Ahad, Januari 31, 2016

MENANGIS KERANA ANAK DI TENGAH MALAM.

MENANGIS KERANA ANAK DI TENGAH MALAM.

Suatu hari kami menonton rancangan tanyalah ustAzah. Ustazah menceritakan dia membawa beberapa orang wanita dalam suatu program  berjumpa dengan seorang kiai untuk bertanyakan kepada kiai tersebut. BAgaimana kiai itu mendidik dan membesarkan anak seramai 11 orang sehingga semua berjaya. Jawapan kiai sangat mudah dan simple....MENANGIS KERANA ANAK DI TENGAH MALAM...pendek kata MENANGIS DALAM SOLAT TAHAJUD.

Kita mungkin, telah menyediakan pendidikan terbaik, kehidupan terbaik dan keperluan terbaik untuk anak kita Tetapi kenapa anak kita masih belum berjaya, susah diatur dan banyak karenah. Ini mungkin kerana kita kurang atau mungkin tak pernah MENANGIS KERANA ANAK DI TENGAH MALAM.

Andai kita sudah sering menangis dalam tahajud kerana anak, tetapi masih juga tiada perubahan. Mungkin belum masa Allah nak kabulkan permintaan kita.

KATA ARWAH CIK, "ALLAH SIMPAN DULU PERMINTAAN KITA. KALAU TAK KAT DUNIA, INSYALAH DI AKHIRAT ALLAH BAGI APA YANG KITA MINTAK.."

Jumaat, Januari 29, 2016

Takaful Ikhlas bersama keluarga Yamanaimy

Asalamualaikum...kali ni nak cerita apa yang kami sekeluarga lakukan pada 27/01/2016...mula-mula buat pasport, kemudian ikut Mr.Y belajar takaful dan last skali cari barang dapur.

Pasport antarabangsa

Oleh kerana uwais baru beberapa bulan dan hana baru 2 tahun...pasti sukar nak ambik gambar pasport dekat pejabat imegresen, maka untuk elak semua masalah tue aku decide nak photoshoot sdr gambo pasport...

Tapi siapa sangka nak ambik gambo kakak pun susah...ye lah humaira baru 4 tahun. Sampai org imegresen suruh kitaorg ambik gambar kat luar & datang balik. Kitaorg ckp bilanya nak dtg lg. Maka..cuba dan terus cuba...akhirnya dapat walaupun tak secun mana...

Nak tunggu pasport siap sejam, sambil2 menunggu anak2 layan game & video...waktu nak ambik ada seorang perempuan cina tanya ktorg sejak bila humaira & hana mula pakai tudung. Ktorg bgtaw lah seawal usia 1tahun ktorg dh ajar pakai tudung.



Meeting takaful abi

Plan asal siap pasport aku & anak2 balik rumah...tapi apakanbdaya pasport siap jam 12tghhari, cun2 time Mr.y ada kelas takaful. Apa lagi semua skali di angkut ke meeting. Meeting pulak buat dlam restoran kasturi... 

Usai makan, humaira keluarkan buku dari beg untuk baca...abis waktu sekolah, kak wani bawak anak dia yang nama damia datang skali. Adalah kawan untuk humaira & hana.
Alhamdulillah sepanjang abi kerja, anak-anak tak mengacau mana.


Giant sibu...

Ok dah petang, anak2 dah ngantuk, mula nak tunjuk ragam. Tapi barang dapur tak beli lagi... apa nak masak kalau tak beli kan... pujuk ajak masuk giant...masuk je hlg ngantok tgk patung2 banyak...
Itu je lah kisah kami hari tersebut.

Khamis, Januari 28, 2016

i-smart ~ Takaful Ikhlas


Hari ni kita bercerita pasal takaful ikhlas skit...


Tahniah Mr.Y


Pengguna Pertama yang berjaya menghantar borang permohonan menggunakan Apps I-Smart melalui Tablet Android di Sarawak.


Logo App I-Smart



Screen shoot FB Mr.Y

P/s : bukan nak cerita pasal takaful pun... nak bgtaw saya sokong husband saya dalam apa jua yang dilakukan...selagi tak bertentang dengan hukum hakam agama....







Jumaat, Januari 22, 2016

Kenapa nabi s.a.w berniaga?

Kenapa nabi s.a.w berniaga?

Sunnah? Nak kaya?

Nak tahu kenapa Islam menggalakkan umatnya berniaga?

Bukan sebab nak kaya. Tetapi sebab berniaga itu adalah suatu tarbiyyah. Tarbiyyah tentang kehidupan, kemudian mendekatkan diri menuju Tuhan.

Nabi s.a.w berniaga di usianya muda. Di usia 20 an. Dan nyata pada usia itu baginda masih belum dilantik menjadi Rasul. Jadi jelasnya kerja2 dakwah baginda tidak dibuat secara terang.

Orang yg berniaga ini tawakkal mereka sebenarnya lebih tinggi. Sebab mereka tidak tahu bila rezeki dalam berbentuk wang akan dapat. Mereka hanya akan buat kerja dan terus usaha. Dan tawakkal mereka mutlak pada Allah taala sahaja.

Kemudian apa?

Kemudian dalam berniaga mereka akan berjumpa dan melihat pelbagai ragam manusia, mereka akan kenal ramai orang ternama dan biasa. Di sini dalam konteks dakwah, nabi s.a.w akan belajar bagaimana untuk melihat ragam manusia dalam usaha dakwahnya sesudah dilantik menjadi rasul.

Kemudian lagi apa?

Ukhwah dan silaturrahim. Mereka akan kenal banyak orang baru dalam hidup mereka. Baik islam mahupun bukan Islam. Dan ukhuwwah akan terjalin, atas asbab perniagaan. Sebab itu dalam berniaga perkara pokok yg perlu dijaga ialah ' good contact ', masyarakat cina sangat menjaga hubungan ' good contact ' mereka. Dalam konteks dakwah nabi s.a.w, ' good contact ' digunakan dalam usaha dakwah baginda kelak. Mereka akan melihat keluhuran dan kejujuran baginda. Jika produk yg dibawa itu adalah dari buatan manusia pun sudah dijual dgn jujur, pastilah produk dari langit juga akan disampaikan dgn jujur. Apa produk itu? Iman dan Islam.

Kemudian pula apa lagi?

Berniaga akan bawa diri kita merentas pelbagai medan seantero dunia. Dengan berniaga kita akan melihat kepelbagaian budaya, dan akan terhasil idea untuk mnghasilkan produk yg terbaik. Contohnya goreng pisang cheese. Produk itu sudah lama wujud di Indonesia, kemudian dicipta dan dijual di Malaysia.Dan dalam konteks dakwah nabi s.a.w, baginda kerap berdagang ke sana ke mari, dan melihat kepelbagaian ragam manusia. Sewaktu muda, baginda menimba pengalaman bercampur pelbagai golongan manusia. Baginda tidak menilai manusia dari luaran. Sebab itulah dakwah baginda sampai ke setiap lapisan masyarakat. Tua dan muda, miskin dan kaya, hamba dan raja, lelaki dan wanita.

Perniagaan adalah satu tarbiyyah terbaik. Terbaik untuk mendidik jiwa anda dan belajar matlamat asal kehidupan. Perasaan tawakkal dan syukur paling banyak dalam jiwa orang yg berniaga.

Ramai antara kita membaca kisah sesudah nabi s.a.w menjadi rasul iaitu diusia baginda 40 tahun. Namun ramai yg tidak tahu apa yg baginda buat sewaktu usia muda.

Ketahuilah, baginda bukan duduk bersahaja. Baginda ditarbiyyah pelbagai cara. Salah satunya jalan perniagaan. Baginda bercampur dengan pelbagai jenis manusia untuk belajar mengenali umatnya. Baginda merantau untuk  mendekati kepelbagaian manusia.

Oleh itu, sunnah dalam perniagaan bukanlah mesti kaya. Kerana sunnah dalam perniagaan adalah tarbiyyah diri untuk menjadi hamba. Itulah cara Tuhan mengajar manusia.

Tingkatkan dalam hati rasa syukur dan tawakkal.

Sekiranya berniaga untuk kaya, maka tak perlu berniaga. Kerana berniaga nak kaya itu adalah kesilapan pertama.

Tetapi sekiranya berniaga untuk mencari nafkah dan berbakti memberi manfaat pada umat manusia, itulah matlamat asal perniagaan dalam agama.

Lupakah kalian pada sabda baginda, bahawa sebaik-baik umat nabi saw adalah yg memberi manfaat pada mukmin yg lain?

Sebenarnya konsep berniaga adalah memberi manfaat. Dan bukan nak kaya.

Berapa usia kita?

Contohi nabi s.a.w di usia kita.

Barulah ianya dipanggil mengikut sunnah.

Nak sayang nabi s.a.w? Kena tiru nabi s.a.w.

Sebab itu berniaga kena pegang 2 benda. Jangan malu dan jangan putus asa. Sebab dakwah juga tidak boleh malu dan putus asa. Barulah ia sunnah.

Aku juga pernah berputus asa berniaga. Tapi aku belajar rasa sakitnya jatuh, supaya kelak aku faham nikmatnya bangkit.

Sunnah itu bukan pada jubah, makanan atau pakaian.

Tetapi sunnah pada perlaksanaan.

Sholawatt...

Sumber: copy paste whatsapp group

Ahad, Januari 17, 2016

HUKUM SENTUH SUAMI & ISTERI KETIKA BERWUDHU' APAKAH WUDHU' BATAL?

Ramai yang masih RAGU tentang permasalah ini kerana kurang kefahaman dan pendedahan ilmu berkenaan dengannya. Maka sunnah mengeluarkan keraguan itu dengan memberi kefahaman ilmu yg jelas berdasarkan penghujahan dalil yg terkuat menurut perbahasan yg jumhur.

Di bahas secara ilmu , tidak ada dalil khusus dari hadis yg ada menyatakan batal wudhu jika bersentuh suami isteri, namun ia menjadi khilaf di kalangan para imam mazhab yang mengkaji permasalah fiqah ini lalu ia menjurus kepada 3 perkara iaitu,

1) Pendapat mana yang kata batal serta alasan hujjah
2) Pendapat mana yang kata tak batal serta alasan hujjah
3) Kesimpulan, pendapat mana yang TERKUAT, RAJIH, MAHSYUR, JUMHUR

Yang pertama, pendapat yg mengatakan batal adalah dari Mazhab Imam Asy Syafie, alasan hujjahnya adalah , Imam Asy Syafie mengambil dasar dalil dari ayat Quran iaitu pada  ayat yg ke 43 di dalam surah An-Nisa’ أَوْ لاَمَسْتُم النِّسَآءَ ".....atau kamu telah bersentuh dengan istri kamu".

Yang kedua, pekataan لاَمَسْتُم menjadi perselisihan pendapat yg muktabar dan pendapat yg terkuat mengatakan bahawa maksud ayat itu BUKAN merujuk kepada sentuh tetapi ia adalah "JIMAK" . Pendapat ini di sokong oleh MAJORITY para pakar ahli tafsir telah menafsirkan ayat tersebut dengan maksud jima’ diantaranya adalah sahabat mulia, penafsir ulung yang dido’akan Nabi, Abdullah bin Abbas, demikian pula Ali bin Abi Thalib, Ubai bin Ka’ab, Mujahid, Thawus, Hasan Al-Bashri, Ubaid bin Umair, Said bin Jubair, Sya’bi, Qotadah, Muqatil bi Hayyan dan lainnya. (Lihat Tafsir Ibnu Katsir 1/550). Pendapat ini juga dikuatkan Syaikh ahli tafsir, Ibnu Jarir dalam Tafsirnya 5/102-103 dan Imam Ibnu Rusyd dalam Bidayatul Mujtahid). 
Di usuli lagi dengan sandaran2 hadis soheh iaitu:-

Hadis Pertama dari Aisyah meriwayatkan bahawa, Nabi s.a.w pernah mencium sebahagian istrinya kemudian keluar menuju solat dan tidak berwudhu lagi. Saya (Urwah) berkata: Tidaklah dia kecuali anda kan? Lalu Aisyah tertawa. (Shahih. Riwayat Tirmidzi: 86, Abu Dawud: 178, Nasa’i: 170, Ibnu Majah: 502 dan dishahihkan Al-Albani dalam Al-Misykah: 323. Lihat pembelaan hadits ini secara luas dalam At-Tamhid 8/504 Ibnu Abdil Barr dan Syarh Tirmidzi 1/135-138 Syaikh Ahmad Syakir).

Hadits ini menunjukkan bahwa menyentuh istri tidaklah membatalkan wudhu sekalipun dengan syahwat. Demikian ditegaskan oleh Syaikh Al-Allamah As-Sindi dalam Hasyiyah Sunan Nasa’i 1/104.

Hadis kedua juga dari dari Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata: “Pada suatu malam saya pernah kehilangan Rasulullah n dari tempat tidur maka saya mencarinya lalu tanganku mengenai pada kedua punggung kakinya yang tegak, beliau solat di masjid seraya berdoa: “Ya Allah saya berlindung dengan ridha-Mu dari kemurkaan-Mu…”. (HR. Muslim: 486).

Hadits ini menunjukkan bahwa istri menyentuh suami tidaklah membatalkan wudhu. Adapun takwil Imam Nawawi dalam Syarh Shahih Muslim 4/152 bahwa kejadian tersebut boleh jadi kerana ada pembatas kainnya, maka menyelisihi zahir hadits. Namun pendapat yang lain menafikan kerana sudah tentu Nabi s.a.w solat  bukan secara isbal. (Lihat At-Tamhid 8/501 Ibnu Abdil Barr dan Tafsir Al-Qurthubi 5/146).

MAKA KESIMPULANNYA , pendapat yang pertama melalui sandaran Imam Asy Syafie adalah lemah. Asal hukum wudhu seorang adalah suci dan tidak batal sehingga ada dalil yang mengeluarkan dari hukum asalnya, sedangkan hal itu tidak ada, padahal kita ketahui bersama bahawa menyentuh isteri adalah suatu hal yang amat sering terjadi. Seandainya itu membatalkan wudhu, tentu Nabi s.a.w akan menjelaskan kepada umatnya dan masyhur di kalangan sahabat, tetapi tidak ada seorangpun dari kalangan sahabat yang berwudhu hanya karena sekedar menyentuh istrinya. Inilah yg dinukilkan oleh  Ibnu Taimiyyah di dalam kitab Majmu’ Fatawa. yang TERKUAT, RAJIH, MAHSYUR, JUMHUR adalah TIDAK BATAL.

Kadang2 ada insan yang dia x dpt yakin serta ragu dengan dalil dan tak dpt nak terima kenyataan yg benar bahawa sentuhan suami isteri itu telah disepakati secara jumhur ia tidak membatalkan wudhu' disebabkan masih aktif lagi adat pembatalan air di dalam majlis pernikahan.

Namun untuk mereka2 ini kita cuba bantu untuk jelaskan secara logik akal. Katakan kpd mereka apakah itu mahram? Mereka akan yakin utk mengatakan bahawa mahram itu adalah orang2 yg tidak haram jika kita melihat aurat serta bersentuhan dgnnya serta tidak batal wudhuk jika bersentuh. Jadi apakah isteri itu bukan mahram sedangkan kita boleh melihat keseluruhan auratnya serta menggaulinya? Maka sekiranya kita boleh melihat auratnya , halal menyentuh serta menggaulinya mana mungkin batal wudhuk jika menyentuhnya.

Maka dengan penjelasan logik akal  ini telah membuktikan bahawa adat pembatalan air sembayang di dalam majlis akad nikah itu tersangatlah tak logik.

Copy paste whatsapp...

Tips Mencari Pasangan

Ini adalah coretan sebagai panduan untuk adik-adik yang masih mencari pasangan hidup... tips ni sebenarnya adalah nasihat dan panduan dari arwah bonda..

Sewaktu mula-mula kenalkan MR.Y kepada ahli keluarga yang lain macam-macam persoalan di utarakan.. Tetapi persoalan yang paling lain dapat dari cik. Antara soalan nya adalah:

  1. Adakah dia solat?
  2. Cukup 5 waktukah solatnya?
  3. Pandai baca quran tak?
  4. Quran khatam tak?
  5. Suka belajar tak?
Soalan seterusnya adalah sama macam soalan orang kebanyakkan...seperti..keja apa? ada rumah? belajar setakat mana?

ok tak nak belebel banyak...jom kita tengok tips mencari pasangan

1. Jaga Solat
    Kenapa perlu cari lelaki yang jaga solat. kerana solat mengelakkan perkara mungkar. Ye lah dugaan orang bercinta ini besar. Syaitan akan sentiasa menghasut kearah kemaksiatan. Insyalah jika dia menjaga solat, maka kita nant akan dijaga sebaik mungkin,

2. Al-quran
    Jadikan ia bahan bacaan utama. Ia juga adalah sumber ilmu. Perlu seorang pasangan yang tahu baca al-quran supaya senang nant nak mengajar anak-anak. 

3. Menuntut ilmu
    Seorang yang rajin menuntut ilmu pasti tidak akan susah hiduonya selagi mana ilmu yang di pelajari bermanfaat.

Maka adik2 perlu pastikan 3 perkara tersebut selain yang sering kita pastikan.
    

Ais krim goncang resepi belasah

Resepi aiskrim goncang untuk aktiviti anak-anak...

Bahan-Bahan

+ Susu segar 2 kotak kecil (boleh pakai yang berperisa)
+ madu/gula secukup rasa
+ vanilla essense (kalau pakai susu putih)
+ garam batu/ halus (garam halus kena banyak sebab cepat cair)
+ ais batu
+ botol dan plastik zip lock

Cara-Cara

+ Masukkan ais sedikit dalam bekas. Ketepikan sekejab.
+ Masukkan susu+madu/gula+vanilla essence ke dalam plastik zip lock.
+ Plastik berisi campuran susu tadi dan zip lock dengan betul. Jangan bocor.
+ Masukkan plastik dalam bekas yang berisi ais tadi.
+ Masukkan ais selebihnya dalam bekas yang sama.
+ Masukkan pula garam sampai separuh plastik (kalau garam halus) ke dalam bekas berisi ais.

Kredit kepada Projek si cilik aktiviti anak-anak 0-6tahun untuk resepi mudah ni...

Sabtu, Januari 16, 2016

Rabu 13/01/16

Petang rabu, sementara menunggu abi balik keja, anak-anak mintak ummu ambik gambar diaorang berposing...

Macam-macam anak-anak punya hal....

Layan aja...

Ahad, Januari 10, 2016

Setelah seminggu kakak sekolah

Hari jumaat 8/1/2016 genap 5 hari kakak masuk sekolah sedidik.

Menu Bekal

Alhamdulillah selama 5 hari jugak kakak tidak miss bekalan ke sekolah. Ini menu bekal kakak minggu pertama...

Isnin - roti sapu coklat & kurma, air coklat
Selasa - nasi goreng kampung, air coklat
Rabu - Roti Sapu planta & Kaya, Roti sapu mentaga kacang & coklat, air kosong
Khamis - Roti sapu planta & kaya serta cokodok pisang, air kosong
Jumaat - Nasi goreng telur, air kosong

Bukan menjadi suatu masalah besar nak sediakan bekal kakak humaira kerana memang sejak ada anak kecil menu makanan seharian di masak awal pagi. Selalunya lepas subuh aku akan bersilat dekat dapur. Maka dapat lah Mr.y bawak bekal ke pejabat setiap hari.(wpun kadang2 ada terlajak tidur so tak sempat sediakan.)

Agak2 apa menu bekal abi dan kakak untuk minggu seterusnya. Idea bekal selalu malam sebelum tidur baru ku fikirkan... apa nak makan esok, sebelum tidur keluarkan apa yang perlu dari peti ais...


Kebersihan


Apabila anak-anak pandai melangkah @ bertatih, kami mula mengajar mereka menjaga kebersihan terutama apabila memasuki bilik air. Nak masuk bilik air kena pakai selipar, sampai kami pernah bawak balik selipar toilet ke KL & Terengganu sbb kakak & hana nak pakai waktu masuk bilik air. Ye lah kita siapkan selipar orang tua tapi selipar anak tak sediakan. Patut ajar dari kecil...

Hari ke-2 bersekolah kakak balik kakak terus nak kencing,
Ummu: kenapa kakak tak kencing dkat sekolah tadi?
Humaira: tak ada selipar kat tandas sekolah.
Ummu: Abis tue kakak tahan lah?
Humaira: yelah, kan ummu kata masuk tandas pakai selipar.
Ummu: Tandas sekolah bersihkan...kalau kakak nak kecing, jangan tahan...nanti terkencing dalam seluar lagi susah...
Humaira: Ye lah... cakap lah sayang..

Bahasa percakapan

Ok sejak bersekolah kakak suka dipanggil sayang. Setiap kali lepas tolong ummu dia akan minta di peluk... antara ucapan sayang yang dia suka...hana pun ikut sama nak peluk & sayang

"Terima kasih sayang...Tolong sayang...Baiklah anak ummu ni sayang...Bagus kan sayang"

Dengar lah pengucapan sayang dan pelukan dirumah puas2 wahai anak, moga engkau tidak mencarii kasih sayang diluar yang tidak sepatutnya...yang paling buat ummu terharu apabila kakak cakap

"ummu, kakak nak jadi anak soleh."
Inysalah kakak, kita usahakan sama-sama.


Aurat

Humaira di hantar sekolah yang bercampur antara muslim & non-muslim... Di sekolah aku perhatikan hanya humaira yang pakai tudung. Pada awalnya aku banyangkan humaira akan buka tudung setelah beberapa jam pakai... tapi selama seminggu sekolah dia tak pernah buka tudung di sekolah. bila ditanya kakak panas tak pakai tudung? dia jawab panas, tapi kan nant nampak aurat,...kena tutup. Sejak umur 3 tahun aku mula bercerita tentang aurat lelaki & perempuan dekat humaira...wpun aku tak pasti dia faham ke tak. Alhamdulillah nampaknya ada kefahaman sedikit.

Isnin, Januari 04, 2016

!st Day of Preschool



assalamualaikum & selamat pagi..... humaira mula sekolah hari ini. kalau sebelum ni humaira & hana hanya buat homeschooling. Bukan bermakna bila sekolah dan tak homeschool, masih. Cuma ummu & abi nak kakak lebih pandai bersosial dan berdikari, sterusnya menikmati saat-saat seronok sebagai seorang kanak-kanak.

Teman Blogger