Jumaat, Mac 13, 2015

Tips Berjimat 1: Kurangkan makanan luar

Assalamualaikum.... hari ni nak bercerita sedikit tentang tips berjimat yang saya dan keluarga praktikan.... Tips pertaman adalah kurangkan makan diluar
Contoh bekal makan tengah hari buat en.Suami...
             Ini penting kerana kos makan luar yang dibeli adalah berganda dari kos membeli barang dapur. Sebagai contoh jika anda makan tengahhari diluar sekurang-kurangnya anda membelanjakan RM5 untuk nasi dan air. Seminggu 5 hari bekerja anda telah membelanjakan RM25 seorang. Ini belum masuk makan malam dan sarapan, ditambah pula dengan isteri dan anak-anak. Berapa dah? Apa yang saya lakukan adalah dengan menyediakan bekal buat suami dan anak-anak. 
             Memang leceh sedikit untuk sediakan makanan tengahhari di awal pagi. Kadang-kadang kita bangun sebelum subuh nak siapkan bekal, si kecil pun sama bangun. Disini lah perlu kerjasama dari suami. Alhamdulillah saya dikurniakan suami yang memahami, jika anak-anak ikut bangun maka beliau akan melayan dengan baik nya. 
            Bahan-bahan untuk masak esok pagi saya keluarkan dari bahagian sejuk beku ke bahagian bawah sebelum tidur seperti ayam beku...supaya tidak ambik masa lama untuk masak. Adakala keletihan menyebabkan terlupa untuk keluarkan, disini sekali lagi suami saya memainkan peranannya dengan baik skali. Beliau akan keluarkan jika saya dah terlena. Maka janganlah marah jika kita plan nak masak ayam tapi suami keluarkan ikan. Tukarlah menu dengan hari ikan. Tak susahkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik