Ahad, Februari 11, 2024

Apabila anak persoalkan kenapa ummu abi tak benarkan dia membaca novel online - WATTPAD.

Semakin membesar seorang anak makin besar cabaran yang perlu ibubapa hadapi. Adakala tindakkan ibubapa dipersoalkan. Anak-anak sekrang bukan seperti kita zaman 90an dahulu. Kalau ibu bapa kata tidak, iya kan saja..menurut sahaja..Tapi anak sekrang lebih kepada persoalan dan pertanyaan. Jika kehendak tidak dituruti akan ditanya sebab. Jika diberi sebab maka, akan dibandingkan pula. 

Kisahnya beberapa bulan lepas kakak humaira bercerita tentang kawan membaca novel online, maka dia pun mintalah kebenaran untuk baca sama. Macam biasa apabila kami buat Family link, apa-apa web yang dia nak buka kena ada kebenaran ibu ayah. Notifikasi untuk kebenaran akan sampai ke telefon ibu ayah. Pada awalnya, suka lah maknya ni. Wah anak ada semangat nak membaca...kena sokong ni... tapi bila buka link tersebut..Eh apa ni cerita semua 70% cerita untuk 18tahun ke atas. Anak aku 12tahun pun belum. Langkah seterusnya kita bincang lah dengan bapa dia, bukan apa kalau anak memberontak, mak boleh kukuhkan hujan dengan pendapat bapa dia. Budak sekarang bukan macam dulu mereka akan tanya kenapa begitu, kenapa begini....

Perbincangan secara whatsapp supaya anak dapat baca.

Sebelum kami menentang sepenuhnya, Mr.Y kata cuba tengok ada 'parental control' atau tidak sebab ada je novel-novel islamic dan sesuai untuk awal remaja. Jom kita tengok apa kata google..(malas nak cerita panjang...copy paste aja lah.)
  1. Can you put an age restriction on Wattpad? Wattpad doesn't have parental controls but does have a variety of features to help your teen manage who they interact with and what kind of content they see. Reporting functions help keep themselves and the community safe. (maknanya anak aku boleh habis baca dahulu sebelum aku tahu. Ye aku boleh tahu dengan tengok history apa dia buka dan baca.)
  2. Should a 14 year old have Wattpad? Unfortunately, while Wattpad can be a source of entertainment and creativity for kids, it's also full of content which is inappropriate for young readers. Through stories on Wattpad, children could be exposed to: Suggestive and erotic content, including sex stories and mature themes. (terang lagi nyata dia kata ada kandungan yang tak sesuai untuk pembaca muda, itu yang umur 14tahun, anak aku hok sulung, 12tahun pun belum).
Oleh kerana kakak humaira ini sejenis yang bercerita apa saja berlaku di sekolah, maka hampir semua  kejadian di sekolah aku tahu. Hasil dari penceritaan dia juga aku decide untuk menghalang dia dari membaca novel online yang tak sesuai. Antara sebabnya adalah...

  • Suatu malam dia tanya macam mana bentuk kondom dan apa fungsi kondom. Aku tanya mana dia tahu hal kondom, ok dekat sini kita kena bagi pendidikan awal seks. Al-kisah aku tanya macam mana dia tahu benda tersebut. Dia kata ada kawan perempuan tanya kawan lelaki, "xxx kau tahu tak kondom itu apa?" budak lelaki tersebut terus kemerahan dan malu. Aku tanya mana kawan dia tahu perkataan itu? dia kata kawan baca kat watpad.  Bila balik dari sekolah kakak dengan sepupu dia pun buka google dan search barang itu tapi yang keluar semua yang berkaitan termasuk yang tak sepatutnya. Aku tanya apa perasaan bila dapat gambaran dari google, kakak jawab "geli". Maka ummu kata, apa-apa benda yang kakak dengar dari sekolah dan tak tahu tanya ummu dulu, kalau sesuai ummu suruh cari kat google kalau tak ummu terangkan. Kalau ummu tak mampu abi akan terangkan.
  • Pada pendapat aku budak sekolah rendah belum sesuai untuk terlibat dan berimaginasi sesuatu yang berunsur cinta kekasih (aku tak reti nak jelas, faham-faham sendiri lah). Bila balik kakak cerita, kawan kata sweet lah kalau lelaki bawa perempuan pergi dinner dan bagi bunga. Kakak pun rasa sweet je, abi pernah tak buat kat ummu tak macam tu. ahahhahaha...aku cakap, usahkan jambangan bunga, bunga sekuntum pun abi tak pernah bagi sebab awal-awal ummu dah cakap dari bagi bunga baik bagi duit, boleh ummu beli apa ummu nak makan. So tak perlu berangan dari zaman sebelum kawen sampai anak dah nak masuk 6, tak pernah dapat bunga. Maka kami gelak sama. Lepas gelak dia tanya, ummu 'love bite' apa? Kawan kata kalau lelaki sayang perempuan akan tinggal kesan 'love bite'. Ya Allah, macam mana ummu nak terang ni....Nasib dia sambung, kesan sweet-sweet pergi dinner dan dapat bunga itu love bite lah kan...Ummu iyakan aja...insyallah one day ummu cerita yang sebenar..jantung nak luruh dengar soalan awak...
Banyak saja lagi story dia tapi aku bagi dua je lah contoh...Jangan salah faham, kawan-kawan kakak semua baik-baik dan pandai...perasaan nak tahu sesuatu membuat mereka bertanya, mungkin ibubapa tak bagi respond ketika anak bertanya atau mungkin juga mereka tak puas hati dengan jawapan yang ibubapa beri menyebab mereka bertanya rakan sebaya. Ye lah, kita bukan pakar menjawab semua persoalan anak-anak sekarang sebab kita dibesarkan dengan dunia penuh sempadan, anak-anak sekarang dibesarkan dengan dunia tanpa sempadan.

Sebagai balasan kepada halangan membaca novel online, kami bawa anak-anak ke kedai buku dan suruh mereka pilih buku sendiri. Alhamdulillah kakak happy balik sebab dapat beli buku walaupun awalnya kecewa bila ummu abi tak bagi baca wattpad. 

Tak menyempat, dalam kereta terus baca. Ummu snap gambar pun tak sedar.

Itu sahaja perkongsian kali ini. Kita perlu corak pemikiran dan peribadi anak-anak sedaya upaya kita. Jika berlaku sesuatu diluar kawalan, anggaplah ia ujian untuk kita tempuhi. Jumpa lagi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik