Ahad, Februari 21, 2016

Siapa dia "clever housewife"?

Ini ada petikan teks status Fb seseorang. Maaf tak dapat nak screenshot. (Malas nak berusaha)
Malam-malam, tiba-tiba teringat kata-kata Ayah;
"Isteri-isteri orang Melayu nie banyak sangat habiskan masa di dapoq. Sebab apa? Sebab dok berat tang makan.
Breakfast saja pun gigih bangkit awai buat nasi lemak, bihun goreng, cekodok, etc. Makan tengahari & malam pulak kalau takdak 6,7 jenis lauk penuh meja tak sah.
Pahtu kalut nak tumbuk sambai apa semua. Dalam sehari 24 jam tu banyak masa dok abih tang makan.
Walhalnya kita makan nie untuk kenyang saja. What you need actually healthy simple meals. Asalkan boleh bagi khasiat & tenaga dah cukup.
Cuba tengok omputih. Walaupun isteri depa tak kerja, those women ada masa membaca buku ilmiah, pi kelas-kelas ilmu like baking class ka sewing class ka, libatkan diri dengan aktiviti masyarakat & aktiviti sekolah anak-anak.
They always keep things simple. Masak pun simple like grilled chicken with salad ka asalkan berkhasiat. Depa guna sebaik mungkin masa yang ada. Yang penting kualiti dalam setiap rutin. What you suppose to do is be a clever housewife. Bukan kata jadi housewife tu kena dok cerok dapoq ja."
Something to ponder. :-)
# It is all about mentality. Masalah masyarakat Melayu nie bila si ibu/isteri masak nasi goreng yang memang siap-siap dah ada khasiat dari ayam, telur, sawi & carrot pun dilabel sebagai "pemalaih". Dang!
P.s:  cp kak Aida hashim.
Ini pula adalah pendapat aku tentang isu ini.
Semua bergantung kepada bagaimana ketua keluarga mencorakkan keluarga. Aku pernah ditanya oleh 'traditional malay house wife' apabila aku hanya buat 2 lauk sahaja untuk lunch. Lepas tue, lauk lunch itu lah jadi lauk dinner. Aku cakap my husband tak kisah selagi masakan itu berkhasiat dan dimasak oleh wife dia. Sampai sekarang aku masih masak 1-2 lauk sahaja untuk satu hari.
Jika suami nak isteri bijak, maka suami bertanggungjawab membawa isteri ke majlis ilmu. Jika tak mampu bawa, mungkin risau anak kecil akan ganggu majlis ilmu maka balik cerita lah dekat isteri apa yang diperolehi dari majlis ilmu.
Sediakan bahan bacaan untuk ahli keluarga. Jika bapa baca buku, anak akan sibuk nak baca. Isteri mungkin sibuk lipat kain malam, tak salah suami berkongsi apa yang di baca.
Cuba bayangkan bagaimana ulama itu dilahirkan jika bukan dari tangan ibu bapa yang berilmu. Walaupun mereka sering berada di ceruk dapoq tapi mereka lah yang menyebarkan ilmu kasih sayang, kesabaran dan kesungguhan kepada anak-anak.
Photo: Mr.Y bersama baby uwais ketika majlis tazkirah maulidul rasul 2016 di surau al-mustaqim.

Selipar buruk itu

Salam hujung minggu... apa agaknya menu hujung minggu kawan-kawan. Hari ini Mr.Y belanja makan luar. Alhamdulillah, rezeki hujung minggu. Ok berbalik topik pasal selipar buruk.

Sering kali terjadi situasi aku ditegur kerana pakai selipar buruk. Ye lah dah bertahun tak tukar-tukar selipar.
Selipar itu nampak buruk...selipar itu nampak lama...selipar itu nampak makcik-makcik.

Tahukah anda? Selipar buruk ini lah yang banyak menabur jasa kepada kakiku yang comel.

Jasa saat mengandung
Pada peringkat awal mengandung hana khadijah, hampir setiap malam akan mintak Mr.Y urut belakang. Atas pinggul dan belakang rasa sakit selalu. Beberapa hari sebelum raya kami ke plaza low yat nak baiki telefon. Dalam perjalanan nak pergi parking nampak ada satu kedai selipar, MY FOOT. Mula-mula tengok, mak ai mahal nya harga. Mr.Y buat test kestabilan, terbukti Mr.Y tak jatuh apabila pakai selipar MY FOOT. Tapi walaupun macam tu, tak berharap pun Mr.Y akan beli sebab harga yang mahal pada aku. Tapi Mr.Y suruh cuba dan dibelinya dengan harga RM199.00. Ini lah selipar paling mahal aku pernah pakai. Kalau dialog bapak aku suatu ketika dahulu, 'beli seratus lebih untuk letak dekat kaki je.'(ini bila kami adik beradik beli hadiah untuk cik selipar harga seratus lebih tapi dia kami beli t-shirt pagoda...hehehe...bukan pilih kasih tapi memang bapak kami suka t-shirt pagoda.)

Ok, selipar baru dah dapat. Malamnya kita cuba dekat jalan TAR. wow!!! Berjalan 3jam lebih langsung tak rasa sakit kaki. Balik rumah boleh dukung kakak humaira lagi. Semenjak itu, aku dah tak perlu minta Mr.Y untuk urut belakang dan kaki setiap malam lagi.

Jasa saat mengajar kelas KAFA
Kelas KAFA ada 3jam 3hari seminggu. Bukan setiap masa akan duduk terutama kalau mengajar budak tahun dua dan tiga. Kadang sampai abis kelas berdiri je. Sakit kaki dan belakang sendiri ingat lah. Tak kisah lah mengandung atau tak. Tetap akan rasa sakit belakang.

Jasa saat anak mengamuk nak berdukung.
Budak kalau umur bawah 4 tahun memang akan minta di dukung walaupun tak kerap terutama kalau mereka mengantuk. Hujung minggu kami akan keluar sekeluarga untuk cari barang keperluan atau menghabiskan masa bersama. Saat itu humaira baru 2tahun lebih tapi beratnya hampir 15kg. Oleh kerana aku dah dukung hana khadijah, maka terpaksa Mr.Y dukung si kakak kalau dia mengantuk. Setiap kali lepas dukung humaira, Mr.Y akan minta diurut belakang. Ok, sekali lagi kami mengunjungi kedai MY FOOT. kali ini kami beli 2 pasang satu untuk Mr.Y, satu untuk mak kg.baru. aku? Tak beli baru pun, hanya tambah tapak. Ok lah, dari tak ada apa.

Jasa saat bercuti.
Apabila kita bercuti bersama keluarga pasti inginkan keseronokkan. Cuba banyangkan kalau bercuti, banyak berjalan, anak penat kita pun penat. Maka anak kecil selalu nak di dukung. Bila penat dan anak mengamuk maka kita boleh naik angin tapi dengan selipar buruk itu lah kami merasai keseronokan bercuti di langkawi. Bayang terpaksa dukung anak sepanjang beratur untuk naik kabel car. Ipar duai dah merungut sakit belakang dukung anak kecil. Alhamdulillah kami buat tindakkan bijak melabur kan wang untuk selipar ini.

Selipar buruk itu dah berusia 3tahun lebih dan aku masih belum terasa nak tukar kepada yang baru.

Ini dikatakan alah membeli, menang memakai.

Jumaat, Februari 19, 2016

Review buku Travelog Haji Muslimah

Travelog Haji Muslimah adalah sebuah catatan perjalanan haji seorang muslimah. Buku ini sesuai sebagai persediaan awal untuk mereka yang berniat menziarahi rumah Allah.

Bagaimana seorang yang bergelar anak, isteri, wanita bekerjaya dan ibu melaksanakan impiannya untuk menunaikan ibadah haji ketika usia masih muda. Bagaimana dia dan suami mencari wang untuk menampung segala perbelanjaan pergi dan balik, perbelanjaan mereka dibawah tangungan sepanjang ketiadaan mereka. Dalam kesibukan mencari wang, terpaksa mencari ilmu juga. Bagaimana beliau memiliki keyakinan yang teguh bahawa mereka suami isteri pasti dijemput ke rumah Allah pada tahun tersebut.

Perasaan sangat tersentuh apabila membaca luahan perasaan beliau didepan kaabah. "Adakah sudah kering air mataku dengan tangisan taubat?"

Saya tak nak cerita banyak... saya cadangkan anda baca sendiri buku ini. Baru anda akan merasai apa yang saya rasa iaitu perasaan tak sabar nak ke rumah Allah.

Sekarang bookcafe tengah buat promosi buku Travelog Haji Muslimah 50%. Berminat untuk beli klik link https://goo.gl/biPnNK

Tq Mr.Y beli buku ni last year as birthday gift..

Khamis, Februari 18, 2016

Perbahasan Bidaah

Ta’rif Bid‘ah Dari Segi Bahasa: 

Bid‘ah dari segi bahasa diambil dari kata بَدَعَ .

Berkata Ibn Manzur (ابن منظور) rahimahullah:

 بدع الشيءَ يَبدَعُه بَدعا، وابتدعهُ: أنشأه وبدأه. 
Telah membuat sesuatu bid‘ah (past tense), sedang membuatnya (present tense) dan bad‘an (masdar/ kata terbitan) bererti mengadakan dan memulakan. 

Berkata Muhammad bin Abi Bakr al-Razi rahimahullah:

 بدع الشيء: اخترعه لا على مثال. 
Membuat bid‘ah sesuatu bermaksud mengadakannya tanpa ada suatu contoh. 

Dalam al-Mu’jam al-Wajiz disebutkan hampir sama seperti di atas iaitu mengadakan sesuatu tanpa contoh sebelumnya.

Demikian kesemua mu’jam bahasa arab menyebut makna yang hampir sama.

Inilah bid‘ah dari segi bahasa iaitu membuat sesuatu yang belum ada contoh sebelumnya.

Ta’rif Bid‘ah Dari Segi Istilah: 

Ta’rif (definisi) yang baik bagi perkataan bid‘ah dari segi istilah ialah ta’rif yang dikemukakan oleh al-Imam Abu Ishaq al-Syatibi (الشاطبي) rahimahullah (790H) dalam kitabnya  yang masyhur berjudul al-I’tishom (الاعتصام). Kebanyakan para pengkaji bersetuju bahawa al-Syatibi telah mengemukakan ta’rif  jami’ dan mani’ ( جامع ومانع). Antaranya Dr. Ibrahim bin ‘Amir al-Ruhaili dalam tesis Ph.Dnya ketika membandingkan beberapa ta’rif yang dibuat oleh beberapa tokoh terdiri daripada Ibn Taimiyyah, al-Syatibi, Ibn Rajab dan al-Sayuti rahimahumullah, menyimpulkan bahawa ta’rif al-Syatibi adalah yang paling terpilih. Al-Syatibi mena’rifkan bid‘ah sebagai:

 طريقة في الدين مخترعة تضاهي الشرعية يقصد بالسلوك عليها المبالغة في التعبد لله سبحانه 
 Jalan yang direka di dalam agama, yang menyerupai syariah, tujuan mengamalkannya untuk berlebihan dalam mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Huraian al-Imam al-Syatibi Terhadap Ta’rif Bid‘ah al-Imam al-Syatibi rahimahullah setelah memberikan ta’rif ini, tidak membiarkan kita tertanya-tanya maksudnya, sebaliknya beliau sendiri telah menghuraikan maksud ta’rif ini. 

Di sini dinyatakan beberapa poin penting huraian al-Imam al-Syatibi: 

Pertama: Dikaitkan jalan (طريقة) dengan agama kerana rekaan itu dilakukan dalam agama dan perekanya menyandarkan kepada agama. Sekiranya jalan rekaan hanya khusus dalam urusan dunia ia tidak dinamakan bid‘ah, seperti membuat barangan dan kota. Oleh kerana jalan rekaan dalam agama terbahagi kepada apa yang ada asalnya dalam syariat dan kepada apa yang tiada asalnya dalam syariat, maka dimaksudkan dengan ta’rif ini ialah bahagian rekaan yang tiada contoh terdahulu daripada al-Syari’ (Pembuat syariat iaitu Allah Subhanahu wa Ta'ala). Ini kerana ciri khas bid‘ah ialah ia terkeluar daripada apa yang digariskan oleh al-Syari’. Dengan ikatan ini maka terpisahlah (tidak dinamakan bid‘ah) segala yang jelas – sekalipun bagi orang biasa – rekaan yang mempunyai kaitan dengan agama seperti ilmu nahu, saraf, mufradat bahasa, Usul al-Fiqh, Usul al-Din dan segala ilmu yang berkhidmat untuk syariat. Segala ilmu ini sekalipun tiada pada zaman yang awal, tetapi asas-asasnya ada dalam syarak. Justeru itu, tidak wajar sama sekali dinamakan ilmu nahu dan selainnya daripada ilmu lisan, ilmu usul atau apa yang menyerupainya yang terdiri daripada ilmu-ilmu yang berkhidmat untuk syariat sebagai bid‘ah.  Sesiapa yang menamakannya bid‘ah, sama ada atas dasar majaz (bahasa kiasan) seperti ‘Umar bin al-Khattab radhiallahu 'anh yang menamakan bid‘ah solat orang ramai pada malam-malam hari di bulan ramadhan atau atas dasar kejahilan dalam membezakan sunnah dan bid‘ah, maka pendapatnya tidak boleh dikira dan dipegang.

Kedua: Maksud (تضاهي الشرعية) ialah menyerupai jalan syarak sedangkan ia bukanlah syarak pada hakikatnya. Bahkan ia menyanggahi syarak dari beberapa sudut: Antaranya: Meletakkan batasan-batasan seperti seseorang yang bernazar untuk berpuasa berdiri tanpa duduk, berpanas tanpa berteduh, membuat keputusan mengasing diri untuk beribadah, menghadkan makanan dan pakaian dari jenis tertentu tanpa sebab. Antaranya: Beriltizam dengan cara (kaifiyyat كيفيات ) dan bentuk (haiat هيئات ) tertentu. Ini seperti zikir dalam bentuk perhimpunan dengan satu suara, menjadikan perayaan hari lahir Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan seumpamanya.   Antaranya: Beriltizam dengan ibadah tertentu dalam waktu tertentu sedangkan tidak ada penentuan tersebut dalam syarak. Ini seperti beriltizam puasa pada hari Nisfu Sya’ban dan bersolat pada malamnya. Kemudian bid‘ah-bid‘ah tersebut disamakan dengan perkara-perkara yang disyariatkan. Jika penyamaan itu adalah dengan perkara-perkara yang tidak disyariatkan maka ia bukan bid‘ah. Ia termasuk dalam perbuatan-perbuatan adat kebiasaan.

Ketiga: Maksud (يقصد بالسلوك عليها المبالغة في التعبد لله): “Tujuan mengamalkannya untuk berlebihan dalam mengabdikan diri kepada Allah” ialah menggalakkan ibadah. Ini kerana Allah berfirman: 

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ 
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. [al-Zariyat 51:56]

Seakan-akan pembuat bid‘ah melihat inilah tujuannya. Dia tidak tahu bahawa apa yang Allah tetapkan dalam undang-undang dan peraturan-peraturan-Nya sudah memadai. Seterusnya al-Imam al-Syatibi menjelaskan: Telah jelas dengan ikatan ini (yang dijelaskan) bahawa bid‘ah tidak termasuk dalam adat. Apa sahaja jalan yang direka di dalam agama yang menyerupai perkara yang disyariatkan tetapi tidak bertujuan beribadah dengannya, maka ia terkeluar dari nama ini (bid‘ah).

Kesimpulan Ta’rif al-Imam al-Syatibi Daripada apa yang dita’rifkan dan dihuraikan oleh al-Imam al-Syatibi rahimahullah, dapat dibuat beberapa kesimpulan: Bid‘ah ialah jalan syarak yang baru di reka dan dianggap ibadah dengannya. Adapun membuat perkara baru dalam urusan dunia tidak boleh dinamakan bid‘ah. Bid‘ah ialah sesuatu yang tidak ada asal dalam syariat. Adapun apa yang ada asalnya dalam syariat tidak dinamakan bid‘ah. Ahli bid‘ah menganggap jalan, bentuk, cara bid‘ah mereka adalah satu cara ibadah yang dengannya mereka mendekatkan diri kepada Allah. Bid‘ah kesemuanya buruk. Apa yang dinamakan Bid‘ah Hasanah yang membabitkan perkara-perkara duniawi bukanlah bid‘ah pada istilahnya.

Sumber : Copy paste whatsapp grup usrah surau

Rabu, Februari 17, 2016

Cara mengelakkan data internet cepat habis:

4 Apps yg perlu diubah settings:

FB setting:
1- buka FB
2- pilih app settings
3- pilih video auto-play
4- pilih off/wifi only

Telegram setting:
1- buka telegram klik bhgn ats sebelah kiri
2- pilih "setting"
3- pilih "when using mobile data"
4- hilangkn semua tanda "tick" dlm kotak

Whatsapp setting:
1- buka apps whatsapp
2- pilih "setting"
3- pilih "chat settings"
4- pilih "media auto-download"
5- pilih "when using mobile data"
6- hilangkn smua tanda "tick" dalam kotak

Play store settings:
1- buka play store
2- pilih "setting"
3- pilih "auto-update apps"
4- pilih "auto-update apps over wifi only"

Analisa Bajet Famili

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Agak-agak berapa kerap anda lakukan analisis kewangan keluarga?

Kewangan keluarga melibat sumber pendapatan suami isteri dan perbelanjaan semua ahli keluarga dalam tanggungan.

Ada yang melakukan analisis sekali setahun, ada yang sebulan sekali dan ada yang melakukan seminggu sekali. Malah ada yang langsung tak pernah melakukan analisis ini.

Dulu kami melakukan sebulan sekali, namun kini lebih kerap terutama selepas Mr.Y menjadi ahli Urus insan dengan En Zaidi Ismail.Bayangkan selepas bedah siasat kewangan kami mampu selesaikan hutang kereta yang masih berbaki Rm12k selama 2tahun.

Maka duit simpanan bulanan dapat ditambah lagi dan kami tidak memilih dengan upgrade kereta ke lebih besar.Pencapaian kami bila simpanan daripada 3angka kepada 4angka bulanan.
Ingin tahu macam mana kami buat begitu?

Bajet Bulanan Selepas dapat gaji dan semua komisen kami gabungkan da buat bajet bulanan diatas Papan putih dan memantau setiap hari perbelanjaan dan masukkan ke dalam apps Penny download di Playstore.
Setiap bulan perbelanjaan bulanan dapat disimpan didalam dropbox dan dicetak dengan Excel.

Contoh bajet bulanan atas papan putih
Penny apps yang boleh dimuat turun melalui playstore

Simpanan Bulanan
Matlamat simpanan dan dimana perlu disimpan mainkan peranan kerana mengelakkan kami keluarkan setiap hujung bulan.Cadangan boleh disimpan dalam ASB dan Tabung haji.Jika ada lebih baru kami buat simpanan ke bentuk emas dan saham.


Matlamat
Kami ingin bebas hutang dan selesaikan hutang yang paling kecil dengan konsep 'snowball effect'. Rujukan daripada Ebook Dave Ramsey.
Kami sama sama merancang matlamat agar kami gembira apa yang kami lakukan.Bayangkan buat bekal untuk Mr Y dan anak pun boleh gembira sebab nak capai matlamat kami.

Motto kami
"Kurangkan kemahuan, Tingkatkan Pendapatan dan Simpanan"

Semoga perkongsian ini bermanfaat.
InsyaAllah akan bersambung.

Selasa, Februari 16, 2016

Romantik itu di hati

Ini adalah copy paste dari whatsapps

Seorang lelaki jumpa saya. Katanya isterinya selalu marah-marah. Malas kemas rumah. Kurang memasak dan asyik marah anak-anak. Dia selalu inginkan seorang suami yang romantik. Saya tak pandai semua tu ustaz...

Jawab saya sebenarnya romantik ini di hati. Bila kita kenal siapa pemberi segala nikmat hidup ini. Siapa beri isteri. Siapa beri anak-anak. Melihat mereka dengan rasa terima kasih pada Allah. Mulakan dengan tadah tangan dan bersyukur dengan katakan ya Allah terima kasih beri isteri dan anak-anak ini...sujud syukur ucap terima kasih pada Maha pemberi yang sayangkan kita..

Cuba abang beli bunga harga besar. Hadiahkan pada isteri. Beri satu kad dan tulis terima kasih kerana sudi jadi isteri abang yang tak hensem ni. Terima kasih kerana korbankan segalanya demi perkahwinan ini. Terima kasih sudi bersama sehingga hari ini. Terima kasih kerana melahirkan anak-anak buat saya.

Menjadi romantik ini bukan perlu jadi seperti romeo n juliet. Cukup sediakan telinga dan perasaan saat isteri bercerita dan berkongsi. Mereka sudah tiada siapa lagi ingin bercerita. Jika orang luar jatuh kita simpati. Inikan isteri yang tolong jaga rumah kita. Tolong jaga anak kita. Mereka sebahagian diri seorang suami..pandang mata mereka. Menangis saat mereka menangis. Sediakan bahu, lengan dan peha saat mereka bercerita. Usap mereka dengan rasa sayang..

Mata memandang mereka dengan rasa cinta. Inilah wanita bidadari syurga yang Allah pinjamkan buat kita..

Jika mereka buat kerja rumah berlari bantu. Jika wajah mereka tak bermaya, tak cukup tidur, tak cukup makan,pucat..beri mereka cuti atau rehat. Jagakan anak-anak dan uruskan rumahtangga. Mereka bukan orang gaji kita. Mereka kekasih hati dan bidadari kita.

Malam hari dan setiap kali lepas solat fardhu doa menangis buat mereka. Ya Allah ampunkan dan kasihilah wanita ini. Mereka separuh mati kerana kami..mereka tak pernah curang atau lupa mendoakan seorang suami. Itulah wanita. Mereka kebanyakannya setia. Mereka tak pernah peduli lelaki lain selain suami mereka..jika dapat wanita seperti itu jagailah dia. Sayangi dan bimbing mereka dengan solat dan kasih sayang...pasti ibu kita gembira jika kita pandai hargai isteri atau wanita dalam hidup ini...

Hidup ini bukan untuk nafsu kita sahaja. Hidup ini untuk Allah. Sibuk tunaikan hak. Hak kita biar Allah yang tunaikan dengan RedhaNya..itulah segalanya..

Dia mula sebak dan kata insyaAllah ustaz. Saya mula faham..-ebit lew

Jumaat, Februari 12, 2016

Macam mana nak padam seni kreatif anak-anak pada dinding

Ada anak yang kreatif melakukan contengan pada dinding. Bila tengok dinding rumah rasa tak sedap mata memandang. Tambah-tambah kalau duduk rumah sewa. Ye lah, apa kata tuan rumah kalau datang tengok dinding rumah dia terlalu berseni.

So menjadi masalah nak padam kesan seni kreatif anak-anak. Pasti ramai yang ada masalah macam ini.

Kami awal-awal pun sama, macam-macam petua dekat internet kami cuba. Masih tak berjaya. Akhir sekali ternampak pasal Magic Sponge dalam katalog cosway. Apa lagi ada peluang pergi cosway terus beli barang tersebut. Balik rumah teruja sangat nak cuba. Makin teruja apabila ia membuah hasil yang positif.

Sekadar berkongsi dengan rakan2 yang mengalami situasi yang sama.Senang je pakai span ni...mcm pakai span biasa. Anak-anak boleh padam sendiri sebagai denda menconteng dinding.

Bukan kesan contengan pen,pensil, marker je...apa sahaja kesan degil pada permukaan keras boleh di padamkan hanya dengan melembapkan magic span ni.

Gambar adalah denda dan aktiviti anak-anak solehah kami dengan magic sponge.

Khamis, Februari 11, 2016

Masa & kewangan adalah dua hal penting yang perlu diambil kira dalam memenuhi undangan perkahwinan.

Assalamualaikum... 

Semoga semua berkeadaan baik-baik saja. Hari ini nak cakap tentang topik memenuhi undangan perkahwinan. Apa yang tercatat ini adalah pendapat dan pengalaman sendiri. Maka di harap mana yang baik dan berguna ambillah sebagai panduan, yang buruk dan tak elok buang jauh-jauh.

Kita faham dan tahu memenuhi undangan perkahwinan adalah wajib. Tetapi pada aku kewajipan memenuhinya boleh menjadi harus dan seterusnya haram. Bagaimana ia menjadi wajib? Bagaimana ia menjadi harus? Bagaimana ia menjadi haram?

Memenuhi undangan perkahwinan menjadi wajib apabila dalam 3 situasi berikut: 
  1. sihat tubuh badan, 
  2. jarak tempat majlis dengan tempat kita tak jauh 
  3. kita tiada urusan yang lebih utama.

Ia boleh menjadi harus pula dalam 4 situasi berikut: 
  1. sakit badan skit2, 
  2. kita memiliki beberapa undangan pada hari tersebut (ya lah, mana nak kejar kalau dapat 5undangan 1 hari), 
  3. kita mempunyai urusan yang lebih penting tetapi boleh mencuri masa untuk menghadiri undangan tersebut 
  4. jarak tidak menjadi masalah pada kita. 

Ini paling berat, ia menjadi haram untuk aku penuhi apabila kita berada dalam 3 situasi berikut: 
  1. diri sendiri sakit tenat atau sedang jaga orang sakit tenat, 
  2. ada urusan yang lebih penting yang tak dapat nak elak  
  3. last skali jarak yang amat jauh.

Apa yang penting jarak undangan dengan tempat kita berada? Apabila bicara pasal jarak akan melibat 2 hal yang amat penting iaitu MASA & KEEWANGAN.

Adakala untuk memenuhi undangan perkahwinan kita terpaksa bercuti untuk melakukan perjalanan. Contoh kita duduk selatan, saudara kahwin di utara. Sah-sah kena ambik cuti hari Jumaat jika majlis tersebut pada hari Sabtu. Masa untuk perjalananlah katakan. Kalau cuti banyak ok lah.... kalau cuti cukup-cukup makan, faham-fahamlah.. terutama yang ada anak. 

Bila perjalanan jauh, poket kena berisi juga.. ye lah nak isi minyak kereta, nak behenti makan dekat RnR dan lain-lain. Ini bermakna kalau nak menghadiri majlis perkahwinan yang jauh kena rancang awal. Pastikan wang perbelanjaan bulanan tak terusik walau satu sen. Ok ada yang bijak guna duit simpanan untuk memenuhi undangan perkahwinan. Tindakkan ini amat merbahaya. Bayangkan kamu memenuhi undangan perkahwinan saudara dengan menggunakan wang simpanan, balik rumah kamu dapat panggilan pakcik kamu dikampung meninggal...tak kan tak nak balik.. dah jadi dua kali balik. Duit simpanan dah guna untuk perjalanan ke rumah kahwin saudara. Mana nak cekau duit ni, nak balik kampung. Kesudahan guna kad kredit dan berhutang...

NO! NO! NO! 

KITA KALAU BOLEH TAK NAK ADA HUTANG NEGATIF

Ps: sekadar perkongsian pengalaman kami sekeluarga. Kami berada jauh di bumi sarawak, saudara mara semua berada di semenanjung. Ada di KL, ada di terengganu dan ada di melaka. Memang sepanjang berada di perantauan kami tidak pernah balik untuk memenuhi undangan perkahwinan. Jika kebetulan kami balik ada majlis kawen, kami akan penuhi undangan tersebut. Kenapa kami tidak pernah balik untuk memenuhi undangan perkahwinan. Kerana kami memikirkan wang yang ada untuk kegunaan kecemasan. Kami mengambil ikhtibar dari kisah yang berlaku dalam hidup kami pada 2012. Kisahnya hujung tahun 2012 kami mendapat perkabaran arwah ibu masuk icu. Dah mak sendiri masuk icu, waktu itu juga nak balik tengok. Nak balik Terengganu kena naik kapal terbang & kereta. Petang tersebut Mr.Y terus beli tiket flite untuk satu keluarga menggunakan wang simpanan tabung kecemasan dan ditopup dengan simpanan lain. Ketika itu kami masih bertiga.. Banyangkan harga tiket flite apabila beli on the spot. Jika kecemasan berlaku pada waktu sekarang atau akan datang harga pasti melambung lagi, yelah sekarang kami dah berlima. Ini nama nya kecemasan. Saat-saat begini juga penting untuk setiap keluarga ada tabung kecemasan. Kecemasan adalah suatu situasi yang kita tak rancang. 

Tetapi berbeza dengan perkahwinan. Ia bukan suatu kecemasan kerana dirancang berbulan2 bahkan ada yang bertahun lebih awal. Maka jika ada sahabat sudah mula merancang perkahwinan sila lah bagitahu kami seawal yang boleh. Seawal yang boleh itu bukan sebulan atau dua bulan sebelum majlis tetapi setahun sebelum majlis kalau dapat. Insyalah, jika ada tiket yang murah kami akan memenuhi. 

Maka fikirkan lah sendiri mana yang wajar, membebankan keluarga memenuhi undangan perkahwinan yang berada dalam kategori haram atau membuat persediaan untuk hal kecemasan.

Jika tak dapat jumpa mereka sewaktu mereka berkahwin, insyalah raya akan datang kita akan berjumpa. Tetapi jika tidak pulang untuk kematian, sudah pasti kita tidak akan bertemu lagi di dunia. Untuk bertemu di akhirat bukan suatu jamianan. Kerana di akhirat kita tidak tahu kemana akan kita tuju.

Semoga bermanfaat.
Gambar sekadar hiasan.

Rabu, Februari 10, 2016

SEDEKAH UNTUK ORANG TUA YANG TELAH MENINGGAL DUNIA[1] Oleh Al-Ustadz Yazid bin Abdul Qadir Jawas حفظه الله

Sedekah yang dikeluarkan seorang anak untuk salah satu atau untuk kedua orang tuanya yang telah meninggal dunia, maka pahalanya akan sampai kepada keduanya. Selain itu segala amal shalih yang diamalkan anaknya maka pahalanya akan sampai kepada kedua orang tuanya tanpa mengurangi pahala si anak tersebut, sebab si anak merupakan hasil usaha kedua orang tuanya.
Allâh Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
Dan bahwa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. [an-Najm/53:39].

Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
إِنَّ أَطْـيَبَ مَـا أَكَـلَ الرَّجُلُ مِـنْ كَـسْبِهِ ، وَإِنَّ وَلَـدَهُ مِنْ كَسْبِـهِ.
Sesungguhnya sebaik-baik apa yang dimakan oleh seseorang adalah dari hasil usahanya sendiri, dan sesungguhnya anaknya adalah hasil usahanya.[2]

Apa yang ditunjukkan oleh ayat al-Qur`ân dan hadits di atas diperkuat lagi oleh beberapa hadits yang secara khusus membahas tentang sampainya manfaat amal shalih sang anak kepada orang tua yang telah meninggal, seperti sedekah, puasa, memerdekakan budak, dan lain-lain semisalnya. Hadits-hadits tersebut ialah:

Dari ‘Aisyah Radhiyallahu anhuma :
أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ أُمّـِيْ افْـتُـلِـتَتْ نَـفْسُهَا (وَلَـمْ تُوْصِ) فَـأَظُنَّـهَا لَوْ تَـكَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ، فَـهَلْ لَـهَا أَجْـرٌ إِنْ تَـصَدَّقْتُ عَنْهَا (وَلِـيْ أَجْـرٌ)؟ قَالَ: «نَعَمْ» (فَـتَـصَدَّقَ عَـنْـهَا).
Bahwasanya ada seorang laki-laki berkata kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam , “Sesungguhnya ibuku meninggal dunia secara tiba-tiba (dan tidak memberikan wasiat), dan aku mengira jika ia bisa berbicara maka ia akan bersedekah, maka apakah ia memperoleh pahala jika aku bersedekah atas namanya (dan aku pun mendapatkan pahala)? Beliau menjawab, “Ya, (maka bersedekahlah untuknya).”[3]

Dari Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu anhuma :
أَنَّ سَعْـدَ بْنَ عُـبَـادَةَ -أَخَا بَـنِـيْ سَاعِدَةِ- تُـوُفّـِيَتْ أُمُّـهُ وَهُـوَ غَـائِـبٌ عَنْهَا، فَـقَالَ: يَـا رَسُوْلَ اللّٰـهِ! إِنَّ أُمّـِيْ تُـوُفّـِيَتْ، وَأَنَا غَائِبٌ عَنْهَا، فَهَلْ يَنْـفَعُهَا إِنْ تَصَدَّقْتُ بِـشَـيْءٍ عَنْهَا؟ قَـالَ: نَـعَمْ، قَالَ: فَـإِنّـِيْ أُشْهِـدُكَ أَنَّ حَائِـطَ الْـمِخْـرَافِ صَدَقَـةٌ عَلَـيْـهَا.
Bahwasanya Sa’ad bin ‘Ubadah –saudara Bani Sa’idah– ditinggal mati oleh ibunya, sedangkan ia tidak berada bersamanya, maka ia bertanya, “Wahai Rasûlullâh! Sesungguhnya ibuku meninggal dunia, dan aku sedang tidak bersamanya. Apakah bermanfaat baginya apabila aku menyedekahkan sesuatu atas namanya?" Beliau menjawab, “Ya.” Dia berkata, “Sesungguhnya aku menjadikan engkau saksi bahwa kebun(ku) yang berbuah itu menjadi sedekah atas nama ibuku.”[4]

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu bahwa ada seorang laki-laki bertanya kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam :
إِنَّ أَبِـيْ مَاتَ وَتَـرَكَ مَالًا، وَلَـمْ يُـوْصِ، فَهَلْ يُـكَـفّـِرُ عَنْـهُ أَنْ أَتـَصَدَّقَ عَنْـهُ؟ قَالَ: نَـعَمْ.
“Sesungguhnya ayahku meninggal dunia dan meninggalkan harta, tetapi ia tidak berwasiat. Apakah (Allâh) akan menghapuskan (kesalahan)nya karena sedekahku atas namanya?” Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam men-jawab, “Ya.”[5]

Imam asy-Syaukani t berkata,
"Hadits-hadits bab ini menunjukkan bahwa sedekah dari anak itu bisa sampai kepada kedua orang tuanya setelah kematian keduanya meski tanpa adanya wasiat dari keduanya, pahalanya pun bisa sampai kepada kedua-nya. Dengan hadits-hadits ini, keumuman firman Allâh Subhanahu wa Ta’ala berikut ini dikhususkan:
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
Dan bahwa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. [an-Najm/53:39].

Tetapi, di dalam hadits tersebut hanya menjelaskan sampainya sedekah anak kepada kedua orang tuanya. Dan telah ditetapkan pula bahwa seorang anak itu merupakan hasil usahanya sehingga tidak perlu lagi mendakwa ayat di atas dikhususkan oleh hadits-hadits tersebut. Sedangkan yang selain dari anak, maka menurut zhahir ayat-ayat al-Qur`ân, pahalanya tidak akan sampai kepada orang yang sudah meninggal dunia. Maka hal tersebut tidak perlu diteruskan hingga ada dalil yang mengkhususkannya.[6]

Syaikh al-Albani rahimahullah mengomentari pernyataan di atas dengan berkata, “Inilah pemahaman yang benar yang sesuai dengan tuntutan kaidah-kaidah ilmiah, yaitu bahwa ayat al-Qur`ân di atas tetap dengan keumumannya, sedangkan pahala sedekah dan lain-lainnya tetap sampai dari seorang anak kepada kedua orang tuanya, karena ia (anak) hasil dari usahanya, berbeda dengan selain anak…”[7]

Adapun pengiriman pahala bacaan al-Qur`ân, Yasin, al-Fâtihah, kepada orang yang sudah meninggal maka tidak akan sampai, karena semua riwayat-riwayat hanya menyebutkan tentang sampainya pahala sedekah anak kepada orang tua (bukan bacaan al-Qur`ân). Berdasarkan ayat:
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
Dan bahwa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. [an-Najm/53:39].

Ketika menafsirkan ayat di atas, al-Hafizh Ibnu Katsir rahimahullah berkata, "Sebagaimana dosa seseorang tidak dapat dipindahkan kepada orang lain, maka demikian pula ganjaran seseorang (tidak dapat dipindahkan/dikirimkan) kepada orang lain, kecuali apa yang didapat dari hasil usahanya sendiri. Dari ayat ini Imam asy-Syafi’i dan orang (para ulama) yang mengikuti beliau beristinbat (mengambil dalil) bahwa mengirimkan pahala bacaan al-Qur`ân tidak sampai kepada si mayit karena yang demikian bukanlah amal dan usaha mereka. Oleh karena itu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah menyunnahkan ummatnya (mengirimkan pahala bacaan al-Qur`ân kepada mayyit) dan tidak pernah mengajarkan kepada mereka dengan satu nash yang sah dan tidak pula dengan isyarat. Dan tidak pernah dinukil ada seorang sahabat pun yang melakukan demikian. Seandainya hal itu (menghadiahkan pahala bacaan al-Qur`ân kepada mayit) adalah baik, semestinya merekalah yang lebih dulu mengerjakan perbuatan yang baik itu. Tentang bab amal-amal qurbah (amal ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah) hanya dibolehkan berdasarkan nash (dalil/contoh dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam ) dan tidak boleh memakai qiyas atau pendapat.”[8]

Apa yang telah disebutkan oleh Ibnu Katsir dari Imam asy-Syafi’i itu merupakan pendapat sebagian besar ulama dan juga pendapatnya Imam Hanafi, sebagaimana dinukil oleh az-Zubaidi dalam Syarah Ihya’ ‘Ulumuddin (X/369)[9].

Wallâhu a’lam. Jawapan bolehkah pahala sedekah dibagi kpd si mati.

Selasa, Februari 09, 2016

Jika semalam ayah ada....akan datang?

Jika semalam AYAH keluar pergi kerja, Pukul 5 AYAH balik dengan senyuman. Jika pagi tadi AYAH keluar pergi kerja, Pukul 8 malam AYAH masih belum balik2 lagi!

Rupa2nya ada orang call bagi tahu AYAH terlibat dengan kemalangan.

Pastinya seorang isteri yang tadi pengurus rumah tangga akan risau sangat akan bagaimana keadaan nya!

Mula lah bimbang terkenangkan akan nasib 3 orang anak kita. Memikirkan segala perbelanjaan, makan minum, hutang dan kos sara keluarga untuk masa mendatang. Lagi2 kalau isteri sepenuh masa dan AYAH sahajalah yang bekerja.

Hrrmm... BAGAIMANA KALAU AYAH PERGI UNTUK SELAMA-LAMANYA ? SILA BACA terutamanya kepada ISTERI.

Pernah tak kita terfikir jika semua perkara di atas ini berlaku kepada kita? Adakah kita sudah bersedia? Contoh jikalau Ayah HILANG UPAYA dan TAK BOLEH BEKERJA maka hilanglah mata pencarian.

Bagaimana untuk meneruskan hari-hari mendatang ?
Dengan PLAN Ikhlas Premier Investment sebanyak RM 150 kita dilindungi sehingga RM 360,000 jikalau kita meninggal dunia atau hilang upaya.
★ Hutang kereta RM 80,000 [✔] SELESAI
★ Hutang rumah RM 180,000 [✔] SELESAI
★ Hutang personal loan RM 30,000 [✔] SELESAI
★ Bakinya boleh dibuat perbelanjaan untuk hari mendatang..
Dengan bayaran RM 150 sebulan anda dilindungi sehingga RM 360,000 dan wang akan dibayar kepada peghibah.

Dengan ini segala hutang dapat dibayar dan waris anda (peghibah) akan dapat meneruskan kehidupan dengan selesa.

TAPI jika tiada apa-apa berlaku, anda akan dapat wang simpanan.

Macam mana tu?
CALL @ PM kalau nak tahu!

KINI dapat kan segera Plan TAKAFUL
[1] PLAN Ikhlas Premier Investment (Saving dan Protection)
[2] PLAN Ikhlas Link Secure Takaful (MediCard)

Pastikan orang yang anda sayang dilindungi TAKAFUL.

Jangan sampai sesuatu musibah yang berlaku baru terbitnya penyesalan!

Mana satu pilihan anda [1] atau [2] ?
Atau kedua-duanya?

Berminat nak tau boleh hubungi saya segera!!!

PERCUMA Konsultansi.

Perunding Takaful Anda -
Yaman Idris- 019-6998384

P/s: N3 ini adalah satu usaha seorang isteri membantu suami menambah pendapatan keluarga... tlg promote dkat blog...

Tone excel Pelan Emas saya.

Tone excel Pelan Emas saya.
Hanya Top up Rm100 Free 3GB Data.
Free Rm20 lagi.
Validity panggilan hingga 150 hari lagi.
Tak perlu top up Rm100 setiap bulan jika masih ada baki kredit.
Top up serendah Rm30 dengan Free Data 1GB.
Kenapa perlu bayar lebih?
Kenapa perlu pangilan percuma atau tolak kredit bila anda boleh dapat buat panggilan data whatsapp,skype dan facebook.
Ini Pelan Emas saya kerana setiap bulan 3-26% top up saya terima dalam akaun bank saya.
Saya pilih Pelan Emas Tone excel.
Kalau anda berminat boleh hubungi:
Nor Aini (0196158384) atau Yaman idris (0126606419)
www.hasil100fb.com/407936

Resepi 15minit

Assalamualaikum...
Suatu petang hana & humaira merasa lapar selepas bangun dari tidur yang panjang. Maka ibu mereka yang sibuk melayan uwais aysar mula memerah otak fikiran bersama pak Google mencari resepi yang simple dan cepat. Inilah nasib ibu beranak kecil. Cari punya cari jupe resepi lempeng moden @ pancake. Jom tengok resepi yang dah diubah suai ikut barang2 yang ada di dapur kami saat itu.

Bahan:
Tepung gandum (1cawan)
Sri kaya (2sudu makan)
Garam (secubit)
Soda bicarbonat (1/2sudu kecil)
Air (secukupnya)

Cara:
Campur semua bahan sehingga sebati, pastikan tak terlalu cair & tak terlalu pekat.
Tapiskan adunan.
Ambil kuali non stick dan panaskan. Setelah panas, tuangkan 1senduk adunan. Apabila adunan berbuih2 boleh diterbalikan. 1-2minit boleh angkat. Buat sqmpai siap.

Apabila Mr. Y balik, dia sapu lempeng dengan kaya lagi.. owh..skali ngap dia cakap sedap mcm kaya ball..hurm... x kisah lah apa nak panggil... yg ptg sedap di mulut ahli keluarga.

Selamat mencuba.

Isnin, Februari 08, 2016

"MEGA GIVEAWAY INSPIRASI 2016 BY CIK AKAK "

♥ Assalamualaikum ♥

"MEGA GIVEAWAY INSPIRASI 2016 BY CIK AKAK "

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya, akhirnya Mega giveaway ini berjaya dilancarkan. Terima kasih kepada 21 sponsor yang sering memberi kerjasama yang baik. Dengan lafaz "Bismilah" cik akak membuka tirai "MEGA GIVEAWAY INSPIRASI 2016 BY CIK AKAK ".

klik banner - join 
Syarat-syaratnya :-
  • Follow blog, Follow Instagram, Follow Google+ & Like Page Facebook - Rujuk Entri SINI (syarat Follow Instagram, Follow Google+ & Like Page FB hanya kepada peserta yang memiliki mana-mana akaun yang dinyatakan seperti di atas).  
  • Letak link blog ini dalam senarai bloglist anda -  [ Cik Akak ] [ Eyja ] & [ Pn. Wawa ] - **syarat ini wajib kepada semua peserta sepanjang tempoh Mega Giveaway ini berlangsung.
  • Buat entri bertajuk "MEGA GIVEAWAY INSPIRASI 2016 BY CIK AKAK "
  • Copy coding yang disediakan & paste kan dalam ruangan HTML
  • Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen entri ini 
  • Giveaway berlangsung 01.02.2016 - 26.02.2016
  • Giveaway tamat 26.02.2016 jam 11.59 malam
  • Pemenang dinilai melalui RANDOM.ORG & PENGUMUMAN PEMENANG PADA 29.02.2016.