Isnin, Mei 11, 2020

Aku & Wahed (Bahagian 6- pelaburan dalam sarang berbeza)

Assalamualaikum... 

Apa yang aku maksudkan dengan pelaburan dalam sarang berbeza adalah dengan melaburkan wang pada beberapa tempat yang berbeza. Jika salah satu tempat mengalami kejatuhan, maka kita masih ada beberapa tempat yang selamat. Rasanya lebih senang faham kalau tengok video kat bawah. 
Kalau nak tengok banyak lagi video menarik pasal kewangan di Channel Fidelity Investments


Pada aku wahed invest merupakan salah satu sarang pelaburan yang aku buat selain ASB dan tabung haji menggunakan lebihan wang aku ada. Ingat konsep pelaburan adalah menggunakan wang lebihan bermaksud anda tidak menggunakan wang simpanan kecemasan dan simpanan keperluan semasa. Wahed investment sendiri melakukan pelaburan dalam sarang yang berbeza. Cuba perhatikan gambarajah dibawah.

Sebelah kiri adalah jenis portfolio yang terdapat dalam Wahed Investment, manakala sebelah kanan adalah peratusan kepelbagaian pelaburan yang dilakukan.

Berdasarkan gambar di atas, korang boleh tahu bahawa dekat wahed investment ada 7 jenis portfolio yang disediakan. Anda tidak perlu risau untuk melakukan pemilihan jenis portfolio kerana system akan membantu anda memilih jenis portfolio yangs sesuai dengan profil risiko anda. Bagaimana sistem ini membantu? Sewaktu hendak mendaftar, anda dikehendaki menjawab beberapa persoalan. Kemudian sistem wahed akan mencadangkan jenis portfolio yang sesuai untuk anda. Macam aku, portfolio jenis aggressive diberikan. Kira berada tangga ke-2 berisiko. Very Aggressive adalah paling berisiko. Maksud berisiko di sini adalah, keuntungan yang bakal diperolehi adalah paling tinggi dan kerugian yang mungkin dialami juga paling tinggi. Paling selamat adalah very conservative, tapi keuntungan pun paling rendahlah.

Baru-baru ini wahed mewujudkan satu lagi jenis portfolio iaitu Emas. Jika jenis portfolio yang lain, pelaburan dilakukan dalam pelbagai jenis syarikat dan industri, manakala emas memang pelaburan dilakukan dalam emas 97.5% dan tunai 2.5%. Satu kelebihan yang diberikan oleh wahed bagi jenis Portfolio Emas, adalah bagi setiap individu yang telah memiliki akaun bagi salah satu portfolio sama ada very aggressive, aggressive, moderate, conservative dan very conservative, individu tersebut boleh juga melabur dalam portfolio emas. Kalau anda hendak tahu lebih jelas tentang hal ini anda boleh terus melawati laman sesawang portfolio wahed invest.

Muat turun sekarang Aplikasi Wahed Invest di Apple Store, dan Google Play. Boleh mula melabur dengan modal serendah RM100.
Gunakan kod jemputan norbin136, bagi melayakkan anda menerima bonus bernilai USD2.5 (RM10).
Kod Jemputan: norbin136






2 ulasan:

  1. Melabur utk kegunaan hari tua. Sy simpan dlm unit trust n epf. Mcm best je wahed ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau abam kie berminat...jangan lupa guna kod referral saya...😁

      Padam

Sila komen yang baik-baik