Jumaat, September 16, 2011

Daya ingatan kanak-kanak

Salam sahabatku, sekarang dah separuh syawal...dah buat puasa 6 ker? kalu sudah, alhamdulillah. Kalau belum,jgn putus asa utk trs mencuba....masih ada masa. insyalah sempat.

Dah lama x update blog nie, banyak yg terjadi sepanjang bulan ramadhan dan syawal.Ini lah syawal pertama dengan keluarga baru dan pertama kali tidak bersalam dengan ibu bapa sdr di pg raya. huahuahua...apa pun raya ttp happy.. so kembali ke tajuk hari ini...

"Daya ingatan kanak-kanak"

Tengok tajuk macam teror sangat pasal kanak. hahahaha... semua yang terkandung di bawah ini adalah dari pemerhatian penulis. Tiada kaitan dengan individu dan pihak lain.

Berdasarkan pemerhatian saya, kanak-kanak mempunyai daya ingatan yang amat kuat. Terutama dari segi visual dan percakapan. Jika kita dedahkan kepada seorang kanak-kanak dengan pembelajaran melalui buku di bandingkan dengan pembelajaran melalui video atau nyanyian. Ingatan nya lebih menjurus kearah pembelajaran melalui video. Kerana ia memliki warna dan pergerakan yang merangsang kanak-kanak terbabit untuk turut melakukan perbuatan tersebut. "KERANA ITU ADALAH PENTING UNTUK IBU BAPA MEMILIH RANCANGAN YANG SESUAI DITONTON OLEH ANAK-ANAK."

Jangka masa ingatan kanak-kanak ini pula selalunya lebih lama terhadap sesuatu yang menarik minat mereka. Tetapi jangan terkejut jika anak anda lupa akan arahan yang anda baru berikan. Kerana pada mereka arahan anda itu bukan suatu yang betul2 menarik minat nya. "KERANA ITU ADALAH PENTING UNTUK TIDAK SENTIASA MEMBERI ARAHAN, TETAPI MEMINTA TOLONG DAN MENGAJAK LAKUKAN BERSAMA."

oK itu saJa Kali Ini.....

2 ulasan:

  1. Seorg manusia yg bakal di taken oleh Allah1 Dis 2017, 7:48:00 PTG

    Assalamualaikum.. sye ada satu soalan. Biasanya seseorg yg dh besar ni, diorg akan lupa kenangan mase kecik2 dulu.. adakah itu juga disebabkan oleh bende yg kita buat mse zaman kecik2 tu x menarik minat kita?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumusalam...mungkin jugak betul atau mungkin kenangan tersebut memiliki pengalaman pahit juga.... Hanya Allah yang lebih tahu...

      Padam

Sila komen yang baik-baik

Teman Blogger