Rabu, Disember 18, 2019

Keychain & kerongsang oleh anak-anak


Assalamualaikum dan selamat pagi. Minggu pertama cuti sekolah hari itu kami buat projek kraf menggunakan kain felt. Kakak humaira macam biasa akan memilih barangan lain dari yang lain, dia nak buat kerongsang manakala Hana dan Sumayyah pulah nak buat Keychain. Nama pun semua budak perempuan, bentuk yang dipilih adalah love. kakak hana dan kakak Humaira telah berikan keychain dan kerongsang kepada Ummu Nor dan Cucah sempena birthday mereka.


Sebenarnya pek permulaan Kraftangan Felt ini adalah pemberian Mak Long Zu (Umi Sumayyah). Masa mula-mula dapat, gembira dan teruja lah sangat anak-anak ini. Tapi bila dah nak mula buat maka bermulalah
ummu macam mana nak buat bentuk?
ummu macam mana nak potong?
Acu macam mana nak Jahit?
Acu pilih warna ini.
Ummu nak butang ini.
Pek permulaan ini sesuai sangat untuk mereka yang berusia 6 tahun ke atas. Tetapi untuk permulaan, perlu ada orang lebih tua dan lebih pandai untuk ajar mereka guna dan buat. Walaupun 85% kerja menjahit aku buat tapi mereka dapat sedikit teknik menjahit pun dah kira ok sangat.


Selesai buat keycahin bentuk hati, aku ajak mereka buat keychain nama. hasil pertama buat nama Mr.Y, amat tak kemas dan tak puas hati. Maka aku buat nama kakak-kakak aku pulak menggunakan teknik lain. Hasil semua puas hati dan kata cantik.




2 ulasan:

  1. waalaikumussalam. memang best buat aktiviti ni dengan anak2. boleh nampak sisi kreatif mereka ^_^

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik