Follow Media Sosial

 Add Me  Follow Me  Follow Me  Follow Me

Lazada

Lazada Malaysia

Rabu, Januari 14, 2015

Dokumentari GELORA BELUM REDA


Apa aktiviti malam kami? Selalu malam selesai solat isyak, adik kakak akan main dahulu sebelum tidur. kadang-kadang mereka akan menonton dokumentari  Kebetulan beberapa malam yang lepas tv Al-hijrah menyiarkan dokumentari GELORA BELUM REDA (mengisahkan Sejarah Ketamadunan Iraq).  Sambil baring2 kami ber3 menonton. Tengah2 tengok paparan gambar berikut :

Ini adalah simbol kemenangan iraq. Mengambil bentuk tangan Saadam husin dan idea buat benda ni pun dari Saadam husin.

Topi-topi tentera iran yang terkorban. Gambar yang dipaparkan waktu 2, topi-topi ini dalam jaring dan tergantung.


Kakak Humaira bertanya:

Humaira  : Ummu, kenapa topi kena ikat 2?
Ummu  : Sebab dia nak bagi orang tengok.
Humaira  : Kenapa tangan tak gerak?
Ummu   : Sebab tangan 2 batu.
Humaira  : O...berat ek....
Ummu    : Aaah...
Humaira : Ummu kenapa dia gantung topi 2? siang tangan dia sakit...aduh..berat.
Ummu  : ????
Humaira  : ummu, 2 apa? kenapa mcm 2?
Ummu  : (frust kakak x terima jawapan awal,) Macam ni kakak, dulu iran & iraq berperang. Iran kalah. Bila iran kalah, ketua iraq ambik semua topi tentera iran masukkan dalam jaring. pastu iraq buat tugu bentuk tangan 2 sebagai tanda iraq menang. Pastu topi yang dia kutip dan masuk dalam jaring di gantung dkat tangan 2. Kakak faham?
Humaira: O...dia kalah, kutip-kutip topi gantung kat tangan...

apa sebenar yang anak ummu faham ek?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik