Jumaat, Disember 13, 2019

APEC 2020 Malaysia Sebagai Tuan Rumah, Mr.Y Sebagai LO

Selamat Datang ke Langkawi

APEC(Asia-Pacific Economy Cooperation) atau dalam Bahasa melayu adalah Kerjasama Ekonomi Asia-pasifik adalah forum ekonomi 21 negara di lingkaran pasifik yang bertujuan mengukuhkan ekonomi, perdagangan dan hubungan bebas dikalangan negara terlibat. Bagi tahun 2020, Malaysia bertindak sebagai tuan rumah. Ini adalah kali ke-2 Malaysia bertindak sebagai tuan rumah bagi persidangan APEC. Kali pertama adalah pada tahun 1998 sewaktu Tun Dr.Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri. Kali ini pun Tun M gak Perdana menterinya.

Dah macam penyiasat persendirian ada... bodyguard pun ada...


Kira-kira beberapa bulan lepas, aku tak ingat Tarikh sebenar dia..Mr.Y bagi tahu dia ada temuduga bagi jawatan pegawai pengiring untuk APPEC2020. Maka aku kata kenapa nak kena temuduga, bukan selalu kalau jadi pegawai pengiring Menteri -Menteri ini PTD ke? Jawapan dia, ini bukan jawatan tetap..ini sepanjang APEC berlangsung sahaja. Tak lama selepas itu Mr.Y bagi tahu dia Berjaya dalam temuduga dan akan pergi kursus latihan sebagai LO. Dah apa benda pulak LO ini.
Kereta digunakan untuk APEC 2020


LO (Liaison Officer) adalah individu yang bertindak sebagai penghubung antara dua organisasi dan memberi manfaat Bersama. Kira kalau jadi LO untuk APEC ini dia bertindak sebagai penghubung antara wakil kerajaan asia-pasifik lah.

Mesyuarat setelah bekerja. 

1 ulasan:

Sila komen yang baik-baik