Ahad, Mac 24, 2019

Recovery RAW USB Driver

Assalamualaikum, pagi ini kita nak share masalah yang dah setel tapi mungkin berulang pada masa hadapan. Kenapa nak share dekat blog? Sebab kita manusia mudah lupa, setidaknya kalau simpan sini kita boleh rujuk pada masa akan datang.

Tahukan apa dia USB Driver? USB Driver adalah aksesori laptop seperti pendrive, memory card, external hard-disk. AL-kisahnya, jumaat Mr.Y balik kerja mengadu pendrive tak dapat buka...dia suruh Format bila cucuk...masalahnya ada banyak fail kerja dalam pendrive. Maka sebelum format kalau dapat nak selamatkan fail-fail dia tu. (Bila Mr.Y mengadu macam ni, aku dah tahu...dia nak aku selesaikan masalah ni seperti kebiasaannya).

Dia keluar window macam ni...Jangan terus Format.

Aku search dekat internet jumpa Mr.KJ Blog, dia ajar macam mana nak check disk dulu... aku folow step by step....tapi step ke-3 aku dapat hasil USB in RAW Format System...Mamat ni pulak kata kalau dapat Hasil RAW baik buang jer...hampeh betul...tapi tak apa..setidaknya aku tahu disk berada dalam format RAW. Tq Mr.KJ

Aku pun try jugak guna software yang dia suruh download tu...tapi tak berjaya...maka pencarian diteruskan lagi tapi dengan lebih detail..sbb sekarang dah tahu pendrive dalam bentuk RAW. Pencarian tak sia-sia, jumpa web wondershare. Maka kita ikut lah arahan dalamnya secara berhati-hati.... tetiba nak recover..alahai kena bayar pulak....Nak yang free....

Cari lain jumpa iBoysoft Data Recovery...Alhamdulillah...setel masalah.... 

Jumlah masa dihabiskan untuk selesai adalah 2jam...









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik