Rabu, Disember 24, 2014

Baca buku untuk anak-anak

Pagi ni kakak tak nak tengok tv, dia ambik buku "retire young, retire rich", mintak ummu bacakan....

Ummu : Kakak nak ummu baca buku nie ke?
kakak: Baca lah ummu...
Ummu: kakak tak nak baca buku yang ni? (sambil tunjuk buku 1,2 &3)
Kakak: Tak nak, kakak nak buku nie...
(masih tunjuk buku "retire young, retire rich" oleh Robert T.Kiyosaki).

Maka kakak dengan adik duduk lah bersandar dekat sofa, ummu pun mula lah baca, tengok total muka surat 546, tapi hanya baca 2helai, selepas itu kakak dengan adik dah nak main lukis-lukis lak...

Sedikit perkongsian dari bacaan buku tersebut (ntah faham ke tidak budak 2 orang tue)


  1. Aliran tunai adalah frasa terpenting dalam dunia keewangan. Perkataan ke-2 terpenting adal "leverage".
  2. "leverage" adalah kuasa yang dapat membantu menaikan atau menjatuhkan seseorang.
  3. "otak kita dapat menjadi aset terkuat ataupun dapat juga menjadi liabiliti terhebat. Sekiranya kita menggunakan perkataan tepat dalam otak, kita akan menjadi kaya. Sekiranya kita menggunakan perkataan yang tidak tepat, kita akan menjadi miskin." ini lah Leverage Minda.





Jumaat, Disember 19, 2014

Perpustakaan Audio Dirumah

Bagaimana menjadikan rumah sebagai sebuah perpustakaan audio?

Jawapannya senang sahaja... ia bermula dengan peranan ibu bapa. Sebagaimana yang kita sedia maklum bahawa ibubapa adalah guru pertama anak... begitu juga rumah merupakan perpustakaan pertama mereka.

Jika dulu saya memiliki radio yang tak perlu di buka suiz atau di tekan untuk berbunyi... adakala radio itu terlalu bising di waktu pagi. Radio tersebut akan automatik berbunyi selepas solat subuh dan magrib. Itu lah arwah bonda...kini diri ini amat merindui bunyi radio tersebut... semoga Allah menempatkan ibunda bersama orang2 yang dikasihi.

Anda memiliki radio? tv? perakam audio? atau paling mudah telefon pintar? semua peralatan tersebut dapat memainkan mp3 kan.. maka pasangkanlah lagu2 alunan kalimah Allah untuk anak2 anda.

INI LAH PERPUSTAKAAN AUDIO MEREKA

Pesanan Bonda.

Pesanan ini buat panduan kepada bakal ibu .... terutama kakak yang tersayang. Insyalah akan menimang cahaya mata tidak lama lagi.

Antara pesan ibunda:

  1. Banyakkan baca al-quraan...kalau dapat khatam waktu mengandung.
  2. Jika dalam pantang, jiwa rasa tidak tenteram maka banyakkan zikir kepada Allah.
  3. Banyak mendengar orang mengaji (pasang kaset kata cik-kira kita sekarang psg mp3 lah)
  4. Pantang kena jaga betul2 sbb kita nak pakai badan nie lama lagi. (Ambik lah set berpantang mana2. kalu bekung buat bancuhan limau nipis dan kapur campur lada hitam skit kalu nak. pastu sapu dekat perut...pastu balut dengan bekung)
  5. Jika sampai saat kita hendak bekerja, maka anak perlu dihantar kepada pengasuh. Jangan dihantar kepada ibubapa sendiri atau ibubapa mertua untuk menjaganya....jika masih ingin menghantar kepada ibubapa, maka perlu diberi upah kepada mereka sebagaimana kita membayar upah pengasuh.
  6. Kurangkan makan di luar kerana kita tidak tahu khasiat dan berkatnya (air tangan ibu lebih kasih syg)
  7. Tengah malam kalu anak nak makan, bangun dan bagi makan (cik cerita kakak aku ni dulu masa kecik tiap2 hari kul 2pg bangun makan biskut. kalu tak bagi makan, tak tido, tabah nya cik melayan)
  8. Jangan bergaduh walaupun hanya berlawan cakap dengan suami di depan anak2
  9. Amalkan solat berjemaah...biar anak2 tengok kita solat. ( mcm kak ma buat, anak2 dibiarkan melihat ibubapa solat.sampai masa mereka akan ikut dan insyalah umur 7thn dah boleh laung azan atas atap rumah mcm sohok & hasan).
  10. Sayang anak macam mana sekalipun, suami adalah yang lebih utama...
Rasa-rasa tue je kot pesanan yang teringat...

semoga bermanfaat....

Setelah setahun

Kini telah setahun berlalu, kali terakhir aku menulis blog adalah tahun 2013. Ketika itu masih beranak satu. Sekarang telah beranak 2...

Anak ke-2 yang lahir sama tarikh dengan bapanya... maka seronok lah dorg dapat sambut b'day sekali...

Teman Blogger