Ahad, Januari 26, 2020

Airbone disease vs mask

Assalamualaikum, semalam seorang sahabat yang sama belajar di UKM, up status berikut.


Aku copy paste balik status dia sebab aku rasa info dia bagi ni berguna untuk kita tahu beza antara mask.

Dua hari ni hphone tak berhenti ringing n msj.banyak dealer mencari mask n95 sebagai persiapan n precaution terhadap coronavirus. Bahang influenza belum reda, kita dikejutkan dengan coronavirus yang dikatakan berasal dari Wuhan, China.

Kami memang dah kehabisan stok model 3M 8210. Yang tinggal sedikit saja model 9010.Dua - dua N95.means protection 95%. Kalau nak protection 100%, grade N100 tapi harga jauh lebih mahal. Untuk make sure protection tu, kene pakai respirator/ mask dengan betul.pastikan tiada bukaan udara.

Sedikit info, airborne disease / penyakit bawaan udara berjangkit melalui udara.Virus perlukan pembawa untuk masuk dalam badan kita melalui sistem pernafasan.Jadi, sekiranya kita pakai mask yang sesuai, virus tersebut akan terperangkap di luar mask kerana pembawa seperti debu, titisan, habuk bersaiz lebih besar.

Tak perlu respirator with cartridge ( yg tu sesuai untuk chemical), tak boleh pakai mask 3 ply ( yg ni tak boleh protect kita dari dedahan udara berisiko). Yg bekerja di tempat berisiko seperti hospital, klinik, yang banyak terdedah atau handle pesakit airborne disease perlu pakai PAPR ( Powered Air Purifying Respirator).Pakai jugak coverall yg sesuai.contohnya brand Microgard

Banyakkan minum air kosong, basuh tangan, kurangkan aktiviti di tempat awam, banyak makan buah untuk booster imun.
#SupplyOfPPE
#Authorised3MDistributor

1 ulasan:

  1. Semoga dipermudahkan segala urusan kita dalam memerangi wabak ni. Aamiin

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik