Rabu, Disember 25, 2019

ASB 2019 - 5.5sen perunit


Assalamualaikum dan salam semua. Rasanya dah hampir seminggu selepas diveden dan bonus ASB diumumkan. Macam-macam isu keluar. Ada yang kata tak berbaloi buat pinjaman ASB tapi pendapatan yang di perolehi tak dapat nak cover bayaran setahun.

Baca juga:

Urus Wang


Pada pendapat aku lah, tak salah kalau buat Pinjaman ASB terutama kalau kita ni jenis payah nak buat simpanan. Force saving pun selalu kita mengelak. Maka ASB loan adalah salah satu langkah yang baik. Tapi kalau mereka yang jenis boleh buat simpanan sendiri, lebih berbaloi buat simpanan sendiri andai itulah pendapatan ASB. Trend menurun pendapatan ASB untuk beberapa tahun ke belakang ini amat tak mengembirakan peminjam-pemijam ASB.

Baca juga:

Analisa Bajet Famili


Aku sendiri tak pernah buat ASB loan pun. Tapi aku pun bukan jenis yang akan buat force saving. Yang menyelamatkan aku dari menghabiskan duit adalah, sikap dan dan minat aku bukan kepada berbelanja. Apa yang aku nak cakap dekat sini, berapa nilai pemdapatan ASB penting tapi lebih penting kita belajar ilmu urus kewangan.

Apa pun syukur dari tak dapat lansungkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik