Selasa, Ogos 27, 2019

Bila ummu turun padang berniaga Arissto

Assalamualaikum dan selamat pagi. Jumaat lepas aku join Mr.Y dan kawan-kawan dalam team Arissto buka gerai. Kira tolong jaga booth sekali lah. Sebenarnya ini adalah kesan gerai diserbu oleh orang ramai bulan lepas. Masa tu kata Mr.Y, dia dan kawan-kawan tak cukup tangan.

Hari isnin masa bawak uzayr check up setahun enam bulan dia tanya aku pasti ke nak turun jumaat 23 ogos 2019 untuk tolong jaga gerai Arissto. Aku jawab, nanti tanya mak boleh jaga budak-budak tak. Hari khamis aku buat keputusan bawa Uwais dan tinggalkan Uzayr dekat nenek. Kebetulan Hana pulak payah nak bangun untuk ke sekolah maka aku suruh dia jaga Uzayr sekali.

Siap pasang meja, belanja Uwais makan dahulu. Nak berniaga kena ada tenagakan.
Sebenarnya aku tak pernah tinggalkan Uzayr lebih satu jam dekat mak. Kira ini pengalaman pertama buat aku dan Uzayr berjauhan melebihi 2jam. Hampir 7jam jugak kena tinggal. Pukul 10.30pagi aku call mak tanya macam mana Uzayr, mak kata Uzayr dah bangun tapi Hana masih tidur. Penat betul Kak Hana join lawatan sekolah hari khamis tu, rupanya bukan hana saja yang belum bangun, kawan-kawan sekolah pun ramai tak datang...heboh dalam group whatsapp tadika dia anak-anak tak nak bangun ke sekolah.

Bila tak ada orang dekat gerai aku suruh Uwais edarkan template. Oleh kerana percakapan Uwais belum jelas, maka setiap kali orang tidak faham apa dia cakap, mak kena jadi translator. Berani dia approach orang untuk edar template Arissto.





Kawan-kawan dalam team arissto yang turun adalah Iman dan Faezah. Faezah bawa baby Faeq(ntah betul ke tak ejaan nama dia). Sambil jaga gerai sambil berborak, banyak juga ilmu berkaitan kopi yang aku dapat dari iman dan faezah. Antara ilmu baru adalah:
  • Serbuk kopi yang baik tak akan hilang apabila dibancuh, bukan macam kopi segera.
  • Kopi tidak boleh dibancuh menggunakan air mendidih kerana akan hangit. Apabila hangit ia akan hilangkan rasa kopi sebenar. Sebab itu mesin Arissto mempunyai kepanasan sehingga 92° C sahaja. Keraa itu pengguna dicadangkan menggunakan air dari tapisan untuk buat kopi Arissto.
  • Buih-buih atas air kopi menunjukkan kopi tersebut di bancuh dengan baik.

Selain buat jualan air kopi, kami beri minuman teh Arissto percuma. Hampir waktu tengah hari Mr.Y ajak naik atas untuk lunch nasi lemak air tangan rakan-rakan lab dia. Sedap betul sambal nasi lemak dia, walaupun pedas. Sebenarnya Mr.Y ada jamuan perpisahan pelajar praktikal.

Masa ini aku dah turun balik jaga gerai. Jangan terkejut lab Mr.Y semua perempuan.

ada jugak gambar aku satu.
Kira-kira jam 1.00pm ktorg tutup gerai.

1 ulasan:

Sila komen yang baik-baik