Khamis, April 11, 2019

Percaya kepada diri...


Hidup sebagai surirumah sepenuh masa adakala amat memberi tekanan... Kita terfikir macam mana orang lain mampu buat itu ini...tapi kita 24jam kelek dan berkepit dengan anak je. Dalam hati dan otak macam-macam nak buat, tapi kenapa lost control everything... Patut boleh kawal anak-anak suapaya kita ada ruang waktu untuk diri sendiri.

Secara tak sengaja, dapat whatsapp gambar ayah di mekah dari adik. Cara ayah duduk dalam gambar mengusik kenangan lama, saat aku sedang membersihkan ayam kampung yang baru disembelih oleh toki, ayah menemani aku sambil berborak. Waktu itu ayah duduk atas susunan bata dan kayu, lebih kurang sama macam dalam gambar kat atas. Bezanya ayah galas tuala belang bukan beg.

Antara yang diborakan adalah perihal keberanian dan keyakinan diri. Ayah cerita pengalaman hidup dia dan apa pandangan orang apabila dia nak buat sesuatu tapi dia belajar tak tinggi, SRP pun tak ada. Adakala kita pun tak yakin dengan kebolehan kita, tapi tetap nak buat sebab kita nak tahu hasilnya. Tapi kita kita jangan jadi bodoh sombong, buat sesuatu dengan ilmu.

Maka aku rasa aku tak nak jadi orang bodoh sombong buat sesuatu tanpa ilmu...aku nak jadi orang yang mampu buat lebih baik dari apa pandangan orang sebagai surirumah sepenuh masa. Surirumah yang yang ada income sendiri, ada aset sendiri tapi dalam dalam masa sama anak-anak terasuh didepan mata...

Itulah bebelan makanan lunch hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik