zazzle wedding

Wedding

Isnin, Mac 12, 2018

Pergaduhan Ibu bapa

Assalamualaikum...  tajuk hari ini agak berat bagi aku.  Sebenarnya dulu humaira pernah cerita bahawa ibu bapa kawan dia bergaduh.  aku tanya mana tahu mak ayah kawan dia gaduh,.  Dia jawab kawa  dia bagitahu.  Aku pun cakap,  apa2 berlaku dalam rumah jangan cerita dekat orang lain tahu.  Tapi faham-faham je lah budak-budak,  depan kita mereka gaya seperti faham tapi sampai luar ada je csrita dirumah sampai dekat cikgu dan kawan-kawan. Masa itu pertama kali humaira tanya "kenapa kakak tak pernah nampak ummu abi bergaduh?"  Masa tue aku lupa apa aku jawab.  hehhehe...

Hakikat kami sekeluarga tak melayan drama di tv.  Kenapa?  Sebab pada pandangan kami drama-drama kebanyakkan beri kesan negative. Tapi waktu awal-awal dalam pantang,  aku terlalu penat nak melayan mereka.  Mr. Y pula banyak urusan nak di selesaikan...  masak makanan mak,  masak makanan anak,  basuh baju,  sidai baju,  mandi baby... hampir 100% kerja rumah dia buat... belum masuk urusan pendaftaran nama bayi,  ambik hantar tukang urut.  Maka kami bagi kelonggaran waktu petang mereka tengok tv,  malangnya waktu itu disiarkan drama melayu yang ada adengan suami isteri bergaduh. Maka soalan kakak humaira dan hana. 

"kenapa mak ayah dia bergaduh? kenapa mak ayah tak bincang baik-baik. "
aku jawab " kakak dengan hana tengok sebab apa mereka gaduh? "
" dorg gaduh sebab mak dia kata tak cukup duit,  "
aku balas" haa... ye lah tu.. "
" nanti kalau ummu tak cukup duit,  ummu cakap kasar macam tue lah dekat abi? "
" insyalah tak."
" ktorg tak nak ummu dengan abi gaduh.  takut lah kakak dengan adik-adik nanti"


sebenarnya banyak kesan negative dalam jiwa dan perkembangan akhlak anak-anak jika ibubapa bergaduh.  tambahan lagi andai bergaduh didepan mereka.  Mereka mendengar suara mak ayah tinggi sedikit pun dah takut apatah lagi kalau bergaduh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik

Teman Blogger