Jumaat, Mei 29, 2020

Apabila suamiku seorang ahli mikrob....

Assalamualaikum..selamat pagi. Hari ini aku nak kongsi hasil perbincangan aku dengan Mr.Y sewaktu melihat sidang media Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia berkaitan perkembangan virus covid 19 pada 26 Mei 2020. Sebelum itu kami melihat status yang dimuat naik oleh sahabat kami yang mana anaknya telah hampir 3 bulan dijangkiti oleh virus membunuh ini, tetapi sehingga hari ini hasil ujian masih positif. Maka kebetulan sangat Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Noor Hisham memperkatakan hal tersebut. 

LAPORAN terbaharu Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan pesakit Covid-19 yang masih positif boleh dibenarkan discaj selepas 14 hari dirawat di hospital.

Ia disebabkan tahap kebolehjangkitan mereka yang rendah selepas menjalani tempoh rawatan selama dua minggu.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham, laporan terbaharu itu juga akan mengubah protokol Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam menguruskan pesakit positif di Malaysia selepas ini.

"Mengikut laporan WHO, kalau mereka telah melepasi tempoh 14 hari, kebolehjangkitan mereka adalah sifar....Baca Lanjut di.. https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2020/05/26/pesakit-covid-19-boleh-discaj-selepas-14-hari-dirawat-walau-masih-positif---kita-akan-ubah-protokol


Aku harap sahabat aku sedikit gembira dengan berita yang disampaikan oleh  Ketua Pengarah Kesihatan. Selain itu ada juga diberitakan bahawa mungkin menggunakan PCR most probably mengesan dead virus fragment. 

Oleh kerana aku masih was-was maka aku tanya lah dekat Mr.Y, itu yang paling dekat. Yakin ke virus itu dah mati selepas 2minggu. Ada kemungkinan atau tidak virus itu berada dalam fasa pendam? Jawapan seorang mikrbiolgist bertauliah... Kemungkinan itu ada, sebab itu Dr. Noor Hisham kata perlu kajian lagi, sampel yang diambil dari pesakit akan dikultur untuk melihat sama ada virus itu ada ke tidak, mati ke hidup, aktif ke tidak aktif. Kerana kalau virus ada dan berada dalam fasa tersebut maka ia akan aktif kembali setelah menemui perumah yang sesuai. 

Maka kita tak payah nak risau lebih sangat kalau pesakit covid yang masih menunjuk hasil ujian positif selepas 2minggu kerana kementerian ada menjalankan ujian lain bagi memastikan keselamatan rakyat malaysia lain.

Semalam merupakan jumlah paling sedikit kes baru dilaporkan.....harap-harap hari ini makin menurun.

2 ulasan:

  1. Perkongsian yang sangat bermanfaat. :)

    BalasPadam
  2. bagus perkongsian yamanaimy.. bhy ny virus ni die boleh idop lame dalam badan.. tgk pemain sukan sampai 70 hari masih positif. semoga KKM teruskan jihad utk kesihatan rakyat malaysia. sgt2 mengargai pegorbanan mereka.

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik