Isnin, Ogos 17, 2020

Vaseline Expert Care (Sensitive Skin Rescue) menyelesaikan masalah ruam peluh dengan lebih cepat.

Ruam peluh atau dikenali sebagai Miliaria dalam dunia perubatan merupakan masalah ruam yang wujud akibat berpeluh. Ia merupakan gejala biasa dalam masyarakat kita akibat iklim negara kita yang panas lembab sepanjang tahun. Ianya boleh dialami bermula dari usia bayi lagi. Tetapi gejala ini boleh menjadi sangat teruk bagi sesetengah individu. Keterukkan boleh terbahagi kepada tiga. Boleh baca lebih lanjut pasal ini dekat blog Dr.Zubaidi-Miliaria atau ruam peluh.

Kali ini aku nak kongsi pengalaman aku merawat anak yang mengalami masalah ruam peluh dan kulit sensitif. Uwais sejak usia setahun setengah menunjukkan ruam yang agak teruk apabila berpeluh. Keadaan menjadi makin teruk apabila dia gatal dan mula menggaru sehingga berdarah. Sehingga sampai satu saat kami terpaksa memasang aircond. Aku juga pakaikan gel alovera untuk bagi dia rasa nyaman. 

Semenjak Uwais masuk sekolah, balik saja badan berpeluh, kadang-kadang sampai basah baju. Jawapan cuaca panas sangat. Maka di lipatan siku dan lutut, muncul ruam peluh. Aku dah risau takut ruam naik sampai ke leher. Maka aku cari lah losyen atau krim yang sesuai. Jumpa ada orang kata Vaseline intensive care, sesuai. Petang lepas Mr.Y balik kerja terus ajak pergi cari. Balik terus pakaikan, Alhamdulillah selang beberapa hari pakai, ruam berkurangan. Tapi lebih kurang seminggu lepas itu ruam peluh naik dekat leher. Kali ini agak teruk sebab biji-biji macam ada air di dalamnya. Kita pakaikan Vaseline intensive care...tapi kesan tak secepat dekat tangan, ruam pulak dah mula merebak ke muka. Mungkin silap aku juga sebab bagi dia makan seafood time tu, org dah gatal, bagi seafood makin gatal lah kan.

Tetiba ada posmen hantar barang. Rupanya aku terpilih untuk try and review Vaseline Expert Care(Sensitive Skin Rescue). Maka bermula malam tersebut aku pakaikan 2 kali sehari, selepas mandi pagi dan selepas mandi petang. Alhamdulillah,nampak serasi sangat. Tak sampai tiga hari bukan setakat ruam hilang, parut pun tinggal samar-samar. Aku bukan stakat pakaikan dekat leher, dengan muka sekali aku sapu. Uwais tak kisah sapu dekat muka sebab bau dia best dan tak melekit.

Saiz dia sedang elok, tak kecik sangat dan tak besar sangat. Senang nak bawa kemana dan masuk beg pampers adiknya. Maka yang hijau untuk hana, humaira dan uzayr, manakala uwais pakai yang putih. Satu keluarga suka produk keluaran vaseline.

Keadaan kulit Uwais sebelum guna dan selepas 2hari guna.

Bila ada anak yang cepat dapat ruam peluh selain menggunakan produk atau ubatan yang sesuai, kita perlu suruh mereka cepat-cepat mandi selepas peluh kering. Aku juga sabun khas untuk kulit sensitif kepada uwais, tapi dia seorang je lah pakai...ramai-ramai pakai nanti cepat habis lak. Mahal kot sabun tu...seketul sabun Uwais boleh beli 10 ketul sabun mandi biasa.

Itu sahaja perkongsian aku petang ini. Harap berguna untuk yang mengalami Miliaria dan kulit sensitif.

#VaselineMy #ExpertCare #SkinStrong #TryandReviewMY

3 ulasan:

  1. vaseline memang bagus untuk merawat kalau kulit kemerah-merahan. anyway jemput join GA https://penselduabee.blogspot.com/2020/08/merdeka-giveaway-by-eknsofi.html

    BalasPadam
  2. Salam, blogwalking here. done follow blog ini. Produk vaseline mmg bagus. huhu

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik