Ahad, September 22, 2019

Jerebu 2019, penambahbaikan SOP penutupan sekolah akibat jerebu.

Assalamualaikum dan selamat pagi. Minggu lepas anak-anak diberi cuti bencana jerebu selama 2 hari iaitu khamis dan jumaat. Kenapa beri cuti 2 hari terus tidak seperti seblum ini? Sebelum ini penguman cuti dilakukan apabila IPU mencecah 200 atau hampir kepada 200 dalam trend menaik. Ini kerana wujud pelbagai spekulasi dan isu dikalangan ibubapa dan guru. Aku terbaca satu komen di FB kemen di page Kementerian Pendididkan pasal penutupan sekolah akibat jerebu. Komen adalah seperti dibawah, aku screen shot..


Antara komen natizen ini adalah:

Totally no SOP. Iya ke? Sebenarnya SOP penutupan sekolah akibat jerebu telah ada sebelum ini cuma mungkin kita sebagai orang awam tidak diberi pendedahan atau mungkin tak ambil tahu. Ini keran masalah jerebu bukan baru tahun ini berlaku di negara kita, tahun lepas-lepas sudah berlaku dan tahun lepas-lepas sudah ada sekolah tutup akibat jerebu. SOP sebelum ini agak umum pada aku. Dimana kalau IPU melebihi 100, aktiviti luar kelas tidak dijalankan dan IPU melebihi 200 sekolah akan ditutup. Manakala penguman penutupan sekolah tidak ada masa khas. pada !8 september 2019, KPM mengeluarkan SOP yang lebih jelas dan ini adalah penambaikan kepada SOP yang sedia ada. Setidaknya kita tahu sekolah anak akan tutup selewatnya jam 6 petang sehari sebelumnya.

Kenyataan media berkaitan SOP penutupan sekolah akibat jerebu

Isu ke dua adalah  just close the gate and put a notice outside.. It is not safe for children to wait outside and some children do not know how to contact parent.Sekolah mana yang tak bertanggungjawab sangat ni? Mungkin sekolah anak dia, bukan sekolah anak aku lah kot. Ini pengalaman aku sebelum keluar Penambahbaikan SOP penutupan sekolah berikutan kejadian jerebu oleh KPM lah, pukul 11pagi tahu sekolah tutup sebab IPU dah lebih 200, maka aku pergi ambil anak dekat sekolah, sampai sekolah aku tengok semua pelajar duduk dalam kelas yang ditutup pintu. Kenapa lebih selamat tutup pintu dari biar terbuka, Sudah pasti aku tak jumpa anak aku, kalau aku cari anak aku kat luar sebab semua pelajar diarah duduk dalam kelas dan meneruskan sesi pembelajaran seperti jadual walaupun sekolah tutup bukan seperti kata netizen itu yang anak dibiar tunggu ibubapa diluar pagar sekolah. Yang kedua, aku bukan boleh buat macam ni, "sampai pagar sekolah buka dan masuk ceroboh kelas anak aku," sebaliknya kena jumpa jaga dan tunjuk Kad pengenalan serta tandatangan ok..pastu catat nama anak yang nak diambil, baru boleh ambil anak, itu pun bukan aku yang pergi kelas, ada pengawas yang tolong panggil. Selain pengawas dan pak cik jaga, ada guru juga kat depan pagar ye. Pada pendapat aku mana-mana sekolah tak akan biarkan anak-anak menanti ibubapa di luar pagar sekolah walaupun sesi pembelajaran telah tamat terutama bagi sekolah rendah.

Sebagai ibubapa, kita jangan cepat melatah dengan situasi semasa, jangan cepat menuduh membuta tuli, siasat dahulu, mungkin kita nampak anak kita berkeliaran diluar sekolah tanpa keizinan Guru. Ye lah cikgu nak jaga bukan sorang tapi beratus anak murid. Aku berterima kasih sangat dekat cikgu-cikgu yang memastikan anak-anak berada dalam kelas musim jerebu ini.

Agak-agak esok sekolah cuti tak?

3 ulasan:

  1. Macam tu pun ada hmmm. tak alert la tu yg komen dkt fb pun

    BalasPadam
  2. Ini mesti jenis tak alert pastu tahu nak menunding jari.. Rasanya SOP yang ada cukup bagus dan berkesan..

    BalasPadam
  3. Memang ada ibu bapa yang tak ikut perkembangan semasa.
    Dah sampai sekolah baru tau sekolah tutup.

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik