Rabu, April 12, 2017

Hakikat sifat Kehambaan

Jaga diri agar sentiasa waspada dari melakukan dosa yang tak di sengaja. Apatah lagi dosa yang nyata. Segala yang kita lakukan hendak lah niat demi Allah yang Maha Pencipta.

Jiwa akan derita jika kita lupa menjaga sifat kehambaan. Hakikat jiwa yang derita tak akan lihat dengan mata kasar tetapi ia dirasai oleh hati. Apabila hati tidak merasa aman, maka kembali lah kepada Allah, merujuk dan merayu kepadaNya agar ditunjukkan jalan mana benar dan mana perlu diambil.

Malu sesama manusia tidak sepenting malu kepada Allah kerana kita meminta dan merasa nikmatnya setiap hari. Jika kita malu orang melihat penampilan kita yang selekeh, adakah kita turut merasa malu bertemu Allah dalam keadaan diri penuh titik-titik hitam?

Nafsu jangan dituruti, sebaliknya didiklah nafsu menurut kehendak imam dan keperluan. Nafsu jika dituruti tidak akan pernah surut tetapi akan makin bertambah dan membebankan.

Peringatan untuk diri kerdil yang bergelar insan lemah. Adakala timbul keinginan dan kemahuan yang sia-sia. Bersyukur dengan apa yang ada...Insyalah Allah akan tambah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik