Ahad, Mei 17, 2020

Kenapa anak-anak tak dengar cakap ibu ayah?

Assalamualaikum dan selamat malam. Malam ini aku nak kongsi sedikit tips dari kakak Humaira. Kisahnya begini....

Beberapa hari lepas aku masuk bilik dan nampaklah kakak Humaira dan kakak Hana bergaduh. Apabila dah gaduh maka aku cakap lah kat dorg, "kenapa asyik gaduh, tolong lah dengar cakap ummu. Main elok-elok bolehkan." Sekali kakak humaira kata, "ummu tahu tak kenapa anak-anak tak dengar cakap ibu ayah?" Aku kata lah tak tahu. Dia balas,

"kakak nak kongsi apa yang kakak baca. Buku yang kakak baca itu kata, anak-anak susah nak dengar cakap mak ayah mungkin kerana mak ayah kurang bersedekah. Ummu dengan abi kena banyakkan sedekahlah, mungkin sebab ummu dengan abi kurang sedekah anak-anak asyik tak dengar cakap"

Mak ai setepek dia bagi...aku nasihat dia, dia nasihat aku balik. Tapi mungkin betul juga apa yang kakak humaira kata. Sedekah itu pembuka  pintu rezeki. Apabila anak-anak mendengar kata, maka itu adalah rezeki yang tidak dapat kita nak beli dekat kedai. Selalu kalau keluar nampak mana-mana orang minta sedekah, kita akan hulur...tapi sejak PKP kuranglah aktiviti sedekahnya.

Sini aku ongsi doa untuk anak...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik