Isnin, Disember 28, 2015

Photobook album family

Setiap tahun pelbagai peristiwa dan perkara yang berlaku. Ada yang sempat dirakam dalam telefon ada yang berlalu macam tue je...

Oktober 2014 kami sekeluarga pergi bercuti di langkawi. Memang kami ada bawa kamera tetapi rasanya lagi banyak gambar di ambil menggunakan telefon. Almaklum lah telefon sekarang cangih.

Habis percutian, balik sibu..anak-anak main telefon. Anak-anak buka galeri photo... tetiba datang dekat tanya mana gambar yang dorg tgk tadi...

OH!!! TIDAK!!! 

Satu folder gambar dipadam nya...

HUHUHUHU...

Menangis tak berlagu lah kami suami isteri. Nak buat macam mana...benda dah hilang... gambar2 semua belum di pindah ke komputer dan belum dicuci. eh..skrang kita buat photobook je...

Pengajaran untuk diri sendiri, selepas sesuuatu acara cepat-cepat transfer gambar. 

Hurm... 2015 dah nak abis, family photobook 2014 belum siap2 lagi....



Add caption
Photobook family 2013






Jumaat, November 20, 2015

Tips untuk mudah bersalin

Assalamualaikum, kali ni nak share tips-tips simple untuk mudah bersalin... bukan lain dari lain pun..

  • Jaga hati orang di sekeliling kita, terutama ibubapa. Bukan hanya isteri yang perlu jaga hati ni, suami pun kena juga. Andai ibubapa ingin sesuatu dari suami anda memerlukan beliau, maka izin dan redhalah suami melaksanakan tanggungjawabnya terhadap ibubapa terlebih dahulu. Setiap isteri perlu ingat bahawa darjat ibubapa suami lebih tinggi dari dirinya. Insyalah jika kita membahagiakan ibubapa, keluarga kita pun bahagia.
Tips ini dapat ketika mengandung humaira, macam mana dapat? dari siapa? ok ini ceta ringkasan dia 'Sejak dari kecik aku dengar arwah tok (ganti nama nenek di terengganu) ckp "semek (nama manja cik) kalau beranok mudah benor, baru letok punggung kuar doh budok." Maka saat mengandung humaira aku tanya lah dekat cik (aku pgl mak aku cik) "Tok kata cik mudoh beranok, cik wat gane jadi mudoh?" Cik jawab " tengoh ngandung jaga hati mok bapok penting. kalau ada rasa nak marah ke dop puah hati ke, diam je... pastu kalau dia nak apa2, kalau mampu bagi, bukan bini je kena jaga hati mokbapok, laki pun sama. dop kira lah mokpok sediri ke mokpok tua." Maka aku cuba sebaik mungkin untuk amalkan tips ini. Alhamdulillah nampak keberkesanannya.
  • Ringankan mulut untuk sentiasa berzikir dan membaca surah hafazan. 
Humaira & hana suka kalau ummu dia nyanyi wpun suara tak sedap, kadang2 aku tukar lagu kepada zikir dan bacaan surah2 yang di hafal. sambil bermain sambil berzikir. Kalau tak bermain, kadang-kadang pasang video zikir dan bacaan surah al-quran. Mr.Y pulak selalu pasang orang mengaji dalam kereta. 

  • Amalkan makanan sunnah seperti kurma, kismi, susu kambing dan air zamzam.
Kurma adalah salah satu kudapan dekat rumah. Bekalan kurma dekat rumah jarang putus walaupun bukan bulan ramadhan. Kalau kurma dalam peti habis, humaira & hana akan mintak abi belikan. Selain itu aku juga guna kurma dalam masakan. Supaya daging atau ayam cepat empuk, bila guna kurma tak payah nak pakai gula or pemanis yang lain.

  • Aktifkan diri selagi termampu. 
Ini yang bagus bila ada toddler kat rumah...rasa malas pun kena bangun buat kerja.
  •  Makan makanan berkhasiat & kurangkan makanan luar.
  • Amalkan baca al-quran...kalau dapat khatam saat mengandung lagi bagus.
  • Penggunaan minyak kelapa dara dihujung-hujung kehamilan adalah amat berfungsi.


Pengalaman bersalin 2015 ~ Uwais Aysar Bin Mohd Yaman

Alhamdulillah selamat melahirkan seorang putera tanggal 1 muharam 1437H bersamaan 14 oktober 2015. 

Proses kelahiran kali ini berlaku begitu pantas sekali. Jam 3 pagi terjaga dari tidur akibat rasa nak buang air besar dan kecil. Setelah selesai membuang masih rasa nk membuang. Contraction mula terasa saat ini. Terus buka apps 'contraction timer' untuk tgk selang masa antara contraction. Sambil kira contraction aku betulkan paip air dapur yang tercabut. Secara tak sengaja Mr.Y pun terjaga mendengar bunyi ketukan. Sehingga jam 4 pagi contration selang 5 minit. Mr.Y tanya nak ke hospital ke, aku dgn yakin jwb lps solat subuh lah. Bila kata lepas subuh, maka mr.Y pun masak air, mandi dan solat sunat 2 rakaat. lepas solat aku tgk dia lipat baju. Tapi jam 4.20pagi, rasa sakit contraction yg amat sgt dan tak tahan, trs ajak Mr.Y ke hospital... tengah kelam kabut Mr.Y nak kejut anak2 dan call pengasuh, aku rasa mcm air ketuban nak pecah... yea...

4.30pg: air ketuban pecah dirumah
4.35pg: hantar anak2 kerumah pengasuh
4.40pg: sampai hospital
4.45pg: bersalin tanpa suami disisi...

Secara keseluruhan proses bersalin kali ini mengambil masa lbh kurang 2 jam bermula dengan sakit contraction.

Ringkasan pengalaman bersalin 2015.

Rabu, September 16, 2015

Contoh tauladan terbaik buat anak kecil...

Contoh tauladan terbaik kita adalah RaSulullah. Bagi anak kecil, contoh ikutan yang terbaik mereka adalah ibu bapa. Adakala hanya sekali perbutan buruk kita lakukan secaa tidak sengaja, anak dah boleh ikut. Adakala berkali-kali perbuatan dan kelakuan baik kita lakukan anak tetap tak dapat ikut.

Pernah membaca satu artikel bagaimana mendidik anak untuk mendrngar cakap dan berdisplin.jangan pernah berangan dan meletak harapan tinggi untuk anak mendengar cakap kita. Prnah membaca satu artikel yang mengatakan bahawa untuk anak kecil mengingati apa yang kita arahkan atau inginkan, mereka perlu diingati tentang hal tersebut lebih kurang 200kali. Penatkan nak ingat banyak2. Tetapi konsep ini hampir sama dengan cara untuk seorang individu tidak meninggalkan solat adalah dengan solat 5 kali sehari semalam selama 40 hari berturut-turut. Insyalah tidak lupa dan amalkan.

Aku ada 2 anak kecil yang sedang membesar, apa yang diperhatikan.
° Humaira & Hana suka membaca kerana suamiku suka membaca, adakala mereka akan mengambil buku tebal untuk aku bacakan. Adakala mereka yang akan bacakan untuk ku..wpun cerita mereka langsung tak sama dengan apa yang tercatat.
°Adakala humaira akan bangun pagi dan terus ke tandas untuk berwuduk. Usai wuduk dia akan mengaji. Ini mungkin terpengaruh dengan solat subuh atau dhuha yang sering dia perhatikan kami lakukan saat awal pagi. Manakala mengaji selepas solat sering aku buat usai solat magrib.
°Tidak tidur ketika magrib, memang dari kecil aku cakap dekat anak2 bahawa tidur ketika magrib adalah tak elok. Magrib adalah waktu beribadat. Sekarang abi nak lelap mata ketika magrib pun tak dapat.
°Suka menabung, dari mereka pandai memasukan barang, suamiku ajar mereka menyimpan wang.
°Bercakap dengan menggunakan bahasa ganti diri yang sopan. Adakala memang kita telah menggunakan bahasaganti diri yang sopan dan lembut tetapi kita terlupa rancangan drama di tv.
°Jika ingin mereka lakukan sesuatu, gunakan perkataan tolong bukan arahan. Kerana minta tolong lebih lembut dari arahan.
°Jika mereka ingin bercakap,maka pandang lah wajah mereka dan berborak lah. Anda pasti tidak ingin anakanda tidak memberi perhatian saat anda berbicara dengan mereka. Bukan hanya ketika berborak dengan mereka tetapi juga dengan orang sekeliling.
°Jangan merasa terlalu mahal untuk mengucapkan terima kasih untuk apa sahaja pertolongan atau bantuan yang anda terima, kerana mereka sedang perhatikan anda.

Ini antara perihal meniru yang aku perhatikan.  Zaman anak-anak membesar amat singkat..... Hargai sebelum terlambat....

Khamis, April 30, 2015

Zero to hero

24 April 2015, seminar zero to hero bersama suami tercinta. Banyak ilmu yang diperolehi selain seminar ini juga turut "recharge" balik semangat dan keingin untuk lebih maju dalam hidup.

Antara point yang di dapati adalah:
👍 Jika inginkan perubahan,maka kita perlu berubah dahulu.

👍 Dalam apa-apa sahaja ilmu perlu ada mentor @guru, begitu juga perniaga lain, wujudkan zon selesa dengan kenalan baru atau lama. Bila suasana selesa, insyalah mudah untuk memperkenalkan produk perniagaan.

👍 Apa matlamat sebenar kita dimuka bumi. Best quote from my love:
"Saya bukan sahaja mohd yaman bin idris yang lahir di kg.baru,kl tetapi saya adalah seorang insan yang lahir dari perut ibu saya sebagai seorang khalifah yang perlu membantu orang disekeliling saya. Serta menjadi seorang yang bermanfaat kepada orang lain."

👎 Jangan sesekali kondem perniagaan atau minat orang lain.

👍 Terus menanam sifat kasih sayang antara insan...

👍Teruskan berfikir kerana orang yang berhentiberfikir adalah orang mati.

👍 Perlu ada mentor atau guru dalam apa jua bidang ilmu. Jika ingin berjaya cari orang yang telah berjaya dalam bidang yang kita ceburi.

👍 Yakin dengan apa yang kita usahakan, jika kuat keyakinan maka insyalah akan ada hasil yang positif.

👍 Jangan pernah merasa rugi melaburkan wang dalam mencari ilmu. Ilmu tak akan basi...tanpa ilmu yang betul, wang yang banyak boleh jadi sedikit, tapi dengan ilmu wang yang sedikit boleh jadi banyak.

👍 Macam mana kita memperkenalkan diri sendiri kepada individu. Jangan pernah merasa rugi menghulurkan senyuman dan salam....

Boleh berblog guna tab dah.....

Ok agak lama tak update blog...just try dis new tab....

Yahooo!!!!!

Okkk!!!!!

Ahad, Mac 15, 2015

Tips Berjimat 3: Asuh anak untuk tidak meminta di pasar raya.

 Assalamualaikum...

Bila pegi mall mana-mana untuk beli barang pasti anak-anak semangat nak ikut. Ye lah, kadang-kadang pelbagai benda dalam fikiran mereka nak beli...mereka ambik mak bapak bayar. Sekarang iklan TV macam-macam produk ada, makanan, mainan, pakaian dan lain-lain.

Setiap kali keluar iklan tentang chips kentang atau aiskrim, aku akan cakap dekat humaira dan hana...
"makan benda nie tak elok nant sakit. Kalau nak kuat kena makan sayur. " atau "Boleh makan aiskrim tapi tak boleh selalu." (Humaira amat tertarik dengan aiskrim butterfly mat kool). Apa jadi bila pegi beli barang dengan mereka. Humaira akan kata "ummu makan nie tak elok kan." Aku iakan aje...pastu bagitahu apa yang perlu beli dekat mereka.  Mereka lebih semangat nak masukkan sayur dalam plastik.

Masih kukuh dalam ingatan bagaimana arwah cik ajar anak-anak untuk tidak meminta saat beli barang keperluan. Sampai kami bila ditanya nak apa, tak tahu nak minta apa. Sewaktu adik bongsu masih di sekolah, dia suka mintak macam-macam bila keluar beli barang dapur. Apa yang arwah buat hanya diam je...tapi sampai kaunter dia cakap dkat orang kaunter yang adik masukkan dia tak nak. hehehe...masuk kereta kecewa lah adik bongsu. Tapi apa jadi untuk akan datang, Tak berani dia nak ambik barang pasal tahu arwah cik takkan bayar.

Sering juga dengar rungutan dari sahabat tak dapat beli barang keperluan pasal tak cukup duit sbb dah  bayar mainan atau apa-apa barang anak mintak. Anak akan gembira masa tue, balik rumah keperluan tak cukup, lagi haru jadinya....Biar malu sekali dari sengsara hari mendatang...Bila sekali kita ikut kemahuan mereka yang tak perlu, mereka akan meminta untuk kali yang ke-2 dan seterusnya.

Ok itu sahaja kali ini...

Sabtu, Mac 14, 2015

Tips Berjimat 2: Rancang menu untuk seminggu

Assalamualaikum

Kini kita bicara tentang tips ke-2 pula...iaitu rancang menu keluarga untuk seminggu. Perancangan ini penting untuk tidak membazir beli barang dapur yang tidak perlu. Ok, kalau anda ada peti ais yang besar, anda boleh lakukan pembelian bahan basah untuk 1 minggu tetapi jika peti ais kecik macam kami, bahagi-bahagikan hari untuk membeli barang basah. Mungkin 2 kali seminggu turun ke pasar atau kedai runcit.Berikut adalah contoh rancangan pembelian barang dapur beserta menu.


Jika anda lihat menu untuk 1 minggu, anda akan dapati beberapa menu yang memang dah sedia maklum apa lauk nya, tak perlu nak fikir lauk lain. Ini kerana saya akan menyediakan bekal buat cik abg seperti hari isnin, selasa dan khamis sebab ini adalah hari-hari saya menggunakan kenderaan. Hari rabu, cik abang boleh balik sendiri lunch manakala hari jumaat bagi peluang lunch dengan kawan-kawan pejabat sebelum solat jumaat.

Jika saya ingin masak nasi ayam, ayam akan direbus malamnya dan diperap. Sambal turut disediakan malam tersebut. Esok pagi hanya perlu masak nasi dan goreng ayam perap.

Andaikata tetiba ada jemputan makan-makan...menu hari ini dibawa ke hari esok...anjaklah 1 hari...

ok...itu sahaja tips kali ini....

Jumaat, Mac 13, 2015

Tips Berjimat 1: Kurangkan makanan luar

Assalamualaikum.... hari ni nak bercerita sedikit tentang tips berjimat yang saya dan keluarga praktikan.... Tips pertaman adalah kurangkan makan diluar
Contoh bekal makan tengah hari buat en.Suami...
             Ini penting kerana kos makan luar yang dibeli adalah berganda dari kos membeli barang dapur. Sebagai contoh jika anda makan tengahhari diluar sekurang-kurangnya anda membelanjakan RM5 untuk nasi dan air. Seminggu 5 hari bekerja anda telah membelanjakan RM25 seorang. Ini belum masuk makan malam dan sarapan, ditambah pula dengan isteri dan anak-anak. Berapa dah? Apa yang saya lakukan adalah dengan menyediakan bekal buat suami dan anak-anak. 
             Memang leceh sedikit untuk sediakan makanan tengahhari di awal pagi. Kadang-kadang kita bangun sebelum subuh nak siapkan bekal, si kecil pun sama bangun. Disini lah perlu kerjasama dari suami. Alhamdulillah saya dikurniakan suami yang memahami, jika anak-anak ikut bangun maka beliau akan melayan dengan baik nya. 
            Bahan-bahan untuk masak esok pagi saya keluarkan dari bahagian sejuk beku ke bahagian bawah sebelum tidur seperti ayam beku...supaya tidak ambik masa lama untuk masak. Adakala keletihan menyebabkan terlupa untuk keluarkan, disini sekali lagi suami saya memainkan peranannya dengan baik skali. Beliau akan keluarkan jika saya dah terlena. Maka janganlah marah jika kita plan nak masak ayam tapi suami keluarkan ikan. Tukarlah menu dengan hari ikan. Tak susahkan...

Sabtu, Januari 17, 2015

Blog: A muslim homeschool


Assalamualaikum dan selamat pagi....

Buka FB ttba nampak ada orang post pasal muslim homeschool....wah menarik,,,apa lagi trs buka blog nya... MasyaAllah...banyak nye bahan yang berguna di sediakan....dari management sampai bahan2 mengajar ada...

yang penting semua cute2 cantik2... kepada tuan blog, saya dah save. nant nak prin

Terima kasih ye...

siapa yang berminat boleh klik gambar atau masuk blok a muslim homeschool.



Rabu, Januari 14, 2015

Dokumentari GELORA BELUM REDA


Apa aktiviti malam kami? Selalu malam selesai solat isyak, adik kakak akan main dahulu sebelum tidur. kadang-kadang mereka akan menonton dokumentari  Kebetulan beberapa malam yang lepas tv Al-hijrah menyiarkan dokumentari GELORA BELUM REDA (mengisahkan Sejarah Ketamadunan Iraq).  Sambil baring2 kami ber3 menonton. Tengah2 tengok paparan gambar berikut :

Ini adalah simbol kemenangan iraq. Mengambil bentuk tangan Saadam husin dan idea buat benda ni pun dari Saadam husin.

Topi-topi tentera iran yang terkorban. Gambar yang dipaparkan waktu 2, topi-topi ini dalam jaring dan tergantung.


Kakak Humaira bertanya:

Humaira  : Ummu, kenapa topi kena ikat 2?
Ummu  : Sebab dia nak bagi orang tengok.
Humaira  : Kenapa tangan tak gerak?
Ummu   : Sebab tangan 2 batu.
Humaira  : O...berat ek....
Ummu    : Aaah...
Humaira : Ummu kenapa dia gantung topi 2? siang tangan dia sakit...aduh..berat.
Ummu  : ????
Humaira  : ummu, 2 apa? kenapa mcm 2?
Ummu  : (frust kakak x terima jawapan awal,) Macam ni kakak, dulu iran & iraq berperang. Iran kalah. Bila iran kalah, ketua iraq ambik semua topi tentera iran masukkan dalam jaring. pastu iraq buat tugu bentuk tangan 2 sebagai tanda iraq menang. Pastu topi yang dia kutip dan masuk dalam jaring di gantung dkat tangan 2. Kakak faham?
Humaira: O...dia kalah, kutip-kutip topi gantung kat tangan...

apa sebenar yang anak ummu faham ek?

Kerana mereka suka mendengar ummu membaca....

Assalamualaikum.....



Setiap kali ummu nak membaca kakak akan ambik satu buku abi untuk dibacakan. Dia suka mendengar....terutama bila baca dengan gaya dan intonasi yang menarik. Tetapi buku abi semuanya amat tebal dan bahasa terlalu tinggi untuk kakak dan adik fahami. 

Saat berjalan sendirian di wisma sanya, masuk kedai buku dan nampak buku ni. terus beli tanpa fikir panjang. Alhamdulillah mereka berdua suka... tapi...belum seminggu hana khadijah dah koyakkan muka surat pertama... huhuhu...

Apa yang menarik ttg buku ni...
  1. boleh baca dalam gaya dan nada yang lebih pelbagai...
  2. gambar yang menarik untuk dorg kenal pasti
  3. bahasa yang senang dan mudah untuk diterangkan kepada mereka...
Selamat membaca...

Khamis, Januari 08, 2015

25 NOVEMBER

25 november 2013, lahir lagi seorang puteri kami....sekarang dah setahun 2 bulan..
yang best nya, tarikh lahir sama dgn Mr.Y.....




Saya suri rumah berpendapatan.....





Saya seorang suri rumah.

Hobi design dan editing sebab minat.

Masa lapang mengajar KAFA ATAU Fardhu Ain di sekolah rendah.

Aktif income--Nafkah suami & Bisnes online NaimyArt

Pasif Income-- Tone Excel (pakai handphone macam biasa)

Saya ingin mengajak rakan rakan diluar sana kerana..

SESIAPA SAJA BOLEH BUATDUIT DENGAN HANDPHONE

PM JOIN TONE EXCEL : 019-6158384
Add FB Saya : https://www.facebook.com/enie.my
Baca blog NaimyArt : http://naimyart.blogspot.com/p/tone-excel-video.html

Teman Blogger