Isnin, Julai 25, 2016

Renungan aidilfitri 2016

Ini kisah raya kami pada 2016. Hari raya ke-2 uwais masuk wad kerana demam dan tonsil. Bukan hendak bercerita pasal keadaan uwais tetapi hendak bercerita tentang 2 kisah yang boleh diambil iktibar serta pengajaran sepanjang berada di wad KK1 HKL...

Kisah 1
Seorang ibu muda mendodoi anak sambil mendukung ke hulu ke hilir. Dalam masa yang sama mulut sentiasa berzikir. Oleh kerana uwais pun tak dpt nak tdo maka aku pun bawa lah dia berjalan dan secara tak langsung menegur ibu muda ini. Menurut ibu ini saat mengandung tiada masalah. Bayi dilahirkan secara induce akibat terlebih tempoh. Apa yang berlaku selepas kelahiran amat menguji jiwa dan iman seorang ibu. Saat ini lah sokongan suami dan keluarga penting. Terutama sokongan dan rangsangan ahli keluarga. Setelah melahirkan anak, ibu hanya dapat melihat anak untuk pengenalan jantina sahaja. Setelah itu anak terus dibawa ke hospital lain yang ada kepakaran yang lebih baik manakala ibu di tahan di wad akibat berlaku tumpah darah. Mesti anda tertanyakan, kenapa dengan bayi itu. Bayi ini lahir tanpa lubang punggung dan satu buah pinggang. Ya Allah,  berat ujian untuk wanita ini. Selepas hampir 2 minggu baru dapat ibu dan anak bertemu kembali. Itu cerita 3 bulan lps.

Ibu ini menceritakan ramadhan dia kali ini lsg tidak seronok. Aku bertanya kenapa. Jawabnya, kebanyakkan masa dia berada di wad tersebut. Awal ramadhan, pertengah ramadhan dan hujung ramadhan bayi masuk wad akibat demam. Demam berpunca dari punca yang berbeza-beza. Tetapi paling lama bayi berada di wad adalah hujung ramadhan...sehingga seminggu raya masih berada di wad. Sepanjang bayi berada di wad, sepanjang itu lah ibu berada di wad. Jika orang lain beraya dapat merasa juadah raya, baby dpt kumpul duit raya tetapi bagi ibu ini juadah hospital itu lah juadah rayanya dan baby kumpul segala macam antibiotic dan ubat-ubatan.

Pengajaran:
*Bersyukur Allah anugerahkan rezeki anak yang sihat dan sempurna.
*Redha dengan ujian yang sedikit kerana ada yang lebih teruk.

Kisah 2
Anak yatim bernama adam...mula-mula, aku ingat yang menjaga nya adalah kakak dia. Tapi agak terkejut apabila mak bagitahu yang jaga adam adalah penjaga rumah anak yatim. Setelah habis waktu melawat tinggal lah kami penjaga pesakit disini. Malam itu adam asyik mengadu sakit perut. Adam bari berusia 4tahun, apabila di tanya dia hanya mampu menunjukan tempat sakit. Doktor yang datang memeriksa berailih ganti tetapi tiada seorang memberi kata putus. Sehingga akhirnya turun pakar dan mengatakan esok jika sakit masih berterusan mereka akan buat scan. Akhirnya adam tertidur juga akibat kepenatan menahan sakit. Saat adam tidur aku memberanikan diri menegur penjaganya yang bernama fatin. Fatim rupanya seeang cuti dan akan sambung pengajian. Dia korbankan saat beraya bersama keluarga hanya untuk membantu pihak rumah anak yatim menjaga adam di hospital. Semoga allah membalas jasanya.

Keesokan pagi berlaku sesuatu yang amat menyentuh hati kecil ini. Ketika doktor sedang membuat rondaan dan 'review record' pesakit sampai ke katil adam, penjaga pergi ke tandas. Maka doktor hertanya "Adik, mak mana?" Adam diam, doktor tanya lagi, "Raya mak bawak jalan pegi mana?" Adam diam lagi, muka adam saat itu sayu sangat aku nampak. Seterusnya doktor tanya lepada jiran2 katil adam kemana pergi mak adam. Kakak depan katil adam. memberitahu, "doktor dia anak yatim, yang jaga penjaga rumah anak yatim, pwnjaga dia peegi tandas." Muka doktor agak terkejut, mungkin dalam masa yang sama terbit rasa bersalah dalam hati doktor.

Pengajaran:
*Hargai insan-insan yang masih bersama kita, nikmati masa-masa yang ada dengan sebaik mungkin.
*Jangan berkira untuk melakukan kebaikan, tak salah korbankan kegembiraan dan keseronokkan kita demi kemudahan insan lain.
*Hati-hati dalam mengutarakan soalan.

Ahad, Julai 17, 2016

"Pencarian bloglist by FARAH SANUSI"

Sebab kita tak banyak bloglist jugak...maka kita join segment ini....




http://farahsanusi.blogspot.my/2016/07/pencarian-bloglist-by-farah-sanusi.html

Jumaat, Julai 01, 2016

Baby vs Raya

Assalamualaikum

Alhamdulillah telah memasuki 25 Ramadhan 1437H. Tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk menyambut syawal. Banyak perkara yang perlu di selesaikan menjelang syawal. Apa yang paling seronok adalah jika anda menyambut syawal dengan insan baru buat pertama kali.

Beberapa perkara perlu diambil perhatian terhadap insan baru ini dalam kemeriahan syawal.
  1. Ellakkan bayi dari individu yang berpenyakit berjangkit seperti selsema dan batuk. 
  2. Pastikan bayi makan dan minum tetap teratur.
  3. Jaga waktu tidur bayi anda, jangan terlalu seronok beraya sampai abaikan anak yang penat.
Ok...itu je kali ini....

Teman Blogger