Rabu, Januari 14, 2015

Dokumentari GELORA BELUM REDA


Apa aktiviti malam kami? Selalu malam selesai solat isyak, adik kakak akan main dahulu sebelum tidur. kadang-kadang mereka akan menonton dokumentari  Kebetulan beberapa malam yang lepas tv Al-hijrah menyiarkan dokumentari GELORA BELUM REDA (mengisahkan Sejarah Ketamadunan Iraq).  Sambil baring2 kami ber3 menonton. Tengah2 tengok paparan gambar berikut :

Ini adalah simbol kemenangan iraq. Mengambil bentuk tangan Saadam husin dan idea buat benda ni pun dari Saadam husin.

Topi-topi tentera iran yang terkorban. Gambar yang dipaparkan waktu 2, topi-topi ini dalam jaring dan tergantung.


Kakak Humaira bertanya:

Humaira  : Ummu, kenapa topi kena ikat 2?
Ummu  : Sebab dia nak bagi orang tengok.
Humaira  : Kenapa tangan tak gerak?
Ummu   : Sebab tangan 2 batu.
Humaira  : O...berat ek....
Ummu    : Aaah...
Humaira : Ummu kenapa dia gantung topi 2? siang tangan dia sakit...aduh..berat.
Ummu  : ????
Humaira  : ummu, 2 apa? kenapa mcm 2?
Ummu  : (frust kakak x terima jawapan awal,) Macam ni kakak, dulu iran & iraq berperang. Iran kalah. Bila iran kalah, ketua iraq ambik semua topi tentera iran masukkan dalam jaring. pastu iraq buat tugu bentuk tangan 2 sebagai tanda iraq menang. Pastu topi yang dia kutip dan masuk dalam jaring di gantung dkat tangan 2. Kakak faham?
Humaira: O...dia kalah, kutip-kutip topi gantung kat tangan...

apa sebenar yang anak ummu faham ek?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik

Teman Blogger