Isnin, Disember 09, 2019

HappyFresh - pengunaan pertama dapat 20% diskaun dan penghantaran percuma



Assalamualaikum dan selamat tengah malam. Kali ini aku nak kongsi info dan pengalaman yang masih segar dan panas. Al-kisahnya susu Uzayr dah habis, maka aku bagitahu Mr.Y untuk belikan, tapi Mr.Y pula terlalu sibuk kebelakangan ini. Maka aku ambil langkah tolong beli secara atas talian. Asalnya fikir, kalau keluar beli dekat pasaraya terdekat seronok juga, tapi bila fikir balik kena bawa anak-anak sekali rasanya tak terbeli barang. Hampir setiap kali kami pergi beli barang dapur, yang memilih dan mengambil barang adalah Mr.Y, manakala aku pula sibuk mengikut langkah Uzayr. Uzayr dalam proses nak meneroka, maka kalua pergi mana-mana tempat dia akan usaha untuk berjalan sendiri.



Mula-mula aku fikir, alang-alang beli secara atas talian, perlu beli dekat kedai yang ada beri 'cashback'. Maka aku masuklah aplikasi ShopBack. Dalam ShopBack Nampak kategori, maka kita pilih kategori makanan (FOOD), Nampak icon HappyFresh, Apa lagi terus pilih…. Silap aku sini patut kena download Aplikasi HappyFresh dulu kan.. Apabila aku tak download aplikasi HappyFresh maka aku dibawa ke web HappyFresh.

HappyFresh menawarkan banyak pasaraya yang boleh kita pilih. Sebelum kita memilih kedai mana kita nak beli...HappyFresh akan minta kita letak lokasi kita kat mana, kemudian HappyFresh akan senaraikan kedai yang berhampiran kita. Kali ini aku pilih pasaraya Tesco.
Seronok pilih produk dan apabila nak sahkan pembelian baru daftar HappyFresh. Bila dah sahkan pembelian baru aku perasan ada e-mail boucer kod dihantar. Baru lah aku download aplikasi Happyfresh. Syukur sangat sebab personal shopper belum melakukan pembelian maka aku batalkan order yang pertama tapi senarai barang masih ada dalam aplikasi. Jika anda mengalami masalah macam aku nanti jangan risau, HappyFresh akan bantu anda. Arahan yang diberikan pun mudah sahaja difahami.


Maka kali kedua pengesahan kedua pembelian aku masukan kod baucer dan pilih pembayaran secara "Cash on Delivery" atau COD. Aku buka balik shopback, Nampak ada cashback RM2. Kira banyak untung juga lah beli barang dapur hari ini.
Sebelah kiri email kod diskaun, sebelah kanan adalah cashback dari shopback 
Dekat sini aku dah jimat duit parking dan minyak kereta. Selain itu jimat duit dari belanja anak-anak makan. Itu sahaja pengalaman yang aku nak kongsi hari ini.

Ahad, Disember 08, 2019

Ciri-ciri bendera Malaysia yang patut kita tahu.





Jika benar anda seorang rakyat bermastautin di Malaysia, pasti dari kecil anda telah biasa melihat bendera ini berkibaran di mana-mana. Lantaran kesilapan yang nampak kecil tetapi impak dan pandangan negatif yang amat besar diterima oleh negara kita. Baru-baru ini heboh di media sosial dan lain-lain alat sebaran tentang bendera Malaysia berbintang 5 yang dinaikkan di Kejohanan Kebangsaan Bola Keranjang Piala Lum Mun Chak di Stadium Hang Jebat. 


Baca juga:

Penipuan Pembelian Online


Berikut adalah ciri-ciri bendera malaysia yang kita perlu tahu adalah 


  1. 14 jalur melintang merah putih yang sama lebar bermula jalur merah di sebelah atas dan jalur putih sebelah bawah.    
  2. Bulan dan bintang disebelah atas bahagian kiri dalam kotak biru. 
  3. Bintang pecah 14 bukan 5 ye. Selalu kita pandai sangat nak buat bintang pecah 5 tapi bila buat pecah 14..Masyalah buruk rupanya.
  4. Merah untuk semangat waja
  5. Putih untuk kesucian
  6. Kuning untuk pemerintahan beraja
  7. Biru untuk agama islam sebagai agama rasmi.
Kenapa perlu heboh apabila bendera Malaysia berbintang lima dinaikkan di Kejohanan Kebangsaan Bola Keranjang Piala Lum Mun Chak? Ini kerana kesilapan kecil ini menggambarkan betapa pihak penganjur tidak peka terhadap benda sekecil ini. Benda ini kecil sahaja tapi impak dia amat besar dimana seluruh dunia akan keliru...adakah negara Malaysia telah tukar bendera nya. Atau adakah sangat kurang semangat cintakan negara dikalangan rakyat Malaysia? Sebenarnya budak tadika telah diajar semangat cintakan negara dengan mempelajari dan menghafal warna dan ciri-ciri jalur gemilang. Kemudian kanak-kanak ini diajar lagu-lagu semangat patriotik. Maka wujud pelbagai persoalan dan isu apabila hal seperti ini terjadi. Semoga hal Seperti ini tidak akan berulang lagi.

Baca Juga:

ShopBack



Baru-baru ini kami balik kampung...seperti biasa kakak humaira akan bawa bekal buku. Kali ini dia bawa buku lukisan. Maka aktiviti melukis lah. Kebetulan pula dia lukis bendera Malaysia. Maka kita ambil kesempatan tanya tentang ciri-ciri Jalur Gemilang dekat dia...Nah!!! budak darjah satu pun tahu ye bintang bendera Malaysia ada 14 bucu.






Sabtu, Disember 07, 2019

Labur atau Bayar Hutang

 Ada kes orang bila ada duit lebih dia akan fikir untuk melabur dulu atau nak bayar Hutang dulu.

Kalau Hutang pada orang bagus bayar dulu ,sebab selagi dia menyumpah hidup kau selagi tu duit kau tak pernah cukup🤣.( Selalunya makin liat bayar Hutang Makin susah hidup)

Baca juga:

Adakala kita perlu pentingkan diri sendiri


Kalau hutang belajar dan bayaran bulanan kira mampu bayar dengan ujrah 1% bagus diteruskan bayaran tetap.(Mana nak cari pemberi hutang pemurah)

Kalau hutang credit kad interest 18% setahun bagus bayar dulu kalau tak mahu sengsara selama lama.

So nak labur ke nak bayar Hutang?

Labur pada pendidikan kewangan Dari sumber yang sahih.Bukan skim advanced 10k.

Baca Juga:

The Dave Ramsey: Suami sahaja kerja, macam mana nak kawal kewangan?



Labur pada instrumen yang dijamin kerajaan.Bukan skim mlm ye.

Labur pada bisnes yang anda minat dan ada juga permintaan.Boleh taip Google/Shopee .Bukan minat diri sendiri dan tiada permintaan nanti syok sendiri.

*Ini hanyalah pendapat peribadi tidak kena mengena dengan yang pernah Hutang dengan saya atau tidak😇


Isnin, Disember 02, 2019

Banjir 2019

Assalamualaikum dan selamat pagi. Malam tadi dengar berita mengatakan beberapa kawasan di Pantai timur terutama Terengganu dan Kelantan telah dinaiki air dan ada mangsa telah pun berpindah ke penempatan sementara.

Menurut Jabatan Meteorologi Monsun Timur Laut akan bertiup bermula hujung oktober sehingga Mac tahun depan dan dijangka tahap banjir yang bakal dialami adalah sama keadaan seperti tahun 2016 dan 2017. Kiranya tahun lepas 2018, banjir tidaklah seteruk tahun sebelumnya.

Oleh kerana ayah berada di terengganu dan rumah ummi pun berada berhampiran pantai...wajar untuk aku sentiasa mengambil tahu perkembangan banjir. Aku suka masuk FB NADMA (Agensi pengurusan bencana negara). Info yang diberikan pantas dan cepat.

Kat bawah status FB NADMA yang aku copy paste ye...

Laporan Terkini Kejadian Bencana Seluruh Negara sehingga 4 pagi, 2 Disember 2019.
Untuk maklumat terkini mengenai situasi bencana mohon layari Portal Bencana di http://www.nadma.gov.my/bencana2/



Sekarang musim banjir dan hujan.... Nasihat kepada semua berhati-hati dan berjaga-jaga selalu ye.


Ahad, Disember 01, 2019

Auto Whatsapp VS Chatbot VS Ecommerce

Proses pembelian menggunakan dua sistem auto yang tengah popular sekarang:

1. Auto Whatsapp

Facebook -> Whatsapp -> Website

2. Auto Messenger (Chatbot)

Facebook -> Messenger -> Website

Akhir sekali, semuanya menuju ke website juga. Info di website lebih tersusun & lengkap dengan payment gateway.

Begitulah, betapa pentingnya website & ecommerce.

Whatsapp atau messenger hanya jadi medium engagement untuk bagi info tambahan & kumpul database. Nak blast promosi akan datang, boleh guna database yang terkumpul.

KELEBIHAN SISTEM AUTOWHATSAPP & AUTO MESSENGER

1. Ramai yang selesa dengan whatsapp & messenger.

2. Ada engagement & interaksi pantas dengan pelanggan.

3. Dapat kumpul database.

4. Proses berlaku secara automatik & flow yang sistematik.

KEKURANGAN SISTEM AUTOWHATSAPP & AUTO MESSENGER

1. Tak lengkap.

Tak integrate dengan payment gateway. Fungsi payment dalam apps Whatsapp & Messenger belum diaktifkan lagi di Malaysia.

2. Mahal.

Kos bulanan lebih kurang RM200 untuk maintain satu sistem. Sama, bahkan mungkin lebih mahal daripada kos untuk website ecommerce.

3. Annoying.

Skrip melewah. Kononnya mesra pelanggan. Banyak sangat blast notification.

4. Leceh.

Banyak sangat perlu klik, klik & klik lagi barulah dapat info penuh serta cara bayaran.

PELUANG

1. Guna integrated funnel & digabungkan dengan website ecommerce. Boommm...

2. Fungsi whatsapp & messenger payment akan diaktifkan secara rasmi pada masa akan datang. Boleh bereksperimen dari sekarang.

3. Kuasai semua channel & tempat pelanggan berkumpul. Bina team khas untuk setiap channel yang berbeza.

Ada sifu autowasap atau chatbot yang nak try buat full integration dengan website ecommerce ke? Tak tahu la boleh ke tidak. Kita buat dia.