Selasa, Mac 21, 2017

Tempat Makan Sibu: Ayam golek Faiq Cafe

Assalamualaikum dan apa kabar pembaca semua. Bersiaran lagi kita dengan topik yang menarik iaitu tempat makan sibu. Kali ini kita review pasal ayam golek yang dijual sebelah kedai makan Faiq Cafe, Desa Satria. Review makanan faiq cafe kita buat pada siaran seterusnya kerana masih belum mencuba apa-apa menu yang ada di Faiq Cafe kecuali roti.

Al-kisah nak dijadikan cerita, tadi petang Uwais mengamuk nak jalan. Mesti tertanya-tanya macam mana tahu bayi 1tahun 6bulan nak jalan. Bukan pandai cakap pun. Senang sahaja sebenarnya cara nak tahu, antaranya adalah
  1. apabila uwais ambik tudung suruh ummu pakai.
  2. uwais menarik beg yang selalu bawak keluar.
  3. Uwais senyap apabila diberi kunci kereta.
  4. Akhir sekali apabila dia diam masuk kereta dan tak mahu masuk rumah.
Maka kita ajak lah anak-anak pusing taman. Sampai depan Faiq Cafe nampak jiran ada jual ayam golek. Tanpa fikir panjang behenti beli. Tauke tanya nak ayam sekor ke nak sayap. Aku pilih untuk beli sayap.  Sementara nak tunggu ayam siap, kita beli roti kasi anak-anak makan, sambil itu dapatlah kita borak-borak sekejab dengan jiran merangkap penjual ayam golek. Lama dah tak borak. Kak dayang dan abang dihi adalah antara jiran paling awal kami kenal masa mula-mula duduk di desa satria.

Sampai rumah terus makan nasi bersama sayap golek, dimeriahkan dengan kari kentang dan kacang panjang.

Bersungguh-sungguh Uwais makan ayam.
 Review Sayap/Ayam Golek

Rasa sedikit manis  dan sesuai untuk kanak-kanak. Sedap dimakan ketika panas. Sos seperti sos ayam golek beli dekat pasar malam di semenanjung (tak pasti sos ayam golek dekat sibu). Kira makan sayap cicah sos tadi mengimbau kenangan makan ayam golek ayah beli dekat pasar malam. Rasa sos, manis dan tak pedas. Sesuai sangat untuk makan dengan anak-anak. Nak pedas kamu tambah sendiri cili padi.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik

Teman Blogger