Jumaat, Mac 18, 2011

Final Raja Lawak

Malam nie final raja lawak...aku paling suka lawak man, lagu man pun best ..hohoho....kalu man menang plg ok...x suka sgt lawak BALAS, coz berbau2 xxx...x sesuai utk pendengaran suci...R2 ok lah pada aku...LAYANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

Rabu, Mac 16, 2011

DOA MUNAJAT SEORANG ISTERI

Ya, Allah Ya Rahman Ya Rahim, KAU ampunilah dosaku yg telah ku perbuatkan, KAU limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas, KAU berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal, KAU kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan, KAU peliharalah lidah ku dari kata-kata nista, KAU kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaran-MU, KAU berikanlah aku sifat kasih sesama insan.

Ya Allah sekiranya suamiku ini adalah pilihan Mu di arsh, berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya. Sekiranga suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku di titian-Mu, kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatanya, sekiranya suamiku ini adalah bidadara untuk ku di jannah-Mu. Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya. Sekiranya suamiku ini adalah yang terbaik untukku di dunia-Mu, peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaanya. Sekiranya suamiku ini jodoh yang di rahmati oleh-Mu, berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala karenah dan ragamnya.

Tetapi Ya Allah, sekiranya suamiku ini di takdirkan bukan untuk diriku seorang, kau tunjukkanlah aku ke jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dengan-Mu. Sekiranya suamiku tergoda dengan keindahan dunia-Mu, limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya. Sekiranya suamiku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan, kurniakanlah aku kekuatan untuk memperbetulkan keadaanya. Sekiranya suamiku menyintai kesesatan, KAU pandulah aku untuk menarikdiri keluar dari terus terlena.

Ya Allah, KAU maha mengetahui apa yg terbaik untuk ku, KAU juga yg maha mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku. Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan, bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redai. Sekiranya aku lalai dalam tanggungjwbku sebagai isteri, kau hukumlah aku di dunia ttp bukan di akhirat-Mu.
Sekiranya aku engkar dan derhaka, berikanlah aku petunjuk ke arah rahmat-Mu, Ya Allah, sesungguhnya aku lemah tanpa petunjuk-Mu, aku buta tanpa bimbingan-Mu, aku cacat tanpa hidayah-Mu, aku hina tanpa rahmat-Mu, ya Allah.

Kuatkanlah hati semangatku, tabahkan aku menghadapi segala cubaan-Mu, jadikanlah aku isteri yang disenangi suami. Bukakanlah hatiku untuk menghayati agama-Mu. Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaran-Mu. Kerana pendek akal ku mengharungi ujian-Mu.

Ya Allah, Ya tuhanku…aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati, isteri yang dikasihi, isteri yang solehah, isteri yang sentiasa di hati suamiku. Amin amin amin ya rabbal allamin…

Ya Allah kurniakanlah kepada kami kebajikan hidup di dunia dan akhirat, dan selamatkan kami dari azab api neraka.

Ahad, Mac 13, 2011

LOKASI UNTUK OUTDOOR

Hurm...lagi seminggu lebih aku akan bergelar isteri kepada seorang lelaki...tp seperti biasa aku lebih riso memikirkan dimana lokasi outdoor utk  gambo kawen aku nant....jom tgk beberapa tempat menarik yang dalam pemerhatian aku...hehehe....

1st aku plan nak ambik gambo kat sekitar depan rumah jer...sekitar sawah terbiar je lah kan, dulu sawah nie ada yang usaha dan kerjakan, tapi serang ia terbiar...nie gambar depan umah aku nie...ada batas lagi..

Tapi geng rimau kurang setuju, dia cdgkan wat kat TTI (taman tamadun islam)...rasanyer gambo TTI x perlu upload lah coz ia terlalu glomour dan korg mst taw mcm mana kan rupa nya. Tak lama lps itu, geng rimau (nama geng adik aku) pegi buat photo shot kat belakang UMT...wah menarik gak kawasan nie...aku suka lalang yang berkeliaran dan sepohon kayu di tengah padang...(gambo adik aku berkoya ..hehehe)

Tempat ke-3 aku suka ialah dekat sungai kampung aku nie... sungai nie pernah jadi tempat aku belajar berenang..tapi ini bukan kolam depan umah atok aku..ini kolam sebelah kolam depan umah atok aku...kat kampung aku, tempat mandi ada 3kolam. kolam atok aku kat tengah2.. ia di panggil kolam walaupun ia adalah laluan sungai terengganu. pasal itu kampung nie dipanggil beladau kolam..hehehe...menurut arwah atok aku, beladau tu nama keris dan terjatuh dalam sebuah kolam.



Last week aku berjalan2 dgn adik2 aku sambil shot gambo kat pantai airport kuala terengganu. menarik juga tempat nie....banyak batu2...hehehe..lepas bergambo leh makan sotong celup tepung kan...

Tapi mcm mana kalu x sempat shot lps asar, mlm lah jawab nye aku shot...kalu malam aku pilih tempat kat bawah nie. apa nama tempat nie aku x pasti. pasal aku x dibenarkan ikut adik aku ambik gambo malam2.huhuhu...



So mana satu tempat yang menjadi pilihan aku pun belum tahu...just wait n c...hehehehe...

Khamis, Mac 10, 2011

Aku mengharapkan sesuatu...

Setiap yang hidup di muka bumi Allah ini pasti pernah mengharapkan sesuatu. Aku juga mengharapkan sesuatu, malahan mungkin lebih dari sesuatu. Tapi kenapa adalakalanya pengharapan kita tidak pernah termakbul. Allah berfirman dalam kitabnya bahawa nasib sesuatu kaum tidak akan berubah melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya. Maka untuk mendapatkan apa yang kita harapkan, hendaklah kita berusaha dan beriktiar, dan dalam pada itu jangan lupa untuk terus memohon petunjuk dan keredhaan kepada Allah.

Jika apa yang diusahakan membuahkan hasil dan memenuhi pengharapan kita selama ini, Alhamdulillah. Jangan dilupa untuk  bersyukur kepada Allah. Bagaimana hendak bersyukur kepada Allah? Cukup kan sekadar ucapan dibibir? Sudah pasti tidak cukup, bersyukur itu adalah perbuatan. Dimana, hargailah apa yang diperolehi, jangan dipersia-siakan pemberiannya, laksanakanlah agama Allah, jangan takbur dengan menidakkan kekuasaan Allah dan mengatakan bahawa keinginan tercapai bekat usaha sendiri. Sepertimana kisah Qarun, dari seorang yang miskin dan banyak beribadah tetapi setelah Allah memenuhi permintaannya, maka dia lupa diri dan menjadi kufur. Naazubillah.

Tetapi apa akan jadi jika kita berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai dan memenuhi harapan kita, malangnya ia tidak membuahkan hasil seperti yang kita harapkan. Ya, disini lah kita perlu muhasabah diri kita kembali. Kenapa merujuk kepada kita, sedangkan kita telah berusaha? Kenapa tidak kita menilai orang lain disekeling? Kenapa kita tidak boleh mempersoalkan Allah yang tidak memakbulkan permintaan kita setelah kita berusaha? Ya, semua persoalan itu pasti jawapanya merujuk kepada diri kita juga puncanya.

Pertama, mungkin kita masih belum layak memiliki apa yang kita inginkan. Sebagai manusia pasti mempunyai perasaan bahawa kita telah layak memiliki apa yang kita inginkan setelah kita berusaha. Ingatlah, bahawa kita adalah hamba yang ciptakan Allah. Maka pasti Allah lebih mengetahui sama ada kita layak atau tidak memiliki  sesuatu itu. Ya, mungkin kita layak tetapi ia adalah tidak bagus, malahan lebih membahayakan kita di masa akan datang. Tiada seorang manusia yang lebih mengetahui tentang masa depan kecuali yang menciptakan alam semesta ini iaitu Allah. Contohnya, ibu dan anak, seorang ibu melihat bayinya bermain dan tiba-tiba muncul seekor ular. Cuba fikirkan bagaimana agaknya reaksi ibu tadi dan bagaimana reaksi bayi tadi. Sudah pasti ibu tadi akan menjerit dan mengangkat bayinya. Tetapi dalam pemikiran bayi tadi, ular itu bergerak-gerak seperti barang mainannya. Ini menunjukkan pengetahuan ibu tadi lebih daripada bayinya. Begitulah boleh diumpamakan kita hamba yang lemah berbanding dengan Allah. Sesungguhnya Allah sayangkan hambanya yang beriman.

Kedua, mungkin usaha yang kita laksanakan belum cukup kerana sifat manusia itu sendiri merasakan cukup dengan apa yang diusahakan tetapi tidak pernah merasa puas dengan godaan nafsu. Ketiga, mungkin ada sifat-sifat dalam diri kita yang membuat orang sekeliling merasa tidak senang, sekaligus mendoakan keburukan buat kita. Keempat, mungkin kita memiliki penyakit hati. Inilah penyakit yang paling bahaya. Ia wujud tetapi tersembunyi.

Insyallah, kita semua didalam keredhaan dan rahmat Allah.Amin.

Isnin, Mac 07, 2011

Cinta & Ibadah

Dlm bercinta kt kena kuatkan hati msg2
Suami kuat kn hati isteri pdNya
Isteri kuat kan hati suami pdNya
Dengan memohon keizinan Allah
Sentiasa ingat adab agama dlm melayari bahtera
Sentiasa saling mngingati satu sama lain utk kebaikan
Sentiasa menjaga hati daripada penyakit hati
Krn berharap cinta kita adalah krn Allah
Semoga cinta ini menjadi Ibadah
Ikut tuntutan wahyu dan sunnah
Terbentuk satu ibadah kerana-Nya

Puisi Rindu Kita

Gemersik suara mu mengetar kalbu ku
Rindu mu menyambut rinduku
Menyemai kasih yang bakal halal dengan izin pencipta-Nya
Sungguh ku tggu saat itu
Aku harapkan kau impianku
Biar kasih dibuai jgn terlerai
Syg menyayangi awk
Merindui awk
Dalam keinginan ada kejayaan
Berkat usaha kerna bagiku
Kau kehormatanku...
Baik baik syg

Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair

Ucapan terbaik (sebenarnya doa) daripada sunnah Rasulullah SAW buat pasangan pengantin, maksudnya:
    "Semoga Allah memberi barakah bagi kamu dan memberkati keluarga kamu, dan mengumpulkan kamu dalam kebaikan dan kepada kebaikan." (Dalam bahasa Arabnya: Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair).

Inlah doa untuk pengantin yang diajarkan oleh Rasulullah agar pengantin mendapat kebaikan dan kebahagiaan di dunia (generasi demi generasi dan di akhirat lagi diberkati Allah). Kita doakanlah pengantin yang diraikan dengan doa ini. Justeru, asas perkahwinan yang bagaimanakah yang paling membahagiakan? Semua perkahwinan mengharapkan kebahagiaan, tetapi berapa orangkah yang dapat menikmati bahagia? Apakah asas perkahwinan yang membuahkan kebahagiaan berpanjangan?
  • Jika asas perkahwinan adalah kerana seks, maka pasangan akan selalu bertengkar jika suasana di  bilik tidur tidak memuaskan.
  • Jika asas perkahwinan adalah kerana harta, maka pasangan bakal bercerai jika ekonomi dalam rumah tangga merudum dan muflis.
  • Jika asas perkahwinan kerana kecantikan wajah dan tubuh badan, pasangan akan lari apabila rambut beruban, muka kerepot atau badan jadi gendut.
  • Jika asas perkahwinan kerana anak, maka pasangan akan mencari alasan untuk pergi jika hati (anak) tidak hadir.
  • Jika asas perkahwinan kerana keperibadian, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
  • Jika asas perkahwinan kerana cinta, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal yang lebih baik, tambahan pula manusia yang dicintai pasti mati atau pergi.
  • Jika asas perkahwinan kerana ibadah kepada Allah, sesungguhnya Allah itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-Nya. Allah mencintai hamba-Nya melebihi seorang ibu mencintai bayinya.
Maka, tidak ada alasan apa pun di dunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan menderhakai Allah. Kebahagiaan dalam perkahwinan mesti dimulakan dengan langkah yang pertama iaitu pemilihan yang tepat! Pemilihan tepat perlukan kriteria pemilihan. Kita perlu bertindak dengan berhati-hati dan cermat dalam membuat pilihan agar tidak tersalah pilih. Ingatlah bahawa Allah memakbulkan permintaan kita menurut kehendak ‘niat’. Jika kita menginginkan jodoh baik, mula dari diri sendiri menjadi baik dan carilah di tempat baik pula.Diriwayatkan daripada Umar bin Khattab bahawa Rasulullah bersabda bersabda bermaksud: “Pahala perbuatan itu tergantung niatnya, setiap orang akan mendapat pahala sesuai dengan niatnya. Sehingga, sesiapa saja yang berhijrah kerana Allah dan rasul-Nya, maka hijrahnya bernilai di sisi Allah dan rasul-Nya, dan sesiapa saja berhijrah kerana keuntungan dunia atau kerana untuk menikahi wanita, maka yang diperolehnya hanya terbatas apa yang diniatkannya." (Hadis riwayat Bukhari).Rasulullah bersabda bermaksud: “Orang mengahwini wanita kerana empat perkara iaitu hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Oleh itu, carilah wanita yang mempunyai agama (kerana kalau tidak) binasalah dua tanganmu." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Hadis itu tidak hanya merujuk kepada pihak lelaki, malah wanita dalam memilih calon suami. Oleh kerana Rasulullah tidak merumuskan bentuk tertentu daripada perkataan binasa, berkemungkinan besar yang dimaksudkan ‘binasa’ adalah penderitaan batin kerana ketegangan yang berlaku akibat salah memilih teman.Janganlah terpedaya dengan keindahan fizikal dan duniawi semata-mata dan mengaburkan tujuan perkahwinan yang sebenarnya iaitu penyempurnaan ketakwaan kepada Allah.Jodoh memang sudah ditetapkan Allah, tetapi sesuai dengan hukum-Nya, Allah tidak akan menjodohkan seseorang yang soleh dengan seorang penzina. Jika ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka mulalah dengan memperbaiki diri sendiri kerana Allah menetapkan takdir, bahawa:" (Lazimnya) perempuan yang jahat untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih daripada (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (daripada Allah) dan pengurniaan yang mulia." (Surah an-Nur, ayat 26) Bagaimanakah kita akan mendapat pasangan sebaik Saidatina Siti Khadijah atau Siti Fatimah jika tidak sebaik Rasulullah atau Saidina Ali.Semoga pemilihan yang berdasarkan kepada kriteria itu atas akan mendapat kebahagiaan hakiki di dunia dan akhirat. 


From: e-mail

Kriteria isteri idaman

1. Seorang isteri yang cantik, pandai bersolek, memasak dan mengurus rumah adalah hal yang penting.

2. Seorang isteri yang periang, bertenaga, dapat membuat kita tertawa dan menghibur dikala duka juga penting.

3. Seorang isteri yang memahami, soleh, jujur, taat beribadah dan dapat dipercaya sangat penting.

4. Seorang isteri yang dapat memahami dan memuaskan anda secara lahir batin dan di tempat tidur juga sangatlah penting.

5. Tapi yang paling penting adalah ke empat-empat istri tersebut di atas tidak saling mengenal satu sama lain...


p/s: ini adalah petikan e-mail oleh cardinboy dgn tag line :KHAS UTK PEREMPUAN DR LELAKI...

Jumaat, Mac 04, 2011

18 Ciri Isteri Yang Solehah

  1. Isteri yang sentiasa menjaga kebersihan, kesihatan dan kesempurnaan dirinya, rumah tangga serta anak-anak.
  2. Isteri yang sentiasa mencintai dan menghormati keluarga suaminya seperti mana ia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri.
  3. Isteri yang sentiasa menjaga aurat dari pandangan yang bukan mahramnya dan pandangan matanya sendirinya.
  4. Tidak membenarkan lelaki yang bukan mahramnya memasukki rumahnya ketika ketiadaan suami.
  5. Isteri sedia menjadi suaminya sebagai ketua dalam rumah tangga mereka. Ini kerana sifat semulajadi yang telah Allah anugerahkan kepada kaum lelaki.
  6. Isteri sedia memberikan kesetiaan, ketaatan dan kepatuhan kepada suaminya selagi suruhan suami itu tidak bertentangan dengan ajaran islam.
  7. Isteri yang sedia memberikan jawapan dan kasih sayang yang sepenuhnya sehingga membuatkan suami merasakan rumah tangganya itu adalah tempat untuk mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan dari sebarang masalah kerja.
  8. Isteri yang sentiasa menjaga rahsia dan maruah suaminya begitu juga dengan maruahnya sendiri ketika ketiadaan suami.
  9. Isteri mestilah memohon keizinan suaminya untuk keluar dari rumah atau untuk mengerjakan puasa sunat.
  10. Isteri mestilah bijak menguruskan harta suami dalam berbelanja dengan kadar yang sederhana serta tidak membazir. Cara ini dapat menyelamatkan suami dari masalah kewangan.
  11. Isteri yang sedia menerima pemberian suami dengan penuh keikhlasan dan kerelaan.
  12. Isteri yang sentiasa bersyukur dan tenang sama ada menerima nikmat atau dugaan dari Allah. 
  13. Sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu serta segala perintah Allah dengan tabah dan sabar.
  14. Berdiam diri sambil mendengar bila suaminya sedang bercakap.
  15. Isteri yang sedia dan melayani dan memenuhi kehendak batiniah suami bila diperlukan.
  16. Isteri yang sentiasa menghiasi dan sebaliknya pula bila ketiadaan suami.
  17. Isteri yang sentiasa bersikap malu terhadap suaminya, bersopan santun dalam perkataan dan juga perbuatannya.
  18. Isteri yang menemani suaminya ke muka pintu bila ia hendak keluar dan menyambutnya dengan seyuman bila ia pulang.

 Sama-samalah kita bermuhasabah terhadap diri masing-masing.

18 Ciri Suami Yang Soleh

  1. Suami yang taat dalam mlaksanakan perintah serta suruhan Allah dan RasulNya dan dapat pula membimbing isterinya 
  2. Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin 
  3. Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan , dorongan , didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab rumah tangga dan juga terhadap Allah S.W.T. 
  4. Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya. 
  5. Suami yang dapat memberikan pemerhatian dalaam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatannya. 
  6. Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna mengikut kemampuannya 
  7. Suami ysng penyabar dan tidak mengggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan seuatu. 
  8. Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka. 
  9. Sentiasa memberikan kasih sayng, belas kasihan dan pergaulan yang baik terhadap isterinya. 
  10. Suami yang sentiasa menjaga rahsia isterinya dan tidak didedahkan kepada orang lain. 
  11. Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak. 
  12. Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seperrti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya. 
  13. Suami yang dapat memberikan penjagaan dan pemerhatian yang baik terhadap isterinya. Penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya. 
  14. Suami mestilah bijak memahami persaan dan hati isteri sama ada dengan perbuatan atau perkataan, jangan biarkan dirinya dalam keadaaan bersedih. 
  15. Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin. 
  16. Suami mestilah menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain. 
  17. Suami yang daapt menyelidiki secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya. 
  18. Suami yang bijak dalam memimpin rumah tangganya dan melaksanakan tugas dengan penuh amanah serta bertanggungjawab. 

Raja Lawak

Assalamualaikum...Malam nie 1st time aku tgk raja lawak secara serius... Sebelum nie dengar org bercerita jer...Terutama tunang kesayangan aku 2...kalu boleh tiap2 minggu tak mo miss gelanggang raja lawak.
Aku ingat lg last week waktu nak g jupe kakak aku kat kerinchi, dgn berat hati dia nak angkat kaki dr tgk raja lawak...mmg kelakar rupanya raja lawak...hahhaha...


Teman Blogger