zazzle wedding

Wedding

Rabu, Januari 10, 2018

Insurans dan pinjaman: kenapa rumah yang dibeli oleh si suami adakalanya di lelong selepas beberapa bulan walaupun memiliki Insurans Pinjaman Perumahan?

Assalamualaikum

Hari ini nak buat sedikit catatan untuk rujukan pada masa akan datang.....persoalan yang timbul adalah:

gambar google


"Jika si suami seorang penjawat awam meninggal kenapa rumah yang dibeli oleh si suami adakalanya di lelong selepas beberapa bulan. Bukan ke pembelian rumah menggunakan pinjaman perumahan memiliki insurans dimana jika berlaku apa-apa kepada peminjam, rumah tetap menjadi hak milik waris?"

Ini kerana untuk beberapa bulan selepas kematian waris perlu membayar sendiri pinjaman perumahan. Ramai yang tersilap menganggap pengurusan pinjaman perumahan adalah sama dengan pengurusan pencen. Sebab itu ada waris yang mendapat pencen setelah beberapa tetapi rumah tetap kena lelong oleh pihak bank.

Apabila situasi ini berlaku pengurusan adalah agak leceh kerana anda perlu turun naik, telefon sana sini yang agak banyak. Jika berlaku kematian kepada penjawat awam yang beli rumah, maka waris perlu menguruskan pinjaman perumahan yang dilakukan oleh si mati di bahagian pengurusan pinjaman perumahan, ia berbeza dengan pengurusan pencen si mati. Di sini penting untuk waris yang dipercayai (selalunya pasangan hidup anda) mengetahui nombor pinjaman dan insurans perumahan tersebut. Sebab itu setiap fail berkaitan perlu di simpan di suatu tempat yang mana pasangan anda tahu. Setelah selesai urusan di bahagian pinjaman perumahan barulah waris boleh berhenti melakukan pembayaran bulanan pinjaman perumahan kerana selalunya perjanjian pinjaman perumahan memiliki insuran sekali.

Ok ini je lah maklumat ringkas yang Mr.Y dapat kongsi dengan aku dalam kereta sambil layan anak-anak berborak.

2 ulasan:

Sila komen yang baik-baik

Teman Blogger