan syaitan untuk mengharapkan suami melebihkan isteri. Tetapi hasil didikan ayah dan cik mengatakan walau apa yang berlaku utamakan yang lebih tua. Mereka tidak bercakap atau suarakan hal tersebut, tetapi mereka laksanakan. Ingat lah anak kecil perhatikan apa yang kita buat dan bagaimana kita layan orang lebih tua.

Hana anak kedua yang manja dan bijak, selalu juga bertanya sewaktu awal-awal kami tinggal dengan nenek, "ummu dengan abi ni selalu ikut cakap nenek, bagi apa nenek nak. Kita orang nak apa-apa selalu tak dapat." Balasan yang ummu bagi, "sebab nenek mak abi, sebab nenek lebih tua dan sebab apabila kita gembirakan hati nenek, Allah akan beri rezeki lebih kepada kita. Hana nak rezeki lebih tak?"

Kami selalu membalas setiap persoalan anak dengan sedikit penjelasan dan diakhiri dengan persoalan balik, untuk asah otak mereka berfikir sendiri. Jangan soalan terus dibalas dengan soalan, otak mereka masih belum berkembang sepenuhnya, kita perlu bantu otak mereka berfikir dengan cara yang betul.

Walaupun anak kita muka mungkin muka hampir sama dengan sepupu dia, tapi percayalah dia adalah terhad. Jangan mengharap anak yang terlalu sempurna sewaktu membesar kerana sekali dia jatuh kita pun tak mampu membantu. Tetapi jadikan anak kita berbeza dari yang lain, kenapa perlu berbeza kerana selalu orang akan ingat perbezaan. 


Saya tidak sempurna tetapi saya adalah terhad.

Ahad, Februari 03, 2019

Kenapa tak teruskan homeschooling....


Sewaktu bawak Uzayr ke Klinik Kesihatan Kuala Lumpur, terserempak dengan kawan waktu dekat UKM dulu. Sekarang musim budak tak sihat, maka soalan yang ajukan adalah "kenapa datang klinik? Anak tak sihat ke?" hehhee...tapi bukan pasal kesihatan anak kita nak borak kali ni. Kita nak fokus kepada persoalan seterusnya setelah berborak bla..bla..bla...

"Buat homeschooling untuk anak-anak kat rumah ke?"

Jawapannya, sebelum usia 5tahun sahaja kita buat homeschooling, masuk usia 5tahun kita hantar playschool dan 6 tahun masuk tadika. Sebenarnya usia 5tahun kita hantar anak ke tadika tapi untuk main dan bersosial. Manakala 6 tahun baru kita mintak dia fokus sedikit. Banyak sebab kenapa tak teruskan Homeschooling mencapai usia 5tahun... iaitu:

Kemahiran bergaul dan berkawan

Apabila anak sentiasa berkepit dengan mak, walaupun kita bawak mereka ke majlis-majlis atau acara-acara mereka tak memberi respond yang bagus apabila ditegur oleh rakan dan saudara. Disitu kita dapat agak anak kurang pendedahan kepada teknik berkawan, bergaul dan bersosial. Kemahiran berkawan dan bersosial ini penting untuk masa depan mereka. Jika nak dikupas topik ini agak panjang. maka kita skip ok....

Keyakinan Diri 

Dirumah kita sukar melihat keyakinan diri anak-anak kerana mereka sentiasa berhadapan dengan orang yang sama. Tetapi apabila disekolah mereka perlu berhadapan dengan guru dan kawan-kawan. Aku tak malu mengaku yang kakak humaira memerlukan masa agak panjang untuk yakin berada dihadapan. Humaira mula sekolah umur 4tahun tetapi pada usia 5tahun setengah baru dia nak kehadapan apabila guru suruh ketuai bacaan ikrar. Saat ini, aku bersyukur sangat apabila cikgu dia mengatakan dia sudah yakin untuk kehadapan.

Displin

Displin dirumah dan di sekolah adalah berbeza. Mereka perlu tahu bahawa setiap tempat ada peraturan yang berbeza dan perlu dipatuhi.

Pengurusan Diri

Ada budak pada usia 4tahun masih belum pandai tukar pakaian sendiri, makan sendiri dan mandi sendiri. Sepatutnya jika anak kita normal dan tak ada masalah, semua kemahiran pengurusan diri asas telah dikuasai. Bab tak pakai pampers jangan kita cakap lah sebab ada budak usia 5tahun masih pakai pampers.


Oooppsss!.....Uzayr dah bangun..kita stop dulu ok...

Sabtu, Februari 02, 2019

Terjebak dengan drama- drama hantu dari korea....

Assalamualaikum...2-3 minggu ni aku banyak habiskan masa dengan tonton online drama hantu korea. Ini semua gara-gara Mr.Y perkenalkan. Cerita pertama aku tengok adalah The Guest...

The Guest



Drama korea yang 16 episod ini aku katogorikan sederhana kepada tidak takut langsung tahap nya. Aku kurang suka dengan watak hero dia sebab dia macam tak jelas dengan apa yang dia nak cari sebenarnya. Watak polis perempuan pun agak menjengjelkan. Watak paderi pula terlalu beku bagi aku. Apa pun jalan cerita dia sebenarnya agak menarik. Watak yang menarik dalam cerita ini adalah kawan dia dukun lelaki tu. Penghabisan cerita ini kurang sesuai bagi aku. Ada ke patut dia terpaksa menjauhkan diri dari keluarga dan kenalan sebab tak pasti sama ada syaitan masih ada dalam diri dia atau tak. Kesian datuk yang dah tua, hari-hari tunggu cucu balik.


The Priest


Ini cerita agak menarik ditambah dengan peranan watak yang nampak jelas. Walaupun watak lelaki dan perempuan mengalami masalah hilang memory. Paderi muda sanggup lepaskan kerjaya sebagai doktor semata-mata nak selamatkan buah hati dia. Watak perempuan yang suka kepada kerja sukarelawan ni pun aku suka. mungkin jiwa aku ada sisa-sisa sukarelawan. Cuma yang tak tahan nya, berbelas episod aku tengok rupanya hanya dalam mimpi dia. Pengakhiran cerita dia memberi kita satu pengajaran yang penting..walau apa pun kepercayaan kita jangan sesekali kita letak korban nyawa sebagai penghapus syaitan. Tahap ketakutan masih sama sederhana kepada tak takut.