Ahad, Mac 15, 2015

Tips Berjimat 3: Asuh anak untuk tidak meminta di pasar raya.

 Assalamualaikum...

Bila pegi mall mana-mana untuk beli barang pasti anak-anak semangat nak ikut. Ye lah, kadang-kadang pelbagai benda dalam fikiran mereka nak beli...mereka ambik mak bapak bayar. Sekarang iklan TV macam-macam produk ada, makanan, mainan, pakaian dan lain-lain.

Setiap kali keluar iklan tentang chips kentang atau aiskrim, aku akan cakap dekat humaira dan hana...
"makan benda nie tak elok nant sakit. Kalau nak kuat kena makan sayur. " atau "Boleh makan aiskrim tapi tak boleh selalu." (Humaira amat tertarik dengan aiskrim butterfly mat kool). Apa jadi bila pegi beli barang dengan mereka. Humaira akan kata "ummu makan nie tak elok kan." Aku iakan aje...pastu bagitahu apa yang perlu beli dekat mereka.  Mereka lebih semangat nak masukkan sayur dalam plastik.

Masih kukuh dalam ingatan bagaimana arwah cik ajar anak-anak untuk tidak meminta saat beli barang keperluan. Sampai kami bila ditanya nak apa, tak tahu nak minta apa. Sewaktu adik bongsu masih di sekolah, dia suka mintak macam-macam bila keluar beli barang dapur. Apa yang arwah buat hanya diam je...tapi sampai kaunter dia cakap dkat orang kaunter yang adik masukkan dia tak nak. hehehe...masuk kereta kecewa lah adik bongsu. Tapi apa jadi untuk akan datang, Tak berani dia nak ambik barang pasal tahu arwah cik takkan bayar.

Sering juga dengar rungutan dari sahabat tak dapat beli barang keperluan pasal tak cukup duit sbb dah  bayar mainan atau apa-apa barang anak mintak. Anak akan gembira masa tue, balik rumah keperluan tak cukup, lagi haru jadinya....Biar malu sekali dari sengsara hari mendatang...Bila sekali kita ikut kemahuan mereka yang tak perlu, mereka akan meminta untuk kali yang ke-2 dan seterusnya.

Ok itu sahaja kali ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik

Anda Mungkin Berminat dengan....

Follow by Email