Sabtu, April 01, 2017

Sains bermula dari diri kita

Assalamualaikum, semalam 31 Mac 2017 telah berlansung satu sesi pengenalan tentang sains kepada anak-anak sedidik. Siapa yang beri pengenalan ini, tidak lain dan tidak bukan adalah Mr.Y. Kisahnya bermula apabila cikgu sekolah Kakak Humaira tanya Mr.Y boleh buat ceramah ringkas atau tidak di sekolah mereka. Maka bersetuju lah nak bagi ceramah tersebut. 

Menghampiri hari untuk program slaid belum prepare, maka sebagai isteri yang berlatar belakang bidang sains menawarkan diri untuk buat slaid (sebenarnya maknya pun excited bila abi kena buat talk dekat sekolah kakak). Slaid simple sahaja yang dibuat pun kerana hanya 30minit masa diperuntukan. Slaid merangkumi:

  • cover
  • apa itu sains
  • contoh fenomena/ keadaan sekeliling berkaitan dengan sains.
  • Sains dan diri kita
  • Cita-cita (kerjaya) dalam bidang sains
  • Permainan (perbezaan cap jari)
Seterusnya kita cerita berdasarkan gambar.

Mr.Y sedang bersiap di luar kelas. Sewaktu sarapan pagi Mr.Y tanya mana lab coat dia, kita bagi lab coat dengan cadangan bawak PPE (Personal Protective Equipment) sekali. Sebabnya penampilan yang lain dari lain akan menarik minat kanak-kanak. Kesanya mereka akan memberi perhatian.
Sebelum mula sesi ceramah, lagi pun cikgu bagitahu mereka turut menjemput ibubapa pelajar untuk datang sama. Maka kita bergambar dahulu. Hana nak duduk dengan kakak. Suka dia dapat join kakak ke sekolah.  Barisan belakang: Cikgu Dewi, Mr.Y bersama uwais, Cikgu Salina (pelajar panggil Cikgu Nenek) dan Cikgu Bee.

Uwais nak tolong Mr.Y beri talk. Tapi nasib dia hanya stay skejab sahaja dekat Mr.Y
Sesi Pembentangan. Semua khusyuk dengar.

Penggunaan alat bantuan mengajar menarik kanak-kanak nak tengok, tambahan apabila cermin mata yang dipakai berbeza dengan dengan yang ada di kedai atau yang sering dipakai orang awam. Sewaktu ini Mr.Y tengah jelaskan tentang kerjaya sebagai seorang saintis. Nampak tak dalam gambar ada ibu bapa turut serta.

Sesi permainan...ukur saiz tangan dengan rakan adakah sama. seterusnya beberapa pelajar buat cop jari di kertas dan diminta lihat perbezaan cop jari mereka.

Sesi Soal jawab...yang dapat jawab dapat hadiah.Hihihi...ini adalah untuk melihat keberkesanan penyampaian ceramah Mr.Y

Selesai sesi pembentangan dan soal jawab, pelajar diberi keizinan untuk menyentuh dan mencuba beberapa peralatan yang dibawa. Seronok tengok reaksi mereka. 
Penyampaian cenderamata dari pihak SEDIDIK.

Antara jawapan lucu kanak-kanak bila ditanya.

Soalan: Apa beza matahari dan lampu? 
Jawapan:lampu ada boleh buka suiz
S: Matahari ada suiz untuk dibuka atau tidak?
J: Ada

S: Kita makan guna apa?
J: guna cermin mata
J: guna gigi



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik