Khamis, Oktober 03, 2019

Kenapa perlu Rekod perbelanjaan dapur

Assalmualaikum...mak-mak mesti selalu pergi pasarkan. Kadang-kadang kita pergi pasar boleh abis beratuskan. Perbelanjaan dapur sebenarnya boleh mencecah ribuan ringgit setiap bulan, lagi besar keluarga, lagi tinggi selera dan lagi ada sikap nak peti ais sentiasa penuh maka lagi besar budget yang perlu kita sediakan.

rekod setiap kali pergi pasar. 

Aku bukan kategori rajin nak buat rekod sebenarnya, tapi apabila keadaan macam ni dan mengurangkan bebelan Mr.Y sebab perbelanjaan tak ada perancangan, maka setiap kali ke pasar aku akan hantar semua detail apa aku beli. Kalau dekat sibu dulu 99% proses beli barangan rumah dan dapur dilakukan oleh Mr.Y. Setiap malam dia akan rekodkan perbelanjaan seharian. 


Apabila pindah ke KL, aku ambil alih buat pembelian barang basah. Ini kerana Mr.Y tak sempat nak buat. Cabaran melihat barang pasar, semua benda rasa nak beli. Lagi bertambah kalau bawa mak sekali. Mak jenis yang beli langsung tak ada plan. Kelebihan bila hantar rekod belanja dapur dekat whatsapp ni adalah, aku boleh tengok balik apa yang beli minggu sebelumnya. Contoh minggu lepas ko dah beli cili kering sekilo, minggu ni tak perlu lah... barang seperti cili kering, bawang putih, asam jawa dll tak perlulah beli setiap minggu, ada yang seminggu sekali ada yang sebulan sekali. Daging, sotong dan udang pun perlu gilir-gilir sebab ini kategori bahan basah mahal. nak udang murah ada, yang kecik lah, nak daging murah ada yang import lah...tapi yang kecik tak puas makan, yang import ramai tak makan.

Masa mula-mula aku pergi pasar dengan mak, kami habiskan wang hampir RM300 untuk barang basah sahaja. MR.Y masa tahu memang ditanya, itu beli makan untuk sebulan ke? aku tak boleh marah dia cakap dia tak tahu sebab dia memang semak harga barang. Sampai rumah dia check ada barang yang belum buka lagi, tapi beli baru jugak. Ini masa kami baru pindah duduk dengan mak. Lepas itu, Mr.Y suruh aku rekod semua barang yang ada dan banyak mana ada. Kenapa nak rekod sebab ada yang dah expired pun masih disimpan. Kalau beli baru, barang lama tak dipakai, pakai yang baru, maka yang lama akan expired dan membazir kena buang. Waktu ini memang silap aku lah tak tengok dulu apa yang ada, dan apa yang tak ada.

BACA JUGA:Urus Wang

Sekarang setiap kali sebelum pergi akan aku check apa yang perlu. hasilnya aku berjaya kurangkan perbelanjaan separuh. Separuh wang lagi boleh simpan untuk perbelanjaan minggu seterusnya. 


2 ulasan:

  1. Yang ni setuju sangat, especially kalau tinggal menyewa dengan kawan-kawan. Walau ada tabung untuk perbelanjaan rumah, ada jugak yang jenis main capai je barang yang diorang nak. Dengan alasan utk rumah, sedangkan dia je yang beria nak makan hmm. Sabo je le

    BalasPadam
  2. Kalau duduk bujang dgn kawan-kawan, lain percaturannya. Sebab ada yg mmg suka makan masakan rumah, ada jugak yg suka makan kedai...

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik