Ahad, Jun 05, 2011

Perkahwinan di Kabong, Sarawak

Ini merupakan majlis perkahwinan yang pertama aku hadiri di serawak. Walaupun tidak mengenali tuan rumah dan pengantin, tapi oleh kerana ingin merasa bagaimana suasana perkahwinan disini, setuju je apabila Kak Nizha ajak pegi kenduri kawan dia time belajar kat UUM dulu. Selalu dengar orang kata majlis kawen kat serawak berbeza dari semenanjung. Yang aku x leh lupa, bulan lepas kawan aku pegi kenduri dengan family dia, dan tuan rumah bagi daging rusa buat balik. Bayangkan kat sini kenduri makan daging rusa, kat sana mana ada..daging lembu je lah..hehehe, bila tanya kenapa daging rusa, jawab dorg daging lembu mahal. Rusa boleh masuk hutan dan tangkap jer. Wah! jimat belanja. Tak perlu kuar duit untuk beli lembu atau kerbau. Macam nie mmg best. Ok sambung cerita pasal kenduri yang aku pegi lak. Perjalanan dari Sibu ke Kabong mengambil masa lebih kurang 2 jam. Dalam pukul 10pagi kak nizha sampai ke sibu dari bintulu. so ktorg bertolak dalam pukul 10.30pg. oleh kerana semua tak pernah sampai ke sini, maka sesat lah seketika kami sewaktu mencari rumah pengantin. hehehe...so apa lagi, jom kt tengok apa yang berlaku dan suasana majlis kat serawak. Agak berlainan dari semenanjung.

Hari hujan dan kami kena berjalan dengan berhati-hati pasal ini adalah laluan ke rumah pengantin...agak mencabar kerana titi kayu ini ada jaring-jaringnya, nasib  tak bawak dslr...kalu x mau menangis aku nak pegang....
Sampai aja nampak pengantin dah atas pelamin. Ada 2 pasang. Perkahwinan adikdan kakak. Yang kiri adik n yang kanan kakak. Sebenarnya 2-2 bukan kawan aku or suami. Tapi kawan kepada kawan ktorg. iaitu kak nizha lah...hehehe....nak rasa kenduri di sarawak punya pasal. Pegi majlis orang x kenal pun x kisah....
Lepas bersanding, pengantin pun turun nak berarak lah pulak...pelik kan. Selalu kat semenanjung kita akan berarak dulu baru sanding. Sini sanding dulu baru berarak. Time pengantin nak pegi berarak nie lah payung kak Nizha kena pinjam...aku siap ada muka yg pinjam lg hehehe..payung baru beli sehari sebelum nya. Tapi bukan rezeki, ia hilang jua...hehhehe...ikhlaskan diri ye kakNizha...
Ini lah makanan time kenduri, makan berhidang. Ada kari ayam, kari daging n lain2 lauk yg besa lah..yang warna putih 2 aku x tahu apa bendanya, rasanya ada masam2 skit. tapi ok lah dengan nasi yang tawar. Khairul & yaman siap tambah nasi lagi. Aku suka dia punya daging goreng berempah 2. macam makan kat semenanjung lak. hehehe....
Lepas makan kita borak2 dulu, konon nak tunggu payung Kak Nizha yang kena pinjam lah kan....hehehe...apa yang diborak oleh 3orang nie aku x pahamsgt lg, pasal dorg cakap bahasa serawak. Maklum lah masih belajar memahami bahasa serawak. Nant dah faham baru bleh klakar srawak. kan?
Sementara menunggu pasangan pengantin pegi berarak, tuan rumah sediakan biskut raya untuk kami. Selalu kita kat semanjung akan ada bubur atau agar2 sebagai pemanis dalam sebuah majlis. Tapi sini di sediakan biskut raya gawai...hehehe....dihidang bersama air kopi panas...wah mcm minum petang kat kampung...teringat kopi yang arwah nenek aku buat dulu2.
Ini adalah buah tangan untuk majlis khatam quraan, ktorg x sempat sampai untuk majlis khatam quraan pasal sesat skit. hehehe... pulut kuning dalam cawan kertas...pastu ada telur warna-warni atas dia...
Cenderahati yang kami dapat, menarik kan? kat dalam ada sudu dan garfu kecik. Bagus jugak pasal ktorg baru pindah rumah. so banyak barang yang belum lengkap...garfu dan sudu nie kira back up lah. boleh guna untuk makan puding karamelkan..
Lepas berarak, pengantin duduk bersanding balik, kali nie budak budak kompang main kompang kat depan pengantin sambil duduk lah.
habis je budak-budak main kompang, kami pun berangkat nak balik lah. aku suka titi nie. cantik nampak bila ambik time hujan. hehehe...


Ini pula titi nak ke surau. Kalu malam2 bulan puasa mesti titi nie kecoh kan. Dengan suara budak dan jemaah yang nak g solat terawih.
Begitulah cerita trip kami yang pertama...lepas nie mungkin kemana yea...tunggu...jumpa lagi.

Naimy Art

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen yang baik-baik

Anda Mungkin Berminat dengan....

Follow by Email