Khamis, September 14, 2017

Kebakaran Pusat Tahfiz



 Assalamualaikum, hari ini kita dikejutkan dengan berita sedih berkaitan kebakaran pusat tahfiz seperti berikut:

Kuala Lumpur, 14 Sept. 2017 - Lebih 20 pelajar dan tenaga pengajar dilaporkan maut dalam kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, di sini, awal pagi tadi. Jabatan Bomba dan Penyelemat Kuala Lumpur berkata, kebakaran dipercayai bermula jam 5.10 pagi dari tingkat atas bangunan. Difahamkan, semua mayat masih di lokasi kejadian. Bomba berkata, 20 mangsa dilaporkan cedera manakala tiga kritikal. Mereka kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL). Polis menutup laluan di Jalan Keramat Hujung, yang menghubungkan Jalan Pasar Keramat ke Bukit Pawang, susulan kejadiam Sama2 kita sedekah Al Fatihah dan semoga mereka ditempatkan bersama-sama orang-orang yg beriman..aamiin..

 Sebagaimana kebiasaan apabila berlaku bencana maka akan ramai yang berkumpul dengan peranan masing-masing termasuk mereka yang ghairah merakam setiap detik yang berlaku. Rakaman dilakukan disebarkan dalam media sosial  yang boleh dikatakan hampir setiap orang ada. Berikut adalah pesanan ringkas dari Dr.Zubaidah Jamil Osman berkaitan video dan gambar yang mula menjadi tular.
Saya dengan rendah hati memohon ahli group tidak memforwardkan video kejadian kebakaran kepada kumpulan lain. Pihak Psych HKL sedang menjalankan Paychological First Aid (PFA) utk mangsa terselamat dan pihak keluarga terdekat. The video clip can be very traumatising and disturbing for those who are trying to cope with these challenging and difficult times.
Terima kasih.

Dr Zubaidah Jamil Osman
President
Malaysian Society of Clinical Psychology              


         
JANGAN SEBAR GAMBAR MANGSA RENTUNG!!!!!

Berikutan kes kebakaran Pusat Tahfiz yang riuh disebar dalam What's Group hari ini. Saya mohon jasa baik semua "JANGAN SEBAR GAMBAR MANGSA RENTUNG ATAU DALAM KEADAAN NGERI!" Jaga hati keluarga mangsa. Apa perasaan kita jika mangsa itu anak2 kita..SANGGUP KITA SHARE? KALAU TAK SANGGUP, JANGAN SHARE...

Tanda iman seseorang adalah MAHU KEGEMBIRAAN UNTUK ORANG LAIN SEPERTI APA YANG KITA DAPAT dan.. TAK MAHU KESEDIHAN UNTUK ORANG LAIN SAMA SEPERTI KESEDIHAN YANG KITA DAPAT..

Kalau dah ada yg share... harap padam dan saling tegur menegur...

#copypaste sila forward!

1 ulasan:

  1. Memang sedih dengan kejadian ni... memang betul, gambar mangsa at least blur kan... klu video better tak payah sebar... kesian kat family... mesti diaorang sedih...

    BalasPadam

Sila komen yang baik-baik