Ahad, Januari 10, 2016

Setelah seminggu kakak sekolah

Hari jumaat 8/1/2016 genap 5 hari kakak masuk sekolah sedidik.

Menu Bekal

Alhamdulillah selama 5 hari jugak kakak tidak miss bekalan ke sekolah. Ini menu bekal kakak minggu pertama...

Isnin - roti sapu coklat & kurma, air coklat
Selasa - nasi goreng kampung, air coklat
Rabu - Roti Sapu planta & Kaya, Roti sapu mentaga kacang & coklat, air kosong
Khamis - Roti sapu planta & kaya serta cokodok pisang, air kosong
Jumaat - Nasi goreng telur, air kosong

Bukan menjadi suatu masalah besar nak sediakan bekal kakak humaira kerana memang sejak ada anak kecil menu makanan seharian di masak awal pagi. Selalunya lepas subuh aku akan bersilat dekat dapur. Maka dapat lah Mr.y bawak bekal ke pejabat setiap hari.(wpun kadang2 ada terlajak tidur so tak sempat sediakan.)

Agak2 apa menu bekal abi dan kakak untuk minggu seterusnya. Idea bekal selalu malam sebelum tidur baru ku fikirkan... apa nak makan esok, sebelum tidur keluarkan apa yang perlu dari peti ais...


Kebersihan


Apabila anak-anak pandai melangkah @ bertatih, kami mula mengajar mereka menjaga kebersihan terutama apabila memasuki bilik air. Nak masuk bilik air kena pakai selipar, sampai kami pernah bawak balik selipar toilet ke KL & Terengganu sbb kakak & hana nak pakai waktu masuk bilik air. Ye lah kita siapkan selipar orang tua tapi selipar anak tak sediakan. Patut ajar dari kecil...

Hari ke-2 bersekolah kakak balik kakak terus nak kencing,
Ummu: kenapa kakak tak kencing dkat sekolah tadi?
Humaira: tak ada selipar kat tandas sekolah.
Ummu: Abis tue kakak tahan lah?
Humaira: yelah, kan ummu kata masuk tandas pakai selipar.
Ummu: Tandas sekolah bersihkan...kalau kakak nak kecing, jangan tahan...nanti terkencing dalam seluar lagi susah...
Humaira: Ye lah... cakap lah sayang..

Bahasa percakapan

Ok sejak bersekolah kakak suka dipanggil sayang. Setiap kali lepas tolong ummu dia akan minta di peluk... antara ucapan sayang yang dia suka...hana pun ikut sama nak peluk & sayang

"Terima kasih sayang...Tolong sayang...Baiklah anak ummu ni sayang...Bagus kan sayang"

Dengar lah pengucapan sayang dan pelukan dirumah puas2 wahai anak, moga engkau tidak mencarii kasih sayang diluar yang tidak sepatutnya...yang paling buat ummu terharu apabila kakak cakap

"ummu, kakak nak jadi anak soleh."
Inysalah kakak, kita usahakan sama-sama.


Aurat

Humaira di hantar sekolah yang bercampur antara muslim & non-muslim... Di sekolah aku perhatikan hanya humaira yang pakai tudung. Pada awalnya aku banyangkan humaira akan buka tudung setelah beberapa jam pakai... tapi selama seminggu sekolah dia tak pernah buka tudung di sekolah. bila ditanya kakak panas tak pakai tudung? dia jawab panas, tapi kan nant nampak aurat,...kena tutup. Sejak umur 3 tahun aku mula bercerita tentang aurat lelaki & perempuan dekat humaira...wpun aku tak pasti dia faham ke tak. Alhamdulillah nampaknya ada kefahaman sedikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik

Anda Mungkin Berminat dengan....

Follow by Email