Ahad, Mac 15, 2015

Tips Berjimat 3: Asuh anak untuk tidak meminta di pasar raya.

 Assalamualaikum...

Bila pegi mall mana-mana untuk beli barang pasti anak-anak semangat nak ikut. Ye lah, kadang-kadang pelbagai benda dalam fikiran mereka nak beli...mereka ambik mak bapak bayar. Sekarang iklan TV macam-macam produk ada, makanan, mainan, pakaian dan lain-lain.

Setiap kali keluar iklan tentang chips kentang atau aiskrim, aku akan cakap dekat humaira dan hana...
"makan benda nie tak elok nant sakit. Kalau nak kuat kena makan sayur. " atau "Boleh makan aiskrim tapi tak boleh selalu." (Humaira amat tertarik dengan aiskrim butterfly mat kool). Apa jadi bila pegi beli barang dengan mereka. Humaira akan kata "ummu makan nie tak elok kan." Aku iakan aje...pastu bagitahu apa yang perlu beli dekat mereka.  Mereka lebih semangat nak masukkan sayur dalam plastik.

Masih kukuh dalam ingatan bagaimana arwah cik ajar anak-anak untuk tidak meminta saat beli barang keperluan. Sampai kami bila ditanya nak apa, tak tahu nak minta apa. Sewaktu adik bongsu masih di sekolah, dia suka mintak macam-macam bila keluar beli barang dapur. Apa yang arwah buat hanya diam je...tapi sampai kaunter dia cakap dkat orang kaunter yang adik masukkan dia tak nak. hehehe...masuk kereta kecewa lah adik bongsu. Tapi apa jadi untuk akan datang, Tak berani dia nak ambik barang pasal tahu arwah cik takkan bayar.

Sering juga dengar rungutan dari sahabat tak dapat beli barang keperluan pasal tak cukup duit sbb dah  bayar mainan atau apa-apa barang anak mintak. Anak akan gembira masa tue, balik rumah keperluan tak cukup, lagi haru jadinya....Biar malu sekali dari sengsara hari mendatang...Bila sekali kita ikut kemahuan mereka yang tak perlu, mereka akan meminta untuk kali yang ke-2 dan seterusnya.

Ok itu sahaja kali ini...

Sabtu, Mac 14, 2015

Tips Berjimat 2: Rancang menu untuk seminggu

Assalamualaikum

Kini kita bicara tentang tips ke-2 pula...iaitu rancang menu keluarga untuk seminggu. Perancangan ini penting untuk tidak membazir beli barang dapur yang tidak perlu. Ok, kalau anda ada peti ais yang besar, anda boleh lakukan pembelian bahan basah untuk 1 minggu tetapi jika peti ais kecik macam kami, bahagi-bahagikan hari untuk membeli barang basah. Mungkin 2 kali seminggu turun ke pasar atau kedai runcit.Berikut adalah contoh rancangan pembelian barang dapur beserta menu.


Jika anda lihat menu untuk 1 minggu, anda akan dapati beberapa menu yang memang dah sedia maklum apa lauk nya, tak perlu nak fikir lauk lain. Ini kerana saya akan menyediakan bekal buat cik abg seperti hari isnin, selasa dan khamis sebab ini adalah hari-hari saya menggunakan kenderaan. Hari rabu, cik abang boleh balik sendiri lunch manakala hari jumaat bagi peluang lunch dengan kawan-kawan pejabat sebelum solat jumaat.

Jika saya ingin masak nasi ayam, ayam akan direbus malamnya dan diperap. Sambal turut disediakan malam tersebut. Esok pagi hanya perlu masak nasi dan goreng ayam perap.

Andaikata tetiba ada jemputan makan-makan...menu hari ini dibawa ke hari esok...anjaklah 1 hari...

ok...itu sahaja tips kali ini....

Jumaat, Mac 13, 2015

Tips Berjimat 1: Kurangkan makanan luar

Assalamualaikum.... hari ni nak bercerita sedikit tentang tips berjimat yang saya dan keluarga praktikan.... Tips pertaman adalah kurangkan makan diluar
Contoh bekal makan tengah hari buat en.Suami...
             Ini penting kerana kos makan luar yang dibeli adalah berganda dari kos membeli barang dapur. Sebagai contoh jika anda makan tengahhari diluar sekurang-kurangnya anda membelanjakan RM5 untuk nasi dan air. Seminggu 5 hari bekerja anda telah membelanjakan RM25 seorang. Ini belum masuk makan malam dan sarapan, ditambah pula dengan isteri dan anak-anak. Berapa dah? Apa yang saya lakukan adalah dengan menyediakan bekal buat suami dan anak-anak. 
             Memang leceh sedikit untuk sediakan makanan tengahhari di awal pagi. Kadang-kadang kita bangun sebelum subuh nak siapkan bekal, si kecil pun sama bangun. Disini lah perlu kerjasama dari suami. Alhamdulillah saya dikurniakan suami yang memahami, jika anak-anak ikut bangun maka beliau akan melayan dengan baik nya. 
            Bahan-bahan untuk masak esok pagi saya keluarkan dari bahagian sejuk beku ke bahagian bawah sebelum tidur seperti ayam beku...supaya tidak ambik masa lama untuk masak. Adakala keletihan menyebabkan terlupa untuk keluarkan, disini sekali lagi suami saya memainkan peranannya dengan baik skali. Beliau akan keluarkan jika saya dah terlena. Maka janganlah marah jika kita plan nak masak ayam tapi suami keluarkan ikan. Tukarlah menu dengan hari ikan. Tak susahkan...

Teman Blogger