Jumaat, Julai 10, 2020

Homeschooling sepajang PKP

Assalamualaikum dan selamat pagi. Insyalah 22 Julai 2020, anak-anak yamanaimy akan kembali ke sekolah setelah hampir 4bulan cuti akibat penyebaran covid-19. Apabila bermula sekolah, maka kuranglah akitiviti pembelajaran di rumah. 

Sepanjang tempoh cuti sekolah, anak-anak terima banyak kerja sekolah. Aku sebagai ibu, suka aja walaupun anak-anak ada yang payah nak buat kerja sekolah. Ini kerana sekurang-kurangnya mereka ada aktiviti dan pembelajaran masih diteruskan walaupun mereka di rumah. 

Sepanjang mengajar mereka, Humaira dan Hana dah beberapa kali menitik air mata. Aku tanya kenapa nangis, mereka jawab kenapa "ummu garang sangat." Aduhai anak, Sumayyah dan dafi tak ada nangis. Mereka berdua mengikut sahaja arahan. Memang betul kata orang, ajar anak sendiri lagi mencabar dari ajar anak orang tapi kelebihan ajar anak sendiri, kau boleh rotan bila degil.

Walaupun ummu garang, ummu tetap layan mereka buat aktiviti dari dalam rumah sampai luar rumah.Berikut kita share sedikit aktiviti dalam rumah.


Antara aktiviti yang aku kongsi dalam video adalah:

Menyanyi dan bercerita: Dekat sini aku suruh mereka nyanyi dan dengar lagu-lagu tentang sejarah islam. Kebanyakkan adalah lagu kumpulan raihan seperti 25 rasul, ababil, tihamah, sifat-sifat nabi, Nabi anak yatim dan pelbagai lagi. Setelah nyanyi mereka akan cerita kisah disebalik lagu. Kalau kisah disebalik lagu mereka tak tahu, maka aku lah tukang cerita...(sah-sah banyak mereka tak tahu). 

Finger painting: Bila ummu kata mewarna menggunakan jari, maka seronok sangat anak-anak. Ada pelbagai idea dalam fikiran mereka. Ummu sebenarnya tak jumpa mana berus lukisan mereka. aada yang jumpad berusnya telah kerasa kerana mereka buat cat dinding sebelum raya hari itu. Ini juga merupakan pengalaman pertama buat dafi dalam melakukan finger painting. Risau sangat dia kalau lantai kotor dan tak dapat cuci tangan. Aku kata kat dia kita guna cat air...jangan risau senang saja nak tanggal. 

Lukis dan teka: Ini pun aktiviti yang digemari  mereka. Pertama kali mereka semua buat. Seorang melukis dan seorang meneka. Lepas itu tukar kembali.

Read, write and Translate: ini aktiviti bahasa inggeris. Kebetulan awal PKP aku ada beli Koleksi buku "1 can read". Ada 12 buku semuanya. Maka mereka baca buku ini dan ceritakan apa mereka faham. 

Lawatan Maya ke Zoo: Oleh kerana masa Zoo tak buka masa ini, mereka pun cakap lama sangat tak keluar jalan-jalan, maka kita susun kerusi dan mereka duduk didalam kotak seperti mereka melawat zoo. Siap ada yang jadi pemandu...ini uzayr suka sangat...sebab semua kerusi jatuh kan...

Jalan-jalan Google Earth: Selain jalan-jalan dekat tv, mereka juga ummu pelkenalkan dengan google earth. Semua tempat mereka melawat, tempat pertama adalah balik kampung masing-masing, humaira dan hana balik terengganu, sumayyah balik kedah, dafi balik seremban.

Melukis dan mewarna: Lama ummu tak lukis dekat whiteboard, maka mula lah lukis dan mereka pun ikut...

Aku lupa dah apa lagi yang aku buat dengan mereka, macam banyak sangat. Kalau korang nak curi idea aku untuk buat aktiviti dengan anak-anak silakan...

1 ulasan:

  1. bagus buat homeschooling macam ni membina daya pembelajaran yg bagus

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik