Khamis, Jun 04, 2020

Awasi anak berinternet dengan Google Family Link (5 sebab yang aku suka)

Assalamualaikum dan selamat pagi....

Ini adalah buku keluaran tahun 2011. Bagaimana nak set parental control dekat windows. Buku ini lebih kepada macam mana nak kawal penggunaan internet anak-anak menggunakan komputer. Zaman sekarang hampir semua anak-anak tahu guna telefon tangan.

Beberapa bulan lepas aku nampak satu post dekat FB tentang Google Family Link. Semenjak PKP dilaksanakan, cikgu-cikgu banyak beri kerja menggunakan whatsapp, ada yang kena salin dari buku teks, ada yang kena salin dari gambar, ada yang kena print (aku suka cikgu bagi kerja sekolah, setidaknya ada kerja budak-budak ini nak buat). Tapi tak nak lah asyik ambik fon aku, banyak rahsia dalamnya. Sebab itu aku rasa bagi anak-anak ini agak penting mereka ada peranti sendiri untuk siapkan kerja sekolah. Maka kami mak ayah decide bagi pinjam telefon lama untuk anak-anak guna. Kenapa kata pinjam? Apabila kami kata pinjam bermakna, barang tersebut masih hak kami dan apa-apa anak-anak nak buat dengan telefon perlu tanya kami dahulu. Ini bagi mendidik anak-anak menghormati dan menjaga barang dan hak orang lain sebaik mungkin sebab aku percaya jika kita jaga hak orang, Allah akan jaga hak kita. Jangan harap manusia akan jaga hak kita, tapi berharaplah Allah jaga hak kita. Oleh kerana bateri telefon dah rosak, maka aku beli bateri baru dekat shopee dan ganti sendiri. Alhamdulillah boleh mereka guna. 

Baca Juga:

Doa ibu ayah


Masalah apabila kita bagi pinjam, entah apa-apa game mereka muat turun, apa-apa video mereka tonton di you tube.  Ya, anak-anak akan minta izin untuk tengok youtube dan download game. Tapi aku tak mampu nak join dia tengok setiap masa apa yang di tonton (mak walaupun duduk rumah, tapi banyak kerja nak buat). Sebab itu aku decide nak guna Google Family Link.

Apa yang aku suka tentang google family link adalah....

1. Boleh tambah pasangan sebagai second parent. Maka tak adalah kau sorang beria mengawal penggunaan internet anak-anak. Lagi satu kalau kau letak pasangan sebagai parents, anak-anak ini akan lebih berhati-hati, walaupun ada bantahan tapi tak lah seteruk mak nak hadap sorang. Macam mana nak add second parent? mula-mula jemput pasangan sebagai ahli family, kemudian dekat list family, bawah dia ada "manage parent Privilleges" (rujuk gambar bawah), klik situ dan setup lah pasangan sebagai parent.



2.Boleh setup hampir semua hal yang ada kaitan dengan internet. Macam kat gambar bawah


Control on google play macam ini, setiap kali anak nak muat turun sesuatu, maka dia kena minta izin mak ayah dulu. Mak ayah boleh bagi keizinan melalui fon mak ayah apabila anak hantar massage request atau masuk parents kod dekat fon anak. Aku lebih suka kita tentukan nak bagi kebenaran atau tidak dekat fon mak ayah...ini bagi mengelak anak-anak curi-curi intai kita punya parent kod. 

Filter on google search dan google chrome macam gambar kat bawah..


Aku pilih allow only certain site...kalau anak nak tengok apa-apa site yang aku tak senaraikan, kena minta izin lah dulu. Ini memang ada kerja lebih sikit, tapi lebih baik untuk anak-anak.

Baca Juga:

Pillow talk dan perkembangan emosi kanak-kanak


3.Boleh hadkan masa untuk game yang anak-anak main dekat androids apps. Ini akan mengelakkan anak-anak terketagih dengan game tersebut. Bukan apa, bila terketagih ini payah, sanggup tinggal segela nya sebab nak main, lepas itu dah main tak boleh kacau, nanti yang kacau kena marah.
Mr.Y kata walaupun telefon atas nama kakak humaira, tapi kena ada game adik-adik juga.

4.Boleh hentikan screen time bila-bila masa. Ini selalu terjadi apabila aku ada hal nak minta tolong tapi yang diminta tolong asyik melihat telefon. maka kita lock screen..

5. Mak ayah boleh buat jadual screen time anak-anak. Macam kami decide mula jam 12 malam sehingga 5pagi anak-anak kena tidur. Dekat skrin telefon anak akan keluar memo 'Time for sleep".

Masa mula-mula ummu buat benda ini dekat telefon kakak, kakak cakap ummu abi kedekut dan suka sekat kakak tengok dan buat apa kakak suka. Maka kalau anak-anak anda protest jangan terus mengalah dengan kehendak dia, tetapkan keimanan dan pendirian. Penggunaan aplikasi ini menjadikan anak-anak lebih selamat berada dialam maya tanpa kita perlu memantau setiap masa.

Harap perkongsian ini bermanfaat. 


3 ulasan:

  1. Perkongsian yg menarik. Baru tahu jugak ni.. Bagusla kalau anak yg guna utk online learning.. boleh awasi :D

    BalasPadam
  2. Memang kena pantau..nice info ..tq atas perkongsian

    BalasPadam
  3. Baru tahu ada apps macam ni, bagus sangat. Paling suka bab kena minta izin dan boleh lock screen tu. Kadang-kadang tengok budak zaman skrg ni bila hadap phone, mak panggil pun dah tak dengar, sakit hati yang menengok ni haaa...

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik