>

Follow Media Sosial

 Add Me  Follow Me  Follow Me  Follow Me
Klook.com

Khamis, November 21, 2019

Teringin nak buku " Orang Terengganu - Asal usul, arus hidup dan arah tuju'

Assalamualaikum dan selamat pagi , kira-kira dua minggu lepas aku pergi rumah majikan sepupu untuk majlis tahlil dan selesaikan apa yang patut. Untuk pengetahuan semua kakak sepupu aku meninggal dunia awal bulan november. Cerita perjalanan ke sana ada masa nanti aku cerita, pasal hari ini aku semangat nak cerita pasal buku 'Orang Terengganu' yang aku nampak dekat rumah bos sepupu aku. Bos sepupu aku, nama beliau adalah Dr.Engku Anuar dan isteri adalah DR.Khadijah Mohamed.
Buku Orang Terengganu, Edisi kedua, oleh Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu

Masa tengah makan, kakak aku cakap kita kena baca buku ni, aku pun tengok...yes kena baca buku ni. Ini asal usul kita. Dekat bawah aku salin dan cetak balik apa kata penulis dan penyunting buku.
Penulis dan penyuntingnya, Prof. Dato' Muhammad Abu Bakar berkata, naskhah itu mencakupi berbagai sudut  sejarah, sosiologi dan menyentuh masa lalu, masa kini dan masa depan bagi menyediakan satu warisan yang boleh dikongsi bersama generasi sekarang sekali gus mewujudkan rasa kekitaan yang sihat.

“Saya ingin menjadikan buku ini sebagai mini ensiklopedia kepada rujukan untuk sejarah Terengganu termasuk berkongsi warisan yang boleh dikongsi bersama dengan generasi sekarang menerusi perbekalan kisah dan kenangan yang mampu memupuk nostalgia." Baca selanjut di teganukite.net

Buku yang mempunyai 484 halaman ini dijual dengan harga RM80 setiap satu mempunyai hampir 60 entri yang disumbangkan oleh 25 pengarang yang berlainan. 


Bersama tuan rumah dan pemilik buku tersebut.
Dari Kiri: Kakak Humaira, Kak Azie, Kak Ton, Dr.Khadijah, Kak Yah, Ifti dan Isah

Menurut Dr.Khadijah yang juga merupakan salah seorang penyemak buku ini, buku ini akan dicetak untuk kali ke tiga pada januari tahun depan dengan penambahan beberapa topik lagi. Buat masa ini kalau nak beli tak ada jual dah. Cetakkan kedua telah habis terjual. Maka kami pun pasrah lah. Tunggu awal tahun depan. Tapi dekat mana nak dapatkan ye....ada yang tahu ke. boleh kongsi.

1 ulasan:

Sila komen yang baik-baik