Selasa, April 28, 2020

Tazkirah oleh kakak Humaira.

 Assalamualaikum.


Semalam aku baca buku Keperibadian seorang muslimah.Lepas baca Mr.y tanya apa aku faham setelah baca buku itu. Memang menjadi amalan kami suami isteri akan cerita apa yang kami baca atau dengar. Waktu aku ceritakan apa aku faham kakak humaira ada join sama. Dia memang suka dengar kalau kami ceritakan kembali apa yang kami faham setelah membaca. Setelah itu humaira ambik buku itu juga dan baca...lepas habis baca dia suruh aku tanya dia "ummu tanya lah kakak apa kakak faham lepas baca buku tu." Aku balas, kakak cerita lah apa kakak faham. Maka bermula sesi tazkirah oleh humaira.

"Kakak baca tentang ganjaran membuat kebaikan. Ummu tahu tak setiap kebaikan akan dapat ganjaran. Kalau Allah tak balas dekat dunia, Allah balas kat akhirat. Seperti kita solat 5waktu..solat itu ibarat tiang-tiang yang buat rumah kuat. Tapi kalau tinggal satu solat, jadi senget lah rumah tu. Jadi kalau kita solat cukup, kita akan dapat rumah cantik."

Good job kakak....teruskan membaca dan bercerita..

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah, saya pun seronok membaca tazkirah si kakak ni hehe.
    Salam Ramadan ya :)

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik