Sabtu, Julai 04, 2020

Hakikat saham bukan untuk orang kaya sahaja..

Assalamualaikum....

Dulu kalau aku dengar atau tahu orang itu main saham atau terlibat dengan saham, maka aku labelkan orang tersebut adalah orang kaya. Orang itu ada saham paling banyak dalam sesebuah syarikat mesti orang itu adalah ceo atau somebody dalam syarikat itu.

Rupanya yang aku faham selama ini silap...Ayah aku sendiri pernah rugi dalam permainan saham. Aku juga melabelkan ayah aku seorang kaya yang kedekut dahulu. Sekarang apabila aku faham konsep pengurusan kewangan dan jaminan masa hadapan, aku mula melabelkan ayah aku sebagai seorang yang bijak kewangan. Kenapa dulu aku labelkan ayah aku sebagai seorang kaya, sebabnya apabila dia rugi dalam permainan saham dia tak menunjukan reaksi marah, rasa rugi atau apa-apa reaksi yang seangkatannya. Nak tahu kenapa? Sebab apabila wang digunakan untuk main saham adalah wang yang memang disimpan khusus untuk hal tersebut. Bermakna jika untung maka, alhamdulillah tapi jika rugi kewangan keluarga dan perniagaan tidak terjejas.

Sekarang aku faham, apabila kita hendak main saham, kita jangan guna duit untuk komitmen wajib seperti makan minum keluarga dan pendidikan anak-anak, seterusnya kita juga tidak boleh guna duit simpanan kecemasan dan simpanan masa depan. Habis itu duit apa yang kita nak guna untuk buat modal main saham? Senang duit lebihan perbelanjaan bulanan. Lebihan perbelanjaan bulanan bukan untuk digunakan sebaliknya kita kena simpan untuk penuhkan tabung kecemasan. Kalau dah penuh tabung kecemasan kita iaitu 6bulan gaji, guna lah duit lebihan itu untuk main saham. Selain itu, boleh juga dapat duit dengan buat pendapatan samping.

Bila aku baca buku 'Trade What You See', salah satu benda yang aku faham ialah, kita beli saham yang kita tahu, maksudnya kita kenal syarikat tersebut, kita tahu perniagaan jenis apa yang dia buat, adakah dia anak syarikat atau dia syarikat induk. Jika kita tak banyak duit, jangan kita beli saham syarikat besar tapi kita beli saham anak-anak syarikat tersebut.



Apa yang dianjurkan dalam e-buku ini adalah sama dengan apa yang dilakukan oleh Warren Buffett. Boleh baca kisah Warren Buffett dekat sini cerita di sebalik pemilikan saham coca cola oleh warren buffett

Secara ringkas, Warren Buffet, kenal dahulu pemilikkan dan produk sebelum membeli saham syrikat coca cola. Peringkat awal, orang lain tiada keyakinan untuk Warren Buffet beli saham kerana beliau dilihat sebagai seorang yang tak bekerja keras. Bagaimana beliau dapat beli saham syarikat coca cola, itu yang perlu baca....menarik sangat...

Jom beli e-book ini dengan link saya


Bismillah, jom beli.

Cik Aini
Surirumah Mr.Y

Update: E-book Srikandi Saham Sudah Tidak Dijual. (May 2021)

1 ulasan:

  1. Saya juga sering baca ebook berkenaan perniagaan lebih-lebih lagi berkenaan IT.

    Sekarang slowly baca Traffic Secrets dari Russel Brunson. Kalau rajin tengok dekat Playstore, selalu ada promo yang murah-murah sangat.

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik