>

Sabtu, Mei 23, 2020

Aidilfitri 1441H akan menjadi pengalam pertama buat semua....


Assalamualaikum dan salam semua. Setiap tahun menjelang syawal maka semua rakyat Malaysia akan bergembira kerana bukan hanya yang beragama islam akan bercuti tetapi bangsa lain  seperti cina, india, kadazan, iban dan lain-lain etnik di Malaysia akan bercuti yang agak panjang. Tahun 2020 kita teta bercuti panjang tetapi dalam konsep Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). Perkara penting yang perlu kita tahu dalam perayaan PKPB adalah
  1. Hari raya pertama sahaja boleh berjalan raya
  2. Boleh pergi tak lebih daripada 20buah rumah
  3. Tak boleh ziarah merentasi negeri
  4. Kalau sakit jangan berjalan
  5. Tak boleh bersalaman
  6. Jaga jarak
Kenapa aku kata Aidilfitri 1441H akan jadi pengalaman pertama buat semua
  • Bagi mereka yang tak pernah merasa raya di perantauan akan merasai raya berjauhan dari kampung halaman dan ibu bapa dan nenek dikampung.
  • Bagi mereka yang tak pernah merasa raya sendirian akan mula merasa perasaan beraya sendirian. Boleh lah menyelami perasaan anak-anak yatim saat sendirian. Kesedihan dan kerinduan yang tiada ubat. 
  • Bagi mereka yang tak pernah menyediakan juadah raya sendiri, balik kampung semua mak ayah sedia, maka ini kali pertama nak sediakan juadah raya sendiri untuk anak-anak dan suami yang pasti nak merasa masakan tradisi.
  • Bagi yang setiap kali raya akan ada berpasang-pasang pakaian baru, mungkin raya kali ini hanya ada sepasang pakaian baru kerana PKPB tak dapat nak buat shoping raya, beli online lambat pula sampai.
  • Bagi yang bila raya, juadah penuh meja, maka raya kali ini aku percaya ramai yang sediakan juadah ala kadar.
  • Bagi yang setiap kali raya akan melawat kubur, akan membaca yassin dirumah seperti saranan kerajaan. Kita tak nak wujud Kluster Kubur lepas Aidilfitri.
Bagi aku ini adalah pengalaman raya pertama apabila Mr.Y buat aktiviti mengecat rumah, anak-anak tak sibuk dengan nak main mercun dan bunga api, pertama kali sepanjang ramadan semua berbuka puasa dirumah, tiada majlis berbuka puasa bersama rakan pejabat atau reunion kawan belajar dan pertama kali aku tidak akan melakukan ziarah semua anak aku bawah 12tahun, walaupun kerajaan kata boleh ziarah tak lebih 20buah rumah dalam satu kawasan. 

Anda bagaimana?




2 ulasan:

  1. Tahun ini sangat berbeza dengan tahun-tahun lepas

    BalasPadam
  2. aida bagaimana?

    sedih sgt.
    beraya sekeluarga je di sini.
    adik beradik ipar duai emak abah semua di lembah klang.
    kami berlima hanya di rumah.
    yes. akan dikenang sehingga bebila. raya 2020. tak pernah imagine jadik gini.
    namun, semuanya ada hikmah, kan.
    moga dgn usaha kita dgr arahan kerajaan, covid pun cepat nyah dari bumi.

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik