Isnin, Oktober 14, 2019

Sagu Medong Qisya -nyaman

Assalamualaikum dan dan salam sejahtera. Minggu lepas Mr.Y pergi kerja di Sibu. Oleh kerana sebelum ni kami menetap di Sibu, maka perkabaran Mr.Y nak ke sibu amatlah di alu-alu oleh sahabat-sahabat di sana.

Antara yang dibawa pulang oleh Mr.Y adalah dua botol sagu medong qisya. Kalau nak tahu sagu adalah makanan masyrakat Melanau terutama bahagian mukah.


Pisang cicah sagu...gambar ehsan Mr.Google
Aku mula-mula kenal sagu macam pelik sangat sebab tengok orang sana makan macam sedap sangat dengan cara bercerita nya macam benda tu, best giler makan tapi bila aku cuba..kosong je rasa. Sehinggalah ada sekali pergi kenduri kahwin, mereka beri door gift adalah sagu yang dibungkus kecil-kecil. Oleh kerana aku bosan dalam kereta, maka aku buka lah sagu tu, aik sedap pulak sagu ni. Maka baru aku tahu ada 2 jenis perasa sagu medong ni. Satu yang plain dan satu yang perisa ikan bilis. Ya Allah sedap pulak sagu ni... habis lah semua door gift itu aku makan.

Cara makan sagu ada pelbagai, ada maka sahaja, ada buat cicah dengan buah terutama pisang dan durian dan ada yang masukkan dalam kuah kari atau apa-apa kuah bagi memekatkan. Sagu yang berperisa sedap makan sahaja atau buat cicah manakala yang kosong sedap masuk dalam kuah.

Bila sagu masuk kuah kari ikan..gambar ehsan FB sahabat Kak Dayang Rosita
Apabila tahu abi bawak balik sagu, bukan anak-anak sahaja gembira, mak nya sekali. Kali ini sagu diberikan oleh Abang Zali adalah sagu medong qisya perisa bilis.

Uzayr punya aku bagi yang plain or campur yang bilis dengan plain...baby tak sesuai makan yang berperisa sangat. Sagu medong plain pun dapat dari sahabat sibu, Kak Hanim.

Kakak Humaira dan kakak hana suka buat cicah dengan pisang.

Sagu medong qisya oleh sahabat kami juga. Nak order boleh hubungi nama dan dan nombor tertera

Uwais memang suka makan sagu begitu saja. Tak kira yang kosong atau berperisa.







2 ulasan:

  1. asagu medong?hii tak pernah makan...ni baru tahu adoiii kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak jual dekat shoopee kalau Mr.Mama nak cuba....hehehhe

      Padam

Sila komen yang baik-baik